Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Bra" nybörjare med Stadiums Everestskidor,prisvärt uppköp?


Airacobra

Recommended Posts

Hej!

 

Efter att ha fått nämnda skidor i present för två år sedan testade jag dom på direkten,drog omkull och lät dom vara till i höstas!

Plockade fram dom av "snålhet" och efter nybörjartragglandet är jag nu fast,låter mina cyklar stå och är ute så ofta jag kan.

 

Tydligen anses Everestskidorna vara tröga vilket jag tyckte var bra för en nybörjare,jag tar det fortfarande lugnt i backar främst för eventuell trafik.

 

Har någon en rekommendation på rullskidor som:

 

Rullar lite bättre,men ändå rimligt motstånd det är trots allt träningen jag är ute efter och jag vill fortfarande ta det lugnt i backarna.

 

Rimligt pris, jag har aldrig varit någon "märkesmänniska" och på min motionsnivå/inkomstnivå så är det viktigt.

 

Är det kanske hjulbyte som räcker?

 

Katten vad roligt det är med rullskidor, ett råd till alla andra nybörjare är att tvinga sig över tröskeln och kanske också ha ett hyfsat flås från löpning/cykling.

 

Hälsningar/P39

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att Elpexhjul passar till Everestskidor. Nå'n som vet eller har testat? Då skulle du kunna köpa exv. ett par mer lättrullade framhjul från Elpex och på så sätt göra livet lite enklare men ändå ha en del motstånd kvar. Jag kör Elpex Wasa och hade en fundering på att köpa Everestframhjul för att tröga till det lite på ett budgetsätt. Ny uppsättning originalhjul är ju bara marginellt billigare än att köpa nya skidor. Är f.ö. helnöjd med mina Elpex. Provade Swenor Finstep några gånger men trivs bättre med Elpex trots att spann saknas och att jag kör på ganska ojämnt underlag.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör ett par elpex wasa med everesthjul bak. Fungerar utmärkt! Har samma kilometertider som på snö i normalföre. Så mitt tips är att köpa elpex framhjul. Everesthjulen är hårdare och slits inte lika fort, så everest bak är att föredra.

Jag har Everstskidor med Elpexframhjul, funkar utmärkt som trögskidor, mina blå Evererst med bara Everesthjul blir för trögt för mig, känns ungefär som att spåra i 2 dm nysnö. Sedan så tror jag att 50%Blåeverst-hjul och 50%Elpex 2or är trögare än skidor i normalföre, MEN att terängen där man åker rullskidor oftast är plattare än där man åker skidor, därför blir det nog samma km-tid som "normalskidföre" för dig. Skulle man åka skidor med samma banprofil där man brukar åka rullskidor. så blir det nog nästan bara stakning. Jag tycker/tror att mina Elpex 2or glider/rullar ungefär som skidor i normalföre. Sedan kan man ju diskutera normalskidföre...

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ett par elpex wasa med everesthjul bak. Fungerar utmärkt! Har samma kilometertider som på snö i normalföre. Så mitt tips är att köpa elpex framhjul. Everesthjulen är hårdare och slits inte lika fort' date=' så everest bak är att föredra.[/quote']

Jag har Everstskidor med Elpexframhjul, funkar utmärkt som trögskidor, mina blå Evererst med bara Everesthjul blir för trögt för mig, känns ungefär som att spåra i 2 dm nysnö. Sedan så tror jag att 50%Blåeverst-hjul och 50%Elpex 2or är trögare än skidor i normalföre, MEN att terängen där man åker rullskidor oftast är plattare än där man åker skidor, därför blir det nog samma km-tid som "normalskidföre" för dig. Skulle man åka skidor med samma banprofil där man brukar åka rullskidor. så blir det nog nästan bara stakning. Jag tycker/tror att mina Elpex 2or glider/rullar ungefär som skidor i normalföre. Sedan kan man ju diskutera normalskidföre...

Mina Elpex 2or är inte som att åka skidor i normalföre, kan mer jämföras med att skotta popcorn ur sandlådan:)

Link to comment
Share on other sites

Mina Elpex 2or är inte som att åka skidor i normalföre, kan mer jämföras med att skotta popcorn ur sandlådan:)

Instämmer. Tycker mina Elpex 2-or blivit mer lättrullade (de är bara 10 mil gamla). Senast jag var ute körde jag samma runda tre varv och upplevde att det gick väldigt raskt i utförsbackarna på sista varvet. Upptäckte även att bakhjulen var ganska varma jfrt med framhjulen efter rundan - ska det vara så?

