Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunnel i Stockholm & Bristen på talang i svensk längdåkning


EvertBerg

Recommended Posts

Efter alla rykten tar jag även denna nyhet med en nypa salt.

 

Läget för längdåkningen i regionen har länge präglats av detta; enstaka initiativ från någon kommun som inte har tänkt sänka skatten, ett ynka konstsnöspår, drömmen om en tunnel, en drivande förening (SIK) och en handfull eldsjälar som spårar så gott det går när snön kommer. Det är egentligen stor skandal att ingen lyfter upp frågan på högre nivå och tar ett samlat grepp på längdåkningen i Stockholm. Det behövs sannerligen inga stora resurser - det behövs bara samordning och vilja för att kanalisera stöd och sponsormedel dit där de gör nytta:

 

Det är ingen hemlighet vad som krävs för att bli en bra skidåkare: rätt mix av syreupptagning, koordination, motivation och muskelfibrer (snabba för sprint eller långsamma för distans) - egenskaper som i stort sett är normalfördelade över befolkningen. Vill man då vaska fram talanger på samma sätt som i Norge, bör man följaktligen vaska där befolkningstätheten är störst och inte i Torsby. Det borde i rimlighetens namn vara lika lätt för våra barn att få prova på längdåkning på snö som att få prova på hockey på is, eller hur?

 

Det finns väl minst sex konstsnöbackar i Stockholm och inte en enda har ett konstsnöspår i anslutning. Marginalkostnaden för att spruta upp ett spår kan inte vara speciellt stor och synergierna är uppenbara; halva familjen i backen och resten i spåret. Ta ut en spåravgift om det skulle behövas.

 

Bordet är dukat för Skidförbundet. Det är bara att ta för sig. Gör det nu innan sporten dör ut helt i regionen.

Link to comment
Share on other sites

Håller med helt & hållet. Tänk om politikerna i stockholmsregionen kunde enas om att bygga en tunnel eller anlägga ett konstfruset spår liknande det i Högbo Bruk (fast längre såklart). Är själv övertygad om att det skulle bli ett j-a tryck på en sådan anläggning om det låg i anslutning till stockholmsregionen. Att som idag behöva åka bil 20 mil (enkel resa) för att hitta till 2.4 km konstsnöspår kräver alldeles för mycket planering och logistik av en nollåtta för att det ska kännas kul och motiverande med ett par träningspass.
Link to comment
Share on other sites

Grejen är ju att när det fanns spår i Sollentuna var det en lätt sak för Väsjöbacken att fixa spåret lite vid sidan om. Fanns ju alltid spår där för 8-10 år sedan. Men när de inte längre får spons av kommunen är de inte intreserade.
Link to comment
Share on other sites

Efter alla rykten tar jag även denna nyhet med en nypa salt.

 

Läget för längdåkningen i regionen har länge präglats av detta; enstaka initiativ från någon kommun som inte har tänkt sänka skatten, ett ynka konstsnöspår, drömmen om en tunnel, en drivande förening (SIK) och en handfull eldsjälar som spårar så gott det går när snön kommer. Det är egentligen stor skandal att ingen lyfter upp frågan på högre nivå och tar ett samlat grepp på längdåkningen i Stockholm. Det behövs sannerligen inga stora resurser - det behövs bara samordning och vilja för att kanalisera stöd och sponsormedel dit där de gör nytta:

 

Det är ingen hemlighet vad som krävs för att bli en bra skidåkare: rätt mix av syreupptagning, koordination, motivation och muskelfibrer (snabba för sprint eller långsamma för distans) - egenskaper som i stort sett är normalfördelade över befolkningen. Vill man då vaska fram talanger på samma sätt som i Norge, bör man följaktligen vaska där befolkningstätheten är störst och inte i Torsby. Det borde i rimlighetens namn vara lika lätt för våra barn att få prova på längdåkning på snö som att få prova på hockey på is, eller hur?

 

Det finns väl minst sex konstsnöbackar i Stockholm och inte en enda har ett konstsnöspår i anslutning. Marginalkostnaden för att spruta upp ett spår kan inte vara speciellt stor och synergierna är uppenbara; halva familjen i backen och resten i spåret. Ta ut en spåravgift om det skulle behövas.

