Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Biltema stavspetsar


Everest

Recommended Posts

Läste på skidsport.com idag

 

 

"GLID/skidsport.com vill tipsa alla rullskidåkare om en stavspets från en tillverkare som inte annars nämns inom skidindustrin.

Man kan säga vad man vill om kvaliteten på Biltemas sortiment, men än så länge håller rullskidspetsen som vi testat.

 

Prislappen ligger på 50 kr, mot 100-150 kr för de flesta av de andra."

 

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133467

 

Någon annan som testat?

 

Den lilla "trugan" skulle kanske i bästa fall kunna fungera som påkörningsskydd under tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, breaking news!

Köpte dessa i höstas då jag tyckte det såg ut som "äkta" hårdmetall. Sen blev de liggandes tills för en månad sedan då jag monterade , men skamligt nog har jag inte kommit ut och provat en enda gång om de håller. Skärpan har dom iallafall.

Diametern var smal, men efter att doppat dem i vattenkokaren så blev det perfekt presspassning på staven. Hoppas vi alla from nu kan ha råd med fräscha spetsar :)

 

Själv tar jag inte bort trugan eftersom den skyddar mot tex gatbrunnar och är liten nog att inte vara ivägen.

Link to comment
Share on other sites

Bara att hoppas att Biltema utökar sortimentet. Jag tror dom skulle vara en utmärkt konkurent på enklare grejor som ligger inom deras ram., tex kemikalier. Vallaväck 1 liter, lär gå att få fram billigare än skidfabrikantens överdrivna 90 kr.

 

Sen kan man kalla produkterna något lite mer neutralt så att de får bredare säljområde, Tex Sickel - Plexiskrapa för rengöring, Nylonborste - Större nagelborste för krävande pedikyr ...

Link to comment
Share on other sites

HJN: Vad menar du att "diametern var smal"? 7 mm el 10 mm.

 

Den där lilla trugan hade jag tänkt ta bort, men som du säger kan de förhindra stavbrott i gatubrunn el andra hål i asfalten, så får de nog sitta kvar, (min son knäckte en stav i en gatubrunn) om de inte försämrar pendeln alltför mycket.

Link to comment
Share on other sites

Bara att hoppas att Biltema utökar sortimentet. Jag tror dom skulle vara en utmärkt konkurent på enklare grejor som ligger inom deras ram., tex kemikalier. Vallaväck 1 liter, lär gå att få fram billigare än skidfabrikantens överdrivna 90 kr.

 

Sen kan man kalla produkterna något lite mer neutralt så att de får bredare säljområde, Tex Sickel - Plexiskrapa för rengöring, Nylonborste - Större nagelborste för krävande pedikyr ...

helt klart!

 

biltema har ibland ett oförtjänt dåligt rykte. det är klart man kan gå på en och annan mina, men när man lärt sig sortimentet och vad man kan köpa där är det kanon. t-sprit, spolarvätska, torkarblad, gas till campingkök, motorolja (samma som statoil), motorsågsolja mm mm är minst lika bra som hos andra leverantörer, men neråt halva priset.

 

dom är hungriga på att hitta nya områden och fort går det, så det är ingen omöjlighet att dom nappar på en sådan idé.

Link to comment
Share on other sites

HJN: Vad menar du att "diametern var smal"? 7 mm el 10 mm.

 

Den där lilla trugan hade jag tänkt ta bort, men som du säger kan de förhindra stavbrott i gatubrunn el andra hål i asfalten, så får de nog sitta kvar, (min son knäckte en stav i en gatubrunn) om de inte försämrar pendeln alltför mycket.

Vet inte vad den var från början. Vågar inte lova att den var sju mm, men bra nog nära.

Någon som vet var man mäter diametern på staven/trugan, är det längst ner eller en bit upp?

 

Jag känner en tjej som var myycket lovande och som på träningsläger lyckades fastna med staven i en gatubrunn och ryckte sönder armbågen för all framtid. :(

Link to comment
Share on other sites

Nästa gång jag besöker Biltema skall jag mäta innediametern på deras rullskidtruga.

 

Ang andra produkter har jag köpt syntetisk hjullagerolja i spayform, som jag använder till mina inlines. De har även skoskydd för cykelskor, en liten röd lampa att fästa bak på hjälmen vid rullskidåkning i mörker, reflexer att klippa ur och klistra, diamantfilar o bryne + lite annat användbart för de som tränar.

 

(dock är jag tveksam om deras syntetiska motorolja för bilar håller måttet - jag skulle ej våga chansa)

Link to comment
Share on other sites

"(dock är jag tveksam om deras syntetiska motorolja för bilar håller måttet - jag skulle ej våga chansa)"

 

Ett annat bra forum med lika kunniga skribenter fast inom annat område kan svara på det... ;) Främst då JohanB.

