Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Synlig struktur med RS-Riller?


Everest

Recommended Posts

Har testat med RS-Riller bl.a med rak 2 mm i samband med Stråkenloppet. Men trots att jag pressade allt jag kunde så såg jag ändå ingen struktur. Skidorna är stålsicklade Madshus Nanosonic och temp +1, dvs ute. Min kompis som är stor och stark har även testat på likadana skidor samt Fischer RCS hemma i pannrummet och pressat max utan att det syns något. Skall det vara så? Blir det mikroskopiska spår som ändå gör nytta? Eller bör skidorna och/eller Rillern värmas innan?

 

I flera glidtest innan loppet så gled min kompis likadana skidor (båda paren helt utan glidvalla/fästvalla) som redan var rillade enligt RS rekommendationer aningens bättre. Tyvärr hann vi sedan inte jämföra när även jag hade rillat mina. På loppet gled sedan mina skidor ungefär som övriga, mkt sämre glid mot slutet i det väldigt smutsiga och blöta spåret men förhållandevis ngt bättre än andra.

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på valsarna ( den del av rillern som trycks der i belaget ) så är dom ganska breda på RS riller. TOKO rillern t.ex. har däremot mycket smalare valsar.

RS riller ger alltså breda men väldigt grunda diken som är svåra att se även om man tittar i mikroskop med 40 ggr förstoring. TOKO ger smala djupa diken som syns tydligt utan mikroskop.

 

Jag körde ett par gånger förra säsongen med Stålsiklade och RS-rillade glidytor i plus före. Jag hängde på rejält på rillern, men kunde inte se något spår av rillningen på skidorna. Skidorna gled bra förutom i vissa partier där det sög ordentligt. Kunde köra bredvid någon annan åkare som hade liknande glid ända tills det kom ett parti med riktigt soggig snö. Då försvann den andra åkaren direkt.

 

Det skulle i och för sig kunna bero på att jag hade för mycket klister under, men min teori är att man måste ha lite djupare struktur när snön blir tillräckligt blöt. Antingen en grov stenslipad struktur eller en sicklad-rillad struktur gjord med någon riller som ger djupare diken än man kan få med RS-riller.

Skall kanske också nämna att jag kör med hemslipad sickel som möjligen ger lite finare struktur än Kuzminsickeln.

 

Det är som sagt bara egna spekulationer, så det vore intressant att höra fler erfarenheter av sickling och rillning i blötföre.

 

Har i år kört några gånger på fuktig/blöt konstsnö med stålsicklade glidytor som jag också rillat ganska hårt med TOKOs raka 1 och 2 mm rillar och tycker det har funkat bra.

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på valsarna ( den del av rillern som trycks der i belaget ) så är dom ganska breda på RS riller. TOKO rillern t.ex. har däremot mycket smalare valsar.

RS riller ger alltså breda men väldigt grunda diken som är svåra att se även om man tittar i mikroskop med 40 ggr förstoring. TOKO ger smala djupa diken som syns tydligt utan mikroskop.

 

Jag körde ett par gånger förra säsongen med Stålsiklade och RS-rillade glidytor i plus före. Jag hängde på rejält på rillern, men kunde inte se något spår av rillningen på skidorna. Skidorna gled bra förutom i vissa partier där det sög ordentligt. Kunde köra bredvid någon annan åkare som hade liknande glid ända tills det kom ett parti med riktigt soggig snö. Då försvann den andra åkaren direkt.

 

Det skulle i och för sig kunna bero på att jag hade för mycket klister under, men min teori är att man måste ha lite djupare struktur när snön blir tillräckligt blöt. Antingen en grov stenslipad struktur eller en sicklad-rillad struktur gjord med någon riller som ger djupare diken än man kan få med RS-riller.

Skall kanske också nämna att jag kör med hemslipad sickel som möjligen ger lite finare struktur än Kuzminsickeln.

 

Det är som sagt bara egna spekulationer, så det vore intressant att höra fler erfarenheter av sickling och rillning i blötföre.

