Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swenor tar upp kampen mot Eagle


bohusgranit

Recommended Posts

Okey, då finns det ingen oomkullrunkelig anledning till att man inte kan harva vidare på de hutlöst dyra PU-däcken man inhandlade förra sensommaren (färgen onämnd). Min egen uppfattning är att föraren nog är viktigare än färgen, men att di gule kanske gick snäppet lättare i utförsbackarna. Däremot är svikten i Swenorskidorna bättre än Eagles, vilket ger bättre utväxling i stakåkningen (mer "spannlikt", helt enkelt). Kanske är gula hjul på Swenorlagg den ultimata kombinationen? Jag åkte några mil på ett lopp i hasorna på en sån kombination och det var nog det bäste rullet jag såg under förra säsongen.

Att Skåningen sedan rullar bättre än de flesta i backarna beror nog lika mycket på noggranna förberedelser som på hjulfärgen.

Roll on!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply
Rebound är viktigare än hårdheten.

Jovisst för motståndet, men det var inte det jag undrade. Hårda hjul torde var mer obekväma än mjuka på lite grövre asfalt. Vilka av PU hjulen är hårdast och vilka är mjukast?

Link to comment
Share on other sites

Okey, då finns det ingen oomkullrunkelig anledning till att man inte kan harva vidare på de hutlöst dyra PU-däcken man inhandlade förra sensommaren (färgen onämnd). Min egen uppfattning är att föraren nog är viktigare än färgen, men att di gule kanske gick snäppet lättare i utförsbackarna. Däremot är svikten i Swenorskidorna bättre än Eagles, vilket ger bättre utväxling i stakåkningen (mer "spannlikt", helt enkelt). Kanske är gula hjul på Swenorlagg den ultimata kombinationen? Jag åkte några mil på ett lopp i hasorna på en sån kombination och det var nog det bäste rullet jag såg under förra säsongen.

Att Skåningen sedan rullar bättre än de flesta i backarna beror nog lika mycket på noggranna förberedelser som på hjulfärgen.

Roll on!

Det är fortfarande mycket större skillnad på olika längdskidor och olika vallningar än vad det är på rullskidor med fabrikat A eller B (E eller S)

Focusera inte så mycket på det utan träna mer istället.

Link to comment
Share on other sites

De e ingen som funderat på att fixa max höjd på hjul och minimi bredd och snabbaste lagret som borde varatillåtet för tävlingar så slipper vi allt snack om material inköp mm . Detta kommer till slut att minska tävlingsdetagande pga alla ändringar för att ha snabbste grejorna, kostnader ....vi får ju tänka på dom som åker några få tävlingar så att de blir jämställt !!! Vi åker ju inga världskupptävlingar som Tobbias Westman för de e ju ingen som håller hans klass eller ?

Okey' date=' då finns det ingen oomkullrunkelig anledning till att man inte kan harva vidare på de hutlöst dyra PU-däcken man inhandlade förra sensommaren (färgen onämnd). Min egen uppfattning är att föraren nog är viktigare än färgen, men att di gule kanske gick snäppet lättare i utförsbackarna. Däremot är svikten i Swenorskidorna bättre än Eagles, vilket ger bättre utväxling i stakåkningen (mer "spannlikt", helt enkelt). Kanske är gula hjul på Swenorlagg den ultimata kombinationen? Jag åkte några mil på ett lopp i hasorna på en sån kombination och det var nog det bäste rullet jag såg under förra säsongen.

Att Skåningen sedan rullar bättre än de flesta i backarna beror nog lika mycket på noggranna förberedelser som på hjulfärgen.

Roll on![/quote']

Det är fortfarande mycket större skillnad på olika längdskidor och olika vallningar än vad det är på rullskidor med fabrikat A eller B (E eller S)

Focusera inte så mycket på det utan träna mer istället.

