Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Undvika förkylning/sjukdom efter långlopp


Willie

Recommended Posts

Hur gör ni för att minimera risken att bli sjuk/förkyld efter tävling? Finns ju alltid en risk att något slår till efter att man tävlat och tagit ut sig till max.

 

Jag har åkt två tävlingar i vinter och efter bägge fått en släng av förkylning som tagit ett tag att repa sig från. Detta trots att jag är noga med att försöka få i mig näring snabbt efter loppet och duscha/byta om till varma och torra kläder så snart det är möjlig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det handlar om förberedelsen och epilogen.

Det bästa är nog att se till att man sovit bra, druckit mycket och fått i sig bra och riktig mat innan loppet. Gärna kanske något vitamintillskott dagligen om man tränar mycket (jag rekommenderar mivitotal). När man tränar mycket omsätter man mycket vatten vilket "spolar ur" mycket vitaminer och mineraler ur kroppen.

 

Sen är det ju som du säger viktigt att snabbt få på sig torra kläder, få i sig näring och vila. Kan vara bra att ta en extra vilodag efter loppet också om du tagit ut dig väldigt mycket.

 

Jag skulle vilja rekommendera att om du ofta blir sjuk vara lite extra noggrann som att tvätta händerna ofta, inte peta näsan etc.

 

Jag har under många år precis som du haft problem med att mitt immunförsvar inte varit det starkaste efter hård träning, vilket resulterat i massor med frustrerande förkylningar.

Jag har nu blivit mycket mer noga med att tvätta händerna, hålla händerna borta från mun och näsa och tar dagligen mivitotal och omega3. Jag har börjat använda kosttillskott för att få i mig nog med energi. Jag har märkt en otrolig skillnad och har varit förvånansvärt frisk i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Spolar verkligen stor vattenomsättning mineraler o vitaminer ur kroppen, så länge njurarna är friska? Är inte det bara hälsokost/kvacksalvarpreparatskrängar-mumbojumbo?

 

Nu menar jag alltså "normal" ökning där man äter o dricker mer pga träning o tävling, inte om man häller i sig flera liter vatten extra om dagen.

Link to comment
Share on other sites

mumbo-jumbo eller ej så brukar jag alltid vätskeladda inför långlopp. Men ändå ofta kramper! Numera kör jag alltid Resorb i vätskeladdningen, inbillar mig att det ersätter salter som "sköljs" ut vid vätskeladdningen.

 

En annan faktor som påverkar mig är sömnbrist som också ofelbart ger krampkänningar.

 

Funkar så för mig i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar vätskeladdning? Njurarna skickar väl ut ev överskott på högst 2-3 timmar?

Vill man ladda vätska så finns ju alltid kreatin att tillgå, ger ju minst sagt hyfsad effekt. Däremot vet jag inte hur lätt det är att sedan få lös denna vätska under ett långlopp, kanske cellerna vill ha kvar den. Kanske deas kan svara på den frågan?

Link to comment
Share on other sites

Nja, det är jag inte säker på. Men Om man "laddar" upp cellerna med vätska, så kommer kroppen att se till att dra ut denna då de behövs, dvs det vill ju alltid bli en jämvikt. Det är, som någon skrev, otroligt svårt att ladda upp vätska, och kroppen kommer att göra sig av med överflödet inom några timmar.

 

Att man får kramper om man bara laddar med vätska kan ju ha sin förklaring i att man kissar ut en massa vätska, och denna drar med sig lite salter. Således bör man se till att ha lite salter (resorb är utmärkt i sportdryck) i den vätska man tillför

Link to comment
Share on other sites

Nja, det är jag inte säker på. Men Om man "laddar" upp cellerna med vätska, så kommer kroppen att se till att dra ut denna då de behövs, dvs det vill ju alltid bli en jämvikt. Det är, som någon skrev, otroligt svårt att ladda upp vätska, och kroppen kommer att göra sig av med överflödet inom några timmar.

