Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstsnö i Täby!


Klas

Recommended Posts

http://www.sik.org/skidor/

Konstsnön på plats på Jarlabanke

 

Första steget i planerarna på skapa ett konstsnöspår tillsammans med Täby IS är nu på plats. Det är Sven-Erik Evén som gjort en heroisk insats under jul och nyårshelgen med att låna en elgenerator, hämta en snökanon från Torsby och spruta upp ett första konstnöspår på Jarlabanke Golf.

 

På golfbanan finns nu ett spår som är ca 300 meter, tor blir det 600 m. 150 rundor blir ett Vasalopp, vem blir först? När vi har ett tillräckligt bra spår på plats kommer det kosta 50 kr per dag/åkare, ungdomar åker gratis. Tillvidare så är det gratis åkning så plocka fram skidorna och ta en premiärtur.

 

Förutom Sven-Erik som fixat det paktiska, så har Peter Rune Täby IS och undertecknad jobbat med att förverkliga ett konstsnöspår. Om ni har frågor om spåret så kan ni vända er till någon av oss.

 

Vi har fått stöd från flera håll, bla Stockholms Idrottsförbund. Dock kan konstateras att Sundbybergs kommun inte ställt upp med en enda krona för oss längdåkare. Kommunen verkar ha missat att vi är 700 medlemmar i skidsektionen, fantastiskt framgångsrika och är en av de mest uppskattade motionsformerna. Med bråkdelen av det stöd kommunen ger till isolering av ishall och konstgrässplaner så skulle vi kunna skapa en fantastisk skidanläggning för våra ungdomar, motionärer och tävlingsåkare. Förhoppningsvis får vi stöd till fortsatt utbyggnad.

 

Martin Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit och premiäråkt! Det är verkligen kul med ett konstsnöspår norr om stan!

Det som finns där nu är ett första skott och man får ta det för vad det är. 300 m, lappkast, och så tillbaka igen. Passar bra till att köra intervaller :)

 

När det löst sig med el och egna snökanoner och pistmaskin kan detta bli hur bra som helst!

 

Ang. parkering, så kom Sven-Olof (skoterföraren på bilderna) förbi och ville att alla skulle parkera på gräsmattan närmast vägen precis i anslutning till infarten vid skogskanten. Idag var det flera som körde hela vägen fram till spåret, men det är inte bra för golfbanan.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit och premiäråkt! Det är verkligen kul med ett konstsnöspår norr om stan!

Det som finns där nu är ett första skott och man får ta det för vad det är. 300 m, lappkast, och så tillbaka igen. Passar bra till att köra intervaller :)

 

När det löst sig med el och egna snökanoner och pistmaskin kan detta bli hur bra som helst!

 

Ang. parkering, så kom Sven-Olof (skoterföraren på bilderna) förbi och ville att alla skulle parkera på gräsmattan närmast vägen precis i anslutning till infarten vid skogskanten. Idag var det flera som körde hela vägen fram till spåret, men det är inte bra för golfbanan.

Jag funderade på att åka dit men bestämde mig för att låta blir då det kändes lite i längsta laget för att köra på 300meter. Blev ett rullskidpass istället. Instämmer att det är kul att det blir en konstsnöanläggning där och jag hoppas verkligen att den kommer att prestera bättre än de två andra som finns i stockholm nu (Rudan och Lida). Andreas, finns det nån möjlighet att göra någon kupering där på golfbanan eller är det helt pannkaksplatt?

Link to comment
Share on other sites

Var en sväng nu på eftermiddagen, en mil på den slingan var en utmaning för pannbenet:) När det gäller parkering så ser det ju ut som om man vill att man ska åka ända fram, vilket jag gjorde. Det står ju en skylt om åkning förbjuden ibörjan som är lite svårtolkad, trodde det gällde skidor. En annan för parkering som pekar innåt, så det är ju inte helt glasklart för det oinvigde.

När det gäller kuperingen så är det och förblir nog pannkaksplatt, det var även den längre slingan som drogs när det kom hyfsat mycket natursnö. Skålhamnra är bättre vad gäller kupering, men där drar de sällan bra spår.

Link to comment
Share on other sites

Andreas, finns det nån möjlighet att göra någon kupering där på golfbanan eller är det helt pannkaksplatt?

Själva golfbanan är platt som en pannkaka, men det finns en höjd öster om golfbanan som skulle gå att använda för att få till en rejäl backe. Den finns med i Martin och Peters visioner, men första året får vi vara glada för det vi får på golfbanan.

 

Vi ska inte förvänta oss för mycket den här säsong. Det lär ta ett tag att spara ihop till en bra maskinpark (pistmaskin, fräs m.m.) och få fjong på snötillverkningen. Läget är dock bra. Det är ett kallhål, och ett ställe där snön naturligt ligger kvar längre än på andra ställen.

