Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon som testat rullskidor med rullmotstånd 4?


Corduroy

Recommended Posts

Jag kör med 4:or i fram och 3:or i bak' date=' det går inte lätt men det tar bra. :)[/quote']

swenor har 1-4 elpex 1-3, har inte sett några elpex 4:or någonstans, Elpex 3:or går rätt tungt iaf

Elpex har 4:or till team skidan (40mm breda), jag har inte sett det till Wasa skidan (50mm breda).

mer än jag visste, då kanske man skulle skaffa såna

Link to comment
Share on other sites

Lite intressant det här med trögare och trögare hjul. Läste ett reportage i en norsk längdtidning med "Pölsa" där han sa att många' date=' både motionärer och elit, åker på för tröga hjul.[/quote']

Hur många är det då inte som åker på för lätta hjul?

Jag tror som du jag Ekis, men man ska väl köra med det man tror på.

Link to comment
Share on other sites

Byter jämt med dej på stående fot! Mina blå everest är i gott skick körda 100 mil. Är det elpex vasa du har eller?

Tror på att köra 3 eller 4 med en del pass med 1 för att få både styrka och speed

Min tanke med. Längre pass eller snabba pass med tvåor samt hemskepass med trögare hjul' date=' Everest om de är tröga eller Elpex treor men de är så förtvivlat dyra. Kanske man skulle leta upp ett par beg. Everestskidor istället så slipper man skifta hjul och även få möjligheten att lura med hustrun någon gång?[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett att det nu finns hjul med rullmotstånd 4 till bl a Swenor Fiberglass. Någon som testat?

 

Jag är på jakt efter 3or men blir lite fundersam om jag ska satsa på 4or ist. Jag stakar bara på rullskidorna' date=' kanske blir det för tungt att staka på 4or...?[/quote']

Jag kör med 4:or i fram och 3:or i bak, det går inte lätt men det tar bra. :)

Kör med 4or bak istället så går det ännu trögare.

Link to comment
Share on other sites

Byter jämt med dej på stående fot! Mina blå everest är i gott skick körda 100 mil. Är det elpex vasa du har eller?
Tror på att köra 3 eller 4 med en del pass med 1 för att få både styrka och speed

Min tanke med. Längre pass eller snabba pass med tvåor samt hemskepass med trögare hjul' date=' Everest om de är tröga eller Elpex treor men de är så förtvivlat dyra. Kanske man skulle leta upp ett par beg. Everestskidor istället så slipper man skifta hjul och även få möjligheten att lura med hustrun någon gång?[/quote']

Bra försök ;), men det var ju inte byte jag tänkte mej utan snarare att komplettera för variation i rullmotståndet.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag har en liten fundering angående hjul till rullskidor. Jag har tvåor på skidorna nu men tycker att det blir lite för lätt, har därför börjat fundera på att köpa treor. Priset är dock ganska avskräckande. Därför funderar jag på om det går lika bra att istället för fyra treor köpa två fyror och alltså köra med en tvåa och en fyra på varje skida?

 

Alltså, är 2+4=3?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten fundering angående hjul till rullskidor. Jag har tvåor på skidorna nu men tycker att det blir lite för lätt, har därför börjat fundera på att köpa treor. Priset är dock ganska avskräckande. Därför funderar jag på om det går lika bra att istället för fyra treor köpa två fyror och alltså köra med en tvåa och en fyra på varje skida?

 

Alltså, är 2+4=3?

Nej så enkelt är det inte, snarare 3.4 eller så gissar jag.

Men det blir ju också skillnad om du sätter fyrorna fram eller bak.

Men måste du göra dom så långsamma direkt då? Skulle tro att du märker stor skillnad bara du skaffar ett par treor istället för dina tvåor.

Link to comment
Share on other sites

Att köra 2+4 blir definitivt trögare än 3 runt om. En jobbarkompis kör så. Vi har en backe nära jobbet som vi brukar köra upp och ner i. Mina 3or rullar klart lättare. (Båda har Swenor)

Om du vill växla ofta utan att köpa nya skidor, finns flera fördelar med att bara köra med två 4or (bak):

 

1) Bakhjulen slits fortare - Det går åt fler bakhjul

2) Det går fortare att skifta två hjul än fyra.

Link to comment
Share on other sites

Att köra 2+4 blir definitivt trögare än 3 runt om. En jobbarkompis kör så. Vi har en backe nära jobbet som vi brukar köra upp och ner i. Mina 3or rullar klart lättare. (Båda har Swenor)

Får man fråga vilken backe det är? :)

Jag gissar på Skyttbrink, annars kanske Hamra eller vägen längs Hågelbyleden. Men Hamrabacken åker man väl inte gärna nedför. :)

Man kanske kan göra er sällskap nån gång om ni kör intervaller?