 

Har i år kört några gånger på fuktig/blöt konstsnö med stålsicklade glidytor som jag också rillat ganska hårt med TOKOs raka 1 och 2 mm rillar och tycker det har funkat bra.

Toko själva (Toko's Ian Harvey) rekommenderar Swix 2-3 mm riller i sugföre. Swix ger avsevärt bredare och djupare spår som dock blir mer eller mindre permanenta, till skillnad då från Toko och RS tex.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde vasaloppet på sicklade + RS-rillade skidor för ett par år sedan och det sög ordentligt. Sedan dess är jag tillbaka i stenslip och vallaträsket även om jag i grunden är positiv till sickling och säkert provar igen framöver.

 

RS-rillern är jag alltså inte imponerad av. Har samma erfarenhet av att strukturen knappt blir synlig trots att man trycker hårt. Dessutom är det svårt att få cylindern att rulla och inte glida över skidan. Jag reagerade också på att upphovsmannen gjorde smygreklam ett bra tag på det här forumet för sin produkt innan han "kom ut". Mitt beslut att köpa RS-rillern grundade sig bla på hans positiva ordalag.

 

Idag skulle jag ha köpt en annan produkt.

Link to comment
Share on other sites

Vart har vi Stefan Sand? Börjar nästan bli orolig för´n. Har han kört vilse på något annat forum. Likaså med Lars-Erik. Dom kan ju det här med RS-rillers.

"Where is all the people"

Skönt att man är efterfrågad :), och nej, har inte kört vilse men är i en mental formsvacka med tanke på det usla vinterväder vi har i Stockholm......

 

Jag har haft min RS-riller i 2 säsonger och givetvis de säsonger som det varit just uselt vinterväder. Har med andra ord inte testat den i det före som här beskrivs utan i mer "normalt" skidföre (när jag varit på ställen med snö). Det betyder då 0,3 och 0,5 rullarna och precis som sägs ser man inte rillningen med blotta ögat. Kan däremot känna den om man drar tvärs över skidan med nageln.

 

Som Olle köpte jag också min RS-riller efter all läsning här på forumet. Men delar väl inte uppfattningen att jag idag skulle valt en annan produkt. Hursomhelst saknar jag Canyon/Stevens på forumet då han hade mycket klokt att säga. Han skulle säkert kunna bringa klarhet i denna fråga!

Link to comment
Share on other sites

Vart har vi Stefan Sand? Börjar nästan bli orolig för´n. Har han kört vilse på något annat forum. Likaså med Lars-Erik. Dom kan ju det här med RS-rillers.

"Where is all the people"

Skönt att man är efterfrågad :)' date=' och nej, har inte kört vilse men är i en mental formsvacka med tanke på det usla vinterväder vi har i Stockholm......

 

Jag har haft min RS-riller i 2 säsonger och givetvis de säsonger som det varit just uselt vinterväder. Har med andra ord inte testat den i det före som här beskrivs utan i mer "normalt" skidföre (när jag varit på ställen med snö). Det betyder då 0,3 och 0,5 rullarna och precis som sägs ser man inte rillningen med blotta ögat. Kan däremot känna den om man drar tvärs över skidan med nageln.

 

Som Olle köpte jag också min RS-riller efter all läsning här på forumet. Men delar väl inte uppfattningen att jag idag skulle valt en annan produkt. Hursomhelst saknar jag Canyon/Stevens på forumet då han hade mycket klokt att säga. Han skulle säkert kunna bringa klarhet i denna fråga![/quote']

Grönska den här årstiden ger ju vem som helst mental formsvacka ;)

 

Hoppas all kunskap om riller kommer fram. Det är nog det naturliga steget framåt för att kombinera stålsickling och superglid. Eller skall man satsa på fler sicklar med olika strukturer? :rolleyes:

 

Om man nöjer sig med "bra glid" i varmare före borde då inte en enklare riller funka? man har ju sett en del genom åren som inte sett alltför avancerad ut, men ända kostat skjortan.

