Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höger eller vänster sida av vägen


Hilding

Recommended Posts

Ännu en nybörjarfråga - vilken sida av vägen åker ni på?

 

Söker man på "rullskidor" på Vägverkets hemsida säger de först att man räknas som gående. Öppnar man länken så står det att man ska använda höger sida om man åker fortare är en gående. Jag är är ju snabbare än en gående även om jag ibland får jobba mot en snabb joggare (som ju ska springa på vä sida). Snittar knappt 15 km/h.

 

Spontant känns det för mig naturligt med höger sida. Hur gör ni?

Link to comment
Share on other sites

En del cyklister kör man ju om på sina rullskidor :-)

 

Håller också till höger, nästan alltid jämt. Väl medveten om att det är "oklara" regler, så kan man med rent samvete hålla vänster om det är stor skillnad på vägkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

En del cyklister kör man ju om på sina rullskidor :-)

 

Håller också till höger, nästan alltid jämt. Väl medveten om att det är "oklara" regler, så kan man med rent samvete hålla vänster om det är stor skillnad på vägkvalitet.

Jo, vägkvaliteten på gång-/cykelbanan var det som gjorde att jag körde på vägen istället.

 

Tack för snabba svar! Fantastiskt forum med hjälpsamma medlemmar som besitter massvis av kunskap och en stor generositet att dela med sig av kunskaperna.

Link to comment
Share on other sites

En stor anledning varför man bör köra på höger är att det inte är så skoj att möta en bilist när man kommer i full fart nedför en backe.

Det blir en mildare smäll om bilisten kör på en bakifrån istället.

 

Det problemet får man ju aldrig hur fort man än springer...

Link to comment
Share on other sites

Från början körde alla rullskidåkare på vänster sida, men nån gång i slutet på 1990-talet ändrades rekommendationen till höger. I och med att jag skaffade inlines började jag köra på höger sida och sen även med rullskidor. Nu är det bara undantagsvis jag är över på vänstersidan.

 

Så möter du nån gubbe som kör på vänster sidan är han en relikt från rullskidornas barndom, som envist håller fast vid det gamla.

Link to comment
Share on other sites

Från början körde alla rullskidåkare på vänster sida, men nån gång i slutet på 1990-talet ändrades rekommendationen till höger. I och med att jag skaffade inlines började jag köra på höger sida och sen även med rullskidor. Nu är det bara undantagsvis jag är över på vänstersidan.

 

Så möter du nån gubbe som kör på vänster sidan är han en relikt från rullskidornas barndom, som envist håller fast vid det gamla.

Drar du dig en bit norrut kan det hända att du möter en grupp på ca 30pers med reliker även om de föddes någon gång runt den tiden rekomendationerna ändrades

 

/henke

Link to comment
Share on other sites

Höger är ju att rekomendera och är ju säkrast.

Men visst händer det att vi bitvis kör även på vänster sida. Kan vara bra att skifta sida ibland om trafiken tillåter. Detta för att lutningen av vägen annars sliter hjulen snett. Varierar man sida får man ett jämnare slitage.

Link to comment
Share on other sites

En stor anledning varför man bör köra på höger är att det inte är så skoj att möta en bilist när man kommer i full fart nedför en backe.

Det blir en mildare smäll om bilisten kör på en bakifrån istället.

 

Det problemet får man ju aldrig hur fort man än springer...

Det är just av denna anledning jag tycker det känns bättre att köra på vänstersida... Jag kör hellre ner i diket än att något blindstyre inte ser att det kommer en rullskidåkare. Har tyvärr varit kusligt nära detta! Jag ser ju vad jag kommer att möta.

Kör nu på cykelbanor, det lilla jag kör.

Sen tror jag att det gör tillräckligt ont om man blir påkörd även om man står stilla...

Link to comment
Share on other sites

Det här brukar ju komma upp med jämna mellanrum. Rekommendationen är höger sida när man har högre fart än gångfart om det inte är säkrare att köra på vänstersidan. Ganska luddigt tycker jag men det finns ingen lag att man måste köra på höger sida.

 

Jag kör både på vänster och höger sida för att slita hjulen jämnare. Mest kör jag på cykelbanor och där spelar det väl ingen roll?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör på höger sida vid mörkerkörning och pannlampa. Det känns bättre vid mötande biltrafik. Sedan matchar jag väglängden så att slitaget blir jämt genom att köra dagtid på vänstersidan. Men det är på glest trafikerade vägar, det känns absolut bättre med högersidan av någon anledning.

Det går inte fort men snabbar än gående....

Link to comment
Share on other sites

Om du kör 30 km/h nerför en backe och en bil kommer emot 50km/h så är skillnaden i hastighet 80Km/h. Om vägen är kurvig och sikten därför dålig så blir det lätt panikbromsning, snabba manövrar eller frontalkrock.

 

Är du på höger sida är skillnaden 20km/h och det räcker med att bilisten bromsar lätt.

