Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon som använder Rex Fluor Base Oil, eller liknande.


joakim.j

Recommended Posts

Fluor Base Oil

 

En helt ny produktidé från Rex: Fluor Base-olja gör grundrepareringen av alla nya och gamla skidor absolut mycket snabbare. Bra resultat efter bara 2-3 paraffineringar. Vid slipning läggs oljan på både före och efter slipning.

 

 

Jag fick höra att den är super för att få parafinet att sitta kvar.

(Jag hade behövt det på Vasaloppet, efter 2 mil var parafinet bortslitet)

Link to comment
Share on other sites

Fluor Base Oil

 

En helt ny produktidé från Rex: Fluor Base-olja gör grundrepareringen av alla nya och gamla skidor absolut mycket snabbare. Bra resultat efter bara 2-3 paraffineringar. Vid slipning läggs oljan på både före och efter slipning.

 

 

Jag fick höra att den är super för att få parafinet att sitta kvar.

(Jag hade behövt det på Vasaloppet, efter 2 mil var parafinet bortslitet)

Enligt min mening ren bull

Link to comment
Share on other sites

Fluor Base Oil

 

En helt ny produktidé från Rex: Fluor Base-olja gör grundrepareringen av alla nya och gamla skidor absolut mycket snabbare. Bra resultat efter bara 2-3 paraffineringar. Vid slipning läggs oljan på både före och efter slipning.

 

 

Jag fick höra att den är super för att få parafinet att sitta kvar.

(Jag hade behövt det på Vasaloppet' date=' efter 2 mil var parafinet bortslitet)[/quote']

Enligt min mening ren bull

Menar Mario Red Bull?? Skidorna får vingar!! :D

Link to comment
Share on other sites

Vadå bortslitet paraffin?

Tanken är väl att allt paraffin ska sicklas och borstas bort INNAN du åker. I alla fall om du tänkt ha bra glid... :)

Nu är jag inte med. Om allt skall borstas bort är det väl ingen idé att lägga på det. Eller skall skidorna i sin himmel komma ihåg att de en gång har haft paraffin på sig, och då glida bättre????

Eller är paraffinet bara ett slipmedel? Är övertygad om att ingen åkare eller ens du själv vill eller kan borsta bort all paraffin, krävs nog rätt bra "borst" för det! Du måste nog gå ner en bit belaget dvs med en en rejäl stenslip/stålsickling eller kanske vallaväck??

 

Kan du möjligen ha förväxlat "överflödigt paraffin" med "paraffin"?

 

Däremot har jag heller ingen aning om hur bra "Flour Base Oil" funkar. Det får de som testat svara på!

Link to comment
Share on other sites

Har regelbundet använd base oil i 2-3 år. Ger kalasfina belag. Rekommenderas.

Precis, en är inte ny på något sätt, förut ryktades det att landslagen använde litervis för preparering men det var nog bara rykten. Så länge man använder kalitetsvallor så blir det bra.

Link to comment
Share on other sites

Har regelbundet använd base oil i 2-3 år. Ger kalasfina belag. Rekommenderas.

Hur har du kombinerat detta med stenslip' date=' stålsickl, LF, HF, borst, rilln osv?[/quote']

Använder olja som mättning. Varvar olja och ett hårt parafin några gånger. Brukar också använda det som grund för tävlingssvallningar bygger sedan på med vallor enligt dagens före.

Link to comment
Share on other sites

Har regelbundet använd base oil i 2-3 år. Ger kalasfina belag. Rekommenderas.

Hur har du kombinerat detta med stenslip' date=' stålsickl, LF, HF, borst, rilln osv?[/quote']

Använder olja som mättning. Varvar olja och ett hårt parafin några gånger. Brukar också använda det som grund för tävlingssvallningar bygger sedan på med vallor enligt dagens före.

Förklara dig bättre. Hur gör du när du "mättar" belaget med olja ? Hur skiljer sig denna mättning från den beskrivning av mättning med parafin som diskuterats flitigt på detta forum. Jag påstär att denna mättning inte fungerar som det vanligvis beskrivs i sportaffärer etc. och den enda vettiga förklaring jag sett är den av McHammar i detta forum dvs. att det sker någon typ av kemisk reaktion i de amorfa zonerna som kan vara positiv för den fortsatta behandlingen. Men, min fråga är hur detta förhåller sig till din mättning med olja, dvs hur fungerar det praktiskt och gärna om du vet teoretiskt ?

