Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Äter ni på Vasaloppet?


Skidåkaren

Recommended Posts

Jag tycker det är svårt att äta kakorna då de lätt blir hårda om det är kallt. Vill man dessutom äta i farten så är det svårt att få luft mitt i allt tuggande. Ngn som känner igen sig?

 

Bättre då med gel. Maxims 100g geler fungerar fint för mig, kör dem både sommar som vinter. Skruvkorken gör att man kan dela upp den i flera omgångar, vid orientering kan man ta den tre ggr med 15 min mellanrum i slutet på loppet. När man har stavarna på händerna är det dock viktigt att ha öppnat den en gång innan man startar loppet, annars är den lite trög på grund av den där spärren som ska bevisa att den är oöppnad. Geler som ska öppnas genom att rivas av kan trilskas ordentligt om de börjar bli hala och man inte får grepp med handskarna men man behöver å andra sidan inte skruva ngt!

Link to comment
Share on other sites

Brukar förutom dryck var 5e km gå åt 1-2 bars och 1-2 gel för mig.

 

Delar upp barsen i 4-5 mindre bitar och har dom i en lite midjeväska, prova innan, vissa bars blir stenhårda och väldigt svårätna och vissa funkar bra trots kyla.

 

Favoriten bland bars som inte fryser och växer i munnen är Maxim Caramel, när det gäller gelen så toppar Enervit Cola när det gäller smak och Powerbar när man vill få lite koffein på slutet. Dom flesta gelarna smakar i mitt tycke annars ganska mycket för sött.

Link to comment
Share on other sites

Nåt man bör komma ihåg som många missar är att det inte bjuds nåt att äta i Smågan, så nån lite större energikaka eller chokladbar är bra att ha till hands då, blir ju annars rätt länge mellan frukost och bullarna i Mångsbodarna, och då kan man ju få en energidipp som är svår ta igen.
Link to comment
Share on other sites

Den godaste energikakan är nog gammal hederlig kexchoklad. Den bibehåller dessutom normal konsistens oavsett hur kallt det är till skillnad från alla bars som bara blir stenhårda.

 

Jag dricker blåbärssoppa var 15-20e minut. Oftast behövs inte kexchokladen men det är bra att ha med utifall att. Lite dextrosol i Eldris är aldrig fel.

Link to comment
Share on other sites

Normalt har jag ca 1500 kcal lagrat i kroppen om jag äter ganska hyfsade måltider, kan då ha energi för 1,5 till 2 timmars träning i kroppen. Äter jag lite bristfällig kost så kanske jag har ca 1000 kcal, då är jag tom efter 1 timmes hårdare träning.

 

Gör jag en vettigt hyfsad laddning i 3 dar utan att göra den gamla jobbiga tömningen i 3 dagar utan gör en tömmning 1 dag med ett jobbigt pass så kan jag lagra från 2000 till drygt 3000 kcal i musklerna, levern och blodet.

Detta medför att kolhydraterna räcker längre under ett långt lopp och om och när man närmar sig väggen av energibrist så blir inte detta väggande lika kraftigt.

Den gamla hårdare tömningen medförde att det var möjlligt att ladda kroppen ännu mer men den gjorde också att kroppen blev mer känslig för infektioner och att det sliter för mycket.

 

Allt detta tillsammans med en förbättrad fettförbränningsförmåga av många långa träningspass gör att kolhydraterna räcker ännu längre än om man har en sämre fettförbränning. En god teknik gör också att man slösar mindre med kolhydraterna.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag morgon -innan VL- kör jag ett pass tills jag känner att kroppen blir tom. (Ingen mat el. dricka innan) Sedan Vitargo uppladdning 2 påsar / dag + normal husmanskost.

 

Kan ev. komplettera med energikaka el gel från Oxberg. Har dock inte behövt detta, men skulle kanske kunna hålla högre fart sista biten med den metoden.

 

Vitargo kan ju bytas mot annat för dom som inte tål detta.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta mig...... men om ni behöver äta vid varje kontroll, så tycker jag ni laddar fel innan

loppet!

