Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ahrlin ansluter till Auklandbrödernas lag


Willie

Recommended Posts

Läste detta på Jerry Ahrlins hemsida: "Team Extra Personell är mitt nya team som jag kommer åka för i vinter, samtidigt som jag tävlar för Vålådalen SK. Jag har redan varit till Oslo och träffat teamet. Jag imponeras verkligen över upplägget och är säker på att det kommer hjälpa mig utvecklas ytterligare och förhoppningsvis kunna ta den där 1:a platsen som jag saknar i Vasaloppet."
Link to comment
Share on other sites

Bara till att konstatera - Trenden pekar mer åt cyckelhållet. Framtiden kommer säkerligen att präglas mer och mer utav lagsamarbete, hjälpryttare osv. Sen om det är bra eller dåligt kan man ju tycka vad man vill om.

 

Jag tycker det raserar den personliga prägeln med själva längdsporten. Fast samtidigt är jag medveten om att Ahrlin stegar in i det morderna rummet. Lycka till dock!!

Link to comment
Share on other sites

Tycker det hela känns märkligt. En del av spänningen i långloppen tycker jag har varit kampen mellan Ahrlin/Svärd och Auklandbröderna. De har ju varit de stora namnen som varit rivaler. Helt plötsligt tävlar Ahrlin ihop med Auklands. Hm.

 

Nåja, varken Ahrlin eller Auklandbröderna klarar av att vinna Vasaloppet när Svärd eller Tynell är i gott slag. 2009 vann Tynell. 2008 när J. Aukland vann vallade Tynell bort sig och Svärd var sjuk. 2007 vann Svärd. 2006 vann Tynell. Bara att konstatera att de är starkast över 90km.

Link to comment
Share on other sites

Efter att läst Kristiansens krönika på langd.se, där han också har funderingar på om vi är på väg mot fler och fler team som i cykel och vad det får för konsekvenser för landslaget.

 

Det finns en fara i detta och det är kopplat till doping. Om en åkare i ett team åker fast för dopning drabbar det de övriga åkarna i teamet genom att det är risk att sponsorerna drar in sina bidrag och teamet riskerar att upplösas. Ett dopningsfall i ett landslag, som i övrigt befriat från dopinganklagelser, tror jag lättare kan klara att behålla sina sponsorer än ett enskilt team. Så det gäller för de olika teamen att tänka till innan man plockar in en åkare, som kanske kommer från ett land med en annan dopingkultur.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...