 

Att man får kramper om man bara laddar med vätska kan ju ha sin förklaring i att man kissar ut en massa vätska, och denna drar med sig lite salter. Således bör man se till att ha lite salter (resorb är utmärkt i sportdryck) i den vätska man tillför

När man käkar kreatin verkar det inte vara några problem alls att ladda vätska (inte att lägga på sig fett heller för den delen...) om man har en kropp som svarar bra mot kreatin. Jag har testat kreatin en tre-fyra ggr men det är några år sen senast. Jag minns att under de första dagarna av den sista kreatinkuren var jag till och med tvungen att kliva upp på nätterna för att dricka för att jag var så törstig.

 

Däremot vet jag inte om kreatin brukar användas i syftet att lagra vätska, det vanligaste användningsområdet för kreatin är ju ökad prestationsförmåga, så hur lätt det är att få kroppen att släppa vätskan vet jag inte. Men om det är som du skriver deas, att kroppen släpper den om det behövs, så finns ju onekligen en poäng i att käka kreatin inför ÖS eller VL.

Link to comment
Share on other sites

Massor med snabba kolhydrater direkt efter loppet! Sen verkar det faktiskt hjälpa att ge sig ut på ett långt men lungt pass dagen efter - varför vet jag inte, nånting med att immunförsvaret stärks under själva ansträngningen kanske.
Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag inte starta dopingdebatt, den sköts på Glidforumet, men är inte kreatin misstänkt likt doping.

 

Undvika att bli förkyld var frågeställningen. Efter VL är det väldigt lätt att bli förkyld - har nog blivit det 1 av 3 ggr. Borde nog testa att ta med lite Dax handdesinfektion och smörja in händerna några ggr efter loppet, kanske före också. (finns att köpa på Apoteket) Däremot tror jag inte på att trycka i sig kolhydrater direkt efter loppet - magen är lika uttröttad som övriga kroppen - behöver lite vila för att ta emot näringen.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag inte starta dopingdebatt, den sköts på Glidforumet, men är inte kreatin misstänkt likt doping.

 

Undvika att bli förkyld var frågeställningen. Efter VL är det väldigt lätt att bli förkyld - har nog blivit det 1 av 3 ggr. Borde nog testa att ta med lite Dax handdesinfektion och smörja in händerna några ggr efter loppet, kanske före också. (finns att köpa på Apoteket) Däremot tror jag inte på att trycka i sig kolhydrater direkt efter loppet - magen är lika uttröttad som övriga kroppen - behöver lite vila för att ta emot näringen.

Det funkar ju inte på samma sätt med upptag av vätska ock kolhydrater som vid uttröttning av muskler under ett lopp. Den generella uppfattningen är nog att man ska se till att få i sig snabba kolhydrater så snart man kan efetr loppet/längre träning, och sedan fylla på med annan energi.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig blivit sjuk efter att lopp, därmed bevisat att det jag gör är rätt! :-)

 

Problmet är bara att jag har bytt kost helt i år (från standard trycka i kolhydrater till Coltings varinat av stenålderskost) så båda verkar funka. Men en av fördelarna som Colting påpekar är just att man undviker sjukdom, men jag minns inte hur det var så.

 

Att vätseladda och trycka i sig extra vitaminer och annat skit verkar vara ett typiskt bra recept på att bli sjuk efter loppet. Chockar man kroppen på det sättet och sen försöker kompensera det på konstgjord väg tror jag det är stor risk att man missar något och blir sjuk istället (även om själva prestationen/loppet kanske går bättre, det vet jag ingenting om).

Link to comment
Share on other sites

Thorrez: Jag håller med dig helt och hållet. Läste på Skidsport.com om bröderna Aukland kör med enkel uppladdning utan en massa hokus-pokus och det verkar gå bra ändå.

 

Men frågan är hur du burit dig åt för att inte bli sjuk efter dina lopp - är det den enkla linjen utan en massa vitaminer och "annat skit" (vitargo ?) du kört med ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...