 

Bordet är dukat för Skidförbundet. Det är bara att ta för sig. Gör det nu innan sporten dör ut helt i regionen.

Instämmer. Man kan ju fråga sig om rimligheten i olika kostnader och satsningar men kan man satsa i andra delar av landet (Torsby, Högbo mm) så borde det ju inte vara omöjligt att åtminstone få fler bra konstsnöanläggningar i folkrika Stockholmsområdet. Får kanske hoppas på Storvreta (som ju är relativt nära) inför nästa år, de har ju varit på gång men hade tydligen massa strul i år. Täby verkar ju lovande för oss norrortsbor om de fortsätter stats nästa år. Väsjöbacken vore ju kanon om de kunde satsa även på längd det är ju grymma på att få till lång säsong för utförsåkning!

Link to comment
Share on other sites

Grejen är ju att när det fanns spår i Sollentuna var det en lätt sak för Väsjöbacken att fixa spåret lite vid sidan om. Fanns ju alltid spår där för 8-10 år sedan. Men när de inte längre får spons av kommunen är de inte intreserade.

Just det - huvudet på spiken. Lyft upp frågan. Låt Vattenfall som huvudsponsor avsätta en hundratusendel (!) av rörelseresultatet 2008 så har vi 300 000 till elen. Klart o betart!

Link to comment
Share on other sites

Ledsam historia det här med skidtunnlar i Stockholm. Tror att det redan någon gång runt 2003 planerades för en tunnel i Bålsta som Fliesbergs skulle uppföra. Det fanns planbeskrivningar och en massa annat trevligt material framme. Sedan rann det ut i sanden.

 

En skidtunnel i Stockholm borde ju kunna bli en riktig succé med tanke på hur många Vasaloppsintresserade som bor i regionen. Nästan märkligt att det gick att få upp en tunnel i Torsby men ännu ingen i Stockholm. Hur kul vore det inte att få köra ett riktigt skidpass på snö för att sedan kliva ut i augustisolen och gå ner och ta ett bad i Mälaren?

Link to comment
Share on other sites

Grejen är ju att när det fanns spår i Sollentuna var det en lätt sak för Väsjöbacken att fixa spåret lite vid sidan om. Fanns ju alltid spår där för 8-10 år sedan. Men när de inte längre får spons av kommunen är de inte intreserade.

Just det - huvudet på spiken. Lyft upp frågan. Låt Vattenfall som huvudsponsor avsätta en hundratusendel (!) av rörelseresultatet 2008 så har vi 300 000 till elen. Klart o betart!

Väsjöbacken har fortfarande betalt av kommunen för att fixa snö till längdspår. För några år sedan var det dock en incident med en sur längdåkare, som tyckte att det räckte med natursnö (enl Väsjöbacken), och satte en stav i en dyr snökanon som var placerad i längdspåret. Snökanonen blev förstörd, och Väsjöbackens intresse för att försöka få till ett spår dog.

 

SIK har under flera år försökt få till ett samarbete med Väsjöbacken, men utan framgång. Istället satsar nu SIK tillsammans med Täby IS på konstsnöspåret i Täby Kyrkby. Där kan det bli riktigt bra på några års sikt. Maskinparken är under uppbyggnad och för några veckor sedan anlände en stor fräs som gör fina mjuka spår av den isigaste snö.

Link to comment
Share on other sites

Då får det bli att åka till Täby Kyrkby om man vill ha snömil i benen. På Ekerö arbetar den lokala (orienterings?)klubben hårt med spåren och lyckas oftast fantastiskt bra, men det krävs ju att det snöar. Ett litet konstsnöspår på Jungfrusundsåsen skulle väl ingen missunna oss Västerortsbor, eller hur?

:)

Link to comment
Share on other sites

Delar givetvis frustrationen över bristen av konstsnö och skidtunnel i vår huvudstad!

 

Men.....

 

Att bygga en skidtunnel kräver bygglov. För att få bygglov måste en detaljplan eller en översiktsplan medge detta. Om det inte finns (vilket är högst troligt att det inte gör) ska det ändras i en detaljplan och då ska det ut på samråd och det ska överklagas osv. I landsorten kanske man ser mer till utvecklingen av den egna kommunen än vad vi 08:or gör? Alltså lättare att driva igenom byggprojekt av denna storlek då?

