Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Armbågarna utåt???


Ironman78

Recommended Posts

Mina erfarneheter, gäller dubbelstak, diagonal inte samma effekt.

 

Fördel armar vinklade utåt

1. Vid stora mängder rullskidor/stakning så kommer armbågarna att utsättas för något mindre belastning hävarm, mindre smärta/skador. Man rullar runt istället.

2. Lättare att få upp frekvensen i stakning, har märkt en enorm skillnad med armarna utåt.

3. Enklare att staka över svåra backar.

 

Nackdel:

1. Man får arbeta upp axelmuskulaturen, handleder och mage för att få ut någon effekt.

2. Måste tänka tekniskt, gör man inte det så stannar man typ.

3. Ev belastar man senorna i handleden mer, då man får en vinkelavvikelse mellan underarmen och handen.

 

Andra erfarenheter ?

Link to comment
Share on other sites

Om man tittade på VL så såg man att norrmannen, som drog i täten ganska länge, körde med pumpstakning med armarna utåt. Tynell däremot använde sig av "normal stakning", vilket i det långa loppet verkade vara det mest effektiva och kraftbesparande.

För att han vann loppet?

 

Tynell åker ju ganska brett med armbågarna också.

Link to comment
Share on other sites

Om man tittade på VL så såg man att norrmannen, som drog i täten ganska länge, körde med pumpstakning med armarna utåt. Tynell däremot använde sig av "normal stakning", vilket i det långa loppet verkade vara det mest effektiva och kraftbesparande.

Tittade på Tynell och fann att han hade (som alla andra där framme) armbågarna kraftigt vinklade utåt.

Link to comment
Share on other sites

Reszac är en av de som stakar med mycket utåtvinklade armar.

 

En fördel är att det blir en variation mot armarbetet i diagonalåkningen.

Sker inte armarbetet vid stakning med frånskjut mer "traditionellt"? Ett viss variation i arbetet även där i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Stavarna skal ju vara raka! Paralella med kroppen och inte luta utåt eller inåt. Då förlorar man ju kraft.

Du missuppfattar hans fråga. Han undrar om man ska vrida till handlederna så att trugorna sätts i helt raka.

 

Det är en bra fråga som jag själv funderat på. Jag åker med armbågarna utåt och tycker att om man måste supinera handlederna för mycket så känns det onaturligt/ inte bekvämt. Kan det vara en idé att vrida trugorna några grader för att kompensera detta?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju extremt lite skillnad på själva trugan med raka armar eller med armbågarna utåt. Iallafall för mig när jag nu "torrstakar" framför PC. Vilket väl betyder att jag vinklar handlederna på det sätt ni tycker är besvärligt. Jag har stavarna alltså fortfarande med "raka" trugor parallelt med åkriktingen även om jag vinklar ut armbågarna.

Svårt att förklara i skrift, lättare att visa såklart

Link to comment
Share on other sites

När Björn Lind sitter och pratar i X-Country-filmen, vinklar han också handleden, när han försöker illustrera med händer och armar.

Björn tycker alltså att man ska vinkla handleden så att trugorna sätts i helt raka vid isättningen av staven eller?

 

Finns X-Country-filmen att tanka någonstans förresten?

Link to comment
Share on other sites

När Björn Lind sitter och pratar i X-Country-filmen' date=' vinklar han också handleden, när han försöker illustrera med händer och armar.[/quote']

Björn tycker alltså att man ska vinkla handleden så att trugorna sätts i helt raka vid isättningen av staven eller?

 

Finns X-Country-filmen att tanka någonstans förresten?

Det hoppas jag inte...det är nog bara att lätta på lädret och hoppas att det kan finansiera ytterligare filmer om längdskidåkning, vilket är ganska ovanligt.

Link to comment
Share on other sites

När Björn Lind sitter och pratar i X-Country-filmen' date=' vinklar han också handleden, när han försöker illustrera med händer och armar.[/quote']

Björn tycker alltså att man ska vinkla handleden så att trugorna sätts i helt raka vid isättningen av staven eller?

 

Finns X-Country-filmen att tanka någonstans förresten?

Det hoppas jag inte...det är nog bara att lätta på lädret och hoppas att det kan finansiera ytterligare filmer om längdskidåkning, vilket är ganska ovanligt.

Jag har faktiskt köpt den, men filmen kom aldrig. Så jag tänkte hämnas genom att tanka den.

Link to comment
Share on other sites

När Björn Lind sitter och pratar i X-Country-filmen' date=' vinklar han också handleden, när han försöker illustrera med händer och armar.[/quote']

Björn tycker alltså att man ska vinkla handleden så att trugorna sätts i helt raka vid isättningen av staven eller?

 

Finns X-Country-filmen att tanka någonstans förresten?

Han säger inte uttryckligen att man ska vinkla handleden, men gör det rätt tydligt när han visar. Däremot säger han att man ska vinkla ut armbågarna för att få mer kraft. Han säger också att skidtekniken är rätt individuell, och att man ska sträva efter avspänd åkning.

 

Delar av filmen finns på Youtube. Avsnittet med Björn Lind hittar jag inte nu.

 

Apropå filmer, är det någon som sett den nya norska DVD'n som de gör så mycket reklam för på langrenn.com?

Link to comment
Share on other sites

När Björn Lind sitter och pratar i X-Country-filmen' date=' vinklar han också handleden, när han försöker illustrera med händer och armar.[/quote']

Björn tycker alltså att man ska vinkla handleden så att trugorna sätts i helt raka vid isättningen av staven eller?

 

Finns X-Country-filmen att tanka någonstans förresten?

Han säger inte uttryckligen att man ska vinkla handleden, men gör det rätt tydligt när han visar. Däremot säger han att man ska vinkla ut armbågarna för att få mer kraft. Han säger också att skidtekniken är rätt individuell, och att man ska sträva efter avspänd åkning.

