Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utan fästvalla


aasn

Recommended Posts

Ni rutinerade åkare, kan ni hjälpa en amatör, som har en fråga!

Funderar på att köra ett seedningslopp utan fästvalla eftersom det är så flackt.

Men vad gör jag då med fästvallazonen?

Denna är givetvis rengjord från all fästvalla, ska den ruggas upp med sandpapper, ska det på glidparaffin här, eller något annat ?

Link to comment
Share on other sites

Ni rutinerade åkare, kan ni hjälpa en amatör, som har en fråga!

Funderar på att köra ett seedningslopp utan fästvalla eftersom det är så flackt.

Men vad gör jag då med fästvallazonen?

Denna är givetvis rengjord från all fästvalla, ska den ruggas upp med sandpapper, ska det på glidparaffin här, eller något annat ?

Räknar du med att staka hela loppet så glidvalla hela skidan

Link to comment
Share on other sites

testade att köra ovallat på stråkenloppet. Tyckte de såg ut som ett väldigt flackt lopp.

Men kan säga att jag ångrade mig lite dom sista 7-8 km.

slutsaten är att när armarna börjar bli riktigt trötta så blir farten väldigt låg utan fästvalla.... kommer nog inte köra seedningslopp utan fästvalla igen=)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

 

Men efter halva seedningsloppet kunde man ju byta till ett par skidor med fästvalla.........men man får väl inte det...........antar jag!

Du får inte byta skidor bara en om den gått sönder som jag förstått det. Valla/sickla givetvis hela skidan likadant. Till skillnad från de andra där bland Ironman är Elitåkare med mina mått mätt så anser jag att man kan tjäna på att även som amatörgubbe åka utan fäste. Det beror nog mest på hur din egna styrkor är fördelade. Själv har jag tex urusel diagonalteknik och mkt dålig syreupptagning men är jämförelsevis halvbra på att staka och har någorlunda uthålliga muskler. Jag tjänar inte så mkt på att diagonala tycker jag pulsen går bara upp för mkt. Har nu åkt två lopp utan fäste. Stråkenloppet tyckte jag var självklart medan Billingen var ett gränsfall. Det är dock oerhört svårt att veta om det lönar sig totalt sett. Du kan egentligen bara jämföra mot andra konkurrenter. Det du förlorar uppåt i branta backar får du inte framförallt igen när du glider utan när du stakar och vallan inte tar i snö vilket den gör när du ändrar viktfördelningen vid stakning. Sen beror det givetvis på vilket före det är. Vid mkt tröga fören blir det väldigt tungt att staka uppåt och vid extremt snabba isfören stoppar kanske inte klistret så mkt ändå. Idealet är väl blandföre där det ändå är svårt att få bra fäste och en någorlunda flack bana.

 

Samtidigt känns det som en enorm trygghet att ha tränat så mkt på att åka utan fäste så att du lugnt kan staka vidare om andra "måste" valla om. På VL skulle jag helst vilja ha bra fäste uppför första backen och sedan byta skidor till utan fäste men det är som sagt inte tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, de flesta orkar inte staka så länge så hårt så att man vinner något på att köra utan fäste. MEN den viktiga frågan är egentligen, förlorar du något glid på at ha fästvalla under skidorna? OM det är nysnö och relativt finkornig snö som blir/är blöt/fuktig kan fästvallan suga för mycket och då kan nog alla som tränar hyfsat mycket stakåkning vinna på att åka utan fästavalla. Liknande är om kallföre under loppet slår om till blötföre, med följden att fästvallan inte längre funkar så kan det vara bättre att vara utan.

 

Annars, har du hyfsat hårda skidor så ska inte fästvallan ligga i speciellt mycket och då får du avlasta överkroppen bitvis, vilket betyder mycket.

 

Tag hänsyn till om spåren är preparerade så att man har bra stavfäste hela sträckan, stakning uppför i lössnö är direkt otrevligt.

 

Skate skidor är bäst att staka på.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...