Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fästvalla för nybörjare


Hilding

Recommended Posts

Vilse i djungeln och har bla lusläst tråden om optimala burk- resp klistervallasamlingen men blir ändå inte riktigt klok på vad jag med mkt begränsad erfarenhet av vallning ska investera i.

 

Min vallakunskap hittills är att ta en burk med ungefär rätt tempangivelse, gnugga på ett lager eller två och sedan gnida ut med vallakloss. Strykjärnet har bara varit igång för glidvalla men jag funderar på att sickla för att snåla samt ta bort en krångelparameter (köpt glidvallning en annan lösning...).

 

SkiGo har vallor med brett temp.intervall och om jag köper deras Racing Special, - Universal och en av burkarna Racing Extra samt Racing Plus klister så täcker jag in från +20 till -20. Någon rekommenderade även Toko grön som underlag.

 

Min tes är att ju färre vallor jag har att koncentrera mig på desto mindre risk att valla bort sig helt - är jag ute och cyklar eller på rätt spår? Ska jag komplettera med något alt byta ut någon mot annat. Jag söker en bra prisvärd samling som klarar de flesta förhållanden utan allt för mycket möjligheter till misstag.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du läst "mina" trådar om optimala samlingar vad gäller valla :)

 

Du är inne på rätt spår när du säger att färre vallor ger dig bättre kontroll. Problemet är väl också att du med väldigt få vallor sällan får det perfekt. Men börja med få, lär dig dem och utöka därifrån. Du sak se att om 2år så har du också en välfylld vallabox ;)

 

Vad gäller Ski-Go´s Racing universal så är jag lite tudelad. En del tycker dessa är kanon och jag säger "Funkar inte bättre än mindre dyra burkvallor". Men visst, de spänner över ett brett register. Men de kostar 200:- och du får 4 "vanliga" för dom pengarna.

 

Nu vet inte jag var du bor och vad din ambitionsnivå är men om du som jag bor i Mälardalsregionen så pratar vi om kanske 2-3 burkvallor för att klara det mesta. En Blå Extra, en Rode Multigrade 0 - -2 och en Ski-Go Gul Special och du är i princip hemma. Vill du köra med underlagsvalla så plocka med en Toko grön Base wax. Går du sedan in på klister så tar du Rode Lila, Rode Rossa Special och Start Universal så kommer du också långt. Detta är väl vallor för 500:- totalt.

Link to comment
Share on other sites

Tackar. Bor i Göteborgsområdet så min mest frekventa valla i närområdet lär bli kullagerfett...

 

Anmäld till mitt första VL 2010. Första ambition att ta mig till Mora skidledes - reviderar ambitionen efter seedningslopp beroende på hur det går. Vill dock inte lida mer än nödvändigt så därför vill jag lära mig mer om vallning. Funkar det bra kan vi säkert jämföra vallaboxar om några år - skojigt med prylar!

 

Skidområdet för träning kommer vara Sydsverige samt Värmland/Dalarna - antar att det är liknande Mälardalen i klimat/vallabehov.

 

Vilken nytta har man av underlagsvalla jämfört med att smeta på "rätt" valla direkt?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog samma vallor som gäller för dig som för oss i Mälardalen. Jag åker mycket i Dalarna och det är nog Rode Mulitgrade som är det mest frekventa tränignsvallningen.

 

Underlagsvallan gör att den vallan du lägger ovanpå håller längre. Mycket bra i dina seedningslopp med andra ord! Underlagsvallan i sig ger egentligen inget fäste under är just vad den heter, underlagsvalla.

 

Här kan du se Swix valla skola: Vallaskola

 

Vad gäller glid så tycker jag definitivt att du ska stålsickla. Lämna skidorna till någon som kan stålsickla så har du ett bra glid för hela säsongen och kan koncentrera dig på att lära dig fästvallning. Därefter kan du kanske börja trixa med glidvallning.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Stefan om stålsickling, men sedan skulle jag satsa på ett märke när det gäller fästvalla, det blir mycket enklare då med alla vallatips inför Vasaloppet, bara att följa den tillverkarens recept: Själv kör jag med Swix rakt igenom och Toko grundvalla. Att ha olika märken kräver att du frångår recepten som delas ut och finns på nätet innan Vasaloppet, kräver mer erfarenhet och självförtroende.

 

Ett alternativt skulle kunna vara Ski-go burkar och Rode klister (samt Toko grundvalla, Ski-go har ingen bra grundvalla, utan där ska man nog alltid kladda tunt, tunt med klister i botten). Eller kanske Swix burkar och Rode klister.