 

Att det inte satsas på konstsnö är en annan sak och där får väl vi i föreningarna delvis ta på oss ansvaret och medge att vi inte aggerat genom lobbyarbete mm. Problemet är väl att vi inte har någon vidare verksamhet att skryta med om vi jämför oss med andra idrotter. Hur många ungdommar i åldern 10-16år har vi aktiva i en Stockholmsklubb? vi räknar dem på ena handens fingrar. Ishockeyklubben, innebandyföreningen, fotbollen, gymnastiken, ridsporten, friidrotten kan stoltsera med 3 siffriga nummer. Kommunerna brottas med underskott och när smulorna fördelas har inte skidsporten funnits där.

 

Tradtionen bjuder att skidåkare, orienterare och löpare är ett släkte som späker sina kroppar ute i skog och mark. De pratar inte så mycket och har därmed blivit marginaliserade hos kommunernas idrottsenheter.

 

Södertälje IF, som jag tillhör, är nu med i Sörmlands distrikt och inte i Stockholm så jag vet inte hur samarbetet mellan klubbarna i Stockholm fungerar. I sörmland upplever jag det ändå som att man kämpar gemensamt om än i uppförsbacke och motvind. Nu har man arrangerat gemensama ungdomsläger, man har deltagit med distriktslag i tävlingar mm. På konssnösidan har man i Torshälla erbjudit skidåkning hela vinterna och där arrangerat flera tävlingar. Det finns med andra ord en liten livslåga, om än lätt fladrande i vinden......

 

Drömmen vore väl ändå om ett antal kommuner kunde göra gemensam sak och tillsammans investera. Ett syd och ett norr alternativ kanske?

Link to comment
Share on other sites

Delar givetvis frustrationen över bristen av konstsnö och skidtunnel i vår huvudstad!

 

Men.....

 

Att bygga en skidtunnel kräver bygglov. För att få bygglov måste en detaljplan eller en översiktsplan medge detta. Om det inte finns (vilket är högst troligt att det inte gör) ska det ändras i en detaljplan och då ska det ut på samråd och det ska överklagas osv. I landsorten kanske man ser mer till utvecklingen av den egna kommunen än vad vi 08:or gör? Alltså lättare att driva igenom byggprojekt av denna storlek då?

 

Att det inte satsas på konstsnö är en annan sak och där får väl vi i föreningarna delvis ta på oss ansvaret och medge att vi inte aggerat genom lobbyarbete mm. Problemet är väl att vi inte har någon vidare verksamhet att skryta med om vi jämför oss med andra idrotter. Hur många ungdommar i åldern 10-16år har vi aktiva i en Stockholmsklubb? vi räknar dem på ena handens fingrar. Ishockeyklubben, innebandyföreningen, fotbollen, gymnastiken, ridsporten, friidrotten kan stoltsera med 3 siffriga nummer. Kommunerna brottas med underskott och när smulorna fördelas har inte skidsporten funnits där.

 

Tradtionen bjuder att skidåkare, orienterare och löpare är ett släkte som späker sina kroppar ute i skog och mark. De pratar inte så mycket och har därmed blivit marginaliserade hos kommunernas idrottsenheter.

 

Södertälje IF, som jag tillhör, är nu med i Sörmlands distrikt och inte i Stockholm så jag vet inte hur samarbetet mellan klubbarna i Stockholm fungerar. I sörmland upplever jag det ändå som att man kämpar gemensamt om än i uppförsbacke och motvind. Nu har man arrangerat gemensama ungdomsläger, man har deltagit med distriktslag i tävlingar mm. På konssnösidan har man i Torshälla erbjudit skidåkning hela vinterna och där arrangerat flera tävlingar. Det finns med andra ord en liten livslåga, om än lätt fladrande i vinden......

 

Drömmen vore väl ändå om ett antal kommuner kunde göra gemensam sak och tillsammans investera. Ett syd och ett norr alternativ kanske?

Javisst, vi får hoppas på den nye ordf i Skidförbundet som dessutom är VD i Skistar och därigenom du och bror med fastighetsmogulerna, bröderna Paulsson. Det låter som en win-win-win-situation! Lyft upp frågan! Du har rätt - skidåkare vill ju ha det lite jävligt, men det föder ju inga nya talanger direkt.

