Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Glidvalla Pölder?


Tell76

Recommended Posts

jag har hans vita flourkloss, har inte en susning om den funkar. Tycker inte riktigt om den röda/blå svårt att blanda. Finn2 gav ju tipset att smälta ihop i en klump. Själv har jag gått över till att köra med enbart grundvax och ett lager BWLF
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Starts BWLF idag i syfte att mätta belaget och sedan "blanda" mjukt/hård LF Glider därpå, blandningen lite beroende på temperatur. Är detta "överkurs" för mig och kanske skall nöja mig med Starts BWLF?

 

Är en glad amatör som har dammat av skidorna igen, provåkte dem i fredags och då hade jag 3(!) år gammal Tejp från Start kvar på dem... ;-) Gick hyfsat i konstsnö och +4 strax utanför Göteborg...

 

Fortsatte med dem idag (söndag) men nu har det regnat några dagar och +4 fortfarande, drog på lite Universal Klister ovanpå tejpen(!), gick ännu bättre.

 

Kunde göra det pga jag skall av med allting ändå och fixa skidorna från början.

 

Detta leder till nästa teori:

 

Om man kör med tejp, skulle man kunna dra på med tunt lager lite olika burkvallor beroende på väder? Tänkte ha tejpen som grund och sedan bygga på där - kan man göra så?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker tejp med lite tunt klister på kan vara en bra lösning ibland, samma med tejp o lite kallburk. Tejp med gammalt klister kvarglömt ovanpå som sedan toppas med lite burk kan vara riktigt bra i grov hård konstsnö. Ibland har jag flera olika nedslitna lager av annat på tejpen o får toppenfäste utan att jag kan komma ihåg vad det var som blev så bra ... . Problemet är väl att man inte kan ta bort toppningen utan att ta bort tejpen o börja om från början.

 

Gissar att du inte vinner något på att lägga en hård lf-glider ovanpå bwlf - är det kallt funkar den bra utan toppning.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Starts BWLF idag i syfte att mätta belaget och sedan "blanda" mjukt/hård LF Glider därpå, blandningen lite beroende på temperatur. Är detta "överkurs" för mig och kanske skall nöja mig med Starts BWLF?

 

Är en glad amatör som har dammat av skidorna igen, provåkte dem i fredags och då hade jag 3(!) år gammal Tejp från Start kvar på dem... ;-) Gick hyfsat i konstsnö och +4 strax utanför Göteborg...

 

Fortsatte med dem idag (söndag) men nu har det regnat några dagar och +4 fortfarande, drog på lite Universal Klister ovanpå tejpen(!), gick ännu bättre.

 

Kunde göra det pga jag skall av med allting ändå och fixa skidorna från början.

 

Detta leder till nästa teori:

 

Om man kör med tejp, skulle man kunna dra på med tunt lager lite olika burkvallor beroende på väder? Tänkte ha tejpen som grund och sedan bygga på där - kan man göra så?

Har testat med REX tejp (den väldigt tunna varianten) + valla på konstnö funkar väldigt bra som fäste i Torsby Skidtunnel. Frågan är dock varför du skall tejp + valla? Meningen med tejp är väl "tejpa och kör"? En möjlig fördel skulle kunna vara att du får minst ett extremt jämnt lager i botten och att det möjligen går snabbare att valla än med traditionell burkvalla? Kanske inte alls fel om man testat och vet vad man gör!

Link to comment
Share on other sites

Frågan är dock varför du skall tejp + valla? Meningen med tejp är väl "tejpa och kör"? En möjlig fördel skulle kunna vara att du får minst ett extremt jämnt lager i botten och att det möjligen går snabbare att valla än med traditionell burkvalla? Kanske inte alls fel om man testat och vet vad man gör!

Tänkte väl mest på att många påstår att man kan aldrig få "perfekt" med Tejp utan skapligt rätt så ofta. Fick för mig då att kanske skulle man kunna toppa med det mest aktuella för stunden. Många drar ju på 2-4 olika burkar i 5-7 lager och då tänkte jag att Tejpen skulle kunna representera de första 4 lagren så så kör man det sista direkt på tejpen.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är dock varför du skall tejp + valla? Meningen med tejp är väl "tejpa och kör"? En möjlig fördel skulle kunna vara att du får minst ett extremt jämnt lager i botten och att det möjligen går snabbare att valla än med traditionell burkvalla? Kanske inte alls fel om man testat och vet vad man gör!

Tänkte väl mest på att många påstår att man kan aldrig få "perfekt" med Tejp utan skapligt rätt så ofta. Fick för mig då att kanske skulle man kunna toppa med det mest aktuella för stunden. Många drar ju på 2-4 olika burkar i 5-7 lager och då tänkte jag att Tejpen skulle kunna representera de första 4 lagren så så kör man det sista direkt på tejpen.

Helt överens, det var väl ungefär så jag menade, mer än väl värt att testa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...