wille Posted August 1, 2009 Report Share Posted August 1, 2009 Dessa finns nu hos Pölder och är enl. uppgift framtagna och testade med hjälp avOscar Svärd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted August 1, 2009 Report Share Posted August 1, 2009 Ja, de finns på hemsidan nu, verkar ha rejäla stänkskydd, inget vattensprut där inte, synd att de var i aluminium, föredrar composit. Intressant att få höra utlåtande från de som köper framöver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pertorbjörn Posted September 8, 2009 Report Share Posted September 8, 2009 är det någon som provat atlas rullskidor Link to comment Share on other sites More sharing options...
speedzone Posted September 8, 2009 Report Share Posted September 8, 2009 Jag har en träningskompis som testat skidorna. Tydligen har dom haft problem med lagren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted September 9, 2009 Report Share Posted September 9, 2009 Sen håller Skigo på att ta fram en rullskida, vet inte om den är ute på marknaden än. Av bilden att döma på deras hemsida är de mycket lika Marwe till utseendet. Det som gör att man tvekar att hoppa på ett nytt märke är dels hållbarheten och tillgång till reservdelar. I södra Sverige med ofta våta och saltbelagda vägbanor är det A och O att täckbrickan håller tätt. Hoppas inte Atlas tagit över Proskis dåliga täckbrickskonstruktion, då hjälper det inte om den i övrigt har hög kvalité. Jag tror att jag hellre skulle köpa Skigos rullskida, då det skulle kännas tryggare då de är stora på vallasidan och inte står och faller med en produkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 10, 2009 Report Share Posted September 10, 2009 Sen håller Skigo på att ta fram en rullskida, vet inte om den är ute på marknaden än. Av bilden att döma på deras hemsida är de mycket lika Marwe till utseendet. Det som gör att man tvekar att hoppa på ett nytt märke är dels hållbarheten och tillgång till reservdelar. I södra Sverige med ofta våta och saltbelagda vägbanor är det A och O att täckbrickan håller tätt. Hoppas inte Atlas tagit över Proskis dåliga täckbrickskonstruktion, då hjälper det inte om den i övrigt har hög kvalité. Jag tror att jag hellre skulle köpa Skigos rullskida, då det skulle kännas tryggare då de är stora på vallasidan och inte står och faller med en produkt.Man kan väl säga att den är lik Eagle också, eftersom det är Eagle-hjul om jag har fattat det hela rätt. Men ett helt annat material i stommen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 10, 2009 Report Share Posted September 10, 2009 Glömde säga lite om Atlas. Som jag sagt förut så tycker jag skidan är alldeles för tung. Sen är hjulen ungefär som 1.5.....vet inte varför dom är så snabba? Vad som skall vara bra med det i träning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonyPölder Posted September 10, 2009 Report Share Posted September 10, 2009 Vi har sålt ganska många nu...ingen fara med något tycker jag....blir det problem så fixar vi det genom Atlas.Atlas är "ingen liten firma"....mycket mycket stark firma som funnits länge och sålt hjälmar mm många år. Så produkten är def inget riskköp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted September 10, 2009 Report Share Posted September 10, 2009 Vi har sålt ganska många nu...ingen fara med något tycker jag....blir det problem så fixar vi det genom Atlas.Atlas är "ingen liten firma"....mycket mycket stark firma som funnits länge och sålt hjälmar mm många år. Så produkten är def inget riskköp!Fast vad menar du då med detta citat på din blogg? Vad syftar du på om inte Atlas rullskidor?"RULLSKIDORSuuuuuuuuuuuuuuuck…..köp inte prisade introskidor, herregud vilka problem det blir när ni upptäcker att ni köpt ”grisen i säcken”…de går för trögt, de går av i stommen och i gaffeln och de skär ihop. Tänk dig för!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted September 10, 2009 Report Share Posted September 10, 2009 Skåningen: Så du menar att de varken är tävlings eller träningshjul utan något mittemellan. Är tanken att man skall ha dem till både och och i så fall undrar man hur det står sig mot tex Eagles 1:or vid en tävling.Men om man bara ställer upp på någon enstaka tävling mest på skoj och vill ha ett par lite lättrullande rullskidor för sin ordinarie träning, kanske det är ett alternativ. Men de som deltar i Skidkonventet i Skövde kan sedan redovisa vad de tyckte om Atlas, Ski-Go och ev andra märken och hur de rullar jämfört med de stora märkerna på marknaden. Får väl avvakta och se vad som kommer fram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 10, 2009 Report Share Posted September 10, 2009 Vi har sålt ganska många nu...ingen fara med något tycker jag....blir det problem så fixar vi det genom Atlas.Atlas är "ingen liten firma"....mycket mycket stark firma som funnits länge och sålt hjälmar mm många år. Så produkten är def inget riskköp!Fast vad menar du då med detta citat på din blogg? Vad syftar du på om inte Atlas rullskidor?"RULLSKIDORSuuuuuuuuuuuuuuuck…..köp inte prisade introskidor' date=' herregud vilka problem det blir när ni upptäcker att ni köpt ”grisen i säcken”…de går för trögt, de går av i stommen och i gaffeln och de skär ihop. Tänk dig för!"