Link to comment
Share on other sites

Tror också att det finns en hel del att göra på strukturerinssidan. Är väl t.o.m så att skidslipningens framtåg mycket bygger på just strukturer!

 

I riktigt blöta fören kan jag tro att en julgransstruktur funkar bra, den trycker ut vatten åt sidan vilket kan vara en fördel.

 

Den nya RS-rillerna har väl någon form av kullagring för at slippa att rullen "slirar" vilket jag, liksom Olle, upplevt med version 1.0. Värsting varianter likt den som jouni har är ju läckra men ack så dyra. Swix har väl också någon variant som ligger på dryga 10,000:-. Det jag gillar med RS-rillern är att handtaget är en del och att rullarna är separata vilket då gör att man lätt kan gradera upp med nya.

Link to comment
Share on other sites

OK mkt stort tack! Kommer nog att testa med Toko istället. Fattar det som att med Red Creek så måste du köpa en Riller för varje struktur, det går inte att byta rullarna?? Swix Riller hittar jag inte ens till salu i Sverige. OK letade inte jättelänge, bara på de 3-4 största internetbutikerna. Oslosportslager har Swix World Cup Rillejern för 8 000 NOK! "To strukturjern følger med. Et fint på 0,3, og et grovt på 1 mm". Men inte 2-3 mm var finns den och ungefär till vilket pris?

 

Tycker generellt det är förvånansvärt lite snack och marknadsföring kring Riller. Kanske för att det inte är förbrukningsvara som valla.?

 

Ett annat dyrt alternativ är flera par skidor som är permanent stenslipade eller stålsicklade för olika temp/snö.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mina skidor slipade med en fin rak struktur. Vid -5 och varmare läger jag som sagt RC julgran och vid plusgrader och blött lägger jag även RC 2 mm rak. Svårare än så tycker jag man inte ska göra det. Hur många strukturer behöver ni? Den bästa strukturen är en permanent som läggs efter slip men jag har inte så många skidor som kanske skulle behövas för det. Hand riller vid varm räcker. Efter några paraffineringar har handstrukturen försvunnit och man har den stenslipade strukturen igen. Belaget är viskoelatiskt.
Link to comment
Share on other sites

Jag har starts värstingriller med ett gummihjul som drar själva rillrullen.

Den är helt suverän men den kostade drygt 7lakan!!!!

OK mkt stort tack! Kommer nog att testa med Toko istället. Fattar det som att med Red Creek så måste du köpa en Riller för varje struktur, det går inte att byta rullarna?? Swix Riller hittar jag inte ens till salu i Sverige. OK letade inte jättelänge, bara på de 3-4 största internetbutikerna. Oslosportslager har Swix World Cup Rillejern för 8 000 NOK! "To strukturjern følger med. Et fint på 0,3, og et grovt på 1 mm". Men inte 2-3 mm var finns den och ungefär till vilket pris?

Kan ju fylla på listan med ett finskt alternativ.

I alla fall billigare än värstingarna ovan, men vad som skiljer i övrigt vet jag ej då jag bara sett närmare på en av dem.

Link to comment
Share on other sites

Fattar det som att med Red Creek så måste du köpa en Riller för varje struktur, det går inte att byta rullarna??

Visst, men det kanske inte är metallhandtaget som är det dyraste...? Själv har jag 4, men skulle klart klara mig på 3. (Jag bryr mig inte om vilken riller folk använder - men själv är jag nöjd med Red Creek.)

 

 

Ett annat dyrt alternativ är flera par skidor som är permanent stenslipade eller stålsicklade för olika temp/snö.