 

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=130624

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=41503

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=110218

Link to comment
Share on other sites

Det var ett BMW-forum med lite åsikter hit och dit. Jag använde Biltemas mineralolja el delsyntetiska i mina Volvo 343:or utan problem. I min Skoda Octavia använder jag Magnatech, då Biltemas syntetiska oljor inte fullt ut täcker de krav som instruktionsboken anger.

 

Men det var ett sidospår, vars enda koppling till skidsporten är att med tillgång till bil är det lättare att genomföra sin träning både på barmark och på snö liksom att deltaga i tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Brukar köpa TITAB´s rullskidespetsar istället, (kaststjärnan).

Den kostar ca 200 kronor och då får man 4 spetsar eftersom den stjärnformade spetsen går att rotera, m.a.o 50 kr/spets.

 

Förutom priset så sitter spetsen kvar och lossnar inte som "vanliga" stavspetsar brukar göra med tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ni som testat med Biltemas spetsar - är ni nöjda?

 

Jag körde sönder min första spets idag (en sån där dyr och bra men metallspetsen lossnade från plasten..) så min skidrunda blev ca 300 meter, varav hälften med en stav, innan jag fick åka till sportaffären och köpa nya spetsar så att det blev något åkt ändå.

 

Tänkte köpa en reservuppsättning för att ha hemma och ville höra om Biltemas håller måttet. Hade någon mätt diametern på hålet?

Link to comment
Share on other sites

Ni som testat med Biltemas spetsar - är ni nöjda?

 

Jag körde sönder min första spets idag (en sån där dyr och bra men metallspetsen lossnade från plasten..) så min skidrunda blev ca 300 meter, varav hälften med en stav, innan jag fick åka till sportaffären och köpa nya spetsar så att det blev något åkt ändå.

 

Tänkte köpa en reservuppsättning för att ha hemma och ville höra om Biltemas håller måttet. Hade någon mätt diametern på hålet?

http://www.nordictrade.se/index.php/produkter/titab för att få tag på TITAB spetsar. De enda spetsar jag litar på, har aldrig gått av. Sprinten är dock inte bra, byt ut mot skruv och mutter.

 

Nackdel: Lite struligare att slipa till än en "vanlig spets".

Link to comment
Share on other sites

http://www.nordictrade.se/index.php/produkter/titab för att få tag på TITAB spetsar. De enda spetsar jag litar på, har aldrig gått av. Sprinten är dock inte bra, byt ut mot skruv och mutter.

 

Nackdel: Lite struligare att slipa till än en "vanlig spets".

Tack för tipset men Nordic Trade har dessvärre slutat sälja TITABs spetsar i och med att de säljer Oneway istället. Säljaren på Nordic visste inte om det fanns någon som sålde Titabspetsarna längre. Runners Store har slutat även de. Fler uppslag? Känns som att det bara är en tidsfråga innan de nyinköpta Swixspetsarna ger upp - de verkar vara rätt klena och jag har förstått på forumet att de inte är de mest gedigna...

 

Någon som har erfarenhet av hur Onewayspetsarna klarar sig jämfört med ProSki/Rex? Jag som kör på grus har problem med att gruset sliter ned plasten i framkant och därefter lossnar hårdmetallspetsen. Kanske man kunde stålsko/förstärka infästningen mot plasten?

 

Ni som har reservspetsar med på turen - tejpar ni bara spetsarna eller har ni andra knep för att få loss den trasiga?

Link to comment
Share on other sites

http://www.nordictrade.se/index.php/produkter/titab för att få tag på TITAB spetsar. De enda spetsar jag litar på' date=' har aldrig gått av. Sprinten är dock inte bra, byt ut mot skruv och mutter.

 

Nackdel: Lite struligare att slipa till än en "vanlig spets".[/quote']

Tack för tipset men Nordic Trade har dessvärre slutat sälja TITABs spetsar i och med att de säljer Oneway istället. Säljaren på Nordic visste inte om det fanns någon som sålde Titabspetsarna längre. Runners Store har slutat även de. Fler uppslag? Känns som att det bara är en tidsfråga innan de nyinköpta Swixspetsarna ger upp - de verkar vara rätt klena och jag har förstått på forumet att de inte är de mest gedigna...

 

Någon som har erfarenhet av hur Onewayspetsarna klarar sig jämfört med ProSki/Rex? Jag som kör på grus har problem med att gruset sliter ned plasten i framkant och därefter lossnar hårdmetallspetsen. Kanske man kunde stålsko/förstärka infästningen mot plasten?

 

Ni som har reservspetsar med på turen - tejpar ni bara spetsarna eller har ni andra knep för att få loss den trasiga?

Vilken tur att jag köpte 2 par på Runners Store, så nu har jag 3 i reserv, kommer att räcka länge...

