Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunnel i Stockholm & Bristen på talang i svensk längdåkning


EvertBerg

Recommended Posts

Konstsnöspåret i Solelntuna, saligt i åminnelse, låg till största delen i norrsluttning, skugga och på morän/grus/spånbädd. Det var betydligt fräschare och hållbarare än t ex Rudan. Jag tror att ett välplanerat spår något norr om Sthlm skulle kunna hållas åkbart för det mesta. I år hade det definitivt gått att ha åkbart från antingen vecka 47 eller vecka 52 och hela vintern framåt. Väsjöbacken öppnade i begränsad del redan 30 november ...

Ska vi få ett lyft för längdskidåkningen i Stockholm tror jag en hall är rätt väg att gå. Tänk att istället för att gå på hovet med grabben och kolla när gnaget spöar skiten ur DIF (vilket iof alltid är en njutning) så går man till "X-skidhallen" och kollar på lite roliga sprinttävlingar.

 

Lockar nog dagens barn & ungdomar mer att börja med skidor jämfört med att hänga med farsan till det lokala "geggspåret" och åka 15 varv tillsammans med 200 andra.

 

För oss som redan är inbitna skidåkare spelar kanske miljön mindre roll (kan man åka 5mil på en 1.7km slinga i geggiga spår är man kapabel till vad som helst...) men i syfte att locka fler yngre skidåkare krävs det betydligt mer....

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker jag iofs att det är ganska trevligt att skidåkning på vår nivå är en gubbsport. Vem vill bli tok-frånåkt att gäng efter gäng med tonåringar? Mycket roligare åka med andra medelålders föredettingar o ljuga om hur bra man hade kunnat vara som ung om inte si o så hade hänt :-)
Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare har jag inte järnkoll på Stockholmsklubbarna då vi i Södertälje tillhör Sörmland men det är kul att höra att Sumpan har stor ungdomsverksamhet :) När det är åt det hållet har jag gärna fel ;)

 

Är benägen att hålla med GundeG att en hall är mer intressant än en "Torsby-kopia". En hall känns som att ta det ett steg till!. En hall torde också kunna delas med tex Snowboard med ex "Big air" tävlingar. Kanske ett sätt att locka "kidsen" från snowboard till längdåkning?

 

Föreslår att vi alla Stockholmare köper minst 10 Trisslotter/man och slår ihop våra miljonvinster i en gemensam pott och startar bolaget som får detta att hända!

 

Redovisa på måndag hur mycket du vann :)

Link to comment
Share on other sites

Bra diskussion. det vore kanon om något stort för skidåkningen kunde hända i Stockholm-Uppsalaområdet. Och med det stora befolkningsunderlag och intresse som finns där så borde det vara möjligt. Fortsätt idéstormen så kanske vi kommer med något konkret som kan påverka situationen. Det har jag erfarenhet av sedan tidigare när FÖRUTSÄTTNINGARNA finns och det gör det här. Och tänk om vi på skidforum kunde ge avgörande impulser för detta.
Link to comment
Share on other sites

En hall torde också kunna delas med tex Snowboard med ex "Big air" tävlingar. Kanske ett sätt att locka "kidsen" från snowboard till längdåkning?

Yes !!!!

 

Det handlar om att locka dit media. Då kan man flytta både Slotssprinten och Snowboard hoppgalan från Stockholms stadion dit.

 

Kan bli hur bra som helst =)

Link to comment
Share on other sites

Sprint är för kort, kör 24 h i hallen så kommer jag!

