Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SKIDHANDLARE


Ba50

Recommended Posts

Jag står inte på någons sida i "sicklings-debatten" då jag aldrig provat och därav inte anser mig ha rätt att ge feedback. Men det allra enklaste sättet att visa vad man tycker om en handlare, Pölder eller annan måste vara att bestämma sig för att inte handla eller handla, eller? Jag undrade även om vad ni tycker om andra handlare i den här tråden men alla tycks älska att hata Pölder. Erfarenheter av andra?
Link to comment
Share on other sites

Jag står inte på någons sida i "sicklings-debatten" då jag aldrig provat och därav inte anser mig ha rätt att ge feedback. Men det allra enklaste sättet att visa vad man tycker om en handlare, Pölder eller annan måste vara att bestämma sig för att inte handla eller handla, eller? Jag undrade även om vad ni tycker om andra handlare i den här tråden men alla tycks älska att hata Pölder. Erfarenheter av andra?

Rossön sport och färg, mycket trevligt bemötande, och överlägset lägst priser tror jag. Måste erkänna att det skidfodral jag har står det Tony Pölder på...., det är inget fel på Pölder butiken/leveransen eller servicen vad jag har upplevt, var något år sedan jag handlade där sist. Men jag blir irriterad när han uppenbarligen skriver skit/ljuger och kan inte hålla mig. Förlåt att jag förstör denna tråd genom detta :)

Link to comment
Share on other sites

Aj Aj, det måste svida lite i sickelsjälen när du plockar fram skidorna! Skämt åsido så var jag mest nyfiken på vilka handlare som ni tycker är bra. Jag tycker vi borde ha fler som Pölder och Kuzmin som vågar sticka ut hakan och skapa debatt, det föder kreativitet!
Link to comment
Share on other sites

Den bästa skidhandlare jag varit hos är Bloms i Nyhammar i Dalarna. Jag var där sommaren 03 och köpte ett par Rossignolskidor. Han var kunnig, hade trevligt bemötande och man kändes sig delaktig i valet av skidor. Skidorna höll vad han lovade, följsamma och lätta att få fäste på.:)
Link to comment
Share on other sites

Jag har hittills handlat i stort sett allt på Team Sportia i Luleå. För mig har de alltid varit mycket bra, trevligt bemötande och tillräckligt kunniga. Speciellt anser jag att Lasse är mycket kunnig och noggrann att välja ut skidor (de utnyttjar dessutom Jan Erik Hasselström (far till förra världsmästarinnan i skidOL Lena) som extra hjälp för detta.

Jag har i år köpt ett nytt par Fischerskidor av Lasse som jag tycker glider väl så bra som mina ordinarie vasaloppsskidor (de jag åkt 8 lopp på de senaste åren). Jag kommer nog att åka med dem i år om jag inte fegar ur i sista stund och tar det säkra före det osäkra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! Jag själv handlar det mesta hos Pölder eller på Team Sportia i Jönköping. Det som jag upplever med butiker som är renodlade är att det oftast går lite fortare om man har funderingar då alla tycks vara kunniga. På tex. Team Sportia är man oftast beroende av en person som kan tex. valla och har man några frågor får man ofta ett. -Du får vänta tills Nisse är tillbaka från sin lunch så kan han svara dig. Men jag har det sista kört på alternativet att fråge er här på forumet (tack för hjälpen) och sen handlat. Nu tänkte jag köpa valla inför VL, vad ska man köpa? Eller är det bättre att handla på plats i Sälen? Annars fundera jag på Pölders glidpaket med pulver för 1200:- Bra eller anus?
Link to comment
Share on other sites

hej alla....vill bara reda ut lite frågetecken runt en del saker här...det är ju lätt att sitta här på forumet och kasta skit hit o dit om man som vissa "hatar mig"...

 

1)har bara ett nickname här och det är TONYPÖLDER...

 

2) mina synpunkter....de står jag för...om jag sedan upplevs som ej ödmjuk eller kaxig...ja det får väl bli så då....jag har hållit på med detta skidliv nu i nästan 35 år och under den tiden lärt mig ett o annat...både som elitskidåkare och som handelsman med butik.

typ som rotebrostakaren som kallar mig lögnare bara för att jag säger att "stenslip grundprepp och bra spann är viktigt om du vill ha kul skidåkning"...jag säljer 2-3000 par skidor/år...av modell bättre med spann o bra belag som kan preppas...och de flesta...låt säga runt 70% är okunniga o helt odugliga på att veta hur de skall fixa till sina skidor...o i det läget så är det en välgärning att hjälpa dessa 70% så att de på ett enkelt sätt får igång sina skidor.

