Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Magkatarr med vitargouppladdning?


Mac

Recommended Posts

Vitargoladdade inför Marcialongaloppet. 1½ dag efter loppet kom magkatarrsymtom med molande värk, rapningar mm dock inga sura uppstötningar. Har käkat pepcid och losec mups och dragit in på kaffe, stark mat och alkohol men nu 10 dgr senare är jag fortfarande dålig.

 

Har inte råkat ut för detta vid tidigare tillfällen när jag vitargoladdat. Någon annan som råkat ut för liknande vid intag av vitargo?

 

Vet inte om det har med kolhydratsuppladdning eller något annat, känns inte som om det skulle vara stressrelaterat ( trots den dagliga stresslogistiken med 3 barn, hämta-lämna dagis/skola/föreningsaktiviteter, leta åkabara skidspår i 08-området)

Link to comment
Share on other sites

Vitargoladdade inför Marcialongaloppet. 1½ dag efter loppet kom magkatarrsymtom med molande värk, rapningar mm dock inga sura uppstötningar. Har käkat pepcid och losec mups och dragit in på kaffe, stark mat och alkohol men nu 10 dgr senare är jag fortfarande dålig.

 

Har inte råkat ut för detta vid tidigare tillfällen när jag vitargoladdat. Någon annan som råkat ut för liknande vid intag av vitargo?

 

Vet inte om det har med kolhydratsuppladdning eller något annat, känns inte som om det skulle vara stressrelaterat ( trots den dagliga stresslogistiken med 3 barn, hämta-lämna dagis/skola/föreningsaktiviteter, leta åkabara skidspår i 08-området)

Har aldrig haft problem med vitargo, vilken dricka hade du under loppet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Vitargoladdat ett antal gånger, vid samtliga tillfällen fick jag problem med magen. Där jag laddat med Maxim så har jag klarat magen, jag vågar inte chansa på att prova igen. Möjligt att Maxim är skonsamt och funkar bättre om man har lite känslig mage.
Link to comment
Share on other sites

Om det är mig du frågar så har jag druckit sportdryck på stationerna både med Vitargo och Maxim som uppladdningsdryck. Eftersom det blivit bättre efter att jag bytte till Maxim så är det tydligt att det är Vitargon som är för frän för min mage.
Link to comment
Share on other sites

Nope Joo, du ha´n emellan mig och Mac ;)

 

"en halv påse av den gröna, sen drack jag vid stationerna, men jag har inte haft problem förr. Blir dock lite osäker om jag vågar köra vitargouppladdning på kommande lopp, Bessemer och Vasan. kanske ska testa Maxim"

 

Det kan nog vara lite si och så med hygienen på olika lagningar var min tanke.

Link to comment
Share on other sites

Vitargouppladdningen kan ha varit en utlösande faktor. Jag har många års erfarenhet av magkatarr, som jag ådrog mig i lumpen. Ett problem jag hade var att jag inte kunde stoppa i mig mer mat än kroppen behövde dvs ladda gav problem direkt liksom okynnesätning utan att vara hungrig. Lärde mig att äta på bestämda tider utan ett enda istopp mellan måltiderna och fick magen att fungera så småningom.

På senare år har jag dock fått problem i tarmdelen med värk o väderspänningar, vilket är besvärande i VL med ryggvärk o extra blåstömningar (3-5 ggr) under loppet.

Förra året föll jag för trycket och köpte en påse Vitargo uppladdning, men efter att ha smakat på den slog jag ut innehållet i slasken. Jag mådde illa av den äckliga "mormors-spottkoppen", huja, blir enda gången för mig.:o

Link to comment
Share on other sites

Vitargoladdade inför Marcialongaloppet. 1½ dag efter loppet kom magkatarrsymtom med molande värk, rapningar mm dock inga sura uppstötningar. Har käkat pepcid och losec mups och dragit in på kaffe, stark mat och alkohol men nu 10 dgr senare är jag fortfarande dålig.

 

Har inte råkat ut för detta vid tidigare tillfällen när jag vitargoladdat. Någon annan som råkat ut för liknande vid intag av vitargo?

 

Vet inte om det har med kolhydratsuppladdning eller något annat, känns inte som om det skulle vara stressrelaterat ( trots den dagliga stresslogistiken med 3 barn, hämta-lämna dagis/skola/föreningsaktiviteter, leta åkabara skidspår i 08-området)

Om du inte råkat ut för det förut så är det väl absolut helt osannolikt att det är Vitargon som det beror på?? Dessutom alldeles försent, du borde ju fått ont innan loppet i så fall när du startade uppladdningen. Sannolikt ngn form infektion/magsjuka du har ju varit utomlands:) Möjligen i kombination med stress/utmattning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...