Att äta ger inte mer energi så det kan ju inte vara för att kompensera bristfällig uppladdning, för du menar väl som jag att man enbart skall dricka energi. Finns inget behov av något för magen att jobba med under tävling mer än själva stakrörelsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Normalt har jag ca 1500 kcal lagrat i kroppen om jag äter ganska hyfsade måltider, kan då ha energi för 1,5 till 2 timmars träning i kroppen. Äter jag lite bristfällig kost så kanske jag har ca 1000 kcal, då är jag tom efter 1 timmes hårdare träning.

 

Gör jag en vettigt hyfsad laddning i 3 dar utan att göra den gamla jobbiga tömningen i 3 dagar utan gör en tömmning 1 dag med ett jobbigt pass så kan jag lagra från 2000 till drygt 3000 kcal i musklerna, levern och blodet.

Detta medför att kolhydraterna räcker längre under ett långt lopp och om och när man närmar sig väggen av energibrist så blir inte detta väggande lika kraftigt.

Den gamla hårdare laddningen medförde att det var möjlligt att ladda kroppen ännu mer men den gjorde också att kroppen blev mer känslig för infektioner och att det sliter för mycket.

 

Allt detta tillsammans med en förbättrad fettförbränningsförmåga av många långa träningspass gör att kolhydraterna räcker ännu längre än om man har en sämre fettförbränning. En god teknik gör också att man slösar mindre med kolhydraterna.

Kan man verkligen få in 2-3000 kcal extra på en kolhydratladdning ska jag göra ett nytt försök! Låter lite otroligt i mina öron, det skulle motsvara 2/3 kg kolhydrat i torrvikt, dvs ett par kilo med tillhörande vätska. Hur lyckas man lagra in det på tre dagar?!?

Link to comment
Share on other sites

Kan man verkligen få in 2-3000 kcal extra på en kolhydratladdning ska jag göra ett nytt försök! Låter lite otroligt i mina öron, det skulle motsvara 2/3 kg kolhydrat i torrvikt, dvs ett par kilo med tillhörande vätska. Hur lyckas man lagra in det på tre dagar?!?

Inte extra utan totalt.

 

Vid en laddning så går det att få in mer än jag normalt har i kroppen.

Det kan ju behövas då det är omöjligt att äta allt kroppen gör av med under ett långlopp.

Dock så använder ju kroppen en hel del av fettreserven under ett långlopp. Men tar kolisarna slut efter 1 timme så går det inte snabbt i spåret efter det. Då börjar också kroppen bryta ner muskelprotein.

 

Kroppen jobbar väl bäst på kolhydrater och fett tillsammans brukar man säga.

Se tex http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/59EC2EA633BAC741C1256FCE003E7D56

 

Finns massor om detta på nätet

Link to comment
Share on other sites

(Alltså ungefär som man brukar säga: en laddning kan göra att kolisarna räcker till kanske 1:50 eller 2 tim istället för säg 1:30. I vilket fall väldigt mycket mindre än vad som går åt under loppet, oavsett att man bränner en hel del fett.)

 

Bröderna Auklands bröd med sylt låter som ett bra alternativ för oss som inte tål sportdryck. Rune Larssons ostkaka med grädde passar kanske inte så bra för så pass korta o intensiva lopp som vasan :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog säga att skillnaden vid en hyfsat bra laddning är lite större än från 1:30 till 1:50 ;) Men exakt går ju inte att veta.

 

Tester med detta har gjorts på idrottare sedan åtminstone 70-talet så att man vet att kroppen kan lagra mer energi än det man nornalt har i kroppen.

Se gärna http://www.mxprestation.se/profileview.php?id=24

intressant.

 

Men som sagt under ett långlopp ligger nog många motionärer inte i de högre pulszonerna där nästan enbart kolhydraterna används. Det är nog ganska vanligt att man arbetar i zonen 70-80 % av maxpuls och då används fettet som en del av energikälla.

Eliten har ju väldigt god syreupptagningsförmåga och det är en stor fördel för att ha en bra fettförbränning. Fett kräver mer syre än kolisar för att användas vid hårt arbete.

 

Bröd med sylt lät ju helt ok, jag kan tänka mig att pröva det. Har också läst en del av Runes energitips för långa lopp, intressant läsning.

Link to comment
Share on other sites

Men som sagt under ett långlopp ligger nog många motionärer inte i de högre pulszonerna där nästan enbart kolhydraterna används. Det är nog ganska vanligt att man arbetar i zonen 70-80 % av maxpuls och då används fettet som en del av energikälla.