Jag ska dock ta och testa med att fetta in lagren ordentligt innan jag investerar i andra hjul. Har inte rört hjulen än men har förstått att infetttning både skyddar samt trögar till hjulen till viss del.

 

Till Biltema för att skaffa Litiumfett!

Link to comment
Share on other sites

På sommaren går det alltid fortare eftersom afalten är varmare.

Sen är det naturligt att bakhjulen blir varmare än framhjulen eftersom det är mer tryck på bakhjulen. Det är också därför bakhjulen slits fortare jämfört med framhjulen.

Är det bara därför bakhjulen slits fortare?

Är det inte också för att det blir en minisladd varje gång man trycker på med ett bentag och backspärren nyper? Ni som åker skate, slits även bakhjulet mycket mer där såsom på klassiska rullskidor? Där är det också mer tyngd på bakhjulet.

Link to comment
Share on other sites

På sommaren går det alltid fortare eftersom afalten är varmare.

Sen är det naturligt att bakhjulen blir varmare än framhjulen eftersom det är mer tryck på bakhjulen. Det är också därför bakhjulen slits fortare jämfört med framhjulen.

Är det bara därför bakhjulen slits fortare?

Är det inte också för att det blir en minisladd varje gång man trycker på med ett bentag och backspärren nyper? Ni som åker skate' date=' slits även bakhjulet mycket mer där såsom på klassiska rullskidor? Där är det också mer tyngd på bakhjulet.[/quote']

bakhjulen slits mer på skate också

Link to comment
Share on other sites

På sommaren går det alltid fortare eftersom afalten är varmare.

Sen är det naturligt att bakhjulen blir varmare än framhjulen eftersom det är mer tryck på bakhjulen. Det är också därför bakhjulen slits fortare jämfört med framhjulen.

Är det bara därför bakhjulen slits fortare?

Är det inte också för att det blir en minisladd varje gång man trycker på med ett bentag och backspärren nyper? Ni som åker skate' date=' slits även bakhjulet mycket mer där såsom på klassiska rullskidor? Där är det också mer tyngd på bakhjulet.[/quote']

bakhjulen slits mer på skate också

På klassiska rullskidor är slitaget på bakhjulen större pga man har största trycket på dessa. Slitage pga backspärr är försumbart (i alla fall för mig).

 

På skate är det lite anorlunda. Här blir slitaget på framhjulet ganska stort pga vinkeln och frånskjutet. Framhjulen slits mer i en "v". Här rekommenderar jag att skifta runt hjulen från fram till bak (samt att byta fot), för att få ett jämnare slitage.

Link to comment
Share on other sites

märkte bara på mina skateskidor sen tävlingen i söndags att dom hade slitits mycket mer på bakhjulen än fram. Kan ha med min bristfälliga teknik kanske.

Annars är det ju mycket lättare att bara skifta hjul hur som helst på skateskidorna

Det stämmer alla gånger - jag bara menade att framhjulen slits mer v-format om man inte skiftar runt hjulen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Mina everest däck har ingen siffra som andra däck brukar ha.så jag undrar om någon kan berätta för mig vilken siffra everest däck har.

Har testat genom att köra max på samma sträcka med olika märken. Dock inte så många märken. Men de är definitivt trögare än Elpex tvåor och rullar lättare än Swenor treor. Så 2,5 är nog en bra siffra. Hjulen är relativt prisvärda jämfört med finmärken eftersom de ligger på ca halva priset. Men komforten är dock inte så bra framförallt på lite ojämnare underlag. De är hårda och stötiga dels på pga av de är långsamma men också på att de innehåller rätt lite gummi, dvs är tunna, i alla fall jämfört med Swenor. Gummit slits också relativt fort. Däremot är lagren framförallt spärrlagret minst lika bra som på övriga märken. Dock så gick bakgaffeln av på en skida efter dryga 100 mil och på ett nytt bakhjul släppte gummit på ett bakhjul nästan direkt. Så det gäller att spara kvitton vilket jag tyvärr inte hade gjort. Tycker ändå det är en OK budget/nybörjarskida. Använder nu slut Everest-hjulen på mina betydligt skönare Swenor. Hade jag varit inköpare på Stadium så hade jag gärna tagit in även ca 1,5 hjul. Då hade man kunnat får en lite bredare publik och eftersom hjulen är såpass billiga kanske några t.o.m köpt flera par hjul nästan direkt.

Link to comment
Share on other sites

Mina everest däck har ingen siffra som andra däck brukar ha.så jag undrar om någon kan berätta för mig vilken siffra everest däck har.

Jag är ingen expert på Everest, men du få nog börja med att skriva om du har de gamla tröga blå skidorna, eller de lite nyare silverfärgade. Det är väl lite meningslöst att skriva siffror, men kanske tre på de "blå" och 2 på "silver". (?)

