Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

frukosten innan en tävling


Långloppsåkaren

Recommended Posts

2-3 dl havregryn och mjölk. Blir en tredjedels volym mot kokt havregrynsgröt.

...gött

Att låta bli koka havregrynen låter som en bra sak, då kan den nog slinka ner eller kanske blanda ihop det till chokladbollar ;).

Själv nöjer jag mig med yoghurt, mackor och kaffe. Men ska definitivt prova havregryn o mjölk.

Link to comment
Share on other sites

Havregryns- eller mannagrynsgröt alt fil med müsli

Recept:

3 del vatten, ½ dl m-mjölk, russin, salt-socker, ca 2 dl havregryn, 1 msk grahamsgryn kokas till gröt och ätes med låglaktosmjölk, lingonsylt, smörgås med köttpålägg el l-pastej, 1 glas juice, 1 omega 3, avslutas med pulverkaffe, ostsmörgås på fullkorn + 1½ finsk pinne.

alt ½ dl vatten, 3 dl m-mjölk, russin,salt-socker, 4 msk mannagryn kokas till gröt, serv med äppelmos, resten enl ovan.

alt A-fil, ½ skivat äpple, ½ banan, ev blåbär, müsli, juice, omega 3, avslutas med en mugg the och två smörgåsar varav en fullkorn.

Jag har en grundregel vid frukost och det är att aldrig blanda kaffe med fil eller the med mjölk, mår inte bra av de kombinationerna.

Sommartid oftast filfrukost - vintertid oftare grötfrukost, där havregrynen ibland byts ut mot grynblandning som variation. Kokar alltid i varm vätska, då jag inte gillar "slät gröt".

 

Tilläggas bör att grötrecepten är för en person, om det är fler grötätare till frukost räknar jag om utifrån förväntade portioner.

Link to comment
Share on other sites

Kommer testa nästa gång jag tävlar att köra följande frukost:

 

Äggomelett (4st ägg) med bacon stekt i smör+rapsolja tillsammans med hackade tomater och spenatblad. Sedan en mindre tallrik turkisk yougurt med blåbär, lite banan och nötter. Rundar av med en dubbel expresso och ev lite mörk choklad + ett glas mjölk.

 

Har kört följande frukostar senaste månaderna och de har jag stått mig bra på till lunch:

1-2 ägg stekta i smör+rapsolja tillsammans med en bit skinka eller bacon. En liten tallrik med turkisk yougurt blandat med smothie (hallon+blåbär+banan+filmjölk+ägg) och lite nötter.

 

Har oftast efter frukosten kört rullskidor, cykel eller Elghufs till jobbet...funkar skitabra...väl på jobbet blir det ibland ett glas mjölk, en macka (grovt bröd) med smör+leverpastej på + kaffe förstås... =)

Link to comment
Share on other sites

Kommer testa nästa gång jag tävlar att köra följande frukost:

 

Äggomelett (4st ägg) med bacon stekt i smör+rapsolja tillsammans med hackade tomater och spenatblad. Sedan en mindre tallrik turkisk yougurt med blåbär, lite banan och nötter. Rundar av med en dubbel expresso och ev lite mörk choklad + ett glas mjölk.

 

Har kört följande frukostar senaste månaderna och de har jag stått mig bra på till lunch:

1-2 ägg stekta i smör+rapsolja tillsammans med en bit skinka eller bacon. En liten tallrik med turkisk yougurt blandat med smothie (hallon+blåbär+banan+filmjölk+ägg) och lite nötter.

 

Har oftast efter frukosten kört rullskidor, cykel eller Elghufs till jobbet...funkar skitabra...väl på jobbet blir det ibland ett glas mjölk, en macka (grovt bröd) med smör+leverpastej på + kaffe förstås... =)

Låter perfekt!!

Link to comment
Share on other sites

Körde tidigare med traditionell grötfrukost. Känndes väl ok om det var normal frukost tid (typ 06:00) och tävling fram på fm. Innan VL hade jag stora bekymmer att äta detta men tvingade i mig det hela. De sista 3 ggr åt jag typ 1,5dl yougurt innan start och inget mer. Funkade bättre med en lättare känsla i kroppen.

 

Normala frukostar försöker jag ,liksom GundeG, undivka allt för mycket kolisar. Stekt ägg, grovt bröd med keso och skinka och en juvlig Cappu är en kanonstart. Omeletten har jag gjort några gånger (tips från Coltings bok) och är supergott! Ska definitivt prova "Colting" frukost inför nästa långlopp...........när det nu blir :)

 

Dubbla Espresson med en liten bit Valrhona choklad kommer längre fram på dagen. FM = cappu, EM = espresso , kväll = en härlig tjeckisk Pilz ;)

Link to comment
Share on other sites

Körde tidigare med traditionell grötfrukost. Känndes väl ok om det var normal frukost tid (typ 06:00) och tävling fram på fm. Innan VL hade jag stora bekymmer att äta detta men tvingade i mig det hela. De sista 3 ggr åt jag typ 1,5dl yougurt innan start och inget mer. Funkade bättre med en lättare känsla i kroppen.