 

Skulle jag bygga upp en ny vallasamling idag skulle det bli antingen Swix rakt igenom som jag kör med idag, eller Swix burkar och Rode klister.

 

Det jag gillar med Swix är att det som står på burken och vad man ska valla med oftast stämmer, t ex. Rode Blå Super har många vurmat för (jag kommer kanske att köpa den som komplement för den ska vara bäst i typ nysnö och -5), men om jag inte minns fel så stämmer inte tempmärkningen på burken med verkligheten, vilket gör allt lite svårare...

Link to comment
Share on other sites

Tejp är inget oävet alternativ för nybörjaren.

 

Visst blir en välgjord burkvallning ibland bättre. Men som oerfaren vallare är det lätt att lägga fäste för långt, för kort, för tjock, för ojämnt, för tunt ... och så ska man valla om, ta bort, burken svinkall, skidorna kalla ...

 

Låter man nån lägga på tejp ordentligt har man åtm 30-40 hyfsat problemfria mil framför sig utom på ren is, nysnö vid nollan och extremt varm/blötföre. Och nysnö vid nollan är alltid ett helvete om man inte kör ruggat. Så tejp är inte alls något dåligt val. För mig funkar dessutom tejp jättebra på lite småisig konstsnö, vilket är vanligt underlag söderut.

Link to comment
Share on other sites

Tejp är inget oävet alternativ för nybörjaren.

 

Visst blir en välgjord burkvallning ibland bättre. Men som oerfaren vallare är det lätt att lägga fäste för långt, för kort, för tjock, för ojämnt, för tunt ... och så ska man valla om, ta bort, burken svinkall, skidorna kalla ...

 

Låter man nån lägga på tejp ordentligt har man åtm 30-40 hyfsat problemfria mil framför sig utom på ren is, nysnö vid nollan och extremt varm/blötföre. Och nysnö vid nollan är alltid ett helvete om man inte kör ruggat. Så tejp är inte alls något dåligt val. För mig funkar dessutom tejp jättebra på lite småisig konstsnö, vilket är vanligt underlag söderut.

Sedan kommer Vasaloppet och det är -10 grader eller kallare och nysnö, du har kör på tejp, då är det kört, alla glider garanterat om dig!

Link to comment
Share on other sites

Sedan kommer Vasaloppet och det är -10 grader eller kallare och nysnö, du har kör på tejp, då är det kört, alla glider garanterat om dig!

Var också inne på tejp först men vill gärna lära mig vallning samt befarade vad Rotebrostakaren var inne på ovan.

 

Fy vad många bra tips - jag plockar lite här och var.

 

Alltså:

 

Stålsicklat - Tips på nätbutik eller butik i Gbg-trakten som är bra på skidor och sickling av dessa?

 

Grundvalla Toko Grön

 

Swixburkar för att täcka upp min hittills blygsamma samling. Håller med om att det kanske är bra att hålla sig till ett märke även om jag redan var på väg att shoppa upp mig på Stefans förslag.

 

Rodeklister får det bli till detta eftersom jag hört mycket gott om detta.

 

Tack för alla bra tips!

Link to comment
Share on other sites

Du har helt klart fått goda råd om vallningen, så inte nått mer om det för mig. Men jag undrar, och jag har också stått och sålt valla till förvirrade motionärer, visst sjutton kan en normalbegåvad person hålla reda på mycket mera än två-tre vallor. Ok att det är en sak om man är ointresserad, men speciellt svårt är det inte.
Link to comment
Share on other sites

Du har helt klart fått goda råd om vallningen, så inte nått mer om det för mig. Men jag undrar, och jag har också stått och sålt valla till förvirrade motionärer, visst sjutton kan en normalbegåvad person hålla reda på mycket mera än två-tre vallor. Ok att det är en sak om man är ointresserad, men speciellt svårt är det inte.

Tror säkert att man klarar rätt många vallor med lite erfarenhet men jag vill starta kontrollerat och lära mig behärska de bas-vallor jag har och kombinationerna av dessa istället för att köpa på mig en hel samling som jag inte hinner bli vän med. Jag hoppas kunna passera förvirrad-motionärsstadiet ganska snabbt och satsa mer energi på motion än på förvirring...

