Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Val av rullskidhjul


Volevodin

Recommended Posts

Detta ämne har vi noggrant gått igenom tidigare. Jag tänkte utgå från en lite annan synvinkel.

Mina Marwe med 2:or börjar bli utslitna och därför tänkte jag köpa nya rullskidor, men har bara råd att köpa ett par. Frågan är då om jag skall välja 1:or eller 2:or. Med 2:or får jag bättre träningseffekt men kan inte ställa upp i rullskidtävlingar och med 1:or det omvända. För att komplicera det ytterligare så såg jag att i första tävlingen i Skånes rullskidcup så var det 2:or som gällde mao går det inte att ställa upp där med tävlingshjul.

 

Det lutar lite åt 1:or, så nöjesfaktorn verkar vara större, minus dock för större skaderisk. Sen är det ju frågan om det inte går att få rätt bra träningseffekt, om man har en tillräckligt lång och brant backe att tillgå typ 1-2 km (som finns vid mitt föräldrahem) även på 1:or. Det som talar för 2:or är att jag behöver den belastningen som inlinesåkningen inte kan ge.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är bakhjulen som är utslitna på dina rullskidor, ett par nya kostar strax under tusenlappen. Därefter har du 1500kr kvar som du köper ett par Everestskidor för, på så sätt får du både ett par 2:or och 3:or för samma peng.
Link to comment
Share on other sites

För att komplicera det ytterligare så såg jag att i första tävlingen i Skånes rullskidcup så var det 2:or som gällde mao går det inte att ställa upp där med tävlingshjul.

Nja lite fel uppfattning. Det är i motionsklass där tävlingshjul är förbjuna. I tävlingsklass får man ha vilka hjul som helst såklart. Den regeln har vi haft i flera år just för att man skall kunna ställa upp i en tävling med vanliga hjul, men ändå få den nyttiga träning som tävling är.

Finns för övrigt andra tävlingar i Sverige som har samma reglerom att

Motionsklass vanliga hjul

Tävlingsklass är valfritt, altså tävlingshjul oftas.

Link to comment
Share on other sites

Nyckeln till att bli bekväm med utförslöpor är att hitta tyngdpunkten i kroppen. Om du har hittat den med standardhjul, se då till att bibehålla samma position (tyngdpunkt) med tävlingshjul. Hitta en medelbrant backe, stå upp till en början i större delen av backen, andra gången du ska nedför kryper du ihop något tidigare osv.. Som en storbonuspoäng har du kört ett intervallpass :-) Med en hel del övning, varsamhet och omdöme kommer du att övervinna den rädslan.

 

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Tack! Visst, det är skoj med farten. Jag kör ibland intervaller i en backe m 60 höjdmeter, rätt brant högre upp. Det blev bättre att köra nedför med tröga jfrt m standard, men att köra det passet med tävlingshjul skulle innebära alldeles för stor risk. Om jag kör tempopass med tävlingshjul väljer jag andra rutter med flackare utför. Hade nog vägt in i mitt hjulval om jag bara hade en uppsättning.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...