Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bessermerloppet 15 feb


Spinken

Recommended Posts

Marknadsför sig en tävling som seedande för Vasaloppet som tar de på sig ett ansvar jämtemot sina kunder (dvs de som åker loppet) att rapporterar resultatet i tid till Vasaloppet. Jag ser inte vad som är så svårt med det?

 

Att "nån på vasaloppet kan sitta och surfa runt" skulle ta 10 gånger så lång tid och innebära betydligt större risk för fel.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Visst är det arrangören (Högbo) som måste hållas ansvarig för detta. Det står tydligt på hemsidan att de ska skicka resultatlistan till vasaloppet samma kväll som loppet genomförts. Vilket de onekligen inte gjort.

 

Samtidigt kan jag tycka att seedningsgruppen borde ha koll på vilka seedningslopp som har gått föregående helg. Och därmed kunna hjälpa till att påminna Högbo om att de missat att skicka in resultatlistan (och den låg ju upplagd på nätet). Men nu är det som det är...

 

Förra gången Bessermerloppet gick av stapeln, 2007, ändrade seedningstiderna strax innan VS. Någon som har tillgång till tiderna och kan delge oss dem. De borde ge en bra indikation för detta år då segrartiden i år inte var så många minuter sämre än 2007.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det arrangören (Högbo) som måste hållas ansvarig för detta. Det står tydligt på hemsidan att de ska skicka resultatlistan till vasaloppet samma kväll som loppet genomförts. Vilket de onekligen inte gjort.

 

Samtidigt kan jag tycka att seedningsgruppen borde ha koll på vilka seedningslopp som har gått föregående helg. Och därmed kunna hjälpa till att påminna Högbo om att de missat att skicka in resultatlistan (och den låg ju upplagd på nätet). Men nu är det som det är...

 

Förra gången Bessermerloppet gick av stapeln, 2007, ändrade seedningstiderna strax innan VS. Någon som har tillgång till tiderna och kan delge oss dem. De borde ge en bra indikation för detta år då segrartiden i år inte var så många minuter sämre än 2007.

Bessemerloppets seedningstider till Vasalopet 2007

Bessemerloppet 52km 2.26 2.34 2.42 2.50 3.00 3.10 3.20 3.35 3.50 4.05

Link to comment
Share on other sites

är detta den ändrade seedningstiden?

De vann väl på 2.22 2007, så då är gränsen till led 1 bara +12 minuter?

I år var Myhlback i mål på 2:34 jfr segraren 2:26 så de kan väl inte dra honom utanför elitledet? Men jag tycker det här med seedning är svårt att begripa och det är slarvigt av arr att inte lämna listor direkt då de faktist lovat alla anmälda det.

Vad tror ni seedning till 1:a led blir i årets lopp?

Link to comment
Share on other sites

Visst är det arrangören (Högbo) som måste hållas ansvarig för detta. Det står tydligt på hemsidan att de ska skicka resultatlistan till vasaloppet samma kväll som loppet genomförts. Vilket de onekligen inte gjort.

 

Samtidigt kan jag tycka att seedningsgruppen borde ha koll på vilka seedningslopp som har gått föregående helg. Och därmed kunna hjälpa till att påminna Högbo om att de missat att skicka in resultatlistan (och den låg ju upplagd på nätet). Men nu är det som det är...

 

Förra gången Bessermerloppet gick av stapeln' date=' 2007, ändrade seedningstiderna strax innan VS. Någon som har tillgång till tiderna och kan delge oss dem. De borde ge en bra indikation för detta år då segrartiden i år inte var så många minuter sämre än 2007.[/quote']

Bessemerloppets seedningstider till Vasalopet 2007

Bessemerloppet 52km 2.26 2.34 2.42 2.50 3.00 3.10 3.20 3.35 3.50 4.05

Efter ändringen såg det ut så här:

Bessemerloppet 52 2.30 2.40 2.50 3.00 3.10 3.20 3.30 3.45 4.00 4.15

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var fortfarande väldigt tuffa tider tycker jag. Nu kan man inte jämföra år till år gissar jag så jag hoppas vi får se en mer generös seedning nästa onsdag.