Link to comment
Share on other sites

Hur många ungdommar i åldern 10-16år har vi aktiva i en Stockholmsklubb? vi räknar dem på ena handens fingrar. Ishockeyklubben, innebandyföreningen, fotbollen, gymnastiken, ridsporten, friidrotten kan stoltsera med 3 siffriga nummer. Kommunerna brottas med underskott och när smulorna fördelas har inte skidsporten funnits där.

Sumpan har allt betydligt fler aktiva ungdomar än vad som kan räknas på ena handen, eller båda för den delen. Klubben är även mycket välrepresenterad på ungdomstävlingar runtom i landet, med många framskjutna placeringar. Tyvärr är det den enda klubben i Stockholm som har någon ungdomsverksamhet. Antalet aktiva går ju dock inte att jämföra med hockey eller fotboll men det beror ju också till viss del just på att det finns så dåliga möjligheter att träna skidor. Det blir en ond cirkel helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

just nu tränar sumpans ungdomar på konstsnöbanan i kyrkbyn. riktigt fina skatespår även om kung bohre släppt greppet lite. det klassiska spåret är 3 km, nu börjar det att likna nå't. imponerande arbete som har lagts ner på detta.
Link to comment
Share on other sites

Hur många ungdommar i åldern 10-16år har vi aktiva i en Stockholmsklubb? vi räknar dem på ena handens fingrar. Ishockeyklubben' date=' innebandyföreningen, fotbollen, gymnastiken, ridsporten, friidrotten kan stoltsera med 3 siffriga nummer. Kommunerna brottas med underskott och när smulorna fördelas har inte skidsporten funnits där.[/quote']

Sumpan har allt betydligt fler aktiva ungdomar än vad som kan räknas på ena handen, eller båda för den delen. Klubben är även mycket välrepresenterad på ungdomstävlingar runtom i landet, med många framskjutna placeringar. Tyvärr är det den enda klubben i Stockholm som har någon ungdomsverksamhet. Antalet aktiva går ju dock inte att jämföra med hockey eller fotboll men det beror ju också till viss del just på att det finns så dåliga möjligheter att träna skidor. Det blir en ond cirkel helt enkelt.

Sumpan och Lisa L m fl visar ju att talangerna finns. Det är bara toppen på isberget. Det vimlar av talanger där ute som bara väntar på att bli framvaskade!

Link to comment
Share on other sites

Jag har länge funderat på detta. Den första utmaningen är att hitta lämplig plats med möjlighet till bygglov. Drömstället är i Ursviksområdet som ligger centralt vid Solna med både E18 och E4 strax utanför samt med Sveriges näst största skidklubb Sumpan SK runt hörnet. Nästa lilla utmaning är att hitta en finansiär som kan dega upp 200-300 miljoner...

 

En organistation som bör vara superintresserad av ett sånt här projekt måste självklart vara Vasaloppet. Tror ca 40-45% av alla VL-åkare kommer från Stockholmsregionen. Ganska stort tapp om vi börjar misströsta pga av sämre vinterförhållanden och byter idrott. Även svenska skidförbundet måste vakna och förstå att om inget görs kommer skidåkningen på sikt endast vara en sport för Norrlänningar.

 

Tyvärr tror jag inte en tunnel är den optimala lösningen för Stockholmsområdet utan en anläggning mera av typen "bandyhall" med läktare. Då kan man ganska enkelt få till en intressant bana med många korta och lite längre backar. Här kan man t.ex arrangera sprinttävlingar eller vanliga klubbtävlingar med publik (istället för Slottssprinten). Skulle gissa att det blev en del intressanta tävlingar under året. Publik skapar medieintresse och ökade möjligheter för sponsorer.

 

Ska man bygga så ska man göra det nu när det är lågkonjunktur. Lättare att hitta billig arbetskraft, material etc.