Roligare då att komplettera med fler som man verkligen vill ha efter hand. Då tror jag man får bättre känsla för varje burk man har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag tror också på att satsa på ett märke och försöka förstå tillverkarens vallningsfilosofi utgående från tillverkarens egna vallningsrekommendationer. Själv köpte jag alla Rex-serier till slumpris en tidig vår. Det blev 12 vanliga vallor (minus universalvallorna), 6 flourvallor, och 3 powergrip-specialfästvallor. På klistersidan satsade jag på Start, vilket blev 7 tuber sammanlagt. Fördelen med detta tillvägagångssätt är att man är alltid redo. Inget före hotar ens trygget. Visst är det sällan man skidar på iskall nysnö i Åbo, men ibland händer det faktiskt - och då skall man vara förberedd med Rex specialvalla för iskall nysnö. :) Den enda svårigheten jag har stött på är att välja mellan vanliga vallor och flourvallorna (powergripvallorna använder jag i skidtunneln), men den svårigheten kan man lära sig leva med.
Link to comment
Share on other sites

Många goda råd redan i tråden!

 

Några faktorer att fundera över.

- Under vilka förhållanden åker du? Är det aldrig kallare än -10 eller om du aldrig åker när det är plusgrader (vilket iofs inte är troligt med tanke på vart du bor :)) så finns ingen anledning att köpa valla för dessa förhållanden.

- Hur intresserad av vallning är du och hur mycket skidor kommer du att åka? Åker du 10-20 timmar i kallföre så är det inga problem att lära sig 3-4 burkar riktigt bra.

Du kommer oerhört långt med Stefans tre burkar och klistertuber.

Däremot köper jag inte argumentet att man ska hålla sig till ett märke oavsett nivå. De flesta märken har en eller ett par vallor som är lite av ett adelsmärke(Rode Blå Super, Swix Blå Extra, Start Universial, osv). Bättre då att börja med en sådan beprövad samling än att fastna vid ett specifikt märke. Då kanske man aldrig lyckas vid nysnö eller klister.

 

När det gäller glidvallning tycker jag att det kräver lite mer tid och kanske lite större intresse så finns inte det så kan man absolut köra stålsicklat.

Link to comment
Share on other sites

Håller med HW om märkesval. Däremot stämmer temp. ang. dåligt. T.ex går Swix blå extra

bra ner till -15 eller mer. "Nysnövallan" Rode blå super funkar i samma temp. trots burkang.

-1 -3. Rode multigrade 0 -2 är oxå mycket bra.

Tycker inte Ski-Go:s racing är värt sitt pris. Fluor i fästvallor kostar, men ger i mitt tycke något sämre fäste. Det går lika bra att lägga kortare med syntetvalla. Synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Ja, misstänkte väl att det skulle vara en liten djungel det här...

 

Visst borde det vara runt nollan de gångerna jag åker i hemmatrakterna men dels så kan det ju vara kallt mellan Sälen och Mora och dels så har jag en träningshelg i Orsa och förhoppningsvis något seedningslopp norröver där det finns bättre vinter. Alltså, jag vill få koll på vallningen för de flesta normalfören men lägger mig en bra bit under expertnivå och hoppas på vallahjälp/köper mig fri om det blir krångelföre.

 

Någon som har tips på bra sicklare i Västsverige, eller ska man skicka till Dr Kuzmin själv?

Link to comment
Share on other sites

Det finns förvisso adelsvallor, Rode multigrade, Vauhti morot osv., men finns det inte en risk för att man kan bli alltför påverkad av denna vallakanon och börjar tro att inget annat fungerar? Jag har svårt att tro att man inte skulle kunna få ungefär likvärdigt fäste oavsett vallamärke, förutsatt att man lärt sig hur märkets vallor fungerar. Detta borde väl i synnerhet gälla på lägre nivåer, där skidåkaren ännu inte kan analysera alla aspekter av fästet, utan helt enkelt vill ha "fäste".
Link to comment
Share on other sites

Det finns förvisso adelsvallor, Rode multigrade, Vauhti morot osv., men finns det inte en risk för att man kan bli alltför påverkad av denna vallakanon och börjar tro att inget annat fungerar? Jag har svårt att tro att man inte skulle kunna få ungefär likvärdigt fäste oavsett vallamärke, förutsatt att man lärt sig hur märkets vallor fungerar. Detta borde väl i synnerhet gälla på lägre nivåer, där skidåkaren ännu inte kan analysera alla aspekter av fästet, utan helt enkelt vill ha "fäste".

