Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon som testat rullskidor med rullmotstånd 4?


Corduroy

Recommended Posts

Jag har sett att det nu finns hjul med rullmotstånd 4 till bl a Swenor Fiberglass. Någon som testat?

 

Jag är på jakt efter 3or men blir lite fundersam om jag ska satsa på 4or ist. Jag stakar bara på rullskidorna, kanske blir det för tungt att staka på 4or...?

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att det nu finns hjul med rullmotstånd 4 till bl a Swenor Fiberglass. Någon som testat?

 

Jag är på jakt efter 3or men blir lite fundersam om jag ska satsa på 4or ist. Jag stakar bara på rullskidorna, kanske blir det för tungt att staka på 4or...?

har du testat 3:or? Det är rätt segt nämligen....4:or lär vara grymt mycket trögare

Link to comment
Share on other sites

3:or är inte tråkiga när man väl har tränat med dom ett tag. Då blir det helt enkelt naturligt att åka med dom. Åkte en hel del med dom i fjol och man vänjer sig och tycker att det är så skidorna skall gå. Men oj vad mycket roligare det blev då när man kördenågon gång med 2:or, körde man sen på 1:or ocskåblev man ju nästan rädd över hur fort det gick....

 

men om man däremot som jag gör tränar i stor grupp ofta med en del starka åkare blir det tufft att varje gång köra på 3:or tillsammans med andra eftersom man då inte alls kan åka i deras tempo.

 

Men för er som ofta tränarsjälv och är i bra form är ju 3:or bra kompliment.

Link to comment
Share on other sites

Är Everest som en 4:a eller kanske 3½ ?

Lite svårt att prata halvnummer, sedan måste du precicera vilka everest - se ovan!

Själv tycker jag swenor är lite lättare än t.ex elpex. Så ett par swenor-3-or kanske är som elpex-2½-or ??? Sedan hävdar jag att de går lättare med tiden om man inte fettar in lager mm. Denna debatt har funnits tidigare. Visst är hjulstuts viktigast för rullet, men lager är också en faktor. Dvs jag hävdar fortfarande att slitna swenor-3-or kan rulla betydligt lättare än infettade elpex-2-or.

 

Men som råd är nog 3-or OK om man tidigare inte kört på mer än 2-or.

Link to comment
Share on other sites

Är Everest som en 4:a eller kanske 3½ ?

Lite svårt att prata halvnummer' date=' sedan måste du precicera vilka everest - se ovan!

Själv tycker jag swenor är lite lättare än t.ex elpex. Så ett par swenor-3-or kanske är som elpex-2½-or ??? Sedan hävdar jag att de går lättare med tiden om man inte fettar in lager mm. Denna debatt har funnits tidigare. Visst är hjulstuts viktigast för rullet, men lager är också en faktor. Dvs jag hävdar fortfarande att slitna swenor-3-or kan rulla betydligt lättare än infettade elpex-2-or.

 

Men som råd är nog 3-or OK om man tidigare inte kört på mer än 2-or.[/quote']

Jag köpte nya Elpex team610 3:or, dom tyckte jag gick lättare än mina gamla team med 3:or, men jag sköter inte skidorna bra så lagrena har nog fått ganska mycket stryk på dom för dom låter illa, vilket gör att dom går tyngre. Så lager är viktigt oxå..

 

Tycker 3:or är bra att träna med men jag skulle kunna tänka mig några trögare om man ska åka med bena, stakar ju 98% med 3:orna oavsett terräng. men det gör jag iof på snö oxå :-). En kompis har Swenor 4:or och dom rulla lättare än mina gamla Team 3:or med halvskurna lager iaf, lika som dom nya team 3:orna skulle jag gissa, men rull utför är viktberoende oxå så man ska inte jämföra sig med en som väger 20kg mer.. dom som är tyngre rullar alltid längre samma som skidor... tyngdlagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blev 3or. Min 3-milarunda tog ca 15 min längre tid än med 2orna. Får se om jag skaffar 4or så småningom, det känns som jag pallar lite tyngre rull än 3:orna.

