Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köregler vid vasaloppet??


bojj

Recommended Posts

Vad är det egentligen som gäller när man ställer sig i kö till startfållan? Är det okej att kl. 4:00 lägga skidorna i kön utanför startfållan och sedan gå därifrån för att återvända strax innan kl 6:00 när insläppet börjar? Isf. när kan man tidigast lägga dit skidorna??

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Min moral får oftast styra i vad som är rätt och fel vid en kö till startfållan. Härförleden valde jag att ställa mig sist i kön efter att ha hämtat ut mina skidor, detta till trots att en mycket trevlig kvinna valt att "hålla" en plats åt mig där hon stod. I verkligheten innebar detta att hon hade tre åkare före sig i vår gemensamma startfålla, jag hade fem. Trots att min omväg tog i runda slängar en kvart...

 

Tror energispillet blir mycket mindre om man eliminerar allt fokus på tjommar som kör fulspel på alla sätt och vis...

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag undrar över detta är att jag tycket mig höra André Pops nämna i ett inslag i SVT vasaloppssändning att några åkare lägger skidorna i kön till startfållan och sedan går för att äta frukost. Detta skulle isf. vara någonting helt nytt för mig. Är det så här man skall göra för att komma långt fram i kön och det anses lagligt av övriga åkare/tävlingsledning, så är det givetvis en metod som även jag kommer att anamma.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Så fungerar det inte!

Man står själv och köar fram till fållorna öppnar, där inne lämnar man skidorna och kan ev gå och äta efter det.

Men att bara lämna skidorna utanför startfållan är nog ingen idé dom är nog någon som har flyttat på. Det är personlig plats i kön som gäller. Dom första brukar var där runt 4.30...alltså stå och köa fram till 6.00 när fållorna öppnar. Helt hysteriskt alltså.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...