 

Oj- såg inte att du redan fått svar av expert på området ;) .

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på Everest skidor, men har kört ca 150 mil på dem under 3 år.

Ingen antydan tillbehov att byta hjul ännu, minst 200 mil till känns det som.

 

Det är ju ingen skillnad på rullmotståndet p g a färgen, så det verkar som om Everest finns med nyare och mer lättrullande hjul nu?

Men hur vet man skillnaden? Utbyteshjulen är ju inte uppmärkta så vitt jag vet... o det finns gamla hjul i lager så är det risk att få gamla tröga hjul länge till.

 

Generellt sett så vill jag skriva under på att det inte är nybörjarskidor!

Jag har precis provkört ett par Elpex Wasa, om jag skulle köpa nya skidor skulle jag aldrig köpa Everest. Det är inte bara trögheten utan minst lika myckt komforten. Med Elpex kändes inga vibrationer (jämfört med Everest) utan det rullade som om det var elmotorer i skidorna!

 

Visst för en stakstark skidåkare kan de tröga Everest vara ett billigt alternativ, men knappast för övriga. Min plånbok bedrog mig för 3 år sedan alltså :(

Idag kör jag på ca 4:30 per kilometer på långpassen, en halvminut snabbare med Elpex känns realistiskt! Dessutom vila i nerförbackarna :) då man kan rulla...

 

En bra sak med Everest ( i mitt fall) är att jag inte smörjer eller engör, det bara fungerar oavsett väder. Och hjulen rullar likadant som när jag köpte dem!

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis provkört ett par Elpex Wasa, om jag skulle köpa nya skidor skulle jag aldrig köpa Everest. Det är inte bara trögheten utan minst lika myckt komforten. Med Elpex kändes inga vibrationer (jämfört med Everest) utan det rullade som om det var elmotorer i skidorna!

Ligger inte komforten enbart i hjulen när man jämför Elpex och Everest i och med att de har snarlika aluminiumprofiler som "skida"?

Att Swenor blir mjukare torde väl förklaras av både mjukare hjul och skidans konstruktion.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis provkört ett par Elpex Wasa' date=' om jag skulle köpa nya skidor skulle jag aldrig köpa Everest. Det är inte bara trögheten utan minst lika myckt komforten. Med Elpex kändes inga vibrationer (jämfört med Everest) utan det rullade som om det var elmotorer i skidorna![/quote']

Ligger inte komforten enbart i hjulen när man jämför Elpex och Everest i och med att de har snarlika aluminiumprofiler som "skida"?

Att Swenor blir mjukare torde väl förklaras av både mjukare hjul och skidans konstruktion.

Jo, du har helt rätt att det borde vara precis så. Min känsla är dock Everest-hjulen känns ännu hårdare (okomfortablare) än sitt rullmotstånd. Men stommen är helt klart viktig också. Kör just nu med Swenor Finstep treor med undantag för ett bakhjul som är ett Everest har mkt svårt att känna skillnad på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju ingen skillnad på rullmotståndet p g a färgen, så det verkar som om Everest finns med nyare och mer lättrullande hjul nu?

Som jag uppfattat det hela så var hjulen tröga på den gamla blå stommen och inte så tröga på den silverfärgade. Det var ju flera år sedan den var blå, så nya hjul borde vara lättrullade, men det är nog värt att kontrollera.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde (silverfärgade) Everest förra säsongen (och den innan) och då låg min rundor på runt 5 min/km. När jag körde mina nya Eagle med träningshjul (2,5?) så sänkte jag direkt till runt 4:10 på samma rundor och då är jag gissningsvis i sämre form nu än i inför vasan i vintras.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör blå Everest sedan många år, köpte dem samma vecka de kom tack vare det konkurrenskraftiga priset.

Jag upplever dem inte som tröga, jag håller ungefär samma fart som på snö om det är plan mark, och det känns bra att de inte går så snabbt utför.

Andra rullskidor går lättare, jag blir frånåkt av träningskamrater på rullskidor men när det är snö kör jag ifrån dem.

 

När det gäller komfort var mina Swenor carbonfibre något bättre, men Everest är "good enough" för mig som åker rullskidor två gånger i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Thorrez, har du någon kommentar om komforten med silverEverest jämfört med Eagle?

Ibland går jag i utbytestankar trots den erkänt goda träningseffekten hos blå Everest ;)

Jag tänkte faktiskt under första eaglepasset ungefär "Fyn fan, det är lite skillnad när man inte har pråmar under fötterna" :-).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...