Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖS Måndag


Toxy

Recommended Posts

Hej, jag ska köra ÖS om en vecka och har lite frågor. Hur brukar de vara i starten? Mycket trängsel eller flyter de smärtfritt första kilometrarna? Jag har som mål att köra runt 8-9 timmar, och vill starta så tidigt som möjligt, men vill inte vara i vägen för dom som kör snabbt. Är de "okej" att starta 7.00? För då borde ju dom som vill köra snabbt ha lagt ut sina skidor i god tid. Hur är de med spåren, är de spårat lika många spår som under vasaloppet?

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

På Måndagen är det väl försvarsmaktsvasan som är först ut och startar 07.00 och övriga får starta först 07.10. Det är ganska trångt i första backen men inte så farligt. Spåren håller i princip garanterat.

 

Kom ihåg att hålla till höger om du vet att du åker långsamt.

Link to comment
Share on other sites

Ingen vasa för försvarsmakten i år enligt uppgift i annan tråd. Alla startar 0700.

 

Knappast någon stopp uppför första backen, men det kan nog kännas trångt om man har bråttom upp.

 

Antalet spår, vallaservice, kontroller etc lika som VL. Färre TV reportar, helikoptrar och norrmän.

Link to comment
Share on other sites

Ingen vasa för försvarsmakten i år enligt uppgift i annan tråd. Alla startar 0700.

 

Knappast någon stopp uppför första backen, men det kan nog kännas trångt om man har bråttom upp.

 

Antalet spår, vallaservice, kontroller etc lika som VL. Färre TV reportar, helikoptrar och norrmän.

Jag har startat från led 10 på vasan så jag är van att inte ha allt för bråttom upp för backen. Nu vill jag bara att de flyter och jag slipper bli stillastående allt för länge.

Link to comment
Share on other sites

Jag startade ca. 7:15 på förra årets ÖS måndag, och det var absolut ingen trängsel att tala om, i alla fall inte som stör en "normal" åkare. Du kan nog istort sett åka i vilket tempo du vill (förutsatt att du inte åker loppet på en bit under 5 h) uppför backen. Förra året höll spåren perfekt hela loppet, men det var ju också isräls då.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...