Sköter du varje typ av skida så håller ju denna dess då längre. Även varje stenslipning håller motsvarande längre. Sen beror det väl på om man köper varje par till fullpris eller på viss rea. Själv har jag 5 par för mig riktigt bra klassiska för under 7000, så vet inte om jag tycker det är så farligt. Men det klart att varje bindning kostar... ;)

Link to comment
Share on other sites

Har själv bara klämmt på en Red C. i affär, men jag måste erkänna att den ger ett mer gediget intryck än TOKOS riller. TOKOn funkar i och för sig men konstruktionen med plaststyrflärpar som skall hålla rillern på plats över skidan tycker jag inte är så lyckad.
Link to comment
Share on other sites

Har själv bara klämmt på en Red C. i affär, men jag måste erkänna att den ger ett mer gediget intryck än TOKOS riller. TOKOn funkar i och för sig men konstruktionen med plaststyrflärpar som skall hålla rillern på plats över skidan tycker jag inte är så lyckad.

Kan hålla med.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte styra øver tråden till Red Creek (var ju RS som rubriken avsåg) men en fundering:

 

Om jag vill satsa på sæg två RC's - vilka?

 

Vill tro att raka strukturer ær att føredra på långlopp hellre æn julgran. Då antar jag att inkøpet skulle kunna bli RC rak 1mm och rak 2 mm.

 

Synpunkter?

 

Någon snackade om pris tidigare - två stk RC blir inte mer æn 1500kr.

Link to comment
Share on other sites

Vill inte styra øver tråden till Red Creek (var ju RS som rubriken avsåg) men en fundering:

 

Om jag vill satsa på sæg två RC's - vilka?

 

Vill tro att raka strukturer ær att føredra på långlopp hellre æn julgran. Då antar jag att inkøpet skulle kunna bli RC rak 1mm och rak 2 mm.

 

Synpunkter?

 

Någon snackade om pris tidigare - två stk RC blir inte mer æn 1500kr.

Inga problem om ev RS inte ger så mkt struktur så är andra förslag välkomna. Men du får gärna utveckla varför julgran/fiskbein skulle vara sämre på långlopp. Det jag iof tycker känns skumt med julgran är att den delvis går mot åkriktningen och alltså borde bromsa farten och även samla smuts MEN det skall väl kompenseras av vatten /snö transporteras bort från skidan för att undvika sug?

Håller med om att det inte blir så dyrt om det räcker med två. Funderar på Julgran +15/-5 och rak 3 mm för att klara riktigt blöta fören som tycks bli vanligare, åtminstone i Sverige;-)

Link to comment
Share on other sites

Vilket som rekommenderas, rak eller bruten struktur, grov eller grund, beror självfallet av snöförållandena. När jag får lite tid skall jag sammanfatta i tabellform vad Toko säger i den artikel som jag refererar till ovan.

Den är säkert många av er som har synpunkter på det att dela med sig av.

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade RS-riller och frågade om det här. Han hade inget emot att jag vidarebefodrade svaret till skidforum, så jag lägger in min fråga och hans svar oredigerade.

 

"Vid flera tillfällen har det på skidforum.se kommit upp frågor om rillning av stålsiklade skidor vid blötföre. En sån tråd är uppe just nu http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3021 . Det jag (och tror jag fler andra) undrar över är om RS-riller ger tillräckligt djup struktur på en stålsicklad yta för att klara av vattentransporten vid blötföre?

Det vore intressant att höra din syn på saken."

 

"Tyvärr har jag så mycket med jobb o cykelaffärer o skidpreparering o barn att jag tyvärr inte kan delta i skidorums intressanta frågor.

Känns väldigt tråkigt

RS RILLER

Och blöta fören.

Det finns 2 varianter av RAK 2,0. En är lite vassare (v-formad) och en är lite rundare (u-formad)

Vid skidåkning finns 2 st friktionsfaser.

Torrfriktion och våtfriktion.

Vid blöta fören får man mest våtfriktion. Vid våtfriktion är det ofta så att skapandet av vattenfilm sker omedelbart.

Det man då vill hantera är att inte får för mycket våtfriktion. En kort fas är optimal – den ger en bra smörjning.