 

Så alltid höger sida!

Link to comment
Share on other sites

Det var en gång för länge länge sen, då körde vi mycket på en väg i öst-västlig riktning. Kvällstid. Vi kom snabbt fram till att det enda vettiga var att se till att bilisterna hade solen i ryggen när de åkte förbi oss. Bra så mycket bättre än att dom hade solen i ögonen. Regeln är enkel: Tänk efter vad som är minst riskabelt.
Link to comment
Share on other sites

Det här brukar ju komma upp med jämna mellanrum. Rekommendationen är höger sida när man har högre fart än gångfart om det inte är säkrare att köra på vänstersidan. Ganska luddigt tycker jag men det finns ingen lag att man måste köra på höger sida.

 

Jag kör både på vänster och höger sida för att slita hjulen jämnare. Mest kör jag på cykelbanor och där spelar det väl ingen roll?

För att jämna ut slitaget på hjulen är det väl ändå bättre att byta mellan höger och vänster skida???

 

Back to topic:

Höger - utom i fall på landsväg med bred och säker vägren. Då är det att föredra att se mötande trafik genom att ligga på vänster sida.

Link to comment
Share on other sites

För att jämna ut slitaget på hjulen är det väl ändå bättre att byta mellan höger och vänster skida???

Nix det hjälper inte. Vägar lutar och det spelar ingen roll om skidan sitter på vänster eller höger fot i det fallet. Man kan tycka det är försumbart, men det märks på mina skidor och speciellt på de bakre hjulen.

 

Fast jag byter även höger och vänster skida efter halva passet.

Link to comment
Share on other sites

Det var en gång för länge länge sen, då körde vi mycket på en väg i öst-västlig riktning. Kvällstid. Vi kom snabbt fram till att det enda vettiga var att se till att bilisterna hade solen i ryggen när de åkte förbi oss. Bra så mycket bättre än att dom hade solen i ögonen. Regeln är enkel: Tänk efter vad som är minst riskabelt.

Håller med. Kan vara bra att vara flexibel beroende på typ av väg (kurvig/rak, flack/backig, bred/smal vägren), att bilister INTE har solen i ögonen.

Det är bättre att variera efter förutsättningar och risker och att göra egna bedömningar.

Link to comment
Share on other sites

Givetvis måste man vara flexibelt och anpassa sig efter förutsättningarna, så säkerheten sätts först och då kan ibland vänster sida vara bäst tex kör jag alltid på vänster förbi "hunden som ibland rusar ut på vägen". På cykelbanor är det bra att köra som en cyklist, då det är lättare att möta utan kollisionsrisk, det kan ju finnas gående att ta hänsyn till också.

 

Lutningens påverkan på slitaget tror jag har mindre betydelse, beror mer på ben- o fotkonstruktion var man trycker mest på hjulet. Mina hjul slits mest på insidan, ser ingen påverkan av lutningen på vänsterhjulen. Jag skiftar aldrig skidor, därför borde jag märkt ev påverkan av lutningen.

Link to comment
Share on other sites

För att jämna ut slitaget på hjulen är det väl ändå bättre att byta mellan höger och vänster skida???

Nix det hjälper inte. Vägar lutar och det spelar ingen roll om skidan sitter på vänster eller höger fot i det fallet. Man kan tycka det är försumbart' date=' men det märks på mina skidor och speciellt på de bakre hjulen.

 

Fast jag byter även höger och vänster skida efter halva passet.[/quote']

Låter otroligt. Mina hjul har alltid slitits mer på insidan (om man inte skiftar sida vill säga).

Link to comment
Share on other sites

Va fasen Mario? Du har ju skrivit i den tråden också. Kort minne? :)

Ja se! Dra på trissor!

Ser man på din bild finns är det svårt att se någon annan förklaring. Jag har dock aldrig själv upplevt problemet. Mitt slitage på insidan ( om jag inte skiftar ) kommer framför allt av bromsning medelst "plogning" i nedförsbackar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

När nu den här tråden svängt lite så tänkte jag komma med en fundering jag haft ett tag när det gäller att skifta höger mot vänster skida.

Mina funderingar går något i riktning mot det här med matematik, så Lars-Erik och Niklas borde känna sig väl bevandrade, även om det nog mera är Kerstin Vännmans expertområde. Plockar man sina skidor slumpvis och sätter dem slumpvis på höger eller vänster fot varje gång så bör man efter några träningspass uppnå lika många mil med den ena skidan på höger som på vänster fot. Lite som att slå med en tärning 1000 ggr, i slutändan har man ändå fått lika många 1:or som 6:or.

Min tes är alltså att antingen håller man järnkoll på höger eller vänster eller så skiter man fullständigt i det, resultatet borde bli detsamma. Risken ligger i om man börjar mixtra och tänker på det ibland men inte annars, då stör vi slumpen och det vill vi inte :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...