Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höger eller vänster sida av vägen


Hilding

Recommended Posts

Jag har för mig att jag en gång i tiden hört att statistiskt säkeställt material omfattar ca 10000 fall. Det borde innebära fler mil än vad hjulen klarar....

 

Jag har säkrat bort slumpen med två åtgärder, grön markering på ena skidan (kan noteras i träningsdagbok etc. vilket bli bra i efterhand eftersom passen kan vara antingen kortare intervall eller långpass) dessutom byter jag vänster och höger position i "skidstället" efter varje pass (alltid redo vid nytt pass och bytt position alltså).

Link to comment
Share on other sites

Det behöver inte vara vägens lutning som snedsliter hjulen. Det kan vara så att bara ena benet sliter på insidan av hjulen och i och med att ni skiftar hjul så blir båda skidornas hjul slitna på vänster sidan.

 

Jag skiftar aldrig skidor och jag får en stark snedslitning på insidan av höger skida. Vänster skidan är ganska jämt sliten, något merpå insidan, men inget på utsidan. Om jag skulle skiftat skidor från början hade de blivit som på bilden som justrom hänvisade till. Jag tror fortfarande att vägens lutning har mindre betydelse. För att bevisa det borde samma åkare åka hela tiden på vänster sida med nya hjul och då borde det bli samma förslitning på högra delen av hjulen som på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag iofs bytt hjul, men efter den där tråden kom upp började jag bara köra på vänster sida. Hjulen började slitas på andra sidan så för mig står det helt klart att vägens lutning har betydelse.

 

Det riktigt skumma är att framhjulen inte slits på detta sätt. Så numera kör jag med mina spärrade hjul fram och det fungerar utmärkt. Men att det skulle vara mer skidlikt än att ha dem bak märker jag inget av.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag har haft denna diskussion med polis och NTF m fl. om vilken sida man bör åka på.

Någon hävdar att det är höger sida, eftersom man åker fortare än en gående, men om man joggar på landsväg skall man använda vänster, som jag ser det. Så då håller inte argumentet om hastigheten. Fördelen med vänster sida är att man ser bilarna som man möter och då lättare kan se om man är upptäckt, de flesta brukar alltid hålla ut väl vid möte. De rullskidåkare jag har sett använder alla vänster sida

Link to comment
Share on other sites

Även jag använder ALLTID vänster sida av vägen så att jag har koll på att mötande bilar beter sig "normalt", dvs. att de håller acceptabelt avstånd etc.. Om man åker till höger har man ju inte denna järnkoll och jag kan inte tänka mig annat än att det är mycket farligare att bli omkörd på detta sätt. Hur många rattfulla förare tror ni att ni mött resp. blivit omkörda av genom åren ? Om man får tro statistiken så är det faktiskt rätt många och eftersom jag är rädd om er blir mitt råd: Håll till vänster.
Link to comment
Share on other sites

Även jag använder ALLTID vänster sida av vägen så att jag har koll på att mötande bilar beter sig "normalt", dvs. att de håller acceptabelt avstånd etc.. Om man åker till höger har man ju inte denna järnkoll och jag kan inte tänka mig annat än att det är mycket farligare att bli omkörd på detta sätt. Hur många rattfulla förare tror ni att ni mött resp. blivit omkörda av genom åren ? Om man får tro statistiken så är det faktiskt rätt många och eftersom jag är rädd om er blir mitt råd: Håll till vänster.

Ett råd som kan verka vist vid en första ytlig anblick. Men låt mig återupprepa ett tidigare inlägg i den här tråden:

 

"Det var en gång för länge länge sen, då körde vi mycket på en väg i öst-västlig riktning. Kvällstid. Vi kom snabbt fram till att det enda vettiga var att se till att bilisterna hade solen i ryggen när de åkte förbi oss. Bra så mycket bättre än att dom hade solen i ögonen. Regeln är enkel: Tänk efter vad som är minst riskabelt."

 

För att göra förklaringen ytterliggare tydlig så kanske det är bäst att påpeka att vi åkte ut på höger sida så att förarna som körde om oss hade solen i ryggen och inte blev bländade och kunde se oss obehindrat, Hem åkte vi på vänster sida så att förarna vi mötte hade solen i ryggen och inte blev bländade utan kunde se oss ostört.

 

På en del krokiga avsnitt är det bättre att köra i ytterkurva eftersom: 1, trafiken som kommer närmast då får lite längre tid på sig att se en, 2 den mesta trafiken tenderar att gena lite åt insidan.

 

På en del smala vägar kan det vara lurt att köra på höger sida eftersom mötande trafik inte väjar och lämnar lika mycket plats om den kommer på samma sida, då är det bättre att dom som möter "ska" hålla sig på andra sidan.