Det som är viktigt för att få snabba skidor är:

Kontaktytan skall vara så blank och jämn som som möjligt

Snöuppträngning får inte ske i struktur – då ökar kontaktytan

Man vill ta bort all kontaktyta som inte behövs

RAK 0,3 tar bort mest kontaktyta – sedan RAK 0,5 = använd dessa 2 för att få bort så mycket kontaktyta och komplettera även med RAK 2,0 (eller RAK 1,0)

Kommentar

Är det blött – och spåren bli ganska hårda o bärande – då är den runda RAK 2,0 bättre än den vsmalare v-formade.

Är det blött o snön är ”mosig” då är det bättre med den v-formade

Vid blöta fören så måste alltid hänsyn tas till snöns uppträngningsförmåga. Kan snön tränga upp o ge lastbärande punkter i dalarna så är det inte bra.

Har man dessutom dåliga ytor i ”dalarna” så bromsar detta = ge mer friktion.

Den viktigaste faktorn i alla fören är att skapa kontaktytor med rätt längd o bredd + ta bort alla kontaktytor som man inte behöver,

Dessutom vill man ha så att topografin på skidan är i samma höjd – topparna i samma höjd slipper man punkter/områden på skidan som plogar.

Dessutom vill man att bärigheten på de lastbärande punkterna gör så att åkaren hamnar i så högt bärplan som möjligt i snön. Dvs sjunker man ner mer än nödvändigt i snön så går det tyngre

Vi har nu en ny rulle som är 20 mm i diameter (nuv. är 30mm) och en ngt smalare spets.

Detta gör att den går att trycka in djupare och smalare.

Man kan även trycka in våra nuv. RAK 2,0 – genom att trycka först halva skidan = vänster om styrspåret o sedan höger, om man vill ha strukturen djupare.

Hoppas det här ger lite svar – på korta lopp kan man gärna valla med så många offerlager med valla som möjligt. (Sprint – ungdomstävlingar – alpint) Varje lager skall då läggas så det blir mer lättoffrat än underliggande. Är man riktigt på spenderhumör – så kan man tom med borsta på det sista lagret. Tänk dock på att strukturen skall alltid borstas fram o ytorna skal borsta så de är polerade.

Det understa lagret skall vara blankt o plant = den kontaktyta som kommer fram om vallan försvinner."

Link to comment
Share on other sites

Vill inte styra øver tråden till Red Creek (var ju RS som rubriken avsåg) men en fundering:

 

Om jag vill satsa på sæg två RC's - vilka?

 

Vill tro att raka strukturer ær att føredra på långlopp hellre æn julgran. Då antar jag att inkøpet skulle kunna bli RC rak 1mm och rak 2 mm.

 

Synpunkter?

 

Någon snackade om pris tidigare - två stk RC blir inte mer æn 1500kr.

Nu kan jag bara tala för de fyra jag själv har. Av dessa skulle jag välja "Rak/Linear 1 mm" och "Coarse1/Grov1". Den senare för att den är mer för varmare temperaturer då jag tycker det är viktigare att rilla. Den tidigare för att det räcker med en linjär riller och jag tycker 1mm känns mer "all-round" än 2 mm (vilken jag också råkar ha...). Ytterligare en som jag har är "-5/-20C", vilken skulle bli mitt trdje allternativ i min låda...

Link to comment
Share on other sites

Appropå rillspår som inte/knappt syns så frågade jag om det för min Red Creek riller (2 mm rak) nån gång för länge sedan och då svarade Stevens/Canyon ungefär att i de tester de själva (RS riller allstså) gjort så tyckte de att rillspår djupa nog för att synas hade en mer psykoligisk effekt.
Link to comment
Share on other sites

Vart har vi Stefan Sand? Börjar nästan bli orolig för´n. Har han kört vilse på något annat forum. Likaså med Lars-Erik. Dom kan ju det här med RS-rillers.

"Where is all the people"

Skönt att man är efterfrågad :)' date=' och nej, har inte kört vilse men är i en mental formsvacka med tanke på det usla vinterväder vi har i Stockholm......