Link to comment
Share on other sites

De e ingen som funderat på att fixa max höjd på hjul och minimi bredd och snabbaste lagret som borde varatillåtet för tävlingar så slipper vi allt snack om material inköp mm . Detta kommer till slut att minska tävlingsdetagande pga alla ändringar för att ha snabbste grejorna, kostnader ....vi får ju tänka på dom som åker några få tävlingar så att de blir jämställt !!! Vi åker ju inga världskupptävlingar som Tobbias Westman för de e ju ingen som håller hans klass eller ?

Tävlingsdeltagande har ökat med ca 50 % i snitt dom sista 3 åren. I år ökar antalet tävlingar ännu mer så jag tror på en ännu större ökning i år. Just därför att det är så extremt lätt att ha likvärdigt materiel på rullskidor. PU hjul om dom så är blå, orange eller gula är ju väldigt lika. Det är ju det som gör att antalet tävlande ökar.

Sen diskutionen om den ena eller den andra hjulet är snabbare är väl lika mycket psykologisk och ren sykning. Det är ju en del av det roliga. Man måste tro på det man åker på helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

De e ingen som funderat på att fixa max höjd på hjul och minimi bredd och snabbaste lagret som borde varatillåtet för tävlingar så slipper vi allt snack om material inköp mm . Detta kommer till slut att minska tävlingsdetagande pga alla ändringar för att ha snabbste grejorna, kostnader ....vi får ju tänka på dom som åker några få tävlingar så att de blir jämställt !!! Vi åker ju inga världskupptävlingar som Tobbias Westman för de e ju ingen som håller hans klass eller ?
Okey' date=' då finns det ingen oomkullrunkelig anledning till att man inte kan harva vidare på de hutlöst dyra PU-däcken man inhandlade förra sensommaren (färgen onämnd). Min egen uppfattning är att föraren nog är viktigare än färgen, men att di gule kanske gick snäppet lättare i utförsbackarna. Däremot är svikten i Swenorskidorna bättre än Eagles, vilket ger bättre utväxling i stakåkningen (mer "spannlikt", helt enkelt). Kanske är gula hjul på Swenorlagg den ultimata kombinationen? Jag åkte några mil på ett lopp i hasorna på en sån kombination och det var nog det bäste rullet jag såg under förra säsongen.

Att Skåningen sedan rullar bättre än de flesta i backarna beror nog lika mycket på noggranna förberedelser som på hjulfärgen.

Roll on![/quote']

Det är fortfarande mycket större skillnad på olika längdskidor och olika vallningar än vad det är på rullskidor med fabrikat A eller B (E eller S)

Focusera inte så mycket på det utan träna mer istället.

Blixten, det finns klara regler för hjulbredd/höjd redan och läs vad Skåningen skriver. Om deltagandet på rullskidstävlingar skulle minska pga skillnader i material, så skulle längdåkning på snö vara absolut stendött för länge sedan liksom en massa andra sporter som tex cykel. Det är mkt billigare att få tillgång till exakt samma material som världseliten på rullskidor än för längdskidor (om det sistnämnda nu är möjligt överhuvudtaget). Material ingår i varierande grad som en komponent i alla idrotter, men gener och träning är oftast mkt viktigare.

Link to comment
Share on other sites

Att ta ut maximalt av storlek och bredd på hjul betyder inte att dom rullar bäst. Ett skate-hjul tex rullar inte fortare än ett klassiskt hjul med mindre diameter. Men däremot så är det lättare och på så sätt går det lättare uppför. Det är väl det som Eagle provar nu med några mm större hjul, om det går fortare totalt. Nedför rullar det säkert fortare men var går gränsen för tyngd på hjulen för att förlora för mycket uppför?

Sen finns det finns specialdäck för backtävlingar som har mindre gummi för att minska vikten det vet jag, men ett 80 mm inlines-hjul funkar nog bra där, jag ska kanske testa på Söndag.

Link to comment
Share on other sites

Att ta ut maximalt av storlek och bredd på hjul betyder inte att dom rullar bäst. Ett skate-hjul tex rullar inte fortare än ett klassiskt hjul med mindre diameter. Men däremot så är det lättare och på så sätt går det lättare uppför. Det är väl det som Eagle provar nu med några mm större hjul, om det går fortare totalt. Nedför rullar det säkert fortare men var går gränsen för tyngd på hjulen för att förlora för mycket uppför?

