Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessermerloppet 15 feb


Spinken

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply
Tre varv på 17 km. Varje varv börjar med en dryg mil nästan helt platt. Sedan lite böljande för att sista 3-4 km ha några korta men branta springbackar (typ 10 m höjdskillnad men riktigt branta). Alltså mest dubbelstakning, men ett haldussin maxpuls-springbackar i slutet på varje varv.
Link to comment
Share on other sites

Hade själv tänkt åka upp till Högbo bruk nu i helgen för att mata mil inför VL, och fick igår reda på att Bessemerloppet alltså går av stapeln nu på söndag. Är det samma upplägg med vätskekontroller längs med loppet, eller ska/bör man ha med egen dricka? Hur många deltagare brukar det vara på loppet, och hur funkar själva seedningsberäkningen? Jag hittade inte Bessemerloppet på vasaloppets sajt, och jag undrar om någon kan ge en ungefärlig idé om hur snabbt i förhållande till vinnaren jag måste åka för att seeda upp mig från led 8 i VL.

 

Är själv en rookie på långlopp & gjorde debut i VL förra året.

Link to comment
Share on other sites

Åkte själv bessermerloppet i söndags och är väldigt nöjd med arrangemanget. Tyckte banan var trevlig med mycket stakning men även en del tuffa backar. Min känsla var att det blev mycket tyngre varv två och tre (glidmässigt). Var det bara min egen ork eller håller någon med mig om detta. Intresserad att höra vad ni tyckte om loppet.
Link to comment
Share on other sites

Åkte själv bessermerloppet i söndags och är väldigt nöjd med arrangemanget. Tyckte banan var trevlig med mycket stakning men även en del tuffa backar. Min känsla var att det blev mycket tyngre varv två och tre (glidmässigt). Var det bara min egen ork eller håller någon med mig om detta. Intresserad att höra vad ni tyckte om loppet.

Instämmer till 100% ,upplevde loppet exakt som du beskriver det dvs. glidet var väldigt bra första varvet men det gick mycket tyngre varv två & tre.

Men som sagt det kanske bara är så enkelt att det bara var orken som försvann :)

 

Annars så tyckte jag att det var ett mycket trevligt lopp.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på tiderna så var det genomgående sämre tider på varv två och tre så visst måste glidet i allmänhet ha blivit sämre under dagen.

 

Men jag kan säga att jag under loppet inte upplevde det så men genom att det var så genomgående att så gott som alla tappade ca 10 min på sitt första till sista varv så borde glidet rimligen blivit sämre.

 

Annars var det en trevlig tillställning som jag skulle kunna komma tillbaka till.

Link to comment
Share on other sites

Visserligen åkte även jag fortare första varvet, men jag tänkte mest att det berodde på att jag pajade ena vaden efter 7-8 km och sedan fick kombinera stakning med försiktig saxning resten av dagen. Första varvet gick dessutom på lite för hög puls, och jag började inte äta förrän alldels för sent (klarar inte att dricka så mycket sportdryck, och tillför man inget socker blir ju tanken tom innan man hinner runt andra varvet). Sista varvet åkte jag mycket på bädden mellan spåren, där kändes det som att det gled lite bättre. Ser jag tillbaka på tidigare år jag åkt, så är Bessemerloppet av någon anledning det lopp jag alltid sackar mest på på slutet.

 

 

Annars en härligt skiddag med finväder, bra spår o bra arrangemang.

Link to comment
Share on other sites

Skönt att höra att det var fler som hade jobbigt sista varvet:)

 

Läste i detta forum att seedningen 2007 var stentuff och det klagades rejält. Så till den grad att seedningen ändrades till slut. Intressant att se seedningstabellen detta år. Borde väl publiceras idag?

Link to comment
Share on other sites

Jag blev trött efter andra halvan på andra varvet. Första på knappt 57 min och sista på 1:12 så det skilde 15 min. Upplevde också att det gled sämre. Skulle tippa att det nog krävs under 3:45 för att nå femte led.

Det var ett bra organiserat lopp. Klarade medaljtid, var nog den sista eller näst sista som klarade den gränsen.

Link to comment
Share on other sites

Visst var det här aningen irriterande. Man väntar hela dagen och när de äntligen uppdaterar på kvällen så är Bessermerloppet ej med. Förstår inte varför...

 

Har testet att maila (autosvar att de inte svarar på mail pga överbelastning) och ringa (gav upp efter 20 min i telefonkö). Någon som haft mer lycka än mig?

Link to comment
Share on other sites

Visst var det här aningen irriterande. Man väntar hela dagen och när de äntligen uppdaterar på kvällen så är Bessermerloppet ej med. Förstår inte varför...

 

Har testet att maila (autosvar att de inte svarar på mail pga överbelastning) och ringa (gav upp efter 20 min i telefonkö). Någon som haft mer lycka än mig?

Jag ringde alldeles nyss och kom fram till Sälen för att fråga om seedningstabellen för Bessemerloppet. På min fråga om när tabellen för Bessemerloppet skulle dyka upp på vasaloppets sajt svarade kvinnan jag pratade med att "det jobbades med alla tabeller". Antar att man får avvakta ett tag till...