Visst är det så, det är ju inte svårt att få ordentligt fäste, det är bara att lägga på det varmaste klistret av resp. märke så lär du nog få fäste så det räcker i alla fören, problemet med det är att du lär inte komma framåt i de flesta fören. Det svåra är ju att hitta balansen där man får "lagom" fäste.

Link to comment
Share on other sites

Som nybörjare är det "fäste" man vill ha, och tid i spåret man behöver. Inte vallakunskap av högre skola, en massa prylar att hålla reda på, skita ner i lägenheten alternativt tillbringa halva den tillgängliga tiden i vallaboden. Och då heter lösningen definitivt "tejp". tejp är ofta utmärkt, och alltid bättre än en halvbra burkvallning. Dessutom funkar tejpen bra många gånger då det annars är klister som gäller. Jag rekommenderar alla nybörjare/ovana åkare i södra Sverige o Mallansverige att köra första säsongen på tejp. Bor man norrut funkar det kanske med en blå burk av valfritt märke istället. För en ovan åkare är det bättre fäste mycket viktigare o roligare än bakhalt och något bättre glid.

 

Det finns förvisso adelsvallor, Rode multigrade, Vauhti morot osv., men finns det inte en risk för att man kan bli alltför påverkad av denna vallakanon och börjar tro att inget annat fungerar? Jag har svårt att tro att man inte skulle kunna få ungefär likvärdigt fäste oavsett vallamärke, förutsatt att man lärt sig hur märkets vallor fungerar. Detta borde väl i synnerhet gälla på lägre nivåer, där skidåkaren ännu inte kan analysera alla aspekter av fästet, utan helt enkelt vill ha "fäste".
Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med Anl om att tejp är ett smidigt alternativ och som i de allra flest fören fungerar rätt bra. Ett par träningskidor preppade med tejp och stålsicklat gör ju att startsträckan från hemmt till spåret blir så kort som det bara går.

 

"Problemet" är väl att man med tejp inte lär sig att valla och det kommer en dag när man vill valla för att det ger bäst fäste i kombination med bäst glid. Då tycker jag att man kan lära sig valla från dag 1. Med de 3 burkar jag räknade upp kommer du klara egentligen alla fören under 0 grader. Du kommer klara vissa plussfören också men du kommer få problem i fallande snö runt nollan. Men då har du garanterat problem med tejpen också.

 

Så Hilding, innan det "spårar ur" och blir 100 olika råd så står i alla fall jag fast vid mitt första råd. Gör vad du vill med det :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att du läst "mina" trådar om optimala samlingar vad gäller valla :)

 

Du är inne på rätt spår när du säger att färre vallor ger dig bättre kontroll. Problemet är väl också att du med väldigt få vallor sällan får det perfekt. Men börja med få, lär dig dem och utöka därifrån. Du sak se att om 2år så har du också en välfylld vallabox ;)

 

Vad gäller Ski-Go´s Racing universal så är jag lite tudelad. En del tycker dessa är kanon och jag säger "Funkar inte bättre än mindre dyra burkvallor". Men visst, de spänner över ett brett register. Men de kostar 200:- och du får 4 "vanliga" för dom pengarna.

 

Nu vet inte jag var du bor och vad din ambitionsnivå är men om du som jag bor i Mälardalsregionen så pratar vi om kanske 2-3 burkvallor för att klara det mesta. En Blå Extra, en Rode Multigrade 0 - -2 och en Ski-Go Gul Special och du är i princip hemma. Vill du köra med underlagsvalla så plocka med en Toko grön Base wax. Går du sedan in på klister så tar du Rode Lila, Rode Rossa Special och Start Universal så kommer du också långt. Detta är väl vallor för 500:- totalt.

Jag tycker att detta är ett kanonråd, så om du inte vill blanda bort korten kan du definitvt lita på detta som en första god approximation vad som behövs för att täcka de flesta fören. Själv använder jag mera Rhode 1-3 istället för blå extra (den kan du använda med framgång även om termometern visar upp mot 10-15 grader).

Anm: Även på Vasaloppet har jag oftast utnyttjat mycket enkla vallningar som jag prövat på träning. Alla vallorna ovan har utnyttjats flitigt. Exempelvis har jag nog kommit i mål med Rhode Rossa minst 12-13 gånger av mina 36 genomförda Vasalopp. Jag har den i stort sett alltid i bakfickan och lägger på den oftast i senare delen av loppet när vanliga nollvallor inte biter.

