Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Bra" nybörjare med Stadiums Everestskidor,prisvärt uppköp?


Airacobra

Recommended Posts

Jag kör blå Everest sedan många år, köpte dem samma vecka de kom tack vare det konkurrenskraftiga priset.

Jag upplever dem inte som tröga, jag håller ungefär samma fart som på snö om det är plan mark, och det känns bra att de inte går så snabbt utför.

Andra rullskidor går lättare, jag blir frånåkt av träningskamrater på rullskidor men när det är snö kör jag ifrån dem.

 

När det gäller komfort var mina Swenor carbonfibre något bättre, men Everest är "good enough" för mig som åker rullskidor två gånger i veckan.

Kör också blå everest och är nöjd med min träningseffekt. Däremot så blir jag frånåkt av likvärdiga skidåkare med andra fabrikat under fossingarna. Har kört 100 mil med mina varav nästan 60 i sommar, och börjar fundera på nya bakhjul. Siktar på ett par elpex om de passar, dyrt med hjul... Köpte rullskidorna för 990 för tre år sedan. Hoppas också på att normalt vinterföre går aningen fortare än blå Everest. Snöträning gör jag på Hypersonic och nyinköpta Rcs. Vasan hägrar...!

Link to comment
Share on other sites

Nya bakhjul efter 100 mil på blå Everest, hur slitaget ut?

Min egen erfarenhet säger att byta sida på vägen gör att de inte blir snedslitna

och att byta skidor vänster till höger gör att de slits jämnare.

 

Jag har också gjort en annan erfarenhet och det är att dålig teknik gör att allt

frånskjut (nödvändigt på tröga Everest) sliter kanterna på bakhjulen.

Mer stakning (äntligen orkar jag det efter en del styrketräning) gör också att

slitaget blir jämnare.

 

Med de åtgärderna (byta vänster oh högerskida, byta sida på vägen, mer stakning)

så uppskattar jag hållbarheten till många hundra mil, åtminstone 300 mil.

Link to comment
Share on other sites

Ja de kanske håller en säsong till. Mätte diametern till 68 mm fram och 62 bak, 70 från början. Perfekt symmetri på slitage, också mellan höger o vänster skida (skiftar varje pass). Skulle bra gärna villa rulla lite lättare bara...
Link to comment
Share on other sites

Jag kör några mil iveckan med everst rullskidorna, i både ur och skur jag har inte haft några större problem och aldrig gjort något åt dom. Jag körde med everst rullskidorna i ett test lopp inför södertäje loppet. Jag hade inga förväntningar kom sist i loppet men jag hade roligt i alla fall.Jag kunde hänga med några i loppet och komma in på 33min.loppet var cirka 12km långt. Får se om jag hinner komma förbi till Södertälje loppet.
Link to comment
Share on other sites

Jag jämförde swenor-finstep och blå-everest igår.

 

Körde först 5+5km med blå-everest och sedan samma sträcka med swenor-finstep. Dom första 5km körde jag på max-fart och dom andra 5km lugnare. Tider: blå-everest: 21min+25min, swenor finstep 19min+22min.

 

På engelbrektsloppet i vintras låg jag på 6min/km. Jag tror dock fartkänslan är större på snö.

Link to comment
Share on other sites

Hej Skidguru, menar du att du körde 12 km på 33 minuter med original hjul?

Eller menar du att du hade monterat andra "tävlingshjul"?

 

Jag tror att den huvudsakliga diskussionen på den här tråden rör att blå Everest

med originalhjul rullar trögare än silver Everest med original hjul.

Everest har inte mer än en trög modell att byta med... bara utbyteshjul alltså

och inte olika tröghet. Om man nu inte menar skillnad mellan nyare och äldre hjul.

 

3:or eller 2:or får stå för de som vet mer, min tolkning är de är trögare än Elpex wasa

i alla fall, rejält trögare och dessutom förmedlar ojämnheter perfekt till foten.

Jag har alltid sockerdricka i fötterna efter rullskidspassen.

Link to comment
Share on other sites

...Jag körde med everst rullskidorna i ett test lopp inför södertäje loppet. .Jag kunde hänga med några i loppet och komma in på 33min.loppet var cirka 12km långt.

Här kommer glädjedödaren. Jag körde testlopp och stora loppet, varven i testloppet var avkortade jfr med stora loppet (slingan gick inte in på stora kasernområdet) och enligt min Forerunner 405 var distansen på testloppet ca 10,6 km. Det ger förvisso ändå en respektabel hastighet med everestskidor

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...