Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

hur mycket glid går förlorat pga fästvallningen?


torger

Recommended Posts

Hur mycket glid är det normalt att man tappar när man lägger på fästvalla? Jag förstår att det är en himla massa "det beror på" som vanligt :-), typ om man är elitåkare och kör vasaloppet har man stenhårda skidor och en liten fästvallaprick där spannet är som högst, medan man för tuffa världscupsbanor vallar mera fäste, och det är väl kanske den typen av vallning som är mer aktuell för mig som glad motionär på något sånär backiga banor.

 

Jag upplever att ibland tappar jag grymt mycket glid, typ storleksordningen att jag glider 15% kortare efter en utförsbacke. Är det definitivt nåt fel på fästvallningen då, eller ska man räkna med att för att ha bra fäste måste man i vissa lägen acceptera att tappa mycket glid?

Link to comment
Share on other sites

Extremt intressant fråga. Speciellt för mig som testat att köra utan fästvalla på lopp dels när fler andra gjorde det men även när ingen annan försökte. Min inspiration kom från andra på forumet som hävdade att den största vinsten att köra utan fästvalla görs när du stakar och viktfördelningen gör att fästvallan tar i snön och minskar glidet. Har du däremot hyfsat korrekt spann, rätt fästvallat, rätt teknik i normala förhållanden så påverkas glidet inte så mycket (knappt mätbart) om du bara står och glider nedför en backe. Då skall normalt sett fästvallan inte bromsa speciellt mkt på vår motionsnivå. Och på elitnivå handlar det ju sällan om 15% det är ju väldigt mkt.

 

Teoretiskt sätt bör du med någorlunda bra teknik och starka muskler kunna köra med såpass optimal fästvallning att det inte bromsar dig i en simpel glidtest men det är ju lättare sagt än gjort. Så upplever du att du tappar väldigt mkt i en nedförsbacke pga ev fästvalla så är det nog ngt "fel" trots allt tex icke optimalt spann, mindre bra skidor, ev fel glidprep , för mkt och/eller för varm fästvalla eller dyl.

Link to comment
Share on other sites

I skarföre och minusgrader med lagom "släpp" i klistret är glidförlusten minimal. I nysnö och finkornig snö med för mycket eller för mjuk fästvalla bromsar det ganska mycket. Å andra sidan är man i behov av fäste i trögt före, så det är en avvägningsfråga.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...