 

Så...om nån har ett par 100 mille på kontot och bra kontakter inom kommunerna så kan vi Stockholmare på skidforum bilda ett bolag och köra igång.... =)

Link to comment
Share on other sites

Spräng lite extra tunnel när Citybanan eller norra länken byggs och du har Sveriges häftigaste anläggning inne i stan! ;-)

 

Skämt åsido, en eller två belysta rullskidsbanor skulle räcka långt till att börja med. Inte minst som samlingspunkt(er). Och en eller två rejäla konstsnöslingor i anslutning till befintliga anläggningar (Väsjö, Flottsbro, Järfälla, Ekerö, Lidingö el. Hammarby).

 

10-20 millar (?) skulle göra underverk för Vasaloppets kundbas, och samtidigt ge många stockholmstalanger en rimlig chans att komma fram.

 

Skidsportens huvudsponsor (statliga) Vattenfall gjorde väl sisådär 30 miljarder i vinst 2008. Som en jämförelse bara.

Link to comment
Share on other sites

Att åka i ett betongrör är ingen höjdare om du frågar mig.... Satsa på en riktigt bra konstsnöanläggning istället. Jag tror på att satsa på Täby Kyrkby. Som jag tjatat tidigare i detta ämne är jag helt övertygad om att det går att ha minst 3 månaders säsong i Sthlm även skitvintrar som förra året med rätt val av plats, utrustning och kunnande om det bara satsas lite pengar. Detta tror jag på;

-Lägg spåret på den torraste och kallaste platsen i Sthlmsområdet dvs Vallentunahållet eller Lida. Välj den mest vindskyddade terräng i nordläge som går att hitta (vinden tär hårdast på snön och den kommer oftast från sydväst).

-Dränerande underlag i botten så att det inte blir vattensjukt och iskaka.

-Satsa på snösystem som kan tillverka snö effektivt redan vid få minusgrader.

-Satsa i början på vintern på ett kortare spår med rejält tjock snöbädd (>80 cm). Då håller det hela vintern.

-Varför inte spara snö och få till en tidig snöpremiär!? Lägg en längre slinga när vädret tillåter.

Sedan behövs ju engagerat folk som vet hur man drar perfekta spår.... Det måste fungera hela vägen med en organsisation kring det hela om det ska bli bra. Det räcker ju inte med att satsa pengar och bygga anläggningar om det inte sköts på ett bra sätt.

Kan inte Vasaloppet sponsra? De skulle ju vinna mycket på att ha en bra skidanläggning i Sthlm...

// Exstockholmare i exil i Dalom

Link to comment
Share on other sites

Att åka i ett betongrör är ingen höjdare om du frågar mig.... Satsa på en riktigt bra konstsnöanläggning istället. Jag tror på att satsa på Täby Kyrkby. Som jag tjatat tidigare i detta ämne är jag helt övertygad om att det går att ha minst 3 månaders säsong i Sthlm även skitvintrar som förra året med rätt val av plats, utrustning och kunnande om det bara satsas lite pengar. Detta tror jag på;

-Lägg spåret på den torraste och kallaste platsen i Sthlmsområdet dvs Vallentunahållet eller Lida. Välj den mest vindskyddade terräng i nordläge som går att hitta (vinden tär hårdast på snön och den kommer oftast från sydväst).

-Dränerande underlag i botten så att det inte blir vattensjukt och iskaka.

-Satsa på snösystem som kan tillverka snö effektivt redan vid få minusgrader.

-Satsa i början på vintern på ett kortare spår med rejält tjock snöbädd (>80 cm). Då håller det hela vintern.

-Varför inte spara snö och få till en tidig snöpremiär!? Lägg en längre slinga när vädret tillåter.

Sedan behövs ju engagerat folk som vet hur man drar perfekta spår.... Det måste fungera hela vägen med en organsisation kring det hela om det ska bli bra. Det räcker ju inte med att satsa pengar och bygga anläggningar om det inte sköts på ett bra sätt.

Kan inte Vasaloppet sponsra? De skulle ju vinna mycket på att ha en bra skidanläggning i Sthlm...

// Exstockholmare i exil i Dalom

Håller med att betongrör inte direkt lockar fram vinterkänslan. Därimot tror jag en utomhusanläggning inte blir tillräckligt bra. All nederbörd i form av regn kommer göra spåren dåliga. På Rudan söder om stan är man grymt bra på att ta hand om sin 1.7km slinga men det innebär tyvärr ändå ofta geggamojsspår. Fördelen med ett betongrör eller "bandyhall" är att du kan åka skidor på bra snö i stort sett året om.