 

Själv hade jag aningen snabbere snittfart än i maserloppet i år, där jag seedade upp mig till startled 6. Om det blir motsvarande tider som 2007 räcker min tid till startled 7 här. Hade själv hoppas och trott att tiden skulle räcka till startled 5.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kollat på årets seedningstabell blev jag väldigt besviken. Min tid på 3.47 räcker alltså bara till startled 8. Jag har träningskompisar som är betydligt sämre än jag men som åkte andra seedningslopp. De kommer att starta i sexan eller sjuan.

 

Går det att ifrågasätta seedningen på något vis?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha kollat på årets seedningstabell blev jag väldigt besviken. Min tid på 3.47 räcker alltså bara till startled 8. Jag har träningskompisar som är betydligt sämre än jag men som åkte andra seedningslopp. De kommer att starta i sexan eller sjuan.

 

Går det att ifrågasätta seedningen på något vis?

Jag kan inte annat än att hålla med dig ,jag klarade av min seedning med 6 min marginal vid Wadköpingsloppet och här missade jag samma starled med 10 min trots att jag var exakt i samma form om inte bättre när jag körde Bessermeloppet.

 

 

Förvisso var loppet mycket bra träning men som sagt seedningen tycker jag var väldigt konstig .

 

Wadköpingsloppet tycker jag var betydligt mer kuperat vilket borde missgynna oss sämre åkare om man jämför med Bessemerloppet.

Link to comment
Share on other sites

Som jag misstänkte så hamnade jag ett startled längre bak än vad jag seedat upp mig tidigare i år. Detta fastän km-tiden är bättre, loppet är 10 km längre, och inte heller mindre kuperat eller lättåkt. Känner också några andra som även dem inte klarar sina led från tidigare seeningslopp.

 

Vad jag också reagerar på är att tid mellan varje led fortfarande är 10 min (till startled 7), dvs ingen skillnad om loppet är 40 km eller 52 km. Borde inte detta intervall bli större vid längre lopp!

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Har i två tidigare lopp seedat mig till led 4. Här räckte tiden precis till 5:an. Men så är skidlivet..

 

Har man så här nära VL redan seedat fram så pass många att det börjar bli fullt i fållorna ?

Tror faktiskt att din teroi stämmer då jag har en bekant som var 2min ifrån att seeda sig till Starled 7 vid Norrbärke/Grottfallls rundan och 1min ifrån vid Engelbrektsloppet . Tilläggas kan ju ockå att han började säsongen med att köra Maserloppet och det resultatet räckte till seedning mitt i startled åtta som han blev seedad tilll vid förra årets Vasalopp.

 

 

Vid Skinnarloppet lyckades han inte ens att seeda sig till startled 9 (Förviss kanske en dålig dag ) och vid Finlandia loppet nu i helgen räckte hans tid enbart till startled 9 igen.

 

Lägger du då till mina två lopp Wadköping samt Bessermeloppet där mitt resultat i Wadköping tog mig framåt i startleden och två veckor senare så kör jag Bessermeloppet och är 10 min ifrån samma startled

 

Så din teori verka ju faktiskt stämma tyvärr dvs. kvoterna verkar ha fyllts i respektive startled.

Link to comment
Share on other sites

Fast Halvvasan verkar det ha funnits platser från. 22 min skillnad i seedning på loppen där Bessemer är 7 km längre, gick i sträva spår och inte har starten högre än mål. Det är möjligen en ok skillnad i de snabbaste leden, men hur räknar de med att en led 8-åkare ska klara de sista 7 km med en fart på 20 km/h???
Link to comment
Share on other sites

Fast Halvvasan verkar det ha funnits platser från. 22 min skillnad i seedning på loppen där Bessemer är 7 km längre, gick i sträva spår och inte har starten högre än mål. Det är möjligen en ok skillnad i de snabbaste leden, men hur räknar de med att en led 8-åkare ska klara de sista 7 km med en fart på 20 km/h???