 

Normala frukostar försöker jag ,liksom GundeG, undivka allt för mycket kolisar. Stekt ägg, grovt bröd med keso och skinka och en juvlig Cappu är en kanonstart. Omeletten har jag gjort några gånger (tips från Coltings bok) och är supergott! Ska definitivt prova "Colting" frukost inför nästa långlopp...........när det nu blir :)

 

Dubbla Espresson med en liten bit Valrhona choklad kommer längre fram på dagen. FM = cappu, EM = espresso , kväll = en härlig tjeckisk Pilz ;)

För längre träningspass (2-3 mil på rullisar) under morgon/förmiddag - är det bäst med en kolhydratrik frukost eller ska man köra en kolhydratfattig så kroppen direkt tvingas att ge sig på fettet i kroppen och förbättrar förmågan att bränna fett under lång tid? Vad ger bäst träningseffekt? Är säkert individuellt men finns det tumregelsteorier att utgå ifrån?

 

Varför köra kolhydratfattigt (ägg, bacon...) före tävling?

Link to comment
Share on other sites

Körde tidigare med traditionell grötfrukost. Känndes väl ok om det var normal frukost tid (typ 06:00) och tävling fram på fm. Innan VL hade jag stora bekymmer att äta detta men tvingade i mig det hela. De sista 3 ggr åt jag typ 1' date='5dl yougurt innan start och inget mer. Funkade bättre med en lättare känsla i kroppen.

 

Normala frukostar försöker jag ,liksom GundeG, undivka allt för mycket kolisar. Stekt ägg, grovt bröd med keso och skinka och en juvlig Cappu är en kanonstart. Omeletten har jag gjort några gånger (tips från Coltings bok) och är supergott! Ska definitivt prova "Colting" frukost inför nästa långlopp...........när det nu blir :)

 

Dubbla Espresson med en liten bit Valrhona choklad kommer längre fram på dagen. FM = cappu, EM = espresso , kväll = en härlig tjeckisk Pilz ;)[/quote']

För längre träningspass (2-3 mil på rullisar) under morgon/förmiddag - är det bäst med en kolhydratrik frukost eller ska man köra en kolhydratfattig så kroppen direkt tvingas att ge sig på fettet i kroppen och förbättrar förmågan att bränna fett under lång tid? Vad ger bäst träningseffekt? Är säkert individuellt men finns det tumregelsteorier att utgå ifrån?

 

Varför köra kolhydratfattigt (ägg, bacon...) före tävling?

Samma anledning som på träning, om du fyller på med nya kolhydrater så kommer kroppen bränna i stort sätt bara kolhydrater. Vittsen är alltså att få kroppen att köra på en bättre kolhydrat/fett blandning så att kolhydraterna räcker längre och på så sätt undvika ren fettförbränning/väggen. (Obs, efter att ansträngning börjat så kan man fylla på med kolhydrater utan att kroppen ändra den kolhydrat/fett blandning som man har etablerat).

 

Det är i alla fall vad Colting argumenterar för.

Link to comment
Share on other sites

Varför köra kolhydratfattigt (ägg' date=' bacon...) före tävling?[/quote']

Samma anledning som på träning, om du fyller på med nya kolhydrater så kommer kroppen bränna i stort sätt bara kolhydrater. Vittsen är alltså att få kroppen att köra på en bättre kolhydrat/fett blandning så att kolhydraterna räcker längre och på så sätt undvika ren fettförbränning/väggen. (Obs, efter att ansträngning börjat så kan man fylla på med kolhydrater utan att kroppen ändra den kolhydrat/fett blandning som man har etablerat).

 

Det är i alla fall vad Colting argumenterar för.

Ah, då ser jag fram emot en lättare bacon & ägg-frukost i morgon innan jag ger mig ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Kommer testa nästa gång jag tävlar att köra följande frukost:

 

Äggomelett (4st ägg) med bacon stekt i smör+rapsolja tillsammans med hackade tomater och spenatblad. Sedan en mindre tallrik turkisk yougurt med blåbär, lite banan och nötter. Rundar av med en dubbel expresso och ev lite mörk choklad + ett glas mjölk.

 

Har kört följande frukostar senaste månaderna och de har jag stått mig bra på till lunch:

1-2 ägg stekta i smör+rapsolja tillsammans med en bit skinka eller bacon. En liten tallrik med turkisk yougurt blandat med smothie (hallon+blåbär+banan+filmjölk+ägg) och lite nötter.

 

Har oftast efter frukosten kört rullskidor, cykel eller Elghufs till jobbet...funkar skitabra...väl på jobbet blir det ibland ett glas mjölk, en macka (grovt bröd) med smör+leverpastej på + kaffe förstås... =)

Härlig frukost! bra mycket godare än havregrynsgröt

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag har testat äggröra på 2 ägg, bacon och en kopp kaffe de senaste två lördagsmorgnarna innan A1-löppass. Har tidigare laddat med yoghurt och müsli men detta kändes mycket bättre. Trodde det skulle vara tvärtom. En vanlig frukost (nat. yoghurt, müsli, smörgås, latte) efter löpningen för att fylla på förråden igen sitter som en keps.
Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att på kortare tävlingar upp till 3-4 timmar tycker jag frukosten samma dag är viktig...men på tävlingar längre än det så tycker jag att näringsintaget dagarna/dagen innan och är viktigare...

Under tävlingen gäller det att fylla på med samma typ av energi genom hela loppet...

Ska man köra med gel/liquids eller liknanden gäller det att börja med dom i tid så man får ett jämt intag...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...