 

Lida's slinga borde väl bli lite mer kuperad?

Link to comment
Share on other sites

Andreas' date=' finns det nån möjlighet att göra någon kupering där på golfbanan eller är det helt pannkaksplatt?[/quote']

Själva golfbanan är platt som en pannkaka, men det finns en höjd öster om golfbanan som skulle gå att använda för att få till en rejäl backe. Den finns med i Martin och Peters visioner, men första året får vi vara glada för det vi får på golfbanan.

 

Vi ska inte förvänta oss för mycket den här säsong. Det lär ta ett tag att spara ihop till en bra maskinpark (pistmaskin, fräs m.m.) och få fjong på snötillverkningen. Läget är dock bra. Det är ett kallhål, och ett ställe där snön naturligt ligger kvar längre än på andra ställen.

 

Lida's slinga borde väl bli lite mer kuperad?

okej, man kan iaf träna teknik utan stavar och liknande även när det är platt. Lida har börjat lägga ut på elljusspåret (2,4km). De började igår längst bort och la tillbaka mot planen där de gör snön. Tyvärr lägger de snön åt det hållet som är nästan platt istället för andra hållet där det är en hyfsad backe. De jobbade ingenting idag, var helt stilla där så de lär knappast få ut mer än den kilometern de påbörjat åt ena hållet innan värmen kommer igen framåt helgen eller början av nästa vecka. Får de ihop den kilometern så är det dock några meter höjdskillnad på ett stället åtminstone. Synd bara att det är som sagts "kommunalarbetare" som gör jobbet. Hade jag kunnat köra hjullastare hade jag gärna satt mig och kört ut hela 2,4:an över en natt.

Link to comment
Share on other sites

Spännande - kanske ska man ta sig dit och testa. Var i Rudan idag och klubben där har gjort ett jättejobb men 675 metersrundan var fullproppad av allt och alla som tycker om att åka/Gå på skidor mellan 2 och 80 år. Var säkert fel dag att åka dig (många lediga) men räknade upp mot 60 pers samtidigt i spåret ungefär kl 13 idag. Var inte kul men 50-lappen var klubben där värd ändå.
Link to comment
Share on other sites

Detta är ju kalas! Jag brukar harva runt på Jarlabanke när det är rimfrost ibland och kommer gladeligen betala en 50-lapp för en hyfsad runda.

Hoppas som tidigare sagts att dom kan utöka till en något mer kuperad slinga så småningom. Berget där Täby IP:s 5 km slinga går upp ligger ju i anslutning.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt med en konstsnöslinga även i norra sthlm! Var där idag e-m och stakade runt i 1,5 timme så det blev några rundor på den 600 m långa banan (det går faktiskt också att staka runt på golfbanan alldeles inntil konstsnöspåret - dock inget för finskidorna).

 

Stort tack till dessa eldsjälar som driver projektet.

Link to comment
Share on other sites

Stockholm med sitt stora befolkningsunderlag verkar inte ha det så bra förspänt vad gäller konstsnöspår (stängdes inte en anläggning häromåret till förmån för en fotbollsarena ?) Runt Stockholm borde det väl finnas lika många konstsnöanläggningar som i Småland dvs 6 st. Här har alla sprutat upp snö under kallperioden och lagt ut spår av varierande längd. Men längdskidåkning har kanske inte så hög status bland de styrande i Stockholmskommunerna, eller ?
Link to comment
Share on other sites

Är också förundrad över bristen på konstsnöanläggningar i Stockholmstrakten. Vi längdåkare här i Stockholm måste vara slöa................

 

Som en jämförelse kan jag dra slalombacken i Södertälje, Ragnhildsborgsbacken, som jag bor granne med. De har haft snö från veckan innan jul. Förvisso först bara pulkabacken men från Nyårsafton hela den nedre delen av backen och sedan någon dag senare hela backen öppen. Utan att ha mätt backen uppskattar jag det till ca 7500 kvm som nu säkert har ett snötäcke om minst 30cm. 7500 kvm hade räckt till 2,5 km långt spår med en bredd av 3m. De har 3st snökanoner och 1 pistmaskin.

 

Med en genomtänkt logistik hade det med andra ord varit fullt möjligt att ha haft ett riktigt bra konstsnöspår öppet i Stockholm från helgen som varit. Idag har vi vad det verkar 300 m i Täby och 800-900 m i Haninge. Lida kanske kan få till 1000m till helgen om de får fart på jobbet.

Link to comment
Share on other sites

I Borås har man haft åkbara spår (i stort sett) sedan slutet av november... Det skulle vara möjligt även i norra storsthlm om det fanns eldsjälar och ekonomi... I Rudan har man inställningen att "vi sprutar lite framåt januari om det blir mycket gynnsamma förhållanden för snötillverkning och att natursnö saknas...." i stället för;

1: Vi skaffar den maskinpark vi behöver för att kunna spruta snö så tidigt som möjligt och vid marginella temperaturer.