 

Idag har jag startled 8, men hoppas att kunna komma fram ett par led med min tid på 3.45. Vad var förresten medaljtiden? Jag hittade ingen information om detta på bessemerloppets sajt.

Link to comment
Share on other sites

Visst var det här aningen irriterande. Man väntar hela dagen och när de äntligen uppdaterar på kvällen så är Bessermerloppet ej med. Förstår inte varför...

 

Har testet att maila (autosvar att de inte svarar på mail pga överbelastning) och ringa (gav upp efter 20 min i telefonkö). Någon som haft mer lycka än mig?

Jag ringde alldeles nyss och kom fram till Sälen för att fråga om seedningstabellen för Bessemerloppet. På min fråga om när tabellen för Bessemerloppet skulle dyka upp på vasaloppets sajt svarade kvinnan jag pratade med att "det jobbades med alla tabeller". Antar att man får avvakta ett tag till...

 

Idag har jag startled 8' date=' men hoppas att kunna komma fram ett par led med min tid på 3.45. Vad var förresten medaljtiden? Jag hittade ingen information om detta på bessemerloppets sajt.[/quote']

Jeg mener medaljtiden var omkring 2:55, men er ikke sikker. Lidt efter jeg kom i mål sagde speakeren at der nu var 10 min kvar på medaljtiden.

Link to comment
Share on other sites

Fick just svar på mitt mail ang seedning till vasaloppet... Illa !

 

 

Hej!

 

Arrangören skickade ej resultat i tid till mötet, kommer med nästa vecka.

 

Vasaloppshälsningar / Best regards

 

Lena Sundqvist

Vasaloppets Hus

SE-792 32 Mora, Sweden

mail to: lena.sundqvist(a)vasaloppet.se

Phone: +46 250 392 00, Fax: +46 250 39251

Link to comment
Share on other sites

Irriterande, hur svårt kan det vara att skicka iväg en resultatlista? Den fanns ju på hemsidan samma kväll.

Samtidigt kan man filosofera lite och vända på frågan: Ligger det inte i Vasaloppets intresse att sammanställa seedning till Vasaloppet?

 

Varför ska andra arrangörer behöva buga och tigga för Vasaloppet och skicka sina resultat dit för att underlätta för en annan arrangör?

 

Vad vinner den arrangör som redan lagt massor av ideellt arbete och kört sin tävling på att lägga extra ideellt arbete (förvisso enkelt) på att underlätta för Vasaloppet som är den enda arrangör i sverige som har råd att ha anställd personal?

 

Jag tycker faktiskt att det är riktigt uselt att inte vasaloppets anställda personal kan bemöda sig att surfa runt och tanka hem resultat från de tävlingar som faktiskt har betalt 1500 kr i avgift till Vasaloppet för titeln "Officiellt seedningslopp". Den här latheten/nonchalansen går ju i första hand ut över Vasaloppets "kunder", och verkar vara ett tydligt tecken på storhetsvansinne!

Link to comment
Share on other sites

Irriterande' date=' hur svårt kan det vara att skicka iväg en resultatlista? Den fanns ju på hemsidan samma kväll.[/quote']

Samtidigt kan man filosofera lite och vända på frågan: Ligger det inte i Vasaloppets intresse att sammanställa seedning till Vasaloppet?

 

Varför ska andra arrangörer behöva buga och tigga för Vasaloppet och skicka sina resultat dit för att underlätta för en annan arrangör?

 

Vad vinner den arrangör som redan lagt massor av ideellt arbete och kört sin tävling på att lägga extra ideellt arbete (förvisso enkelt) på att underlätta för Vasaloppet som är den enda arrangör i sverige som har råd att ha anställd personal?

 

Jag tycker faktiskt att det är riktigt uselt att inte vasaloppets anställda personal kan bemöda sig att surfa runt och tanka hem resultat från de tävlingar som faktiskt har betalt 1500 kr i avgift till Vasaloppet för titeln "Officiellt seedningslopp". Den här latheten/nonchalansen går ju i första hand ut över Vasaloppets "kunder", och verkar vara ett tydligt tecken på storhetsvansinne!

Visst båda parter är beroende av varandra dvs. Högbo GIF / Vasaloppet, men jag tror faktiskt att Högbo har mest att förlora på om man inte sköter tid & resultat rapportering bättre framöver. Dessutom användes ju chip för tidtagningen vilket rimligtvis borde förenklat hanteringen.

 

 

Sen kan jag helt hålla med dig om att det inte tar allt för lång tid att surfa in och hämta in resultaten.

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade själv en länk till den upplagda resultatlistan till vasaloppetarrangörerna kvällen den 15:e. Å andra sidan så är jag ingen representant för Bessemerloppet, så antagligen läste seedningspersonalen inte mitt eget mejl & tankade hem resultatlistan.

 

Håller med om att det ju faktiskt borde ligga i vasaloppets eget intresse att samla in underlag till (i detta fallet) seedningstävlingar. Förmodligen är den sammanlagda arbetsinsatsen att svara på deltagares mejl & telefonfrågor vida överstigande den tid det skulle ta att själv hämta resultatet från de olika loppen.

 

Eller så har jag helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...