Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pulsklocka, vad ska jag köpa?


ulfrei

Recommended Posts

HEj!

Jag undrar vad för klocka jag ska köpa

Det jag skulle vilja att den kan göra är:

Jag skulle vilja få information om hur jag ska träna för att ny mitt mål, mitt mål kan vara att kunna åka Vasan på tex 5.30, eller springa milen på 40 min. Jag vill då att klockan ska lägga upp ett tränings program för mig som jag ska följa ..och klockan ska förändra min träning beroende på hur mina träningsresultat blir..

 

 

Finns den här klockan?

 

MVH

Ulf Reiman

Link to comment
Share on other sites

Riktigt så enkelt tror jag inte att det är. Jag tror du måste lära dig själv hur du skall tyda dina pulskurvor och lägga upp din egen träning därefter. Däremot finns det många klockor som gör detta möjligt genom att du kan lägga upp träningsprogram med olika pulszoner i klockan.

 

Jag har själv en gammal Polar S610i och varit sugen på Garmins nya 450(eller vad den nu heter) men efter att ha tittat igenom PC programvaran som medföljer Garmin så har jag valt att behålla min Polar. Polar har en riktigt bra programvara som heter Polar Pro Trainer.

 

Så mitt tips är att köpa en Polar, men välj en av de modeller som går att synka med datorn och programvaran.

Link to comment
Share on other sites

HEj!

Jag undrar vad för klocka jag ska köpa

Det jag skulle vilja att den kan göra är:

Jag skulle vilja få information om hur jag ska träna för att ny mitt mål, mitt mål kan vara att kunna åka Vasan på tex 5.30, eller springa milen på 40 min. Jag vill då att klockan ska lägga upp ett tränings program för mig som jag ska följa ..och klockan ska förändra min träning beroende på hur mina träningsresultat blir..

 

 

Finns den här klockan?

 

MVH

Ulf Reiman

Kanske låter trist, men jag tycker definitivt inte du skall låta klockan styra din träning såsom du beskriver. Även om ngn i så fall i mitt tycke mkt oseriös tillverkare skulle hävda att de kan det. Klockan kan aldrig känna av din styrka i triceps om du är sjuk (enbart puls säger inte allt), har en muskelbristning, vilken skidteknik du har, om du skall jobba över osv osv. Klockan har ingen eller åtminstone en mkt primitiv AI. Ngn på en marknadsavdelning har bestämt att vid vissa hastigheter (i bästa fall)/pulsnivåer så skall en algoritm beräkna om du öka eller minska träningen och detta är baserat mkt begränsad info om just dig. Använd istället klockan och ett program i PC:en för att planera och framförallt följa upp din träning och tävling.

 

Sen kan du givetvis använda klockan under träning för att inte gå över och under vissa pulsnivåer, hastigheter osv. Tävla mot dig själv på samma runda, köra olika "workouts" ta automatiska mellantider, hitta tillbaka hem, hitta nya rundor, analysera var du tappat tid på en träning eller tävling pga av för låg eler hög puls eller olika stopp mm mm.

Link to comment
Share on other sites

Nja har ju lite eget tänkande oxå, men jag tänkte att den skulle få hjälpa mig att få upp konditionen, så mycket det går, sen min tricips mm fixar jag på annat sätt. Jag trodde puls klockorna hade lite mer AI så det kunde funka, men jag har ingen egen koll på det. Vad tror ni?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...