2: Vi utnyttjar varje köldknäpp till max för att kunna göra så mycket snö som möjligt.

3: Vi sprutar snö för att "säkra" spår även under och efter en värmebölja och för att säsonen ska bli så lång som möjligt samt att få till bra spårkvalitet. Med andra ord: Lägg en tjock bädd på en bana i skyddad terräng. En kortare slinga tidigt på 500-700 m för att få igång skidträningen. Sedan kan man successivt förlänga spåret.

 

I norra Storsthlm hade man under förra säsongen åkbara spår i ca en vecka.... Hade det funnits pengar, ambition och kunnande hade man kunna haft spår i minst 2,5 månader!! Väsjöbacken hade öppet 67 dagar förra säsongen... Ånnaboda i Örebro hade 125 skiddagar...

Link to comment
Share on other sites

I Borås har man haft åkbara spår (i stort sett) sedan slutet av november... Det skulle vara möjligt även i norra storsthlm om det fanns eldsjälar och ekonomi... I Rudan har man inställningen att "vi sprutar lite framåt januari om det blir mycket gynnsamma förhållanden för snötillverkning och att natursnö saknas...." i stället för;

1: Vi skaffar den maskinpark vi behöver för att kunna spruta snö så tidigt som möjligt och vid marginella temperaturer.

2: Vi utnyttjar varje köldknäpp till max för att kunna göra så mycket snö som möjligt.

3: Vi sprutar snö för att "säkra" spår även under och efter en värmebölja och för att säsonen ska bli så lång som möjligt samt att få till bra spårkvalitet. Med andra ord: Lägg en tjock bädd på en bana i skyddad terräng. En kortare slinga tidigt på 500-700 m för att få igång skidträningen. Sedan kan man successivt förlänga spåret.

 

I norra Storsthlm hade man under förra säsongen åkbara spår i ca en vecka.... Hade det funnits pengar, ambition och kunnande hade man kunna haft spår i minst 2,5 månader!! Väsjöbacken hade öppet 67 dagar förra säsongen... Ånnaboda i Örebro hade 125 skiddagar...

Men det är ju precis det som är på väg att hända även här i Tjockhult. En galen tjomme drar iväg till Torsby och lånar kanon för att komma igång. Imponerande! Med den energin så är vi säkert några som kan dra vårt strå till stacken när det "bara" behövs arbetstimmar.

Se'n vet jag inte riktigt hur ni fått ihop stålarna på andra ställen, men en del har lyckats med EU pengar för glesbyggd vilket är lite svårt att argumentera för här. Kommunerna här omkring verkar inte helelr helt pigga på att satsa pengar på längdskidspår.

Link to comment
Share on other sites

I Alstermo i mörkaste Småland sökte man och fick EU-bidrag till sin anläggning. Tanken är att man skall försöka locka turister från bl a Danmark till sin anläggning och erbjuda skidåkning i riktigt skogslandskap. Förra året blev det inget, men i år ser det lovande ut.
Link to comment
Share on other sites

Det är å andra sidan lätt att ta sig vatten över huvudet för en mindre klubb. Jag tror det är lättare att få bidrag för inköp av anläggningen än att hitta folk som är beredda att sköta den, i alla fall ideelt. Ännu värre är det att få tag i folk som kan köra de tunga maskiner som behövs.

Jag ser tillexempel en grannklubb som nu äntligen fått en kanon och pistmaskin på plats, men som inte har tillräckligt med folk att köra pistmaskinen så att snön ligger vit och fin i sina högar.

 

Själv kör jag med att vi har ekologiska spår - endast natursnö. Mer blir det inte i en klubb där endast några få personer spårar även om vissa drömmer om snökanon, men samma drömmare är märkligt nog ofta inte ens intresserade av att skotta lite snö eller dra en runda med skotern så frågan är ju som sagt vem som ska göra jobbet.

En annan femma blir det ju där man kan ha folk anställt.

 

Men jag är imponerad av de klubbar och privatpersoner som ändå trots allt jobb lyckas!

Link to comment
Share on other sites

Det är å andra sidan lätt att ta sig vatten över huvudet för en mindre klubb. Jag tror det är lättare att få bidrag för inköp av anläggningen än att hitta folk som är beredda att sköta den, i alla fall ideelt. Ännu värre är det att få tag i folk som kan köra de tunga maskiner som behövs.

Jag ser tillexempel en grannklubb som nu äntligen fått en kanon och pistmaskin på plats, men som inte har tillräckligt med folk att köra pistmaskinen så att snön ligger vit och fin i sina högar.

