Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur blandar jag glidvallor?


Wenna

Recommended Posts

Vore snällt om någon här kunde hjälpa en nybörjare på vallning.

Problemet jag har är att jag köpt några klossar hård och mjuk paraffin som jag tänkte ge mig på och blanda för olika fören men mitt problem är att jag inte vet hur jag skall gå tillväga för att blanda vallorna.

 

Skall jag droppa på av båda vallorna på belaget och sedan stryka ut? - Då känns det som om det blir väldigt ojämnt fördelat över belaget.

 

Eller skall jag gå tillväga på något annat sätt och i sådant fall hur?

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig lyckats följa droppsystemet enl Pölders "vallabibel". Ibland droppar det lite fortare, ibland lite saktare, så det är svårt att få x antal droppar av varje kloss. Numera kör jag en hårdhet åt gången + avslutning med HF-kloss. Men det kanske är någon annan som kan ett knep att få till blandningen ?
Link to comment
Share on other sites

Att droppa på känns som en långt ifrån effektiv metod för att blanda vallorna. För det första är det väldigt svårt att fördela droppar av olika vallor jämnt över belaget, och för det andra är vill en mjukare valla oftast droppa i större droppar.
Link to comment
Share on other sites

så exakt 100 noga är det inte som ni tror.....man måste bara få till det "hyfsat procentuellt"........typ om jag rekommenderar 16 droppar blå och 4 droppar röd på en gliddel så skall du veta att det skall vara VÄLDIGT MYCKET ÖVERVÄGANDE BLÅTT....att det sedan blir 21 droppar blå och 5 droppar rött tror jag har mindre betydelse
Link to comment
Share on other sites

så exakt 100 noga är det inte som ni tror.....man måste bara få till det "hyfsat procentuellt"........typ om jag rekommenderar 16 droppar blå och 4 droppar röd på en gliddel så skall du veta att det skall vara VÄLDIGT MYCKET ÖVERVÄGANDE BLÅTT....att det sedan blir 21 droppar blå och 5 droppar rött tror jag har mindre betydelse

Varför inte rekommenderar 4 droppar blå och en droppe röd, dvs 4 till 1, ungefär som när man blandar saft, brukar sällan stå 16 delar vatten och 4 delar saft, utan snarare 4 delar vatten och en del saft.

 

Sedan skulle jag sätta klossarna mot järnet och gnugga lite på skidan för att få till rätt förhållande (hårdhet), iaf om det är dyra HF vallor. Fast nu har jag nog slutat valla, tänker nog bara bränna på pulver direkt på stålsicklad yta, om det blir någon glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

Lilla vän Wenna, idag finns glider och pulver att köpa för alla fören, att blanda är bara förvirrande tro att glidet blir bättre. Viktigast är att göra grundbehandlingen av belaget enligt rekomendationer som har varit uppe så många gånger t.o.m. här och av valla tillverkarna följ de goda råden, lycka till.
Link to comment
Share on other sites

"Glidvallor skall alltid blandas"-teorin får stå för Pölder. De gånger jag verkligen vill blanda gör jag det i kastrull (som finn2 skrev...). Glidvallor blandas annars självklart på skidan ifall du först vallar med en valla, sedan toppar med nästa. Jag tycker man kan ha i åtanke att toppningar med mycket fluor ofta blir mjuka, så jag lägger gärna en hård HF-valla före en ren fluorcarbon. Eller vill man avsluta med HF kan man ta en lite hårdare LF innan...)

 

(Men se nu denna rekommendation med insikten att alla som vallar har sina konstiga funderingar - Pölder, jag och alla andra...) Men visst blandar även vallaindustrin - bara att ta Star F13 som exempel...

Link to comment
Share on other sites

"Glidvallor skall alltid blandas"-teorin får stå för Pölder. De gånger jag verkligen vill blanda gör jag det i kastrull (som finn2 skrev...). Glidvallor blandas annars självklart på skidan ifall du först vallar med en valla, sedan toppar med nästa. Jag tycker man kan ha i åtanke att toppningar med mycket fluor ofta blir mjuka, så jag lägger gärna en hård HF-valla före en ren fluorcarbon. Eller vill man avsluta med HF kan man ta en lite hårdare LF innan...)

 

(Men se nu denna rekommendation med insikten att alla som vallar har sina konstiga funderingar - Pölder, jag och alla andra...) Men visst blandar även vallaindustrin - bara att ta Star F13 som exempel...

eller swix 060! fc7 och fc10 blandat en klassiker

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...