Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

"Rull....."


Everest

Recommended Posts

Ett av detta forums värsta uttryck alla kategorier är "rullisar". Ett otroligt barnsligt och förlöjligande ord för rullskidor. Skärpning!

 

Tyvärr har detta spridit sig precis som dagis, lekis, nattis mm pga att de riktiga orden tydligen är för svåra att uttala för barn i Stockholm. Men snälla låt inte detta sprida sig inom skidsporten. Vuxna kvinnor och män borde kunna klara att säga och skriva rullskidor. Stavisar, skidisar, seedningsloppisar, vallisar, träningspassisar och VM i klassiska rullisar klarar jag bara inte av utan mår illa och spyr som Magnus Uggla!

 

(Stavningskontrollen klarade faktiskt allt utom dagis, vilket är illa nog)

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med! :-)

 

Tycker faktiskt att det är helt okey med lite förkortningar ibland! Är man för strikt så sker heller ingen utveckling! ;-)

 

Kärt barn har många namn heter det ju fast det finns trots allt bättre grejor nu än gamla "rullisar" ;-)

Förkortningar är OK om det är förkortningar. Daghem har förkortats till dagis, vinsten är 1 bokstav = 20% - Sveriges barn är tydligen jätteglada! Rullskidor har förkortats till rullisar och här har man förkortat hela två bokstäver från 10 till 8, dvs oxå! :) 20 %. Anser inte att detta är relevant förkortning utan bara ett barnsligt sätt att uttrycka sig.

 

Relevanta förkortningar är bl.a och t.ex långt över 70% + (bland annat + till exempel)

 

Fast OK om man med rull***r menar gamla stofila saker så är det möjligen OK.

 

Men man får ändå inte använda ev vinster i antal bokstäver för mkt:) Min gamla favoritidrott bordtennis har definitivt inte vunnit på att förkortas 4 bokstäver (40%) till den etablerade dagisslangen pingis.

Link to comment
Share on other sites

Vill ni få lite bakgrunde till ordert "rullisar" så passa på att se Fredrik Lidstöms "Svenska dialektmysterier" i Svt. Serien går just nu i repris (tisdagar 21.30) och är klart sevärd.

 

Att lägga på -is på substantiv, gärna på platser och vardagliga ting, är vanligast i Stockholm, men det sprider sig i landet..

 

Spana in: http://svtplay.se/v/1673387/svenska_dialektmysterier/del_4_av_8

 

ca 14 min in i programmet

Link to comment
Share on other sites

Jag såg de två sista programmen med Fredrik Lindström och precis som bestefar skriver så härstammar omskrivningen med -is på slutet från Stockholm och övriga landet tenderar att följa efter.

Slutknorren i det sista programmet, där dalmål avhandlades, var att det inte var säkert att övriga landet hann ta efter Stockholmsspråket i framtiden innan engelskan blev officiellt språk i Sverige (troligen via svengelskan).

 

För att återgå till "rullisar" i stället för rullskidor samt övriga förkortningar eller ersättningsord spelar nog personlighet o ålder in, om man anammar vissa ord. Jag använder tex iaf för i alla fall, istf för i stället för men inte oxå för också. Jag brukar använda rullskidor och skidor på snö, om texten innehåller båda typerna för att undvika missförstånd.

 

Mer störande än rullisar tycker jag är skrivsättet att skriva korta meningar med en massa punkter mellan meningarna, vilket används av en viss herre på detta forum. Det blir svårt att få riktigt sammanhand med så långa konstpauser mellan meningarna.:/

 

Ett språkligt uttryck kan sprida sig med blixtens hastighet i samhället tex räckte det med att Christer Ulfbåge sade "klárt" några gånger på Sporten för att det skulle tas efter av många. På kort tid har ordet "vart" slagit igenom i stället för "var" även vid befintlighet, tidigare användes det bara vid riktning el rörelse. (där du har dina rötter Everest används "vars" och i Småland fanns tidigare det dialektala "va´plan" i stället för "var")

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...