Link to comment
Share on other sites

I skidtunnelföregångslandet Finland hann man bygga fem skidtunnlar innan man började bygga något i huvudstaden. Jag antar att man har utvärderat de olika betongrören runtom i landet och kommit fram till att de funkar och drar folk, men att det krävs lite mer stimulerande miljö än betongväggar för att det skall bli riktigt bra.

 

Då kom man på denna briljanta idé!

http://www.arcticsportcenter.fi/backup/galleria9_iso.jpg

Man hade tänkt köra sprinttävlingar i hallen redan den 18 mars, men så färdigställd är den inte ännu så att de blir av. Men snart öppnar de på riktigt.

Link to comment
Share on other sites

I skidtunnelföregångslandet Finland hann man bygga fem skidtunnlar innan man började bygga något i huvudstaden. Jag antar att man har utvärderat de olika betongrören runtom i landet och kommit fram till att de funkar och drar folk, men att det krävs lite mer stimulerande miljö än betongväggar för att det skall bli riktigt bra.

 

Då kom man på denna briljanta idé!

http://www.arcticsportcenter.fi/backup/galleria9_iso.jpg

Man hade tänkt köra sprinttävlingar i hallen redan den 18 mars, men så färdigställd är den inte ännu så att de blir av. Men snart öppnar de på riktigt.

Faan va bra, en sån vill vi ha =) finnarna är först med allt, doping och....

 

Vattenfall kan väl bygga en sån hall. Eller också får vi hitta en Stockholmsvariant för Percy Nilsson, nån med fett bankkonto som brinner för skidåkningen.

Link to comment
Share on other sites

I skidtunnelföregångslandet Finland hann man bygga fem skidtunnlar innan man började bygga något i huvudstaden. Jag antar att man har utvärderat de olika betongrören runtom i landet och kommit fram till att de funkar och drar folk' date=' men att det krävs lite mer stimulerande miljö än betongväggar för att det skall bli riktigt bra.

 

Då kom man på denna briljanta idé!

http://www.arcticsportcenter.fi/backup/galleria9_iso.jpg

Man hade tänkt köra sprinttävlingar i hallen redan den 18 mars, men så färdigställd är den inte ännu så att de blir av. Men snart öppnar de på riktigt.[/quote']

Faan va bra, en sån vill vi ha =) finnarna är först med allt, doping och....

 

Vattenfall kan väl bygga en sån hall. Eller också får vi hitta en Stockholmsvariant för Percy Nilsson, nån med fett bankkonto som brinner för skidåkningen.

Får väl börja lobba för Percy att hockey är inget att satsa på då förlorar han bara pengar. Bättre att satsa på oss längdskidåkare som betalar för oss....

Link to comment
Share on other sites

Konstsnöspåret i Sollentuna, saligt i åminnelse, låg till största delen i norrsluttning, skugga och på morän/grus/spånbädd. Det var betydligt fräschare och hållbarare än t ex Rudan. Jag tror att ett välplanerat spår något norr om Sthlm skulle kunna hållas åkbart för det mesta. I år hade det definitivt gått att ha åkbart från antingen vecka 47 eller vecka 52 och hela vintern framåt. Väsjöbacken öppnade i begränsad del redan 30 november ...
Link to comment
Share on other sites

Hittade lite mer info om Skidhallen i Finland:

 

Taglagsfest för skidhall

04.12.2008 13.02

Den nya skidhallen i Stensböle i Helsingfors har nått takhöjd.

Ägarna bakom hallen hoppas locka till sig skidentusiaster från hela södra Finland.

 

Byggkostnaderna uppgår till 7,7 miljoner euro. En femtedel av summan hoppas man få in genom att sälja skidaktier på samma sätt som man säljer golfaktier som berättigar till spel på golfbanorna.

 

En personlig aktie kostar 2800€ medan en familjeaktie kostar 3500e.

Det ska också vara möjligt att skida i hallen utan att vara aktieägare.

 

Skidhallen ska vara klar i mars och har då en 1,5 km lång inomhusbana för terrängskidare året om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...