Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Problem med stavgenomslag med Swix CT1 (lite truga)?


LasseVasan

Recommended Posts

Jag åkte Harsa Ski Marathon förra veckan och hde problem med dåligt stavfäste (staven slog igenom). Jag körde med mina nya Swix CT1 - grymt lätta och sköna, men med mycket mindre (smalare) trugor än de flesta andra stavar. Nu var det nog inte superba preparerat (för stavfäste) i Harsa, men jag fuderar på om detta är ett generellt probelm med CT1:or. Ska man byta till större trugor? Vore ju trist att åka Vsan med dåligt stavfäste eftersom de är en del sakning.

 

Tacksam för synpunkter!

 

/Lasse

Link to comment
Share on other sites

Jag ser många som kör med de små trugorna och har alltid undrat varför. Speciellt på vasaloppet men även på träning so förlorar man mycket kraft och stadighet med den lilla trugan som inte får fäst, slirar och sjunker ner. Eller söker man gram?
Link to comment
Share on other sites

Det är bara att inse. Vi på klubbnivå lever i en av stavtillverkarna okänd värld där skidspår dras upp utan att först packa undelaget tillräckligt.

Bensinen kostar ju en slant, så i våran lilla klubb är det väl bara att acceptera läget. Själv tog jag Swix rullholkar (äldre variant?) och monterade jättekringla som passar med ett snäpp, för man kan ju inte sitta hemma när det är kanonfina spår därute om än obefintligt stavfäste. :)

 

De trugor vi tyckte va små på åttiotalet (skating modellen) är större än swixs bredare variant av idag, men spåren ser lika ut nu som då.

Klart att man vill ha lätta styva stavar, men det borde finnas alternativa trugor med lite yta, åtminstone för träning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
De flesta åkare kör utan den lilla trugan även på hög nivå. Den lilla trugan är främst för en bättre pendel samt att stavspetsen inte ramlar av som är vanligt på de större Swixtrugorna. Jag vet inte om den nya Triaxtrugan är bättre när det gäller stavspetsen men den är iallafall större än CT1:an.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...