Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tar skidindustrin död på vallaindustrin?


Bwanatom

Recommended Posts

Jag var häromdagen på en liten föreläsning om vasaloppet på Volkswagen (tack för det!) där en representant från Fischer visade deras nya skida med superbelaget som inte kommer att kräva någon fästvalla, endast ett sandpapper att rugga upp ytan med (någon som testat?). Betyder detta att man inom snar framtid slipper allt vad valla heter? Tänker mig Fischers nya lagg och en sickel i ena fickan och ett sandpappar i andra, and its a done deal, eller? Har även som nybliven skidmotionär funderat över varför inte skidtillverkarna även gör vallor. Jag kanske är ute på tunn is, inte vet jag, men det känns inte som om jag skulle investera mitt sparkapital i SWIX aktier. Naturligtvis kommer det alltid att finnas kvar då en del människor ser vallning som en sport i sporten men för min egen del känns det ganska enkelt, mindre tid åt vallning mer tid i spåret.
Link to comment
Share on other sites

Jag var häromdagen på en liten föreläsning om vasaloppet på Volkswagen (tack för det!) där en representant från Fischer visade deras nya skida med superbelaget som inte kommer att kräva någon fästvalla, endast ett sandpapper att rugga upp ytan med (någon som testat?). Betyder detta att man inom snar framtid slipper allt vad valla heter? Tänker mig Fischers nya lagg och en sickel i ena fickan och ett sandpappar i andra, and its a done deal, eller? Har även som nybliven skidmotionär funderat över varför inte skidtillverkarna även gör vallor. Jag kanske är ute på tunn is, inte vet jag, men det känns inte som om jag skulle investera mitt sparkapital i SWIX aktier. Naturligtvis kommer det alltid att finnas kvar då en del människor ser vallning som en sport i sporten men för min egen del känns det ganska enkelt, mindre tid åt vallning mer tid i spåret.

Kan gå åt det hållet. Åkte själv Stråkenloppet utan ett milligram valla på ngn del av skidorna, fick en del gratis under loppet dock:) Tror vallatillverkarna borde satsa mer på tillbehör som riller, sicklar, borstar, vallaställ mm. Å andra sidan säljer Swix rätt mkt stavar också och Madshus är konkursmässiga!

Link to comment
Share on other sites

Är det deras nya ruggskida du talar om, i så fall är de inte ensamma på marknaden tex är Rossignol ledande på ruggsidan i alla fall om man ser hur deras skidor går i problemföre.

Jag gläder mig mycket om man kan slippa fästvallaproblematiken och kan köra ruggat i både kallt och varmt före, inte bara kring nollan, så att det blir lika enkelt som i skejt.

Fast sista månaden har varit problemfri vad gäller vallningen - grovkornig konstsnö över och under noll - klister ett givet val, som räckt 2-3 dagar med lite komplettering. Men idag kom dock 5 cm nysnö och då var vi där igen - räddningen var ruggskidorna - ingen lust att valla bort hela träningspasset.

Minns när Kuusisto kom med typ ruggskidor på 70-talet, men då var inte tiden mogen för en sån revolution, så skidorna försvann från marknaden.

Mottot får därför bli; träna mer - valla mindre!

Link to comment
Share on other sites

Tack Stefan, precis det man vill höra en fre-kväll... =)

Fast du vet inte hur rätt du har.... sitter just för tillfället och kollar på "på spåret". Fast egentligen är jag så långt från en ordbajsare man kan komma. Gillar mer rakt på sak och gärna under bältet så mycket som det går.... =)

 

men bjuder man på ett friläge som Bwanatom gjorde är det svårt att inte nypa till...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...