Om ni bara visste hur mycket skitskidor det står i butikerna...o de flesta av dessa som är dåliga skall def gå tillbaka..den enda chansen att upptäcka de dåliga skidorna är oftast att stenslipa de...först då ser man om skidan är ok att säljas till kund...THAT'S FACT...

att sen du rotebroare tror dig kunna detta...ja det är ju ditt liv...mitt liv är att hjälpa mina kunder att få bra utrustning o då får man ju själv välja vart man vill gå o vad man tror på.

 

jag står för att stenslip o grundprep är klart bäst!...om du inte gillar det så låt bli att läsa min katalog o webb då...

 

3) Servicen mot våra kunder. Ja, det kanske viktigaste av allt.

I år har vi tagit ett stort steg när det gäller leveranstider. Över 95% av alla order skickas senast dagen efter beställning. Detta har mottagits mycket positivt av våra kunder.

Steg två som kommer under hösten är att kraftigt förbättra vår eftermarknad, dvs service och reklamationer. Detta är en mycket jobbig post och vi jobbar febrilt hela tiden på att bli bättre...kan lova att de flesta fall av hantering löses redan nu på ett + sätt för er kunder som har problem.

vi är så starka i branschen så att vi på ett enkelt sätt ofta kan pressa våra leverantörer till att godkänna reklamationer som ibland kanske inte är reklamationer...det kan vara en hårfin bedömning...

vi skall byta datasystem nu under våren och när vi nu sätter oss ner med våra leverantörer inför nästa år (läs i vår) så skall vi göra upp med de om hur vi smidigast skall kunnna tillgodogöra er kunder när ni har problem...vi vet givetvis att det är vi som har ansvaret mot er kunder men det blir ändå ett noll läge ibland där vi måste jobba med reklamationen mot våra leverantörer...det skall förbättras och vi skall försöka få avgörandet till oss för att slippa dra det i långbänk....vi vill givietvis ha nöjda kunder o som sagt...JAG VET att de flesta hanteringar "slutar lyckligt" o då mot kundens riktning.

Link to comment
Share on other sites

Fler tips på bra butiker, i Oslo. Før att vara lite subjektiv... :)

 

Oslo Sportslager - troligtvis nordens eller kanske europas bæsta outdoor butik. Grymt kunnande och preppar skidorna før Auklands + Svartedal. Utveckar egna strukturer. Prismæssigt vældigt konkurrenskraftiga.

 

 

Bull Ski Kajakk - Grymt kunnande och preppar skidorna før Team United Bakeries. Utvecklar egna strukturer. Normalprisade.

Link to comment
Share on other sites

Jättebra att du har vaknat Tony. Nu kanske du kan titta på mitt mail som jag mailade dig angående en reklamation på ett par skidskor. Det vore ju bra om jag får ett besked någon gång.

 

Jag förstår att du har mycket, men hur svårt kan det vara ett besvara ett mail så jag vet något livstecken från er vad gällande reklamation av skidskor. När min kompis mailade en beställning så fick han svar med en gång......Det är det som kan uppfattas som nonchalant!

 

Jag förväntar mig att du kontaktar mig via mail angående reklamationen av skidskorna.... Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

2) typ som rotebrostakaren som kallar mig lögnare bara för att jag säger att "stenslip grundprepp och bra spann är viktigt om du vill ha kul skidåkning"...jag säljer 2-3000 par skidor/år...av modell bättre med spann o bra belag som kan preppas...och de flesta...låt säga runt 70% är okunniga o helt odugliga på att veta hur de skall fixa till sina skidor...o i det läget så är det en välgärning att hjälpa dessa 70% så att de på ett enkelt sätt får igång sina skidor.

.