Sen finns det finns specialdäck för backtävlingar som har mindre gummi för att minska vikten det vet jag, men ett 80 mm inlines-hjul funkar nog bra där, jag ska kanske testa på Söndag.

på grövre asfalt borde ju större hjuldiameter definitivt rulla bättre. ett smalare hjul får mindre luftmotstånd vilket förmodligen är högst marginellt på rullskidor, men viktigt i tex cykel. däremot borde ett smalt hjul få färre ojämnheter att rulla över vilket borde vara positivt och i blött före borde de gå betydligt lättare än bredare.

 

men kan det vara så att smala hjul blir för vingliga och stötiga i klassisk stil där man sas står på skidorna hela tiden, i skate tar man ju skär hela tiden och står inte på skidorna på samma varför ojämnheter och stötar inte blir lika påtagliga.

 

eller har jag helt fel?

Link to comment
Share on other sites

hade isär mina Eaglehjul idag av ren nyfikenhet och började fundera lite på det här med lager, det sitter ju lager med tätning på dem. hur ni andra gjort med Eaglehjul, har ni bytt ut de tätade lagren mot otätade eller är det så marginell skillnad att det inte spelar nån roll?

 

på min gamla Swenorettor sitter det otätade lager.

Link to comment
Share on other sites

Att ta ut maximalt av storlek och bredd på hjul betyder inte att dom rullar bäst. Ett skate-hjul tex rullar inte fortare än ett klassiskt hjul med mindre diameter. Men däremot så är det lättare och på så sätt går det lättare uppför. Det är väl det som Eagle provar nu med några mm större hjul' date=' om det går fortare totalt. Nedför rullar det säkert fortare men var går gränsen för tyngd på hjulen för att förlora för mycket uppför?

Sen finns det finns specialdäck för backtävlingar som har mindre gummi för att minska vikten det vet jag, men ett 80 mm inlines-hjul funkar nog bra där, jag ska kanske testa på Söndag.[/quote']

på grövre asfalt borde ju större hjuldiameter definitivt rulla bättre. ett smalare hjul får mindre luftmotstånd vilket förmodligen är högst marginellt på rullskidor, men viktigt i tex cykel. däremot borde ett smalt hjul få färre ojämnheter att rulla över vilket borde vara positivt och i blött före borde de gå betydligt lättare än bredare.

 

men kan det vara så att smala hjul blir för vingliga och stötiga i klassisk stil där man sas står på skidorna hela tiden, i skate tar man ju skär hela tiden och står inte på skidorna på samma varför ojämnheter och stötar inte blir lika påtagliga.

 

eller har jag helt fel?

Du har rätt. En annan mkt viktig faktor är att ett bredare hjul dämpar/sväljer ojämnheter bättre än ett smalt hjul på grov asfalt. Kraftiga vibrationer är inte bara obehagliga utan bromsar också farten. Av ungefär samma skäl är återstuds (rebound) viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Okey' date=' då finns det ingen oomkullrunkelig anledning till att man inte kan harva vidare på de hutlöst dyra PU-däcken man inhandlade förra sensommaren (färgen onämnd). Min egen uppfattning är att föraren nog är viktigare än färgen, men att di gule kanske gick snäppet lättare i utförsbackarna. Däremot är svikten i Swenorskidorna bättre än Eagles, vilket ger bättre utväxling i stakåkningen (mer "spannlikt", helt enkelt). Kanske är gula hjul på Swenorlagg den ultimata kombinationen? Jag åkte några mil på ett lopp i hasorna på en sån kombination och det var nog det bäste rullet jag såg under förra säsongen.

Att Skåningen sedan rullar bättre än de flesta i backarna beror nog lika mycket på noggranna förberedelser som på hjulfärgen.

