Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alla ni som kan det här med skidor och valla!


Bwanatom

Recommended Posts

Jaha, då har man gett sig in i vallaträsket...Kan till att börja med konstatera att det funkar otroligt mycket bättre med mina taffliga vallningsförsök än den där förbannade tejpen som fungerade en gång på elva. En liten fråga nu till alla er som kan det här: Jag har den sista tiden åkt ett par tävlingar med egenvallade skidor och det fäster riktigt bra i ungefär tre mil sedan är det slut på fäste. Jag har lagt Ski-gos blåa klister tunt i botten (invärmt med varmluftspicka) för att sen kört med Rodes multigrade varvat med rossa en gång. Som sagt funkar kanon i tre mil men inte en meter till.Börjar fundera över hur F-N jag ska få det att hålla i nio mil? Kan konstatera att jag "sliter" bort allt klister i bakkant men i princip inget i övrigt? Vad gör jag för fel? Tacksam för tips!
Link to comment
Share on other sites

Det första jag kommer och tänka på är att du kanske mäta spannet på nytt ifall mycket valla slits bort. Annars så brukar jag rugga fästzonen på tvären med ett 100 papper och använda ett grundklister typ rode chola i botten. I kallföre så använder jag ett grundwax invärmt i botten som jag sedan klossar.
Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man gett sig in i vallaträsket...Kan till att börja med konstatera att det funkar otroligt mycket bättre med mina taffliga vallningsförsök än den där förbannade tejpen som fungerade en gång på elva. En liten fråga nu till alla er som kan det här: Jag har den sista tiden åkt ett par tävlingar med egenvallade skidor och det fäster riktigt bra i ungefär tre mil sedan är det slut på fäste. Jag har lagt Ski-gos blåa klister tunt i botten (invärmt med varmluftspicka) för att sen kört med Rodes multigrade varvat med rossa en gång. Som sagt funkar kanon i tre mil men inte en meter till.Börjar fundera över hur F-N jag ska få det att hålla i nio mil? Kan konstatera att jag "sliter" bort allt klister i bakkant men i princip inget i övrigt? Vad gör jag för fel? Tacksam för tips!

Med tanke på var du bor och på vilken valla du använder har du sannolikt åkt mest på konstsnö t.o.m gammal konstsnö som helt eller delvis varit utsatt för plusgrader. Den typen av snö är väldigt aggressiv och sliter hårt på vallan. Speciellt om spåret svänger mkt och du ev tvingas sladda istället för att "kliva runt" i kurvorna. Vid nyfallen natursnö däremot kan du ha samma burkvalla i säkert 20 mil. Men annars håller jag med om spannet bör kollas upp. Skulle vallan ändå ta slut på VL kan du antingen valla om eller staka resten. Det är framförallt i första backen samt ev upp till Risberg och i Lundbäcksbackarna som fäste behövs:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...