Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Äter ni på Vasaloppet?


Skidåkaren

Recommended Posts

Äta under loppet känns onödigt, men före och efter är bra. Kör Italienskt upplägg på lördagen med pasta och ett glas rödvin och Amerikanskt på söndagkvällen med hamburgertallrik och budweisser

eller finskt-estniskt-ryskt upplägg innan med doping & bastu.....

Link to comment
Share on other sites

Ni som inte tror att det lönar sig att äta något kanske ska fundera på vad eliten stoppar i sig. Det här är vad Martin Larsson skriver i sin dagbok. (Jag vet att han är sponsrad av Enervit).

 

Energiintag under vasaloppet.

Energiintag under vasaloppet Om jag skulle ha åkt vasaloppet skulle jag ha intagit nedanstående samt som motionär ännu längre ner. Alla produkter är ifrån Enervit. Jag har använt dessa produkter under några år nu och är väldigt nöjd. Jag skulle intagit en hel del ”kramptabletter”, innehållande magnesium, kalium och NaCl (vanligt salt) då jag ofta får lite kramp känning och har haft bra effekt av dem förut. Det räcker inte med bara GT tabletter för att rädda krampen om du inte fått i dig någon vätska under loppet. Liquiden är en mycket bra produkt då den är lättupptaglig och ger mycket energi under relativt lång period. Det är snabb energi men inte så snabb att du får stora ”peakar” i blodsockret. Ju sämre teknik och sämre fettförbränning du har desto viktigare blir energiintaget under själva loppet. Som motionär förbränner du mer energi än eliten.

 

2 st GT tabletter lördag kväll.

2 st GT tabletter söndag morgon.

1 st Competion-bar 1 h innan start.

G-sportdryck + 1 GT tablett................86 km kvar

G-sportdryck + 1 GT tablett + Gel.......82,5 km kvar

G-sportdryck + 1 GT tablett................78 km kvar

G-sportdryck + Gel............................74 km kvar

G-sportdryck + 1 GT tablett................71 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett + 1 st Gel..65 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett.............60 km kvar

G-sportdryck + 1 st Gel………………………….55 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett..............50 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett + 1 st Liquid..42 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett................36 km kvar

G-sportdryck + 1 st Liquid……………………….32 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett.................28 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett + 1 st Liquid...24 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett.................19 km kvar

G-sportdryck + 1 st Liquid.......................15 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett..................12 km kvar

Redbull och Kaffe + 1 st Liquid.................9 km kvar

Redbull och Kaffe + 1 st GT tablett.............5,5 km kvar

 

Vid varje drickastation dricker jag ca 1,2-1,8 dl.

 

Som motionär: Ta med dig ett drinkbält med fack för dina extra energitillskott och ev. valla. Drick minst 2 muggar vätska på varje station samt 1 styck GT tablett. Drick upp det du har i ditt vätskebälte innan evertsberg mellan stationerna. I Enervits vasaloppspaket finns följande produkter som jag tycker är ett bra sammansatt paket:

1 st GT rör

1 st Competitionbar (svart, tas 30-60 min innan start)

1 st Crunchy Power sportbar. (Ta en halv I Mångsbodarna och en halv I Evertsberg, som elitmotionär, byt denna mot en extra liquid)

2 st Gel (1 gel innan start ca 20-30 min, den andra i Smågan)

3 st Liquid (skruvkork) (första i Oxberg, andra i Hökberg, tredje i Eldris)

1 st R2 (återhämtningsdryck, senast 30 min efter målgång)

Link to comment
Share on other sites

det räcker med att dricka på den punkten ger jag mig aldrig

Jag drack bara tidigare på Vasaloppet och har upplevt riktig energibrist bara i mitt allra första Vasalopp (men det hade andra orsaker). Det är först de senaste åren sedan jag börjat åka två dar i rad jag kombinerat med att äta en del under loppet. Jag äter nu så där tre-fyra energikakor (och någon bulle vid några av stationerna) speciellt första dagen och dricker som vanligt tre-fyra muggar vid varje kontroll.

Just det här att det känns som jag har samma energi i kroppen dag 2 (även om jag ofta är lite segare och åker lite saktigare då) gör att jag börjat tvivla på det här med kolhydratuppladdning för egen del (även om jag fortfarande gör det i viss mån)

Men det här med att det räcker med att dricka kanske bara gäller oss "lappar" (av viss "kast" eller inte)?

Link to comment
Share on other sites

Ni som inte tror att det lönar sig att äta något kanske ska fundera på vad eliten stoppar i sig. Det här är vad Martin Larsson skriver i sin dagbok. (Jag vet att han är sponsrad av Enervit).

 

Energiintag under vasaloppet.

Energiintag under vasaloppet Om jag skulle ha åkt vasaloppet skulle jag ha intagit nedanstående samt som motionär ännu längre ner. Alla produkter är ifrån Enervit. Jag har använt dessa produkter under några år nu och är väldigt nöjd. Jag skulle intagit en hel del ”kramptabletter”, innehållande magnesium, kalium och NaCl (vanligt salt) då jag ofta får lite kramp känning och har haft bra effekt av dem förut. Det räcker inte med bara GT tabletter för att rädda krampen om du inte fått i dig någon vätska under loppet. Liquiden är en mycket bra produkt då den är lättupptaglig och ger mycket energi under relativt lång period. Det är snabb energi men inte så snabb att du får stora ”peakar” i blodsockret. Ju sämre teknik och sämre fettförbränning du har desto viktigare blir energiintaget under själva loppet. Som motionär förbränner du mer energi än eliten.