 

Delar av filmen finns på Youtube. Avsnittet med Björn Lind hittar jag inte nu.

 

Apropå filmer, är det någon som sett den nya norska DVD'n som de gör så mycket reklam för på langrenn.com?

Har försökt beställa den norska filmer 2 gånger. Men dom verkar inte vilja sälja nåt.

Link to comment
Share on other sites

När Björn Lind sitter och pratar i X-Country-filmen' date=' vinklar han också handleden, när han försöker illustrera med händer och armar.[/quote']

Björn tycker alltså att man ska vinkla handleden så att trugorna sätts i helt raka vid isättningen av staven eller?

 

Finns X-Country-filmen att tanka någonstans förresten?

Han säger inte uttryckligen att man ska vinkla handleden, men gör det rätt tydligt när han visar. Däremot säger han att man ska vinkla ut armbågarna för att få mer kraft. Han säger också att skidtekniken är rätt individuell, och att man ska sträva efter avspänd åkning.

 

Delar av filmen finns på Youtube. Avsnittet med Björn Lind hittar jag inte nu.

 

Apropå filmer, är det någon som sett den nya norska DVD'n som de gör så mycket reklam för på langrenn.com?

De här med att skidtekniken är individuell är nog både väldigt sant men kanske också lite fel.

Men om du skall ändra måste du nog börja senast NU inför nästa VL.

Spelar inte golf men brukar lyssna på en del golfare som gått på kurs hos ngt Pro och det blir nästan alltid sämre den närmaste tiden och i bästa fall bättre efter ett tag.

Tänk då på en skidåkare som skall tänka på den nya tekniken och dessutom vänja sina muskler vid den för att klara hård belastning i minst 4 timmar.

 

Att verkligen signifikant ändra tekniken för den som åkt mkt skidor är mkt fysiskt och psykiskt krävande och måste alltså göras väldigt tidigt på säsongen. Men om det verkligen kommer fram nya fakta så är det givetvis ngt som måste göras och som kan ge en klar resultatförbättring.

 

Kunde iof vara mkt intressant att lägga ut sin egen kufiska teknik på nätet och få feedback från er andra samt se andras teknik. Vet tex inte om jag vinklar ut eller inte. Är Youtube bäst för detta?

Link to comment
Share on other sites

Oj så härligt att se Thomas Wassberg i femmilenVM i Holmenkollen 1982. Ganska mycket stakning. Inga armbågar utåt där och ansiktet slår nästan i knäna i slutfasen i stakningen. Sluttid 2.32 med den utrustningen i mjuka spår just efter snöfall.
Link to comment
Share on other sites

Hur man stakar och diagonalar beror nog på i vilka muskler man är stark, man utvecklar ju sin teknik utifrån hur den egna kroppen fungerar. Sedan inverkar givetvis eventuell riktad teknikträning åt det ena eller andra hållet.

 

Om man tittar på bröderna Aukland åker de väldigt "smalt", dvs armarna framåt nära kroppen både vid stakning och diagonal. Exempel på motsatsen finns det många av.

 

Om jag tittar på mig själv så jobbar jag relativt "smalt", vilket resulterar i stora påfrestningar på triceps vid stakning. En åkare jag brukar träna med utgör motsatsen, han arbetar med arbågarna mer utåtriktade från kroppen. Skillnaden efter träning är att han ofta har relativt sett mer ont i latsen och axlarna och jag i triceps.

Link to comment
Share on other sites

Björn tycker alltså att man ska vinkla handleden så att trugorna sätts i helt raka vid isättningen av staven eller?

 

Finns X-Country-filmen att tanka någonstans förresten?

Han säger inte uttryckligen att man ska vinkla handleden' date=' men gör det rätt tydligt när han visar. Däremot säger han att man ska vinkla ut armbågarna för att få mer kraft. Han säger också att skidtekniken är rätt individuell, och att man ska sträva efter avspänd åkning.

 

Delar av filmen finns på Youtube. Avsnittet med Björn Lind hittar jag inte nu.

 

Apropå filmer, är det någon som sett den nya norska DVD'n som de gör så mycket reklam för på langrenn.com?[/quote']

De här med att skidtekniken är individuell är nog både väldigt sant men kanske också lite fel.

Men om du skall ändra måste du nog börja senast NU inför nästa VL.

Spelar inte golf men brukar lyssna på en del golfare som gått på kurs hos ngt Pro och det blir nästan alltid sämre den närmaste tiden och i bästa fall bättre efter ett tag.

Tänk då på en skidåkare som skall tänka på den nya tekniken och dessutom vänja sina muskler vid den för att klara hård belastning i minst 4 timmar.

 

Att verkligen signifikant ändra tekniken för den som åkt mkt skidor är mkt fysiskt och psykiskt krävande och måste alltså göras väldigt tidigt på säsongen. Men om det verkligen kommer fram nya fakta så är det givetvis ngt som måste göras och som kan ge en klar resultatförbättring.

 

Kunde iof vara mkt intressant att lägga ut sin egen kufiska teknik på nätet och få feedback från er andra samt se andras teknik. Vet tex inte om jag vinklar ut eller inte. Är Youtube bäst för detta?

Du har nog rätt, för bäst resultat ändra tekniken nu, men jag gick över till 175 stavar från 158 i mitten av december (första gången jag åkte på 175). Funkade bra redan på seedningslopp i början av februari och Vasalopp. Omöjligt att säga hur jag åkt med normallånga stavar och ingen teknikförädring. Hoppas att du blir ännu bättre nästa säsong, ska testa att vinkla armarna lite mer utåt, inspirerad av denna tråd samt lite kramptendenser i triceps på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...