Eliten har ju väldigt god syreupptagningsförmåga och det är en stor fördel för att ha en bra fettförbränning. Fett kräver mer syre än kolisar för att användas vid hårt arbete.

.

Jag tycker det rimliga borde vara tvärtom. För en motionär så är banan/loppet tuffare med högre eller snarar sämre kontroll på maxpulsen. Elitlöparna åker så energisnålt som möjligt och ändå fort. Det är ju det som är själva poängen med bra kondis. En annan har ju maxpuls på myrarna ju :D

 

När motionären ej längre går på maxpuls så är det för det är slut på glykogenet, alltså ofrivilligt.

Motionären har sämre förutsättningar än elit/elitmotionären att klara sig på enbart vatten och allmänt lågt energiintag, just pga det du förklarar med syreupptagning och fettförbränning.

Sen är det väl en historia för sig att många tror att man måste tugga på något för att klara en hel dag, trots att det är väldigt mycket enklare att få i sig stora energimängder via söta drycker, vilket ju är det enda man vill i det här fallet. En fördel på ÖS, VL etc. men nackdel framför TV:n mao.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Eliten är bättre tränad i de muskelgrupper som används än en medelgod motionär och det medför att de kan pressa sig hårdare med den centrala kapaciteten, hjärtat utan att musklerna tar slut.

Ju bättre tränad man är desto närmare kan man ligga sin centrala kapacitet, givetvis då i en högre fart än vad sämre tränade skidåkare kan. Jag som är någorlunda medelgod motionär som siktar uppåt är uthållighetstränad så att jag kan llgga på ca 77-80 % av min maxpuls. Det klarade jag inte för tex 5 år sedan då lokala muskelgrupper tog slut tidigare än nu. Jag kan definitivt inte ligga i närheten av min maxpuls på långlopp för då skulle överkroppen vara slut efter högst nån timme. Jag har iofs en ganska god syreupptagningsförmåga.

 

Som motionär är det ofta att muskelgrupper tar slut tidigare än att syreupptaget sätter stopp i ffa ett så långt lopp. Om det inte är så att man är en väldigt god stakare med en begränsad syreupptagningsförmåga.

Däremot på kortare lopp kan ju syreupptaget tidigare vara den begränsande faktorn pga att man ligger i ett högre tempo. Tex ett lopp på 10-20 km i högt tempo.

Eliten åker VL i en hög fart både beroende på bra kondis, men mycket tack vare deras goda teknik och styrka i stakning. Då kan de också pressa sig hårdare än många andra.

Men det är svårt att jämföra elit med motionär. Jag menar en motionär kan ju vara en som åker VL på från 5 till 12 timmar och man kan ju vara väldigt olika grundtränad.

Link to comment
Share on other sites

Har man verkligen någon nytta av fast föda under ett VL, jag tvivlar. Först skall bullen, energikakan eller vad det är brytas ner i magen, portioneras ut i tarmen och där tas upp och så småningom ombildas till energi, som skall ut till musklerna (lite förenklat) Hur lång tid har inte det - då är det väl bättre med flytande energi, som ger snabbare energitillskott.
Link to comment
Share on other sites

Sköljer du ner bullen eller kexchokladen med lite dricka tar det inte många sekunder förrän det finns massor med socker o stärkelse upplöst i magsaften.

Varken bullen eller kexchoklade har en chans mot marknadens bästa sportdryck, enda problemet är att fixa folk som langar den till dig eftersom den inte serveras på stationerna

Link to comment
Share on other sites

Köpte en cykel tröjja:

http://dynamic.protu.no/pictures/200/shop//products/Trimtex51.jpg

 

Den tar flaskan på ryggen och så 6st egna 1,5 dl påsar i de andra fickorna. Vatten brukar man alltid få i flaskan utan problem. Inte lika bra som langning, men ändå.

 

Provade med varm dryck i vanlig plast flaska igår kväll och minus 16 grader. Drycken var fortfarande varm efter 5 kilometer. Så fickorna, som når högt på en 8dl vitargoflaska, isolerade hyfsat.

 

Ps. tycker flaskbältet stasar så man blir stum i benen, men det kanske beror på annat ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...