 

Själv kör jag med att vi har ekologiska spår - endast natursnö. Mer blir det inte i en klubb där endast några få personer spårar även om vissa drömmer om snökanon, men samma drömmare är märkligt nog ofta inte ens intresserade av att skotta lite snö eller dra en runda med skotern så frågan är ju som sagt vem som ska göra jobbet.

En annan femma blir det ju där man kan ha folk anställt.

 

Men jag är imponerad av de klubbar och privatpersoner som ändå trots allt jobb lyckas!

Du har helt rätt alla tycker det är jättebra med spåren i Nybro men få folk att hjälpa till är värre.

Link to comment
Share on other sites

Lite dåligt samvete kan man känna, när man utnyttjar ett konstsnöspår trots att man erlagt sin avgift på 30 el 40 kr. Jag bor dock inte på plats vid något spår, så det enda jag kan bidra med att ta med min lilla spade och ev. göra någon liten finjustering på första varvet.

 

Jag har dock varit tävlingsavsvarig för många tävlingar i en annan idrott och det är då ett litet "klientel" som gör det mesta arbetet, men jag klagar inte då det bara är några dagar det gäller. Då tycker jag ungdomstränare och klubbledare gör en större insats vecka efter vecka, tyvärr är det svårt att få avlösning underifrån på många poster i föreningarna, oftast får de gamla ledarna stanna kvar år efter år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
http://www.sik.org/skidor/

Konstsnön på plats på Jarlabanke

 

Första steget i planerarna på skapa ett konstsnöspår tillsammans med Täby IS är nu på plats. Det är Sven-Erik Evén som gjort en heroisk insats under jul och nyårshelgen med att låna en elgenerator, hämta en snökanon från Torsby och spruta upp ett första konstnöspår på Jarlabanke Golf.

 

På golfbanan finns nu ett spår som är ca 300 meter, tor blir det 600 m. 150 rundor blir ett Vasalopp, vem blir först? När vi har ett tillräckligt bra spår på plats kommer det kosta 50 kr per dag/åkare, ungdomar åker gratis. Tillvidare så är det gratis åkning så plocka fram skidorna och ta en premiärtur.

 

Förutom Sven-Erik som fixat det paktiska, så har Peter Rune Täby IS och undertecknad jobbat med att förverkliga ett konstsnöspår. Om ni har frågor om spåret så kan ni vända er till någon av oss.

 

Vi har fått stöd från flera håll, bla Stockholms Idrottsförbund. Dock kan konstateras att Sundbybergs kommun inte ställt upp med en enda krona för oss längdåkare. Kommunen verkar ha missat att vi är 700 medlemmar i skidsektionen, fantastiskt framgångsrika och är en av de mest uppskattade motionsformerna. Med bråkdelen av det stöd kommunen ger till isolering av ishall och konstgrässplaner så skulle vi kunna skapa en fantastisk skidanläggning för våra ungdomar, motionärer och tävlingsåkare. Förhoppningsvis får vi stöd till fortsatt utbyggnad.

 

Martin Carlsson

Någon som har spårrapporter att ge om spåret på Jarlabanke?

Link to comment
Share on other sites

Har inte varit där själv, men det är träning där i morgonkväll så nå't är kvar.

Var däremot i Rudan i går, där finns en 1,7 km slinga som är rel kuperad, synd att den ligger på fel sidan sta'n:)

Går det att använda tävlingsskidorna där. Vill testa mina nya skidor och få en sista genomkörare och kolla att fästmåttet, spann och glid är ok innan marcialonga.

Link to comment
Share on other sites

Dom har spårat igen på Jarlabankes golfbana. Åkte förbi igår men har inte hunnit åka skidor där denna gången. Pratade dock med en av dom som sköter spåret och han sa att det var bra spår och ungefär lika långt som förra gången.
Link to comment
Share on other sites

Rudan dög för tävlingsskidor igår, vet inte hur länge det håller omdet börjar regna, men det är rätt tjockt med snö, å andra sidan försvinner det rätt fort med 4+ och regn:(

Kyrkbyn duger nog det med, men är mer en mental utmaning med de 300 m och sedan tillbaka i samma spår

Link to comment
Share on other sites

Konstsnö tål mycket om det ligger på rätt ställe. Spåret som fanns vid Väsjöbacken för ett antal år sedan höll för 2 veckor med +8 grader och regn, och var åkbart även resten av säsongen. Spåret vid Rudan kanske inte ligger på en helt optimal plats (en vattensjuk åker...). Jarlabanke valdes bl.a. för att det är ett köldhål och ett ställe där natursnön brukar ligga kvar länge. Vi får ha tålamod och vänta på att finansiering går i lås och att all utrustning kommer på plats, så tror jag att det kommer bli riktigt bra. Martin och Peter är rätt sorts människor för att driva ett sånt här projekt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...