[/i']Gissar att Tony syftar på Everest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 10, 2009 Report Share Posted September 10, 2009 Skåningen: Så du menar att de varken är tävlings eller träningshjul utan något mittemellan. Är tanken att man skall ha dem till både och och i så fall undrar man hur det står sig mot tex Eagles 1:or vid en tävling.Men om man bara ställer upp på någon enstaka tävling mest på skoj och vill ha ett par lite lättrullande rullskidor för sin ordinarie träning, kanske det är ett alternativ. Men de som deltar i Skidkonventet i Skövde kan sedan redovisa vad de tyckte om Atlas, Ski-Go och ev andra märken och hur de rullar jämfört med de stora märkerna på marknaden. Får väl avvakta och se vad som kommer fram.hjulen Atlas har idag är ju träningshjul inte tävlingshjul. Dom har ju inte en chans emot dagens platshjul ifrån Eagle eller Swenor. Men det är ju inte tanken heller. Dom är till för träning inget annat i dagens utförande. Skall och vill åka fort köper man rikigt skidor, dom är ju inte så dyra trots allt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TonyPölder Posted September 14, 2009 Report Share Posted September 14, 2009 Ser inte att Atlas som en "introskida"...för oss har den funnits i över ett år och är väl testad av såväl elit, motionär och av oss Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted September 14, 2009 Report Share Posted September 14, 2009 Tycker atlas ser vettiga ut, lite tyngre kanske. Kände på en prototyp de hade på vasaloppet. Om de går lätt eller inte är ointressant vill man vara snabb/stark på snö är de normala hjul som gäller. Jag ser snabbhjul som ett komplement på skating. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted September 14, 2009 Report Share Posted September 14, 2009 Skulle vara intressant då att få höra omdöme från en objektiv person,tex: - Är de tunga- Rullar de lättare än en normaltvåa- Är den heltäckande skärmen bättre än andra skärmar- hur är åkkänslan- ev övriga synpunkter Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted September 14, 2009 Report Share Posted September 14, 2009 vSkulle vara intressant då att få höra omdöme från en objektiv person,tex: - Är de tunga- Rullar de lättare än en normaltvåa- Är den heltäckande skärmen bättre än andra skärmar- hur är åkkänslan- ev övriga synpunkterKollade upp de vanligaste.Proski är tunga för att vara metall, marwe lättast bland komposit vad jag kan hitta. Swenor FibreglassVekt: 2150 g Lengde: 730 mm Elpex team 610 Vikt 1,9kgLängd 770mm Atlas2540g (enligt inlägg på http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=503338) Proski C2 Vikt 2kgLängd 790mm Marwe classicwheelbase 700mmvikt 1,95 Hittar ingen vikt på eagles hemsida.ingendata på skigos heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted September 14, 2009 Report Share Posted September 14, 2009 Har för mig att Swenor Carbofibre väger 1820 gram eller nåt såntEagle classic SI väger nog runt 1600gEagle XT bör ligga typ 1.9 eller så kanske lättare. Kontruktionen av Atlas Stänkskydd ser ut att vara mycket bättre än alla andra stänkskydd......men det tar ju då vikt såklart Link to comment Share on other sites More sharing options...
finn2 Posted September 14, 2009 Report Share Posted September 14, 2009 Har för mig att Swenor Carbofibre väger 1820 gram eller nåt såntEagle classic SI väger nog runt 1600gEagle XT bör ligga typ 1.9 eller så kanske lättare. Kontruktionen av Atlas Stänkskydd ser ut att vara mycket bättre än alla andra stänkskydd......men det tar ju då vikt såklart1830gram;) Pratar man kapa vikt kör man utan stänkskärmar...Swenor levereras ju utan skärmar skandal tycker jag! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted September 14, 2009 Report Share Posted September 14, 2009 Uppfattar det som att som Atlas i princip är en Swenor Fibreglasskopia vilket inte alls är illa. Det tycks vara en liknande laminatkonstruktion som gör att de bör vara betydligt skönare än alla aluminiumstommar. Hjulen är 45 mm och kompatibla med Fibreglass men Atlashjulen är betydligt billigare. Bra stänkskydd ingår medan som Finn2 påpekar så saknas det på Swenor. En sak gör mig dock lite orolig. På hemsidan som det länkas till så hittar jag inte ett ord om rullskidor?? Vad som är riktigt olyckligt är dock valet av trögheten 1,5. Det går inte att tävla på och är lite för snabba för att träna på åtminstone som sina enda skidor. Trögheten 1,5 passar möjligen de som aldrig tävlar och bor där vägarna är flacka. Skall man däremot ha minst två par skidor väljar nog i princip alla tävlingshjul + tvåor och/eller treor. Men det kanske kommer ettor, tvåor och treor efterhand eller så får man sätta på sina fibreglasshjul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.