Om det blir en hall fixar jag en gräddfil för oss segåkare...när man ändå håller på att bygga kan man lika gärna sätta upp stora bildskärmar (jumbotroner) runt om i hallen där man kan spela upp gamla VL och klassiska 5-milar. Då blir dina 24 h pass lite mer förgyllda =)

Link to comment
Share on other sites

när man ändå håller på att bygga kan man lika gärna sätta upp stora bildskärmar (jumbotroner) runt om i hallen där man kan spela upp gamla VL och klassiska 5-milar. Då blir dina 24 h pass lite mer förgyllda =)

Kan man komma närmare Discobowling än detta :D

 

Köpte några Trisslotter (4st) idag och har inkasserat hela 50kr. Dessa kommer jag att byta mot 2 nya och desstuom hosta upp ytterligare en hundring. Så med 6 lotter på hand måste väl en miljonvinst komma?

 

När jag låg i sängen igår kväll kom jag på en vild idé. Varför inte starta en stifftelse som har till syfte att jaga in pengar som sedan skänks till det mest intressanta projektet för längdåkning i Stockholm. Säg att vi får 50% av alla Stockholmare som åkte något av VL loppen att gå in med 250:- som insats. Utöver detta så jagar vi sponsorer som kastar in pengar i stifftelsen. Kanske alla skidföreningar kan bidra med någon 1000-lapp, VL med ett gäng 1000-lappar osv. Till sista kanske vi har pengar i 7siffriga belopp och blir då en maktfaktor vad gäller en ny längdsatsning i Stockholm. Det skulle också kunna bli ett unikt "uppror" där skidåkare går samman för att finna en lösning. Skulle vi få med tusentals skidåkare i stiftelsen kanske kommunernas ögon öppnas och man inser att om många hjälps åt går det att genomföra. Tänk om varje kommun kunde sätta av 50,000:- för att främja ett gemensamt Stockholmsprojekt :)

 

The sky is the limit ;)

Link to comment
Share on other sites

Bra Sand. Rent ekonomiskt skulle det nog inte vara något större problem att skarpa ihop många miljoner från privatpersoner/företag/institutioner frågan är egentligen om det går att göra rent praktiskt?

 

Annars så önskar jag att ni Stockolmare kunde engagera er mera i konstsnön där kan ju några få personer göra underverk och vilken betydelse det skulle ha för svensk skidåkning men 3-4 konstsnöspår runt om Stockholm även om det bara är föe 2-3 månader per år.

Link to comment
Share on other sites

Bra Sand. Rent ekonomiskt skulle det nog inte vara något större problem att skarpa ihop många miljoner från privatpersoner/företag/institutioner frågan är egentligen om det går att göra rent praktiskt?

 

Annars så önskar jag att ni Stockolmare kunde engagera er mera i konstsnön där kan ju några få personer göra underverk och vilken betydelse det skulle ha för svensk skidåkning men 3-4 konstsnöspår runt om Stockholm även om det bara är föe 2-3 månader per år.

Håller med. Heja Stefan och andra och hoppas att ni kan hålla debatten kokande och hitta någon ingångsvinkel så att något verkligen sker.

Jag har själv ännu inte någon klar bild vilka och hur man skall påverka men vet att jag vill stödja och hjälpa Stefan och andra om ni sätter igång något. Jag är ju ibland rätt så lätt att formulera mig när något skall skrivas som ju bl.a. du Stefan vet.

Link to comment
Share on other sites

I skidtunnelföregångslandet Finland hann man bygga fem skidtunnlar innan man började bygga något i huvudstaden. Jag antar att man har utvärderat de olika betongrören runtom i landet och kommit fram till att de funkar och drar folk, men att det krävs lite mer stimulerande miljö än betongväggar för att det skall bli riktigt bra.

 

Då kom man på denna briljanta idé!

http://www.arcticsportcenter.fi/backup/galleria9_iso.jpg

Man hade tänkt köra sprinttävlingar i hallen redan den 18 mars, men så färdigställd är den inte ännu så att de blir av. Men snart öppnar de på riktigt.

Man blir lite avis när man ser bilden faktiskt.

 

Skulle inte Skidförbundet, Vasaloppet, Skistar, bröderna Paulsson och Vattenfall kunna diskutera detta över en arbetslunch? Där finns engagemanget, intresset, kunnandet och finanserna. Klart o betart!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...