Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åkbara skidspår,Skövde med 10mils omkrets!!


Molly

Recommended Posts

Vi är tre vänner som är nyss hemkomna från en härlig semester i Sälen.

Det var inte muntert alls att komma hem :(

Här finns ingen snö!! Och vi vill absolut åka mera skidor, så länge som är möjligt.

Men ingen av oss har jättekoll på vart det kan finnas åkbara spår. Jag tror det finns ett konstsnöspår här på Billingen som fortfarande är åkbart, men jag vill hitta nåt längre åkbart spår.

Finns det någon här som vet var man fortfarande kan åka skidor på spår som iaf är 5km långa och i hyfsat skick? Vi packar gärna bilen och drar runt 10-15 mil i omkrets runt skövde för att hitta spår och vi vill gärna åka nu i helgen.

Alla tips mottages MYCKET tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Ånnaboda funkar bra. www.annaboda.com

Konstsnöspåret är nu avgiftsfritt men kommer att hålla jättebra i flera veckor till. Idag har det dessutom kommit snö. Med en snabbkoll på http://www.temperatur.nu/annaboda.html kan man ju ana om det töar eller inte. Vill du valla hemma så kolla http://www.yr.no/sted/Sverige/%C3%96rebro/%C3%85nnaboda/ före avresan.

De övriga delarna av spårsystemet, det är ju totalt ca 50km, funkar också bra än så länge med undantag för ett och annat genomslag i skogen.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Vi är tre vänner som är nyss hemkomna från en härlig semester i Sälen.

Det var inte muntert alls att komma hem :(

Här finns ingen snö!! Och vi vill absolut åka mera skidor, så länge som är möjligt.

Men ingen av oss har jättekoll på vart det kan finnas åkbara spår. Jag tror det finns ett konstsnöspår här på Billingen som fortfarande är åkbart, men jag vill hitta nåt längre åkbart spår.

Finns det någon här som vet var man fortfarande kan åka skidor på spår som iaf är 5km långa och i hyfsat skick? Vi packar gärna bilen och drar runt 10-15 mil i omkrets runt skövde för att hitta spår och vi vill gärna åka nu i helgen.

Alla tips mottages MYCKET tacksamt!

Nu låter jag kanske lite tråkig men hellre än att åka 15 mil till halvdåliga spår så hade jag ju åkt runt på Billingens fina konstsnöspår, åkt rullskidor, inväntat mer snö eller bokat en ny resa norrut. På www.skidspår.se kan ni leta efter spår men söder om Ånnaboda skulle det förvåna mig om hittar ngt bättre än Ulricehamn eller Skövde i nämnd ordning.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte lördag-söndag på konstsnö, men tyvärr så varar glidet max 5 km, sen blir det mer och mer sandpapperslikt under skidorna. I söndags "grävde" jag mig fram, då jag skejtade på den opreparerade sidan, och bytte skidor efter 5 km. Slog pers i långsamhet på skejt med 1.02 på 10 km. Sen hade jag ett digert jobb att tvätta av 3 par skidor, som var helt "igenbeckade". Fattar inte att det är så mycket smuts i konstsnö. Om det inte slår om till kallare väder, är nog slutåkt på snö för säsongen, såvida det inte blir någon resa till fräschare snö.

Men i förra veckan gjorde jag en härlig skatetur på sjön hemma och tänkte att det är det här som gör det värt att lägga ner all träning under höst o vinter.:)

Link to comment
Share on other sites

Everest:

Hej, ja tyvärr, något tråkig kanske du låter... ;)

 

Invänta mer snö här är nog det osäkraste alternativet eftersom det inte är jättetroligt att det kommer dom mängderna nu. Och boka en ny resa norrut tillåter nog inte plånboken mer för i år. Rullskidåkning är inte heller något jag ägnar mig åt, utan jag föredrar snö när det gäller skidor, barmarksäsongen lägger jag helt på hästarna o sen kommer skidorna fram igen så fort dom första flingorna lagt sig :)

 

Men Ånnaboda bär det nog absolut iväg till till helgen!

Link to comment
Share on other sites

Tack allihop!! Ånnaboda låter definitivt värt ett besök. Min pappa bor dessutom bara drygt 3 mil därifrån inser jag nu, så egentligen får man väl skämmas som aldrig varit där nån gång förut...

Sen får man väl kuska runt några varv på det som är kvar av spåren här i skövde innan dom ser för hemska ut, har ju inga "fulskidor" längre.

Link to comment
Share on other sites

Hittills idag har det kommit ca 2-3 cm snö i Örebro. Brukar betyda 4-5 cm i Ånnaboda. -3-4 grader och yr.no säger minusgrader även de närmaste dagarna.

Kommer att vara mumma i helgen!

 

/TV-åkaren :)

PS. Personligen har jag dock en långweekend i Vemdalen att se fram mot. 120 cm snö...

Link to comment
Share on other sites

TV-åkaren: Aah! Din lyckost! Låter härligt!

 

Ja, nog önskade man att det gick att gräva oändligt ur plånboken, då skulle jag inte göra annat än att åka till fjällen! Det är faktiskt så att jag övervägt att söka mig jobb uppåt landet för att få fler åkdagar eller iaf närmare till snön. Skövde är inte den optimala staden för skidälskare.

Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från lite fartträning på konstsnöslingan här i Ulricehamn, farten räckte till så det blev över, isiga rälsspår, makalöst fina spår. Obs, fortfarande minst 40cm tjockt med snö på slingan. Bra bett i fästet och glid så man knappt stod på benen utför. Toknjöt ikapp med ett par likasinnade. :) Har ni inte varit i Ulricehamn förut så rekomenderar jag det. www.uifskidor.nu här finns den info man behöver.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...