Link to comment
Share on other sites

Exempelvis har jag nog kommit i mål med Rhode Rossa minst 12-13 gånger av mina 36 genomförda Vasalopp. Jag har den i stort sett alltid i bakfickan och lägger på den oftast i senare delen av loppet när vanliga nollvallor inte biter.

Vad är det som gör att andra vallor inte biter på slutet av loppet? Är det spåren som blir så isiga eller är det att kraften i benen sinar så man inte orkar trycka ned spannet?

 

Tack igen för alla tips! Inser att det blir en rekorderlig samling snart ändå - kanske kompletterat med tejp för enkelhetens skull. Gott att en burk fästvalla inte kostar all världens pengar utan att man kan köpa lite och testa utan att det svider alltför mycket.

Link to comment
Share on other sites

Om målet är att snabbt lära sig valla är det väl ingen idé att hålla igen på burkantalet. Man lär ju sig enbart genom att experimentera och stundtals valla fel. Om målet däremot är att få hyfsade skidor utan att behöva tänka speciellt mycket är säkert en liten samling säkra kort rätt väg att gå. Även om man köper en hel serie på dussinet burkar är det ju vid en viss temperatur endast mellan ett par burkar valet står. Komplexiteten ökar alltså inte den vägen. Om man däremot köper en massa burkar av olika märken för samma temperatur blir det jobbigare.
Link to comment
Share on other sites

Det finns förvisso adelsvallor, Rode multigrade, Vauhti morot osv., men finns det inte en risk för att man kan bli alltför påverkad av denna vallakanon och börjar tro att inget annat fungerar? Jag har svårt att tro att man inte skulle kunna få ungefär likvärdigt fäste oavsett vallamärke, förutsatt att man lärt sig hur märkets vallor fungerar. Detta borde väl i synnerhet gälla på lägre nivåer, där skidåkaren ännu inte kan analysera alla aspekter av fästet, utan helt enkelt vill ha "fäste".

Tja, -6 grader och hårda spår får du nog perfekt fäste oavsett vilken "blå" burk du lägger på men -6 grader, nysnö, hög luftfuktighet och lite lösare spår är det rätt stor skillnad både i fäste och i glid mellan swix blå extra och rode blå super extra med klar fördel till den sistnämnda.

 

Som någon skrev. Enda sättet att verkligen lära sig hur vallorna funkar är att valla med dem. Men för en nybörjare är Stefans råd kanon så Hilding behöver bara bestämma sig för ambitionsnivå. Vill han så kan vi säkert vaska fram 40-50 burkar som är bra att ha i lådan ... Alla vallor har något före när de funkar riktigt bra även om man för vissa ibland inte tror det :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken av de 50 burkarna funkar i 0 gr och nysnö ? Plocka fram den burken och den är en bästsäljare. Tror tyvärr att det blir rugg + silicone som gäller tillsvidare.

I det föret är det pulver som gäller, pulver i armarna ;)

 

Just 0 gr och fallande snö är det svåraste som finns. Det kan vara 0 grader och kall fallande snö och det kan vara 0 grader och blöt fallande snö. Är en stor skillnad och ställer olika krav på vallning. Sedan kan det vara säsongens första snö och mjukt i spår och dålig tjäle eller så kan det vara mitt i säsong och perfekt preppad under den nya snön. Stor skillnad där med. Så helt klart, kommer det fram en burk som funkar i alla "0 grader och nysnö" förhållanden så är jag förste man i kön!

Så ruggning och silikon kommer vara en gångbar vallning även i framtiden, för den där drömburken lär nog dröja :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken av de 50 burkarna funkar i 0 gr och nysnö ? Plocka fram den burken och den är en bästsäljare. Tror tyvärr att det blir rugg + silicone som gäller tillsvidare.

Som Stefan skrev. Massor med faktorer som spelar roll och det finns inte en burk som alltid funkar under dessa förhållanden. Det var väl kanske också det som var min poäng med att vi säkert kan plocka fram 50 burkar som kan vara bra att ha i lådan. Kanske det tom går att få fram 50 burkar som är bra att ha för just specifikt 0 grader och nysnö. Provar du dig fram bland dessa 50 så hittar du säkert någon burk som funkar vid något specifikt tillfälle, men troligen funkar det olika bra på olika delar av spåret du åker ... Rugg kan vara klockrent i dessa förhållanden men inte fasen är det speciellt lätt att få till eller veta det heller! Speciellt om man kör på det 1 gång vart tredje år.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...