Har jag någonsin ifrågasatt att spannet är viktigt? Har jag någonsin ifrågasatt att det går att få fantastiskt glid med stenslip och grundprepp. Allt jag säger är att stenslip och grunprepp inte är det ENDA SÄTTET sättet att få bra glid, vilket du skriver i din katalog, inte här. Det är uppenbarligen inte enda sättet, det går att stålsickla, rilla mm och få bra glid, alltså är det du skriver osanning, och osanning är lika med att lögn i min värld, men itydligen inte i din, jag det är ju ditt liv som du brukar skriva, gör vad du vill med det och ljug på......, om du rekommenderad alla dina kunder att stenslipa och grundpreppa hade det varit en helt annan sak

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett bra svar Tony! Som jag sa tidigare så tycker jag att det behövs fler som du och andra som vågar sticka ut hakan och skapa debatt! Jag fick svar från er gällande min bindning igår och det tackar jag för, om än att det tog lite tid! Jag kommer förbi med skidorna och bindningen så får ni fixa det. Som sagt kul att du vågar sticka ut hakan! Jag och jag vet många med mig som följt "jakten" på dig med en kall öl och lite chips! Nästan som en såpa fast mer intressant!
Link to comment
Share on other sites

Butiken i Torsby skidtunnel är kanon. Killen som äger den gav ruskigt bra service. Dock är butiken liten och det har varit många som velat ha hjälp när jag varit där vilket skapat lång kö. Stort plus på att man kan provköra prylarna inne i tunneln innan man köper dom.

 

När det gäller Pölder sport så:

 

* är alla i butiken utom kalle sisådär

* är kalle den mest kunniga och servicemedvetna människa som jag stött på. Han inger ett förtroende som är unikt. I love kalle!

* är dom helt outstanding när det gäller reklamationer. Dom är inte knussliga för fem öre och det är det som gör att jag handlar där. Plus att utbudet slår det mesta.

* är Tony Pölder lite som en kvällstidning, du vill egentligen inte tycka om att läsa dom, en del är seriöst, en del är skvaller och alltid med stora rubriker.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli.... här kommer saxat från Pölders Blogg.

glöm inte stenslip och grundprep ...kostar 200kr vid nyköp och är ett absolut måste om ni vill vara säkra på att ni skall få igång skidan på rätt sätt...(framförallt ni som kommer från Rotebro ;-) och som stakar mycket)

 

Jag tyckar i all fall Han är ganska rolig och kommer att handla vidare hos Tony.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara lägga in ett plus för Pölders Sport.

 

Min fru fick skoskav problem med Fischers tävlingspjäxa (förra modellen). Åkt ett 10 tal ggr med den och fick utan problem reklamera den och fick den ersatt med Salomon Lab, detta drygt ett år efter inköp. Själv fick jag nya skidbyxor efter att dragkjedan pajjat efter ett par ggr. Snabb service och bra skött.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Pölder, det mesas inte för någon. Han skriver precis vad han själv tycker.

Var glada att han figurerar här på forumet och delar med sig av sin humor & kunskap.

 

Att hänga ut Pölder och hans firma som lögnare på ett forum är lågt, det är ju faktiskt hans levebröd.

Att säga vad man tycker är hedervärt, men att vilseleda och fara med osanning är en helt annan sak. Om så är fallet är det på sin plats att det påtalas....tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tony far inte med osanning! En stenslipad och noggrant vallad skida går bättre än stålsicklat (jag kör själv sicklat på träning). Att sen inte alla vill lägga tid och pengar på vallning är en annan sak.

Enligt min åsikt far Tony med osanning i hans uttalanden som Rotebrostakarn citerar:

 

"Jag tjatar..dina skidor!...A och O om du överhuvudtaget skall fundera på att få bra glid…

”du måste ha rätt spann och stenslipat och grundpreppat”]]

Om du tycker detta är sant och riktigt får det stå för dig. I spannet är jag enig , men att det för att "ö v e r h u v u d t a g e t f å s k i d o r n a a t t g l i d a " krävs stenslipat och grundpreppat är inte sant.

 

Men ni som vill mätta femtielva gånger efter varje stenslip och sponsra vallabranchen, så varsågoda.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Pölder' date=' det mesas inte för någon. Han skriver precis vad han själv tycker.

Var glada att han figurerar här på forumet och delar med sig av sin humor & kunskap.

 

Att hänga ut Pölder och hans firma som lögnare på ett forum är lågt, det är ju faktiskt hans levebröd.[/quote']

Att säga vad man tycker är hedervärt, men att vilseleda och fara med osanning är en helt annan sak. Om så är fallet är det på sin plats att det påtalas....tycker jag.

Om så är fallet???? Vem kan med säkerhet avgöra om Tony vilseleder och far med osanning?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...