Link to comment
Share on other sites

Japp Skyttbrink!

I höstas körde vi flera lunchpass där. Självklart kan du göra sällskap!

 

(Men Hamrabacken ingår ibland i mina rundor...nedför...även med 2or).

Om ni kör lunchpass blir det nog oftast svårt men kanske om ni kör någon fredag.

 

Jag har också åkt ned för Hamrabacken några gånger (med treor då) men det kräver att man har koll på sin bromsteknik alternativt har stor dödslängtan. Den slutar ju ganska olämpligt mitt i korsningen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ni som byter hjul på Swenor, hur länge tar det att byta från t.ex tvåor till treor och kalibrera dem så att rullskidorna går rakt/"drar jämt"? Jag funderar nämligen på att, endera köpa ett par Swenor till med treor eller köpa nya trögare hjul till mina befintliga Swenor.

 

P.S Var kan man beställa trögare hjul till Swenor fibreglass? Vet att det finns hos skistart.com men känner ni till andra ställen?

Link to comment
Share on other sites

Ni som byter hjul på Swenor, hur länge tar det att byta från t.ex tvåor till treor och kalibrera dem så att rullskidorna går rakt/"drar jämt"? Jag funderar nämligen på att, endera köpa ett par Swenor till med treor eller köpa nya trögare hjul till mina befintliga Swenor.

 

P.S Var kan man beställa trögare hjul till Swenor fibreglass? Vet att det finns hos skistart.com men känner ni till andra ställen?

Udéns sport på nätet har biligare 3:or än skistart. Om du kört långt och länge på dina rullskidor så lönar det sig oftast att köpa nya skidor med bindning och allt (bra paketpris på Udéns). Vad gäller kalibrerandet så får du prova dig fram och knacka lite här och där. Råd finns t.ex på Pölders hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 4:or är inne på 3:e säsongen på dessa är helnöjd bra motstånd liknar sugföre. Man får bra överkropp!

Kan du berätta lite mera om övergången från att träna med "vanliga" (tvåor) rullskidor till att träna med fyror. Vore även intressant att veta hur snabbt du åker Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på ett par jättegamla vet ej vilket motstånd det var på dessa. När jag bytte skidor märkte jag direkt att det gick tyngre jag låg hela tiden i pulszon 4 samt var uppe i 5:an ganska ofta. Fick även byta stavar till Swix CT 1:or dom andra stavarna blev som pilbågar.

 

I Örnsköldsvik så kör vi på samma bana som på vintern (asfalterad rullskidbana 8 km) Man kan gå ikapp andra åkare som kör på 3:or uppför men utför får man slita hund för att gå ikapp. Jag gillar dessa efterssom det blir ett bra motstånd gissar på motsvarande snö +5 grader sockersnö.

 

Mitt bästa vasalopp 2008 6,03 Öppetspår 2009 5,56

 

2009 hade jag exakt samm förutsättning som på rullisarna fick slita mig till Mora snittade på 86% av maxpuls då uppskattade jag dessa.

 

Lycka till!

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på ett par jättegamla vet ej vilket motstånd det var på dessa. När jag bytte skidor märkte jag direkt att det gick tyngre jag låg hela tiden i pulszon 4 samt var uppe i 5:an ganska ofta. Fick även byta stavar till Swix CT 1:or dom andra stavarna blev som pilbågar.

 

I Örnsköldsvik så kör vi på samma bana som på vintern (asfalterad rullskidbana 8 km) Man kan gå ikapp andra åkare som kör på 3:or uppför men utför får man slita hund för att gå ikapp. Jag gillar dessa efterssom det blir ett bra motstånd gissar på motsvarande snö +5 grader sockersnö.

 

Mitt bästa vasalopp 2008 6,03 Öppetspår 2009 5,56

 

2009 hade jag exakt samm förutsättning som på rullisarna fick slita mig till Mora snittade på 86% av maxpuls då uppskattade jag dessa.

 

Lycka till!

 

Johan

Skyttis IP, vilket härligt ställe!! Där la jag en gång i tiden grunden till den jag har blivit. Jösses vilka minnen jag har från tiden på gymnasiet (Nolaskolan). Det är längesen nu.. det var på den tiden då Hans Lodin, Mikael Hjälm, Sasse Sandström var kungar i Kempis. Sårry för sidospåret, men jag blev nostalgisk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...