Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet spår, börjar träna nu, bästa upplägget?


Forss

Recommended Posts

Hej,

 

Har varit i LA i 6 månader med större fokus på fest än träning. Har tränat en del styrka (gym) där borta, men i stort sett ingen form av konditionsträning.

 

Kom hem 16 januari och har kört 2 spinningpass och tre bodypump pass. Nu känner jag att det börjar bli dags att träna inför vasan (öppet spår).

 

Har bra styrka och oka teknik men min kondition och uthållighet är det sämre med.

 

Hursomhaver, nu är jag här det är 19 dagar tills starten går, skidorna vallades igår, snö kommer förhoppningsvis imorgon.

 

Vad anser ni är det mest optimala upplägget för att få ut maximal form på 19 dagar?

 

Mvh

 

Fredrik

 

ps. Ska inte festa innan Vasaloppet =)

Link to comment
Share on other sites

Vore jag dig skulle jag satsa på att få till minst 2 st skidpass på ca 2 timmar var. Håll ett lagom lungt tempo men prova att öka då och då, tex i nån backe. Försök även tänka på tekniken.

 

VL och ÖS pågår minst en halv dag och det lönar sig att vänja kroppen med att hålla igång under lång tid. Jag tror inte flåset begänsar dig i ÖS såvida du inte siktar på top 100.

 

Jo, packa i en folköl i väskan att ha efter loppet.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tja, hur svårt kan det vara. Är ju bara 90km för böveln, och där till en flack banprofil. En Red Bull på morgonen och det är klart!

 

Nja, kanske är din förberedelse mindre optimal. Men allt hänger ju på vad du har för ambition. 6h, lycka till och Googla på någon tänkbar rysk dunder drog. Kolla med skidskyttarna............ 8h, kan funka hyffsat drägligt om du åkt skidor tidigare och behärskar tekniken.

 

Förberedelser sista tiden. Minst 1 låååååång pass och det omgående. 3-4h. Sedan är det nog bästa att få så många pass som möjligt men inte allt för långa, säg 60min, för att vänja ovana muskler.

 

Under loppet så är det lugn fart, hitta lunken och drick och käka vad du förmår.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Här är ett tips att ta till nånstans efter Oxberg, när orken är slut och hela kroppen skriker efter att få lägga av; tänk på dem som låg i vattnet och kämpade vid Estoniakatastrofen, kunde de klara sig, så kan väl du klara mig ner till Mora. (jag har själv använt det tänket med framgång ett flertal gånger):)
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

 

Så minst ett långlopp och sedan ut i spåret så mycket som möjligt för att vänja ovana muskler?

 

Hur är det med kosten? Ligger just nu på ca 8% kroppsfett, är det bra eller ska jag försöka öka fetthalten lite?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Nej, tycker inte ska du fetta upp dig. VL är ingen polarexperition. Se till att äta bra dagarna innan och under loppet istället

 

Gundes fru fick frågan i vinterstudion får nån vecka sedan om hur en skidåkare bör vara skapt. Det är ju en viss skillnad på Kalla och tex Odd-Björn H.

 

Hon fick väl inte fram så mycket vettigt men enligt fru Svan bör man nog se till att inte bära med sig extra onödiga kilon. Gäller väl främst de bästa och på kuperad bana men ändå.

 

Så spara fettet till McDonalds i Mora i stället.

Link to comment
Share on other sites

Var och körde två mil idag, fick lite bättre teknik i slutet och det hela tog drygt två timmar.

 

Använde sån där tejp, men hade nog för kort sträcka för det var väldigt bakhalt i uppförsbackarna.

 

Finns iallafall hop nu känner jag, även om det kommer bli tufft =)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej allihop,

 

Var i Oslo i helgen och tog en tur på skidorna. Hade snöat 20cm dygnet innan så föret var lite trögt. Körde drygt 2 mil och den sista milen gick på ca 40 min (lite nedför men ändå).

 

Ska försöka hinna med 5 pass till innan vasan och en förhoppnings om en tid under 10 timmar =)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej Allihopa,

 

15 mil hann jag med innan det var dags för öppet spår i Måndags. Dock blev jag väldigt sjuk och borde väl kanske inte ens ställt upp, men har man åkt ända till Sälen så fullproppad med medicin gav jag det iallafall ge det ett försök =)

 

Tog det relativt lugnt första etappen och då det kändes ganska bra så var det bara att öka. Och förutom att jag fick åka sista milen innan Oxberg med en stav så gick det över förväntan, kom till slut in på 7:39 =)

 

Nu ligger jag dock i soffan väldigt sjuk, men det var det värt!

 

Tack för alla tips!

 

 

Mvh

 

Fredrik

 

http://photos-e.ll.facebook.com/photos-ll-snc1/v2467/3/8/694100017/n694100017_5884524_9475.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde in mitt ÖS lopp (andra året irad) pga av att jag hade ont i halsen.. det tog emot så ända in i * att inte kunna köra när man var så laddad och dessutom betalat dyra slantar.. Men det är fasiken inte värt att sabba kroppen och speciellt hjärtat för en skidlopp.

 

Men nu letar jag boende och startbiljett till på söndag istället.. Dyrt som attans men vill verkligen åka iår.

(blir mitt första vasa åk isåfall)

Link to comment
Share on other sites

Har efter noga övervägande kommit fram till att det suger att vara sjuk och att åka Vasaloppet i det skicket är icke att rekommendera.

 

Dock på ett sätt glad att jag gjorde det. Igår fick jag faktiskt bloda tand och har redan glömt bort hur jobbigt det egentligen var med en stav upp för backarna innan Oxberg. Att kolla på Vasaloppet igår från sängen var mkt underhållande och det får nog bli en tur i spåren nästa år också =)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...