 

I snabba utförsbackar (~50km/h) är det avsevärt tryggare att åka på höger sida eftersom den relativa hastighetskillnaden (90-50=40 jämfört med 90+50=140) blir lite trevligare vilket ger omkörande trafik mycket mer tid att hinna väjja. Uppför samma backar kör jag hellre på vänster - händer någonting konstigt då kan man bara kliva av vägen.

 

Så för att sammanfatta, anpassa efter omständigheterna så att ni kör på den sidan som är säkrast!

 

Ska man hålla sig till regelverket så ska rullskridskoåkare, och rullskidåkare hålla sig till höger sida om dom åker "avsevärt fortare" (eller hur nu den exakta formuleringen var) och vänster om dom har ungefär gångtempo.

Link to comment
Share on other sites

Den som åker på vänster sida nedför en backe leker med elden.

När jag kommer med bussen uppför en backe och det samtidigt kommer ett möte har jag ingenstans att ta vägen, jag kan stanna men rullskidåkaren kan inte det, då har rullskidåkaren bara diket att välja på. Detta gäller alla tyngre fordon, det är väldigt mycket lättare att bromsa ner farten bakom rullskidåkaren för att sen köra om efter ett ev möte.

Link to comment
Share on other sites

Även jag använder ALLTID vänster sida av vägen så att jag har koll på att mötande bilar beter sig "normalt"' date=' dvs. att de håller acceptabelt avstånd etc.. Om man åker till höger har man ju inte denna järnkoll och jag kan inte tänka mig annat än att det är mycket farligare att bli omkörd på detta sätt. Hur många rattfulla förare tror ni att ni mött resp. blivit omkörda av genom åren ? Om man får tro statistiken så är det faktiskt rätt många och eftersom jag är rädd om er blir mitt råd: Håll till vänster.[/quote']

Ett råd som kan verka vist vid en första ytlig anblick. Men låt mig återupprepa ett tidigare inlägg i den här tråden:

 

"Det var en gång för länge länge sen, då körde vi mycket på en väg i öst-västlig riktning. Kvällstid. Vi kom snabbt fram till att det enda vettiga var att se till att bilisterna hade solen i ryggen när de åkte förbi oss. Bra så mycket bättre än att dom hade solen i ögonen. Regeln är enkel: Tänk efter vad som är minst riskabelt."

 

För att göra förklaringen ytterliggare tydlig så kanske det är bäst att påpeka att vi åkte ut på höger sida så att förarna som körde om oss hade solen i ryggen och inte blev bländade och kunde se oss obehindrat, Hem åkte vi på vänster sida så att förarna vi mötte hade solen i ryggen och inte blev bländade utan kunde se oss ostört.

 

På en del krokiga avsnitt är det bättre att köra i ytterkurva eftersom: 1, trafiken som kommer närmast då får lite längre tid på sig att se en, 2 den mesta trafiken tenderar att gena lite åt insidan.

 

På en del smala vägar kan det vara lurt att köra på höger sida eftersom mötande trafik inte väjar och lämnar lika mycket plats om den kommer på samma sida, då är det bättre att dom som möter "ska" hålla sig på andra sidan.

 

I snabba utförsbackar (~50km/h) är det avsevärt tryggare att åka på höger sida eftersom den relativa hastighetskillnaden (90-50=40 jämfört med 90+50=140) blir lite trevligare vilket ger omkörande trafik mycket mer tid att hinna väjja. Uppför samma backar kör jag hellre på vänster - händer någonting konstigt då kan man bara kliva av vägen.

 

Så för att sammanfatta, anpassa efter omständigheterna så att ni kör på den sidan som är säkrast!

 

Ska man hålla sig till regelverket så ska rullskridskoåkare, och rullskidåkare hålla sig till höger sida om dom åker "avsevärt fortare" (eller hur nu den exakta formuleringen var) och vänster om dom har ungefär gångtempo.

Håller med fullständigt. Anpassning efter förutsättningarna är bäst. Finns inget bästa sida i alla lägen.

Link to comment
Share on other sites

Även jag använder ALLTID vänster sida av vägen så att jag har koll på att mötande bilar beter sig "normalt", dvs. att de håller acceptabelt avstånd etc.. Om man åker till höger har man ju inte denna järnkoll och jag kan inte tänka mig annat än att det är mycket farligare att bli omkörd på detta sätt. Hur många rattfulla förare tror ni att ni mött resp. blivit omkörda av genom åren ? Om man får tro statistiken så är det faktiskt rätt många och eftersom jag är rädd om er blir mitt råd: Håll till vänster.

På den tiden man skulle åka på vänster sida, gick jag ofta över till höger, speciellt i utförsbackar som svängde, total livsfara på vänster sida. Högeråkare numera.

 

Lars-Erik, med ditt resonemang antar jag att du cyklar på vänster sida av vägen också...:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...