Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsupplägg inför Vasan 2010


Henrik_73

Recommended Posts

Hejsan !

 

Nu närmar sig barmarks säsongen här i Sthlm eller rättare sagt den är här och glidskidorna åker in i förrrådet för den här säsongen.

 

Det känns ju lite vemodigt men man får trösta sig med att åka lite rullskidor några månader framöver.

 

Hur många mil har ni planerat att åka innna snön kommer till nästa säsong och vilken målsättning (Placeringsmässigt) har ni inför kommande Vasa ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har bestämt mig för att följa upp min träning lite bättre för en gång skull denna gången...

 

Har registrerat mig på funbeat precis och skall noggrant försöka fylla på min träning för att under vasaloppet 2010 åka snabbare än blixten ;)

 

Min målsättning när jag står i Berga nästa år är att ha ca 350 träningstimmar, varvid 50-100 på snö och placera mig under top 1000. Är ruskigt taggad :)

 

Mina förändringar gentemot årets förberedelse är att lägga in mer styrka för stakningen under sommaren/hösten och så mycket A1 träning som jag har ork/tid till, för att sedan när snön kommer bygga mer på kvalité. Sitter i detta nu o funderar på att lägga upp en grov månadsplanering fram till nästa vasa. Hur gör ni som är vana 5 - 5.30 timmarsåkare i ert upplägg??

 

Åkte årets vasa strax under 6 timmar för övrigt

Link to comment
Share on other sites

Keso, det verkar som att vi är i exakt samma situation!

1. Jag har från och med nyår i år loggat mina träningar på funbeat och konstaterat att min träning på snö inte gett resultat.

2. Därför ska jag fokusera på en hel del rullskidor/stakning, maxstyrka och A1/fettförbränning och läser därför med intresse debatten om LCHF.

3. Åkte också på strax under 6 timmar i år.

4. Ska också satsa på en placering under 1000. Seeda mig till led 2 alltså innan Vasan 2010.

5. Funderat på hur man bäst gör "månadsplaneringar".. men vet egentligen inte vad som är bästa upplägget.

 

Däremot har jag tänkt att jag regelbundet ska köra Coopers test och O'Neills test i syfte att förbättra min syreupptagningsförmåga och det jag skrev i (2).

 

Volevodin: Kolla på www.funbeat.se. Det är en träningsdagbok där man även kan titta på kompisar och hur det går med deras träning.

Link to comment
Share on other sites

Hallå skidåkare, åkte inte riktigt lika snabbt som föregående två talare i årets vasa (strax över 7h från led 5), men har iaf liknande målsättning som er till nästa år.

 

Tänkte satsa på att kvalificera mig till led 3 och därifrån se hur långt fram det räcker i själva loppet... placering under 2000 borde inte vara omöjligt.

För att klara av denna markanta förbättring mot iår är det nog bara att insé att även jag måste börja åka rullskidor, tråkigt men sant... hehe men det kanske är riktigt kul om man bara sätter igång!! Roddmaskin tror jag även är ett bra komplement som ska implementeras i min träning.

 

Löpning och cykling (lvg och mtb) har hittills upptagit 90% av den totala träningsmängden på ca 200h/år. Siktar på att jämnfördela löpning/cykel med rullskidor/roddmaskin/styrketräning och hoppas på att detta ska ge avsevärd skillnad i skidspåren till vintern.

 

Till sist är det bara att för mig som Sthlm'are att hoppas på en betydligt bättre vinter nästa år vilket skulle underlätta betydligt, trött på att "helgpendla" 20-30mil uppåt i landet för att hitta spår...

Link to comment
Share on other sites

Har även funderat på att köra inlines med stavar till jobbet. Rullskidor är inte att tänka på. Jag bor i Nacka och ska till Kungsholmen. Någon som har erfarenhet av om inlines "funkar" och om det är någon särskild modell som är att föredra?
Link to comment
Share on other sites

Har även funderat på att köra inlines med stavar till jobbet. Rullskidor är inte att tänka på. Jag bor i Nacka och ska till Kungsholmen. Någon som har erfarenhet av om inlines "funkar" och om det är någon särskild modell som är att föredra?

