Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder Öppet Spår


Peja

Recommended Posts

Jag är anmäld till Öppet spår både Söndag och Måndag men kommer bara åka en dag. Nämligen den dagen som det ser ut att bli bästa (snabbaste) föret.

 

Har senaste 3 dagarna följt prognoserna på yr.no och det växlar från till prognos till prognos är vi är så långt fram i tiden som 7-9 dagar. Men det kanske klarnar framåt slutet av veckan.

 

Nu verkar det vara någon minusgrad och snöfall på söndagen och någon plusgrad utan nederbörd på måndagen. Låtar åt måndagen i nuläget är min tolkning.

 

Vad är generellt sett snabbast +2 eller -2? Jag är hyffsad på att staka men skulle gärna vilja ha fäste uppför och kunna köra lite stak med frånskjut på platten för att spara armarna något. Siktar på tid mellan 6 timmar och 6:30. Ska lämna in skidorna för vallning. Behöver bestämma definitivt vilken dag det blir senast fredag.

Link to comment
Share on other sites

Vad är generellt sett snabbast +2 eller -2? .

Intressant fråga som jag också undrar över. När går det som snabbast på Vasan, förutom medvind?

Isigt antar jag är det snabbaste föret, men när blir det det?

Nysnö blir väl det strävt och långsamt?

 

Hur skall det optimala vädret vara för att ge de snabbaste spåren på VL?

 

Ursäkta att du inte fick svar på dina frågor Peja

Link to comment
Share on other sites

Ändrar sig verkligen från prognos till prognos på Yr, varannan prognos förutspår snö och varannan ej snö. Kollar in Evertsberg som någon typ av medelväder för hela sträckan.

 

Nollgradigt och snöfritt är senaste budet för måndagen. Verkar dock ganska klart att det kommer vara betydligt kallare nu de närmaste dagarna för att sen bli lite mildare till helgen.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte ÖS idag, och kan med störst säkerhet säga att de som valt måndagen gjort ett bra val.

 

Det snöade hela vägen från Sälen till Mora, men inte i sådan omfattning att det störde förrän man passerat Evertsberg. Då tilltog det och snön som föll var blötare än tidigare. Många råkade ut för snö som fastnade i fästvallan. Därmot var glidet bra, i vart fall funkade mitt bra.

 

En tråkig detalj var att efter Evertsberg fanns det bara två spår, och efter Höberg bara ett och ett halvt, blev en hel del körning i lössnön om man ville köra om. Hoppas dom drar fler spår till imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Till alla Er som ännu inte gått och lagt Er inför måndagens öppet spår kan jag hälsa att det

verkar bli minusgrader hela sträckan. Spåren är ganska bra (har testkört olika delar av sträckan idag em). En bra vallakombination utan att det har med något med märkesfavorisering är:

1 Tunt lager Rex Power Grip 81, värm ut och jämna till och låt kallna

Värm in ett lager Swix VR40 mycket snabbt med järnet och jämna ut noga

Lägg ytterligare 3 lager VR40 och jämna ut mycket noggrant mellan varje lager

Lägg sedan 2 lager VR45 ovanpå och jämna ut mycket noggrant

(Kom ihåg att dra vallen i en riktning, alltså bakåt för att undvika att lagren blandas)

Det är jämnheten på ytskiktet som är viktigt och ger fäste och glid

...

Som glider duger Swix LF6 med avsickling och MÄSSINGBORSTNING bakåt 5 ggr

Polera sedan efter ordentligt med nylonborste

Klart!

Tänk på att Vasaloppspåret inte konstant plant varför glidet på fästvallan är minst lika viktig som

glidern i övrigt, till stora delar kommer även fästvallan att möta snön när du åker

och detta gäller speciellt i det före som måndagen kommer att erbjuda

Ett bra fäste på skidan ger också märkligt nog det bästa glidet

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Till alla Er som ännu inte gått och lagt Er inför måndagens öppet spår kan jag hälsa att det

verkar bli minusgrader hela sträckan. Spåren är ganska bra (har testkört olika delar av sträckan idag em). En bra vallakombination utan att det har med något med märkesfavorisering är:

1 Tunt lager Rex Power Grip 81, värm ut och jämna till och låt kallna

Värm in ett lager Swix VR40 mycket snabbt med järnet och jämna ut noga

Lägg ytterligare 3 lager VR40 och jämna ut mycket noggrant mellan varje lager

Lägg sedan 2 lager VR45 ovanpå och jämna ut mycket noggrant

(Kom ihåg att dra vallen i en riktning, alltså bakåt för att undvika att lagren blandas)

Det är jämnheten på ytskiktet som är viktigt och ger fäste och glid

...

Som glider duger Swix LF6 med avsickling och MÄSSINGBORSTNING bakåt 5 ggr

Polera sedan efter ordentligt med nylonborste

Klart!

Tänk på att Vasaloppspåret inte konstant plant varför glidet på fästvallan är minst lika viktig som

glidern i övrigt, till stora delar kommer även fästvallan att möta snön när du åker

och detta gäller speciellt i det före som måndagen kommer att erbjuda

Ett bra fäste på skidan ger också märkligt nog det bästa glidet

Lycka till!

Kan instämma i det mesta, men förstår inte det sista. Säg att du hade lagt kort lager

väl utjämnat blått som fäste och givetvis inte fått något fäste alls. Hur kan du då få sämre glid? Eller menar du "åktekniskt" att med bra fäste så glider man ut bättre genom bättre flyt?

Link to comment
Share on other sites

Lite tillägg till din fundering av det sista jag skrev. Som du säger kanske jag inte har något bra fäste och detta beror då på att snöns fuktighet är för stor för att den kanske blåa vallan skall fungera bra. Kompletteras då den blåa vallan med en mjukare typ högflourkarbonvalla så får man en större hydrofobi som alltså är den avstötningseffekt mot fukt i snön som en valla ger. Det betyder att den då mjukare vallan glider bättre i denna snötyp samtidigt som den ger ett bättre fäste. Fästvallor skall ju helst ha 2 bra egenskaper, de skall fästa bra när skidan stannar upp och trycks mot snön och ha en låg friktion när de glider.

Man kan jämför detta lite med när man använder glidparaffin. Den förbättring man får (när snön är fuktig) med ett mjukare (i allmännhet högflour) har samma orsaker. Om inte skulle ett hårt paraffin alltid glida bättre än ett som är avsett för fuktigare snö. En förutsättning i det här fallet är naturligtvis att den mjukare fästvallan läggs på i små omgångar tills man får precis det fäste man behöver. Går man förbi denna punkt och har för mycket mjuk fästvalla så försämras naturligtvis glidet direkt. Det optimala är alltså att hitta denna punkt och det kräver ett stort tålamod och tid. Kul om Ni testar och ger synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...