Peja Posted February 16, 2009 Report Share Posted February 16, 2009 Jag är anmäld till Öppet spår både Söndag och Måndag men kommer bara åka en dag. Nämligen den dagen som det ser ut att bli bästa (snabbaste) föret. Har senaste 3 dagarna följt prognoserna på yr.no och det växlar från till prognos till prognos är vi är så långt fram i tiden som 7-9 dagar. Men det kanske klarnar framåt slutet av veckan. Nu verkar det vara någon minusgrad och snöfall på söndagen och någon plusgrad utan nederbörd på måndagen. Låtar åt måndagen i nuläget är min tolkning. Vad är generellt sett snabbast +2 eller -2? Jag är hyffsad på att staka men skulle gärna vilja ha fäste uppför och kunna köra lite stak med frånskjut på platten för att spara armarna något. Siktar på tid mellan 6 timmar och 6:30. Ska lämna in skidorna för vallning. Behöver bestämma definitivt vilken dag det blir senast fredag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Nu visar det på minus på måndag! Det var för en timme sen plusgrader som förutsågs!Jag tror att man måste vänta ett par dagar innan man kan vara mer säker på prognosen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Skönt om det inte blir för kallt i alla fall - då slipper man Air Trim i starten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
king-arne Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Vad är generellt sett snabbast +2 eller -2? .Intressant fråga som jag också undrar över. När går det som snabbast på Vasan, förutom medvind?Isigt antar jag är det snabbaste föret, men när blir det det?Nysnö blir väl det strävt och långsamt? Hur skall det optimala vädret vara för att ge de snabbaste spåren på VL? Ursäkta att du inte fick svar på dina frågor Peja Link to comment Share on other sites More sharing options...
aasn Posted February 17, 2009 Report Share Posted February 17, 2009 Om det är plussgrader på lördagen och det svänger under natten till söndag med rejäl kyla, då blir det väldigt isiga spår sk "pansarspår". Medvind är helt ok oxå. Jag tror det var så 98 på VL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peja Posted February 17, 2009 Author Report Share Posted February 17, 2009 Ändrar sig verkligen från prognos till prognos på Yr, varannan prognos förutspår snö och varannan ej snö. Kollar in Evertsberg som någon typ av medelväder för hela sträckan. Nollgradigt och snöfritt är senaste budet för måndagen. Verkar dock ganska klart att det kommer vara betydligt kallare nu de närmaste dagarna för att sen bli lite mildare till helgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peja Posted February 20, 2009 Author Report Share Posted February 20, 2009 Har just tagit beslut att det blir öppet spår måndag istället för söndag. Ser ut att vara mindre risk för snöfall då. Några minus och att det slutar snöa runt lunch på söndag skapar väl ok förutsättningar för måndag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 20, 2009 Report Share Posted February 20, 2009 Nu verkar det som det skall snöa på lördagen, natten till söndagen och förmiddagen för att sedan upphöra framåt dagen. Minusgrader hela dagen med -7 i starten och -3-4 vid målet enl Smhi. Återstår att se om det blir så i verkligheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jim N Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Jag åkte ÖS idag, och kan med störst säkerhet säga att de som valt måndagen gjort ett bra val. Det snöade hela vägen från Sälen till Mora, men inte i sådan omfattning att det störde förrän man passerat Evertsberg. Då tilltog det och snön som föll var blötare än tidigare. Många råkade ut för snö som fastnade i fästvallan. Därmot var glidet bra, i vart fall funkade mitt bra. En tråkig detalj var att efter Evertsberg fanns det bara två spår, och efter Höberg bara ett och ett halvt, blev en hel del körning i lössnön om man ville köra om. Hoppas dom drar fler spår till imorgon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vallatestare Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Till alla Er som ännu inte gått