Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

styrketräning


pertorbjörn

Recommended Posts

Angående cykelträning så är min gissning att man vill få mängd (=många timmar) i ett relativt lågt pulsspann. Man kan ju ledigt (nåja) cykla i 3-4 tim flera dagar i sträck, prova det i löpning under barmarkssäsong! Tror alltså att det är ett sätt att under barkmarkssäsongens inledning få många timmar på ett hyffsat smärtlöst sätt.

 

För oss "normal" som inte har årscykler om +800h är nog cykel lite ödsleri med tiden om man ska fokusera. Nu är ju träning för mig lika mycket livsnjutning och då kan en cykeltur på 4h med tillhörande fikapaus var väl så njutfullt som 2h löpning eller rullisar.

Tror också att landsvägscykling är felinvesterat för skidåkare. Att köra MTB i skogsterräng tror jag dock kan vara bra som komplettering under vår och sommar. En timmes MTB kan vara rejält konditionskrävande. Känns också som att det blir mer all around jämfört med landsväg - mer styrka och balans.

Link to comment
Share on other sites

Det där är vad jag kallar balans :) Mina multiövningar är inte ens i samma världsdel...

Tror jag visst att dina övningar är :-) Ersätt pilates-bollen mot en balansplatta (den blå och runda) och jag är säkert sanningen nära.

Den plattan funkar toppen och öppnar upp för många möjligheter.

Link to comment
Share on other sites

Det där är vad jag kallar balans :) Mina multiövningar är inte ens i samma världsdel...

Tror jag visst att dina övningar är :-) Ersätt pilates-bollen mot en balansplatta (den blå och runda) och jag är säkert sanningen nära.

Den plattan funkar toppen och öppnar upp för många möjligheter.

En sådan använder jag redan men skulle ändå inte kunna göra så där utan vidare :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej! Ny på detta forum men tränar en del. Tycker att elgehufs är en mycket bra träningsform, både styrkemässigt samt har en god effekt på den centrala kapaciteten.

Ja, det borde helt klart vara effektivt med tanke på hur fruktansvärt jobbigt det är.

 

För en annan som inte är så vältränad än är det något av det värre man kan ge sig på.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej! Ny på detta forum men tränar en del. Tycker att elgehufs är en mycket bra träningsform, både styrkemässigt samt har en god effekt på den centrala kapaciteten.

Kör du elglufs som renodlad backträning eller längs elljusbana-skogsvägar eller ute i skogsterrängen.

 

Jag tycker att som renodlad backträning är det mycket hårt, men på elljusbana-terräng bara medelhårt. Den upplevda ansträngningen är då mindre än tex vid löpträning.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör elgehufs framförallt i uppförsbackar, raksträckorna

känns precis som du säger lätt. På så sätt får man naturlig intervall

träning.

Kör ni med eller utan stavar? Känns lite udda att ta med stavar på joggingrundan för att bara hufsa i backarna (å andra sidan ser det inte så begåvat ut med rullskidor, cykelhjälm och vinglig stil heller så det finns kanske inte så mycket värdighet kvar att bevara...)

Link to comment
Share on other sites

Hej Hej! Ny på detta forum men tränar en del. Tycker att elgehufs är en mycket bra träningsform' date=' både styrkemässigt samt har en god effekt på den centrala kapaciteten.[/quote']

Kör du elglufs som renodlad backträning eller längs elljusbana-skogsvägar eller ute i skogsterrängen.

 

Jag tycker att som renodlad backträning är det mycket hårt, men på elljusbana-terräng bara medelhårt. Den upplevda ansträngningen är då mindre än tex vid löpträning.

Hmm.. jag har 17 km till jobbet. Jag tycker att det är bra mycket tyngre att elghufsa än att bara löpa. Jag använder stavarna så fort det inte är nedför.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har någon av er koll på hur jag kan utföra ett test av viktiga muskelgrupper för stakåkning och på så sätt få fram mina svagheter ? Vill rikta min träning så jag utnyttjar den lilla tid jag har över till att verkligen göra rätt saker.

Finns några riktvärden att man ska orka x antal armhävningar, sit-ups etc??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...