Link to comment
Share on other sites

Hur har du kombinerat detta med stenslip' date=' stålsickl, LF, HF, borst, rilln osv?[/quote']

Använder olja som mättning. Varvar olja och ett hårt parafin några gånger. Brukar också använda det som grund för tävlingssvallningar bygger sedan på med vallor enligt dagens före.

Förklara dig bättre. Hur gör du när du "mättar" belaget med olja ? Hur skiljer sig denna mättning från den beskrivning av mättning med parafin som diskuterats flitigt på detta forum. Jag påstär att denna mättning inte fungerar som det vanligvis beskrivs i sportaffärer etc. och den enda vettiga förklaring jag sett är den av McHammar i detta forum dvs. att det sker någon typ av kemisk reaktion i de amorfa zonerna som kan vara positiv för den fortsatta behandlingen. Men, min fråga är hur detta förhåller sig till din mättning med olja, dvs hur fungerar det praktiskt och gärna om du vet teoretiskt ?

Jag har lite av samma bakgrund som MCHammer även om jag inte gick vidare och doktorerade.

Oljan borde vara ganska lågmolekylär eftersom den är flytande och jag kan tänka mig att den lättare kan diffundera in de amorfa delarna i belaget. Varvar man sedan med uppvärmning av hårt paraffin så kanske man ger ytterligare möjlighet för oljan att diffundera in.

Om det sedan är en fördel att svälla de amorfa delarna med lågmolekylärt paraffin eller inte kan jag inte svara på. En viss utträngning av paraffinet lär ju ske under kallare förhållanden och detta skulle kunna leda till en smörjeffekt.

Någon som provat med flytande paraffin ala lampolja? Kanske funkar lika bra...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick höra om det av en kollega, han frågade mig om jag använde olja på skidorna över natten innan loppet. Själv hade han provat det på sina slalomskidor och fått dom att gå otroligt bra. Då trodde jag att det var något helt nytt men tydligen så har det funnits i några år.

 

Ingen verkar ha dåliga erfarenheter av det så det blir till att testa,

(hur det funkar teoretiskt är inte så noga bara det funkar praktiskt ;) )

Link to comment
Share on other sites

Har regelbundet använd base oil i 2-3 år. Ger kalasfina belag. Rekommenderas.

Hur har du kombinerat detta med stenslip' date=' stålsickl, LF, HF, borst, rilln osv?[/quote']

Använder olja som mättning. Varvar olja och ett hårt parafin några gånger. Brukar också använda det som grund för tävlingssvallningar bygger sedan på med vallor enligt dagens före.

Sedan ska man alltid lägga en "grafitblockerare" i botten för att hindra gammal olja och valla tränga upp och förstöra glidet enligt SkiGOs recept...:lol:, jag är skeptisk...

Link to comment
Share on other sites

Hur har du kombinerat detta med stenslip' date=' stålsickl, LF, HF, borst, rilln osv?[/quote']

Använder olja som mättning. Varvar olja och ett hårt parafin några gånger. Brukar också använda det som grund för tävlingssvallningar bygger sedan på med vallor enligt dagens före.

Förklara dig bättre. Hur gör du när du "mättar" belaget med olja ? Hur skiljer sig denna mättning från den beskrivning av mättning med parafin som diskuterats flitigt på detta forum. Jag påstär att denna mättning inte fungerar som det vanligvis beskrivs i sportaffärer etc. och den enda vettiga förklaring jag sett är den av McHammar i detta forum dvs. att det sker någon typ av kemisk reaktion i de amorfa zonerna som kan vara positiv för den fortsatta behandlingen. Men, min fråga är hur detta förhåller sig till din mättning med olja, dvs hur fungerar det praktiskt och gärna om du vet teoretiskt ?

Nog för att jag är fysiker, men en teoretisk förklaring vågar jag inte ge på oljans funktion.

 

Vad jag förstår är Rex oljan i princip identisk med vanlig linolja. Om det tränger i i belaget, gör plasten mjukare eller vad som nu händer har jag ingen aning om. Men det blir fina belag. Vad vet jag kanske är ren bull.shit som mycket annat i den här branchen.