och lagt Er inför måndagens öppet spår kan jag hälsa att detverkar bli minusgrader hela sträckan. Spåren är ganska bra (har testkört olika delar av sträckan idag em). En bra vallakombination utan att det har med något med märkesfavorisering är:1 Tunt lager Rex Power Grip 81, värm ut och jämna till och låt kallnaVärm in ett lager Swix VR40 mycket snabbt med järnet och jämna ut nogaLägg ytterligare 3 lager VR40 och jämna ut mycket noggrant mellan varje lagerLägg sedan 2 lager VR45 ovanpå och jämna ut mycket noggrant(Kom ihåg att dra vallen i en riktning, alltså bakåt för att undvika att lagren blandas)Det är jämnheten på ytskiktet som är viktigt och ger fäste och glid...Som glider duger Swix LF6 med avsickling och MÄSSINGBORSTNING bakåt 5 ggrPolera sedan efter ordentligt med nylonborsteKlart!Tänk på att Vasaloppspåret inte konstant plant varför glidet på fästvallan är minst lika viktig somglidern i övrigt, till stora delar kommer även fästvallan att möta snön när du åkeroch detta gäller speciellt i det före som måndagen kommer att erbjudaEtt bra fäste på skidan ger också märkligt nog det bästa glidetLycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Till alla Er som ännu inte gått och lagt Er inför måndagens öppet spår kan jag hälsa att detverkar bli minusgrader hela sträckan. Spåren är ganska bra (har testkört olika delar av sträckan idag em). En bra vallakombination utan att det har med något med märkesfavorisering är:1 Tunt lager Rex Power Grip 81, värm ut och jämna till och låt kallnaVärm in ett lager Swix VR40 mycket snabbt med järnet och jämna ut nogaLägg ytterligare 3 lager VR40 och jämna ut mycket noggrant mellan varje lagerLägg sedan 2 lager VR45 ovanpå och jämna ut mycket noggrant(Kom ihåg att dra vallen i en riktning, alltså bakåt för att undvika att lagren blandas)Det är jämnheten på ytskiktet som är viktigt och ger fäste och glid...Som glider duger Swix LF6 med avsickling och MÄSSINGBORSTNING bakåt 5 ggrPolera sedan efter ordentligt med nylonborsteKlart!Tänk på att Vasaloppspåret inte konstant plant varför glidet på fästvallan är minst lika viktig somglidern i övrigt, till stora delar kommer även fästvallan att möta snön när du åkeroch detta gäller speciellt i det före som måndagen kommer att erbjudaEtt bra fäste på skidan ger också märkligt nog det bästa glidetLycka till!Kan instämma i det mesta, men förstår inte det sista. Säg att du hade lagt kort lagerväl utjämnat blått som fäste och givetvis inte fått något fäste alls. Hur kan du då få sämre glid? Eller menar du "åktekniskt" att med bra fäste så glider man ut bättre genom bättre flyt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
vallatestare Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Lite tillägg till din fundering av det sista jag skrev. Som du säger kanske jag inte har något bra fäste och detta beror då på att snöns fuktighet är för stor för att den kanske blåa vallan skall fungera bra. Kompletteras då den blåa vallan med en mjukare typ högflourkarbonvalla så får man en större hydrofobi som alltså är den avstötningseffekt mot fukt i snön som en valla ger. Det betyder att den då mjukare vallan glider bättre i denna snötyp samtidigt som den ger ett bättre fäste. Fästvallor skall ju helst ha 2 bra egenskaper, de skall fästa bra när skidan stannar upp och trycks mot snön och ha en låg friktion när de glider.Man kan jämför detta lite med när man använder glidparaffin. Den förbättring man får (när snön är fuktig) med ett mjukare (i allmännhet högflour) har samma orsaker. Om inte skulle ett hårt paraffin alltid glida bättre än ett som är avsett för fuktigare snö. En förutsättning i det här fallet är naturligtvis att den mjukare fästvallan läggs på i små omgångar tills man får precis det fäste man behöver. Går man förbi denna punkt och har för mycket mjuk fästvalla så försämras naturligtvis glidet direkt. Det optimala är alltså att hitta denna punkt och det kräver ett stort tålamod och tid. Kul om Ni testar och ger synpunkter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.