Dessutom så börjar dom på Halvasan med 15 min intervaller redan mellan startled 7-8 och vid Bessermeloppet mellan 8-9 ??

Link to comment
Share on other sites

Föreslår att alla dessa teorier som bevisar orimligheten i seedningen från "vårt" lopp vidarebefordras till Vasaloppet. Jag vill verkligen inte vara något slags bitterpitt bara för att jag får stå i åttan, till skillnad från sjuan eller i bästa fall sexan, som jag hade räknat med. Och jag är normalt en god förlorare. Men det känns inte bra att åka till Högbo enbart för att seeda sig och sedan bli, i min mening, orättvist behandlad.
Link to comment
Share on other sites

Segrartid på 2:25 och till elitledet finns det +10 min i marginal. Hur många platser är det i elitledet? 10 min spann t o m led sju och drygt 1000 platser i leden. Tycker det vore rimligt med en kvart mellan leden fr o m led två, med tanke på banlängden Kunde kanske ligga i Bessemerarrangörerna intresse att ifrågasätta seedningstiderna. Annars är det en risk att de tappar i antal startande, inget lopp man åker för att seeda upp sig i fortsättningen. Hamnade själv i led 4, men trodde att medaljtid skulle ge led 3.
Link to comment
Share on other sites

Segrartid på 2:25 och till elitledet finns det +10 min i marginal. Hur många platser är det i elitledet? 10 min spann t o m led sju och drygt 1000 platser i leden. Tycker det vore rimligt med en kvart mellan leden fr o m led två, med tanke på banlängden Kunde kanske ligga i Bessemerarrangörerna intresse att ifrågasätta seedningstiderna. Annars är det en risk att de tappar i antal startande, inget lopp man åker för att seeda upp sig i fortsättningen. Hamnade själv i led 4, men trodde att medaljtid skulle ge led 3.

Om man jämför med Ulricehamnsloppet där Anders Palmér också vann, där blev gränsen för elitledet segertiden +15sekunder. Ser man de så så tycker jag att 10minuter var generöst här i Bessermerloppet.

Link to comment
Share on other sites

Segrartiden + 50% är medaljtid i Vasaloppet. På Bessemerloppet ger segrartiden (2.25) + 50%, alltså 3.37, bara startled 7. I samma startled står alla de som åkte VL 2008 på max 8.38. Det kan väl inte vara rätt!? Det måste definitivt bero på att startleden är fyllda. Nästa år åker jag ett tidigare seedningslopp.
Link to comment
Share on other sites

Den här tråden kom alltmer att handla om Bessemerloppets seedningstider till VL.

 

Många klagade, men hur blev det ?

 

Resultatet i Bessemer gav ett visst startled, x. Resultatet i VL ger även det led, y

 

Kan tycka att med normala lopp bör x=y, Dvs ett normal bra seedningslopp placerar en i ett visst led, gör man ett normalbra VL så bör man även hamna i samma led nästa år.

 

För min del var y < x och kan fortfarande tycka att seedningen var lite hård. Men givetvis är VL det viktigaste loppet för seedning och det bör krävas mer lite mer i prestation i övriga lopp för att nå samma led.

Link to comment
Share on other sites

Bessermerloppet gav mig startled 8 i VL. VL körde jag på 7.34. Vet inte riktigt vilket startled detta berättigar egentligen, men på slutet var jag främst omringad av personer med startnummer på 6xxx och 7xxxx. Men visst är y<x även för mig?

 

Känslan är att jag var bättre än de flesta i min startgrupp. Nästa år är målet att träna mer, komma fram ett eller ett par startled, slippa köa i långt över en timma för att ta mig imål efter ca 6.30... Givet att förhållandena är lika bra som i år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...