 

Vladimir Smirnov skänkte ett par av sina gamla rullskidor till en skidklubb här i stan. Det var rullmotstånd 6+ på dom...

Link to comment
Share on other sites

Det blev 3or. Min 3-milarunda tog ca 15 min längre tid än med 2orna. Får se om jag skaffar 4or så småningom, det känns som jag pallar lite tyngre rull än 3:orna.

 

Vladimir Smirnov skänkte ett par av sina gamla rullskidor till en skidklubb här i stan. Det var rullmotstånd 6+ på dom...

Man kan inte bara titta på siffrona eftersom det på oika fabrikat betyder olika saker.

Alla kalla det 1, 2, 3, 4, har vad jag vet bara Elpex, Swenor och Proski. Andra fabrikat har andra numeringar, Marwe t.ex. så betyder 6 inte extra extra tröga utan är rätt normal om jag minns rätt. Eagle har ingen numrering alls. Skatehjul fungerar också annorlunda

Link to comment
Share on other sites

Jag har 3 par klassiska rullskidor har åkt mkt med dom alla.

 

Dom överlägset trögaste är dom billigaste Everest men personligen tycker jag dom passar suveränt till intervaller men till långa lugna pass så funkar dom inte!

 

Sen har jag ett par Start skidor med dom smalare hjulen som är ganska tröga och dom passar bra till att köra en tuff mil med hög puls.

 

Tredje paret är ett par Bull skidor med ganska breda hjul och dom rullar lätt med dessa kör jag endast pass på plus 2 timmar.

 

Har man dessa skidor så är man nog hemma när det gäller sommar träning plus lite löpning å styrka! Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Jag har sett att det nu finns hjul med rullmotstånd 4 till bl a Swenor Fiberglass. Någon som testat?

 

Jag är på jakt efter 3or men blir lite fundersam om jag ska satsa på 4or ist. Jag stakar bara på rullskidorna, kanske blir det för tungt att staka på 4or...?

Jag kör med 4:or i fram och 3:or i bak, det går inte lätt men det tar bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att det nu finns hjul med rullmotstånd 4 till bl a Swenor Fiberglass. Någon som testat?

 

Jag är på jakt efter 3or men blir lite fundersam om jag ska satsa på 4or ist. Jag stakar bara på rullskidorna' date=' kanske blir det för tungt att staka på 4or...?[/quote']

Jag kör med 4:or i fram och 3:or i bak, det går inte lätt men det tar bra. :)

swenor har 1-4 elpex 1-3, har inte sett några elpex 4:or någonstans, Elpex 3:or går rätt tungt iaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att det nu finns hjul med rullmotstånd 4 till bl a Swenor Fiberglass. Någon som testat?

 

Jag är på jakt efter 3or men blir lite fundersam om jag ska satsa på 4or ist. Jag stakar bara på rullskidorna' date=' kanske blir det för tungt att staka på 4or...?[/quote']

Jag kör med 4:or i fram och 3:or i bak, det går inte lätt men det tar bra. :)

swenor har 1-4 elpex 1-3, har inte sett några elpex 4:or någonstans, Elpex 3:or går rätt tungt iaf

Elpex har 4:or till team skidan (40mm breda), jag har inte sett det till Wasa skidan (50mm breda).

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant det här med trögare och trögare hjul. Läste ett reportage i en norsk längdtidning med "Pölsa" där han sa att många, både motionärer och elit, åker på för tröga hjul.

Hur många är det då inte som åker på för lätta hjul?

Link to comment
Share on other sites

Tror på att köra 3 eller 4 med en del pass med 1 för att få både styrka och speed

Min tanke med. Längre pass eller snabba pass med tvåor samt hemskepass med trögare hjul, Everest om de är tröga eller Elpex treor men de är så förtvivlat dyra. Kanske man skulle leta upp ett par beg. Everestskidor istället så slipper man skifta hjul och även få möjligheten att lura med hustrun någon gång?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...