 

2 st GT tabletter lördag kväll.

2 st GT tabletter söndag morgon.

1 st Competion-bar 1 h innan start.

G-sportdryck + 1 GT tablett................86 km kvar

G-sportdryck + 1 GT tablett + Gel.......82,5 km kvar

G-sportdryck + 1 GT tablett................78 km kvar

G-sportdryck + Gel............................74 km kvar

G-sportdryck + 1 GT tablett................71 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett + 1 st Gel..65 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett.............60 km kvar

G-sportdryck + 1 st Gel………………………….55 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett..............50 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett + 1 st Liquid..42 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett................36 km kvar

G-sportdryck + 1 st Liquid……………………….32 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett.................28 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett + 1 st Liquid...24 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett.................19 km kvar

G-sportdryck + 1 st Liquid.......................15 km kvar

G-sportdryck + 1 st GT tablett..................12 km kvar

Redbull och Kaffe + 1 st Liquid.................9 km kvar

Redbull och Kaffe + 1 st GT tablett.............5,5 km kvar

 

Vid varje drickastation dricker jag ca 1,2-1,8 dl.

 

Som motionär: Ta med dig ett drinkbält med fack för dina extra energitillskott och ev. valla. Drick minst 2 muggar vätska på varje station samt 1 styck GT tablett. Drick upp det du har i ditt vätskebälte innan evertsberg mellan stationerna. I Enervits vasaloppspaket finns följande produkter som jag tycker är ett bra sammansatt paket:

1 st GT rör

1 st Competitionbar (svart, tas 30-60 min innan start)

1 st Crunchy Power sportbar. (Ta en halv I Mångsbodarna och en halv I Evertsberg, som elitmotionär, byt denna mot en extra liquid)

2 st Gel (1 gel innan start ca 20-30 min, den andra i Smågan)

3 st Liquid (skruvkork) (första i Oxberg, andra i Hökberg, tredje i Eldris)

1 st R2 (återhämtningsdryck, senast 30 min efter målgång)

Jag trodde du skulle presentera något speciellt ;) men det där är ju samma som att dricka. Han dricker Enervit G = huvudsakligen bestående av fruktos, det är väl det enda som sticker ut lite grann. Sen stoppar han i sig salttabletter vilka man i vissa genialiska sportdrycker redan blandat i så slipper man fippla med något rör och små tabletter.

 

De folk sen tycker att andra skall äta "om jag vore dom" det ger jag inte mycket för.

 

Det som hittills ej riktigt framkommit som är det viktigaste det är mängden kolhydrater som man dricker i timmen.

Ingen ide och påstå att man provat sportdryck om man ej vet vilken koncentration eller exakt kolhydratsinnehåll. Det som serveras på stationerna är så svagt att man lika gärna kan byta det mot vanligt sockervatten. Poängen med sportdryck är ju att den kan intas i så "fet" blandning att det verkligen tillför kroppen energi, alltså så att det verkligen märks, UTAN att kolhydraterna tar upp för mycket vätska så man blir lidande av vätskebrist.

Men som sagt om man inte dundrar på med rejäla mängder så kommer man inte att uppleva någon som helst skillnad/förbättring med sportdryck kontra vanligt sockervatten eller tom saft.

 

Alltså poängen med sportdryck är att den kan intas i hög koncentration medans det inte går med vanligt socker. Om det funkade med socker så vore 1-1.5 dl i timmen perfekt för att fylla förråden.

Link to comment
Share on other sites

Verkar finnas två läger när det gäller Gel och GT-tabletter.

 

I senaste numret av Vasalöparen och även av nissen i min lokala MTB-butik sägs att man bara bör ta gel i slutet av ett lopp, eftersom det på något sätt hämmar upptaget av annan energi, så att man har en lägre blodsockernivå när gelen verkat färdigt, än man hade innan man tog den. (Minns inte exakt formulering.) Har också hört att detta även gäller GT-tabletter och dextrosol.

 

Däremot geltillverkarna verkar anse att gel är något man skall trycka i sig under hela loppet.

 

Vad säger ni?

Link to comment
Share on other sites

Det är enklare än man tror.

Det skall vara sportdryck med låg osmolalitet. Det har inga bars, snacks, gels hemmagjorda kolakakor etc.

Maltodextrin har låg osmolalitet och likaså vitargos kolhydrat. Låg osmolalitet gör att kroppen får i sig större mängd kolhydrater utan att behöva lösa dem i stora mängder vatten.

Link to comment
Share on other sites

Verkar finnas två läger när det gäller Gel och GT-tabletter.

 

I senaste numret av Vasalöparen och även av nissen i min lokala MTB-butik sägs att man bara bör ta gel i slutet av ett lopp, eftersom det på något sätt hämmar upptaget av annan energi, så att man har en lägre blodsockernivå när gelen verkat färdigt, än man hade innan man tog den. (Minns inte exakt formulering.) Har också hört att detta även gäller GT-tabletter och dextrosol.

 

Däremot geltillverkarna verkar anse att gel är något man skall trycka i sig under hela loppet.

 

Vad säger ni?

Jag reagerade också på det som stod i vasalöparen. Jag tror att förutsättningen för att få lägre blodsocker efter att man tagit en gel är att man slutar fylla på med annat. Fyller du bara på med sportdryck så borde allt vara lugnt. Gel kan väl dessutom sägas vara koncentrerad sportdryck?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...