Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fästvalla för nybörjare


Hilding

Recommended Posts

En bra grej med ruggning vid noll o nysnö är att det i alla fall inte blir tok-dåligt. Även om fäste eller glid kanske inte blir på topp, slipper man underfrysningen och katastrofskidor.

Det värsta som kan hända (och händer) är totalt noll i fäste, det är då pulvret i armarna får tala. Men är det en hederlig kupperad bana så är det kört, då blir det jobbigt :)

Link to comment
Share on other sites

0-gradigt och snöfall då kör jag alltid utan fäste med bara glid på skidan och stakar mig runt spåren, betydligt behagligare än att ha 1dm snö under skidan eller halvbakhalt. Alla tävlingar jag kört på detta vis har gått riktigt bra, stakar då lätt lika fort uppför som dom som har fästvalla som krånglar och sen när det blir platt eller utför bara blåser man förbi dom på grund av bättre glid:-) älskar det föret..men vallar ALDRIG fästvalla då.

 

Rugg är ju ett alternativ men man kan misslyckas med det oxå och få dåligt glid, särskilt på längre distanser, är skidorna lite mjuka så ruggen ligger i för mycket försvinner silicon/pulvret ur ruggen efter ett antal mil och då börjar den suga kopiöst

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...