 

När jag mättar skidor gnider jag in belaget med olja, låter skidorna stå över natten i ett tempererat rum. Lägger sedan ett ganska hårt parafin (Blå-rex, BWLF, lila briko etc). Upprepar denna behandling tre till fyra gånger.

 

Skidor som är dåligt skötta får ofta hårda belag. Jag upplever att olja gör belaget mjukare och mer mottagligt för paraffin. Detta har jag dock inget vetenskapligt belägg för utan baseras på min erfarenhet och känsla.

 

Till årets vasalopp vallade jag ett trettiotal skidor, samtliga fick en grund med olja natten innan vi började valla skidorna. Därefter mjukt service paraffin, grafit, blå glidvalla, HF glidvalla och pulver. De åkare jag pratade med efter loppet berättade att de aldrig haft bättre skidor.

 

Har inga vetenskapliga belägg för oljans funktion. Men bra skidor blir det.

Link to comment
Share on other sites

Oljan borde vara ganska lågmolekylär eftersom den är flytande och jag kan tänka mig att den lättare kan diffundera in de amorfa delarna i belaget. Varvar man sedan med uppvärmning av hårt paraffin så kanske man ger ytterligare möjlighet för oljan att diffundera in.

Jag har alltid tänkt mig det hela att man lättare går in och byter ut mjukare paraffiner DJUPT i de amorfa delarna med hårdare paraffiner om man först använder detta. (Enkel kemilag lika löser lika...) Jag har aldrig använt olja, utan använder star racingbase. Men kan vara kul att testa. Jag vill oftast avsluta med ganska hårt paraffin, lite hårdare än dagens temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Använder olja som mättning. Varvar olja och ett hårt parafin några gånger. Brukar också använda det som grund för tävlingssvallningar bygger sedan på med vallor enligt dagens före.

Förklara dig bättre. Hur gör du när du "mättar" belaget med olja ? Hur skiljer sig denna mättning från den beskrivning av mättning med parafin som diskuterats flitigt på detta forum. Jag påstär att denna mättning inte fungerar som det vanligvis beskrivs i sportaffärer etc. och den enda vettiga förklaring jag sett är den av McHammar i detta forum dvs. att det sker någon typ av kemisk reaktion i de amorfa zonerna som kan vara positiv för den fortsatta behandlingen. Men' date=' min fråga är hur detta förhåller sig till din mättning med olja, dvs hur fungerar det praktiskt och gärna om du vet teoretiskt ?[/quote']

Nog för att jag är fysiker, men en teoretisk förklaring vågar jag inte ge på oljans funktion.

 

Vad jag förstår är Rex oljan i princip identisk med vanlig linolja. Om det tränger i i belaget, gör plasten mjukare eller vad som nu händer har jag ingen aning om. Men det blir fina belag. Vad vet jag kanske är ren bull.shit som mycket annat i den här branchen.

 

När jag mättar skidor gnider jag in belaget med olja, låter skidorna stå över natten i ett tempererat rum. Lägger sedan ett ganska hårt parafin (Blå-rex, BWLF, lila briko etc). Upprepar denna behandling tre till fyra gånger.

 

Skidor som är dåligt skötta får ofta hårda belag. Jag upplever att olja gör belaget mjukare och mer mottagligt för paraffin. Detta har jag dock inget vetenskapligt belägg för utan baseras på min erfarenhet och känsla.

 

Till årets vasalopp vallade jag ett trettiotal skidor, samtliga fick en grund med olja natten innan vi började valla skidorna. Därefter mjukt service paraffin, grafit, blå glidvalla, HF glidvalla och pulver. De åkare jag pratade med efter loppet berättade att de aldrig haft bättre skidor.

 

Har inga vetenskapliga belägg för oljans funktion. Men bra skidor blir det.

Tack TheOne för din beskrivning. Intressant. Jag håller med om att det viktigaste är att du får skidor med bra glid. Och det har du tydligen fått och på många par dessutom men om det beror på detta eller din övriga behandling av skidorna vet vi förståss inte med säkerhet men det är väl mindre viktigt. Det viktigaste är väl som sagt att du får bra glid på skidorna

Det vore kul om t.ex. McHammer eller AndreasT (som enligt uppgift har likartade kunskaper även om han doktorerade på annan avdelning) kunde ge en materialteknisk förklaring till detta.