Roll on![/quote']

Det är fortfarande mycket större skillnad på olika längdskidor och olika vallningar än vad det är på rullskidor med fabrikat A eller B (E eller S)

Focusera inte så mycket på det utan träna mer istället.

Visst är det bättre att träna än att spekulera, men om alla bara skulle fokusera på väsentligheter här på forumet skulle det ju inte bli så många nya inlägg skrivna.. :)

Anledningen till att det kittlar så med hjulfrågan är ju att det blir så definitivt och så mentalt nedbrytande om man vet att man har sämre rull när man står på startlinjen. På snö kan man ju i alla fall inbilla sig själv att man lyckats bäst med vallningen just den här gången. Nog om detta, dags för ett sjutimmarspass återhämtningsträning...Sleep on!

Link to comment
Share on other sites

Om vi ändå är inne på det här med regler vill jag ta upp följande; Är det tillåtet att tävla i skate med 4 hjul på varje skida ? Jag tänker på AE-produkters 4-hjulsskida, kan jag ställa upp med den i en tävling ?:/

Svar ja om den är enligt reglerna så....som är

 

"Rullskidans delar skall vara serieprodukter, tillgängliga i allmän handel. Den får

inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna. Hjulet får vara max 100 mm.

Vid klassisk teknik måste minst ett hjul på varje sida vara försett med backspärr och

hjul bredden på bakhjulen vara minst 30 mm. Vid så kallade 3 hjulingar som har 2

bakhjul i bredd så är det den sammanlagda hjulbredden som räknas så varje enskilt

hjul kan i det fallet vara smalare men den samanlagda hjulbredden måste dock vara

minst 30mm. Hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet."

Link to comment
Share on other sites

Testade mina blå Swenor mot KalleP och Peja här på forumet som båda har Eagle (ej 79 mm) efter gårdagens träningstävling i Södertälje. Om det är någon skillnad åt endera hållet så är det minimalt.

Rotebrostakarn skall göra premiär på PU-hjul till Vålarullen med nyinförskaffade 79 millimeters Eagle. Då får vi se vad dom går för.

Link to comment
Share on other sites

Testade mina blå Swenor mot KalleP och Peja här på forumet som båda har Eagle (ej 79 mm) efter gårdagens träningstävling i Södertälje. Om det är någon skillnad åt endera hållet så är det minimalt.

Rotebrostakarn skall göra premiär på PU-hjul till Vålarullen med nyinförskaffade 79 millimeters Eagle. Då får vi se vad dom går för.

Tjena kom på igårkväll på väg hem att vi glömde väga oss och jämföra position på skidorna innan och efter testet. ;-) Så vi får ta resultatet av rulltestet för vad det är.

Link to comment
Share on other sites

Testade mina blå Swenor mot KalleP och Peja här på forumet som båda har Eagle (ej 79 mm) efter gårdagens träningstävling i Södertälje. Om det är någon skillnad åt endera hållet så är det minimalt.

Rotebrostakarn skall göra premiär på PU-hjul till Vålarullen med nyinförskaffade 79 millimeters Eagle. Då får vi se vad dom går för.

Skillnaden mellan 75 och 79 lär bli ännu större nu när det ska bli blött på lördag i Östervåla, eftersom vattenfilmens tjocklek som man drar med sig borde vara oberoende av hjuldiametern och därmed blir den relativa vattenfilmens tjocklek i förhållande till hjuldiametern mindre med 79mm :)....

Sedan att jag är så otränad nu efter operation att du Mario hade 20 slag lägre puls än mig fast du körde på 3or och jag 2or när vi tränade tillsammans sist har nog underordnad betydelse för resultatet. Men jag känner att formen kommer....till Aliansloppet kanske.

Link to comment
Share on other sites

får man köra vålarullen med powerslide skidor med lufthjul?

Är inte det en skateskida för offroad? Och vålarullen går i i klassisk stil!

Men om det är en klassisk skida får ju hjulen vara max 100 mm höga och minst 30 mm breda, samt minst 530 mm mellan hjulaxlarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...