 

Jag har haft min RS-riller i 2 säsonger och givetvis de säsonger som det varit just uselt vinterväder. Har med andra ord inte testat den i det före som här beskrivs utan i mer "normalt" skidföre (när jag varit på ställen med snö). Det betyder då 0,3 och 0,5 rullarna och precis som sägs ser man inte rillningen med blotta ögat. Kan däremot känna den om man drar tvärs över skidan med nageln.

 

Som Olle köpte jag också min RS-riller efter all läsning här på forumet. Men delar väl inte uppfattningen att jag idag skulle valt en annan produkt. Hursomhelst saknar jag Canyon/Stevens på forumet då han hade mycket klokt att säga. Han skulle säkert kunna bringa klarhet i denna fråga![/quote']

Jag håller med Stefan. Verkligen kul att vara efterfrågad. Jag hade bara missat detta men har nu läst en hel del intressanta inlägg idag och bland annat detta.

Tyvärr är det så att jag inte är lika säker och erfaren hur rillning fungerar som jag numera är beträffande stålsickling. Men min åsikt är ändå klar, rillning har positiv inverkan speciellt när det närmar sig nollstrecket (låt säga -6 och varmare). Själv har jag börjat använda just RS Riller (som jag fick i julklapp av min omtänksamma fru).

Jag hade tänkt skriva lite mer men efter den utmärkta insats Everest gjort och kontaktat Samuel själv så är det bättre att läsa vad den störste experten säger längre ner i denna tråd (även om han givetvis har anledning av att prata väl om sin produkt )

 

Jag tycker att det är synd att vi inte kan få Samuel mer aktiv på skidforum igen. Jag anser att han är mycket kunnig inte bara på stålsickling/rillning utan även om traditionell vallning och annan preparering och bedömning beträffande skidor. Bland annat kamperade han ju ihop med Christer Majbäck under en tid och varit nära olika landslagsvallare etc.

 

Ett annat önskemål av likartat slag är att få med Töny Pölder på ett naturligt sätt. Jag tror det kommer att gynna både oss och honom och hans försäljning. Att han gjorde bort sig i stålsicklingsdiskussionen föreslår jag vi förlåter honom för.

Link to comment
Share on other sites

Vill tro att raka strukturer ær att føredra på långlopp hellre æn julgran. Då antar jag att inkøpet skulle kunna bli RC rak 1mm och rak 2 mm.

 

Synpunkter?

Inga problem om ev RS inte ger så mkt struktur så är andra förslag välkomna. Men du får gärna utveckla varför julgran/fiskbein skulle vara sämre på långlopp. Det jag iof tycker känns skumt med julgran är att den delvis går mot åkriktningen och alltså borde bromsa farten och även samla smuts MEN det skall väl kompenseras av vatten /snö transporteras bort från skidan för att undvika sug?

Håller med om att det inte blir så dyrt om det räcker med två. Funderar på Julgran +15/-5 och rak 3 mm för att klara riktigt blöta fören som tycks bli vanligare, åtminstone i Sverige;-)

Det som visar sig negativt med att anvænda julgran/fiskbein strukturer på långlopp (>40km) ær just att dom riskerar att tæppas igen. En rak struktur ær dærfør ofta att føredra.

 

Inlæggen ovan stæmmer naturligtvis - rætt struktur før rætt snøførhållande ær det optimala. Ofta innebær detta att julgran/fiskbein kombineras med rak. Dock vill jag poængtera att raka strukturer bør værderas høgt før vasalopp och øvriga riktigt långa lopp.

 

Jag har nu inskaffat RC rak 1mm och rak 2mm. Kommer anvænda rak 1mm hela temp området ner till -10 men applicera med olika hårt tryck. 2mm kan læggas på bakre delen av skidan æven vid kallgrader om man lægger med lågt tryck. Detta med en fin struktur slipad på skidan som bas.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...