Anm: Det är väl en yrkessjukdom hos mig att jag försöker förstå hur saker och ting fungerar även om jag accepterar att det här med optimalt skidglid är så komplicerat att man inte alltid kan förstå precis allt, men det är väl det som gör det hela extra spännande.

Link to comment
Share on other sites

Använder olja som mättning. Varvar olja och ett hårt parafin några gånger. Brukar också använda det som grund för tävlingssvallningar bygger sedan på med vallor enligt dagens före.

Förklara dig bättre. Hur gör du när du "mättar" belaget med olja ? Hur skiljer sig denna mättning från den beskrivning av mättning med parafin som diskuterats flitigt på detta forum. Jag påstär att denna mättning inte fungerar som det vanligvis beskrivs i sportaffärer etc. och den enda vettiga förklaring jag sett är den av McHammar i detta forum dvs. att det sker någon typ av kemisk reaktion i de amorfa zonerna som kan vara positiv för den fortsatta behandlingen. Men' date=' min fråga är hur detta förhåller sig till din mättning med olja, dvs hur fungerar det praktiskt och gärna om du vet teoretiskt ?[/quote']

Jag har lite av samma bakgrund som MCHammer även om jag inte gick vidare och doktorerade.

Oljan borde vara ganska lågmolekylär eftersom den är flytande och jag kan tänka mig att den lättare kan diffundera in de amorfa delarna i belaget. Varvar man sedan med uppvärmning av hårt paraffin så kanske man ger ytterligare möjlighet för oljan att diffundera in.

Om det sedan är en fördel att svälla de amorfa delarna med lågmolekylärt paraffin eller inte kan jag inte svara på. En viss utträngning av paraffinet lär ju ske under kallare förhållanden och detta skulle kunna leda till en smörjeffekt.

Någon som provat med flytande paraffin ala lampolja? Kanske funkar lika bra...

Lampolja funkar bra som vallaväck...

Link to comment
Share on other sites

Använder olja som mättning. Varvar olja och ett hårt parafin några gånger. Brukar också använda det som grund för tävlingssvallningar bygger sedan på med vallor enligt dagens före.

Förklara dig bättre. Hur gör du när du "mättar" belaget med olja ? Hur skiljer sig denna mättning från den beskrivning av mättning med parafin som diskuterats flitigt på detta forum. Jag påstär att denna mättning inte fungerar som det vanligvis beskrivs i sportaffärer etc. och den enda vettiga förklaring jag sett är den av McHammar i detta forum dvs. att det sker någon typ av kemisk reaktion i de amorfa zonerna som kan vara positiv för den fortsatta behandlingen. Men' date=' min fråga är hur detta förhåller sig till din mättning med olja, dvs hur fungerar det praktiskt och gärna om du vet teoretiskt ?[/quote']

Nog för att jag är fysiker, men en teoretisk förklaring vågar jag inte ge på oljans funktion.

 

Vad jag förstår är Rex oljan i princip identisk med vanlig linolja. Om det tränger i i belaget, gör plasten mjukare eller vad som nu händer har jag ingen aning om. Men det blir fina belag. Vad vet jag kanske är ren bull.shit som mycket annat i den här branchen.

 

När jag mättar skidor gnider jag in belaget med olja, låter skidorna stå över natten i ett tempererat rum. Lägger sedan ett ganska hårt parafin (Blå-rex, BWLF, lila briko etc). Upprepar denna behandling tre till fyra gånger.

 

Skidor som är dåligt skötta får ofta hårda belag. Jag upplever att olja gör belaget mjukare och mer mottagligt för paraffin. Detta har jag dock inget vetenskapligt belägg för utan baseras på min erfarenhet och känsla.

 

Till årets vasalopp vallade jag ett trettiotal skidor, samtliga fick en grund med olja natten innan vi började valla skidorna. Därefter mjukt service paraffin, grafit, blå glidvalla, HF glidvalla och pulver. De åkare jag pratade med efter loppet berättade att de aldrig haft bättre skidor.

 

Har inga vetenskapliga belägg för oljans funktion. Men bra skidor blir det.