Varför är rullskidor inte att tänka på? Jag brukar åka rullskidor till eller från jobbet på Kungsholmen. (Bor i Tullinge).

Link to comment
Share on other sites

Har även funderat på att köra inlines med stavar till jobbet. Rullskidor är inte att tänka på. Jag bor i Nacka och ska till Kungsholmen. Någon som har erfarenhet av om inlines "funkar" och om det är någon särskild modell som är att föredra?

Varför kan du inte tänka på rullskidor till jobbet. Åkte själv en massa gånger från Gbgs södra förorter till city när jag jobbade där ca 15 km en väg. Med tröga skidor tar det iof lite längre tid och då behöver du inte oroa dig för backar. Men det är väl bara en dryg mil?

Link to comment
Share on other sites

Har även funderat på att köra inlines med stavar till jobbet. Rullskidor är inte att tänka på. Jag bor i Nacka och ska till Kungsholmen. Någon som har erfarenhet av om inlines "funkar" och om det är någon särskild modell som är att föredra?

Varför är rullskidor inte att tänka på? Jag brukar åka rullskidor till eller från jobbet på Kungsholmen. (Bor i Tullinge).

Det var inte dig jag såg strax innan VL körandes i tokintervaller längs med kungsholmsstrand fram&tillbaks, fram&tillbaks....? (har firman precis vid S:t Eriksbron så man sitter på 1:a parkett =)

Link to comment
Share on other sites

Har även funderat på att köra inlines med stavar till jobbet. Rullskidor är inte att tänka på. Jag bor i Nacka och ska till Kungsholmen. Någon som har erfarenhet av om inlines "funkar" och om det är någon särskild modell som är att föredra?

Varför är rullskidor inte att tänka på? Jag brukar åka rullskidor till eller från jobbet på Kungsholmen. (Bor i Tullinge).

Det var inte dig jag såg strax innan VL körandes i tokintervaller längs med kungsholmsstrand fram&tillbaks' date=' fram&tillbaks....? (har firman precis vid S:t Eriksbron så man sitter på 1:a parkett =)[/quote']

Nope, det var inte jag. Under vintern har jag lyckats slippa rullskidåkningen till största delen, och jag skulle inte hitta på att köra intervaller därinne i smeten.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nästa säsong även att tillbringa ett-två pass per vecka för styrketräning på gym. Det har jag aldrig gjort förut. Och hör och häpna, tack vare skidforum har jag på gamla dar fått en pers(s)onlig tränare (Orsino) som visat mig ett program som jag tror passar mig perfekt. Fantastiskt, eller hur. Och förhoppningsvis bli en klass bättre på att staka och då kanske även kunna utmana självaste Rotebrostakaren och de andra i hans välbekanta Maffia, och GundeG och Niklas för den delen också. Det betyder att istället för att snegla bakåt så får även jag höja målsättningen till att åter bli en stabil led tre åkare istället för som nu i led fyra.

Och Orsino vet absolut vad han talar om, han har varit tränare och dessutom åkte han sig in i led 1 vid årets lopp.

Link to comment
Share on other sites

Har även funderat på att köra inlines med stavar till jobbet. Rullskidor är inte att tänka på. Jag bor i Nacka och ska till Kungsholmen. Någon som har erfarenhet av om inlines "funkar" och om det är någon särskild modell som är att föredra?

Varför är rullskidor inte att tänka på? Jag brukar åka rullskidor till eller från jobbet på Kungsholmen. (Bor i Tullinge).

Jag tänkte att det bitvis är backigt och svårt att få stopp på mig och att det på inlines åtminstone finns någon slags broms. Plus att inlines är lättare att köra när det är t ex trottoarkanter.

 

Men jag hör vad ni säger. Får väl ta av mig skidorna vid en brant backe med 90 graders sväng i slutet. Eller så testar jag med inlines :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...