Ända sättet att kunna få av en trasig smidigt, är att inte sätta fast den så bra, inget smältlim, lite tejp längst ner för att få lite grepppassning och trycka dit spetsen bara, inte värma. Brunnslock, trafikskyltar mm, där brukade jag kunna hitta något ställe att köra in spetsen och vrida, på den tiden körde jag rullskidor med aluminiumstavar. Körde ett tag med en liten tång och två reservspetsar, innan jag började med TITAB. Biltemas med en liten truga borde vara optimal för att ha något att greppa och vrida runt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nordictrade.se/index.php/produkter/titab för att få tag på TITAB spetsar. De enda spetsar jag litar på' date=' har aldrig gått av. Sprinten är dock inte bra, byt ut mot skruv och mutter.

 

Nackdel: Lite struligare att slipa till än en "vanlig spets".[/quote']

Tack för tipset men Nordic Trade har dessvärre slutat sälja TITABs spetsar i och med att de säljer Oneway istället. Säljaren på Nordic visste inte om det fanns någon som sålde Titabspetsarna längre. Runners Store har slutat även de. Fler uppslag? Känns som att det bara är en tidsfråga innan de nyinköpta Swixspetsarna ger upp - de verkar vara rätt klena och jag har förstått på forumet att de inte är de mest gedigna...

 

Någon som har erfarenhet av hur Onewayspetsarna klarar sig jämfört med ProSki/Rex? Jag som kör på grus har problem med att gruset sliter ned plasten i framkant och därefter lossnar hårdmetallspetsen. Kanske man kunde stålsko/förstärka infästningen mot plasten?

 

Ni som har reservspetsar med på turen - tejpar ni bara spetsarna eller har ni andra knep för att få loss den trasiga?

Jag har ett par stavar med "vanliga" stavspetsar då jag kör på grus. För att förlänga livslängden har jag förstärkt dem med ett 15mm prisolrör, (mjukt koppar rör).

 

Kapa av en centimeter av röret, forma till det med hjälp av en polygrip och knacka försiktigt fast det på staven. Droppa därefter i lite smältlim och kläm fast rörbiten med hjälp av polygripen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par stavar med "vanliga" stavspetsar då jag kör på grus. För att förlänga livslängden har jag förstärkt dem med ett 15mm prisolrör, (mjukt koppar rör).

 

Kapa av en centimeter av röret, forma till det med hjälp av en polygrip och knacka försiktigt fast det på staven. Droppa därefter i lite smältlim och kläm fast rörbiten med hjälp av polygripen.

Kanon! Det ser ut att kunna vara precis vad jag behöver. Tack för instruktion och bild!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Nu borde ni ha hunnit prova biltema spetsarna :) Hur lyder domen? Funkar de bra eller är det skit?

Min erfarenhet är nu att de är minst lika bra som de flesta andra spetsar jag testat. Den "tunna" designen gör också att de greppar bättre och precis som Rotebrostakaren påpekar så borde den lilla trugan göra att de är lite lättare att få av om olyckan trots allt är framme.

 

Saknar dock fortfarande en spets som har Exels fjädrande variants geniala sätt att byta spets men utan den fördyrande, försvagande och förtungande fjädringen. Men Swix är kanske på G?

Link to comment
Share on other sites

Nu borde ni ha hunnit prova biltema spetsarna :) Hur lyder domen? Funkar de bra eller är det skit?

Lite tveeggad, funkade jättebra ett tag, sedan havererade för många på kort tid, vilket gjorde att jag tappade förtroende för dom, tror det är ojämn kvalitet. Men jag tar hellre biltema än Swix, för Swix har jämndålig kvalitet, gick sönder för mig efter 4-6 timmars körning. Rex är de jag tycker funkar bäst, tror det finns samma spets med annat märke också. Har fått tag på dessa för 80kr st, vilket inte är jättemycket mer än biltemapris.

Link to comment
Share on other sites

Nu borde ni ha hunnit prova biltema spetsarna :) Hur lyder domen? Funkar de bra eller är det skit?

Lite tveeggad' date=' funkade jättebra ett tag, sedan havererade för många på kort tid, vilket gjorde att jag tappade förtroende för dom, tror det är ojämn kvalitet. Men jag tar hellre biltema än Swix, för Swix har jämndålig kvalitet, gick sönder för mig efter 4-6 timmars körning. Rex är de jag tycker funkar bäst, tror det finns samma spets med annat märke också. Har fått tag på dessa för 80kr st, vilket inte är jättemycket mer än biltemapris.[/quote']

Tycker REX ibland har egenheten att fastna i asfalten så att hela spetsen rycks ut. Har man hittat en stavspets som funkat i 10 mil bör man vårda den ömt för då brukar den hålla länge till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...