De allra flesta brukar vara rörande överens om att glidvallningen endast har en marginell betydelse för glidet. Viktigare är spannet, hur belaget ser ut och dess struktur, samt fästvallningen.

Hur mycket skulle då inoljade skidor spela i relation till pulvervallningen på det slutliga resultatet ?? Inte för att jag tror att oljan skadar, men vad är det vi pratar om? Men var och en får köra på det som man tror på.

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu har förstått effekten av oljan rätt så ersätter den all parafinering som annars ska göras med mjuk parafin.

Alltså behöver jag inte få in skidorna i en hotbox utan fixar det lätt hemma.

 

Och att få in mjuk parafin i skidorna är viktigare än jag tidigare trott.

Mina skidor gled kanon ca 12 mil efter hotbox och grundparafinering, efter bara grundparafinering med sparsamt av mjukt parafin så gled dom bra i ca 5 mil, och efter bara påläggning av hårda parafiner inför Vasaloppet så gled dom bra i ca 2 mil.

 

Inget vetenskapligt bara observationer som jag gjort under vintern och som stämmer bra överens med tidigare glidresultat under åren.

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu har förstått effekten av oljan rätt så ersätter den all parafinering som annars ska göras med mjuk parafin.

Alltså behöver jag inte få in skidorna i en hotbox utan fixar det lätt hemma.

 

Och att få in mjuk parafin i skidorna är viktigare än jag tidigare trott.

Mina skidor gled kanon ca 12 mil efter hotbox och grundparafinering, efter bara grundparafinering med sparsamt av mjukt parafin så gled dom bra i ca 5 mil, och efter bara påläggning av hårda parafiner inför Vasaloppet så gled dom bra i ca 2 mil.

 

Inget vetenskapligt bara observationer som jag gjort under vintern och som stämmer bra överens med tidigare glidresultat under åren.

Vad gör oljan mjuka/mjuka paraffinen för nytta menar du ? Åker du på det mjuka efter ett tag ? Om du har kanonglid hela tiden i 12 mil kan du strunta i den hårda paraffinen från början, eller? Det kanske var det du menade?

 

Själv skippar jag det mjuka (på tävling) och har kanonglid hela tiden åndå. I n g e n gled ifrån mig, på mina vallade och primateria-sicklade skidor. På träning har jag numer aldrig vallat. Vi får se om jag överger vallning även på tävling.

Link to comment
Share on other sites

Om jag nu har förstått effekten av oljan rätt så ersätter den all parafinering som annars ska göras med mjuk parafin.

Alltså behöver jag inte få in skidorna i en hotbox utan fixar det lätt hemma.

 

Och att få in mjuk parafin i skidorna är viktigare än jag tidigare trott.

Mina skidor gled kanon ca 12 mil efter hotbox och grundparafinering' date=' efter bara grundparafinering med sparsamt av mjukt parafin så gled dom bra i ca 5 mil, och efter bara påläggning av hårda parafiner inför Vasaloppet så gled dom bra i ca 2 mil.

 

Inget vetenskapligt bara observationer som jag gjort under vintern och som stämmer bra överens med tidigare glidresultat under åren.[/quote']

Vad gör oljan mjuka/mjuka paraffinen för nytta menar du ? Åker du på det mjuka efter ett tag ? Om du har kanonglid hela tiden i 12 mil kan du strunta i den hårda paraffinen från början, eller? Det kanske var det du menade?

 

Själv skippar jag det mjuka (på tävling) och har kanonglid hela tiden åndå. I n g e n gled ifrån mig, på mina vallade och primateria-sicklade skidor. På träning har jag numer aldrig vallat. Vi får se om jag överger vallning även på tävling.

På något vis tycks skidorna glida bättre när dom är riktigt ordentligt mättade med mjukt parafin, hur det funkar vet jag inte.

Men utan ordentlig mättning funkar det bättre med stålsickling under hårt parafin som du kör med.

Mätta skidorna är ett hundjobb det är därför jag blev nyfiken på oljan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att Rex oljan är någon superuniversal lösning som alltid ger bättre skidor.

 

Vet inte om oljan ger bättre mättade skidor än hotbox eller "vanlig" mättning. Dock ger preparering med olja fina belag inför en tävlingsvallning.

 

Självklart är det som mario skriver att skidan, spannet och strukturen är minst lika eller viktigare än vallan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...