Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SNS Pilot Equipe Classic.


bengan

Recommended Posts

Oj, där kan verkligen man tala om att låtsas som att det regnar och gräva ned huvudet i sanden. Hur många säsonger har den strulat nu? Jag lät bli att lämna in Vasaloppsskidorna för garantirep av bindningen i våras för att ge Salomon ett halvår till på sig att hitta någon lösning på problemet. I o f s lät det redan då som att de inte hade några planer på att fixa det, så jag är inte så värst överraskad, men det är ju bara att erkänna att man sluppit en hel del strul om man bytt bindningssystem.
Link to comment
Share on other sites

Eller så sparar man 200 och går på det gamla beprövade =profilen. Har testat piloten och, för min smak i alla fall, strular den för mycket så jag bytte tillbaka till "det gamla". Kan inte påstå att jag märker någon större skillnad mellan piloten och profilen och när den nya inte funkar som den ska är valet enkelt. Byt till Rottefella säger då någon. Inte ett alternativ just nu för mig eftersom jag tycker att Slomon/ Atomicskon är mycket skönare.
Link to comment
Share on other sites

Bara engång är en gång för mycket för min smak. I mitt fall handlar det om att i nysnö/ lös snö hamnar det snö i bindningen som får till följd att fjädringen slutar att fungera. Har drabbats av detta två gånger med två olika par bindningar. Den ena gången var under ett seedningslopp i Mattila och den andra under ett träningspass. Jag vill kunna lita på min utrustning och tyvärr gör jag inte det när det gäller den klassiska piloten. Skatepiloten har jag fullt förtroende för.
Link to comment
Share on other sites

Vad är skillnaden mellan klassiska piloten och skate-piloten, ingen verkar ju ha problem med skate-varianten... vad skiljer, konstruktionsmässigt alltså!? Hörde att några valt den billigare varianten av pilotbindningen dvs pilot sport classic, ska tydligen vara mindre problem med den(!) Vad skiljer dessa förutom pris, vikt och varför har den billigare varianten inte samma problem? Mycket frågor det här men jag gillar verkligen Salomon som skor, passar mina långsmala fötter perfekt. Använder hittills den gamla profilbindningen till "nya" salomon-skor men är nu i köpartagen och ute efter nya skidor, så frågan är vilka bindningar jag ska välja. Ska jag fortsätta med profilbindningen eller chansa och köpa den nya pilot equipe, eller gå på ett tredje alternativ, dvs pilot sport? Vad säger ni andra??
Link to comment
Share on other sites

Vad är skillnaden mellan klassiska piloten och skate-piloten, ingen verkar ju ha problem med skate-varianten... vad skiljer, konstruktionsmässigt alltså!? Hörde att några valt den billigare varianten av pilotbindningen dvs pilot sport classic, ska tydligen vara mindre problem med den(!) Vad skiljer dessa förutom pris, vikt och varför har den billigare varianten inte samma problem? Mycket frågor det här men jag gillar verkligen Salomon som skor, passar mina långsmala fötter perfekt. Använder hittills den gamla profilbindningen till "nya" salomon-skor men är nu i köpartagen och ute efter nya skidor, så frågan är vilka bindningar jag ska välja. Ska jag fortsätta med profilbindningen eller chansa och köpa den nya pilot equipe, eller gå på ett tredje alternativ, dvs pilot sport? Vad säger ni andra??

skate pilot har en metallhävarm och en fjäder som dra tillbaka pjäxan.

På klassiskt har du ett nylonband anslutet till en fjäder.

 

På den enklare classicbindningen är det en liknande skatebindningen dvs en metallarm.

 

Jag är supernöjd med salomon pilot classic och har inte haft något problem med den.

har faktist hänt att en fjäder gått av på skate pilot men inte på classiska.

 

Men givetvis är pilotclassic en skörare konstruktion än den gamla classic. eller rottefella.

Men jag uppskattar pilotclassic ”tightare” känsla.

 

Sport funkar ok, men åker man hårdare så tycker jag att metallarmen är lite begränsande i sulans rörelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En detalj som dock kan krångla om man monterar Salomon SNS Pilot Equipe Classic på klassiska skidor med NIS-platta är att den platta som ligger i bindningen dä spännfjädern är fästad fastnar/går trögt om man inte monterar en distans mellan bindningen och NISplattan.

För att åtgärda problemet har Salomon, tydligen i största hemlighet eftersom få handlare verkar känna till den, tagit fram en platta som ska monteras mellan bindning och NIS-platta.

 

Mycket dåligt av Salomon att inte leverera plattan med bindningar då den knappast kan påverka priset på en redan dyra bindningen. Ett gott råd, se till att din handlare beställer den i god tid då den ligger i lager i Österrike och verkar ha lång leveranstid.

Skärpning Salomon om ni vill ha åkare med era produkter.

Link to comment
Share on other sites

Har inte förståt problemet... Mina pilot har bara krånglat engång...

Mina krånglade maximalt på både Vasaloppet och Engelbrektsloppet i år. Krånglade dessutom på ett flertal av mina träningspass.

 

Nej nu kör jag med gamla bindningen framöver.

Link to comment
Share on other sites

Har inte förståt problemet... Mina pilot har bara krånglat engång...

Mina krånglade maximalt på både Vasaloppet och Engelbrektsloppet i år. Krånglade dessutom på ett flertal av mina träningspass.

 

Nej nu kör jag med gamla bindningen framöver.

Okey...

Mina krånglade som sagt 1gång och efter det så smörjde jag upp dom med lite silikon och inga bekymmer alls efter det...

Link to comment
Share on other sites

Man köper ett par bindningar för 600 kronor. Då förväntar man sig att det ska fungera i alla väder som kan bjudas när man åker skidor. Tycker nog inte att det ska behövas silikon och diverse plastplattor som dessutom ska monteras i efterhand. Nej Salomon, gör om och gör rätt, och tills ni har gjort det kör jag profilen när det gäller klassisk skidåkning.
Link to comment
Share on other sites

Mmm...och man köper skidor för 4500:- och förväntar sig att dom ska gå bra... Men man slipar...slipar om....och slipar igen...och ändå får man dom inte att gå bra...;)

Då är det oftast tyst....men bindningar för 600 spänn det klagar man på...;)

 

Jaja...ett kul forum det här...med väldigt mycke konservatism...

Link to comment
Share on other sites

Jag är supernöjd med salomon pilot classic och har inte haft något problem med den. har faktist hänt att en fjäder gått av på skate pilot men inte på classiska.

Mysko att den funkar så mycket bättre för vissa. Vet du om du har den där plattan som bengan beskriver? Mina har skyddskåpan av plast som skall hindra snöinträngning, jag har sprayat flitigt med Silikonspray och låtit dem torka ordentligt inomhus efter åkning i väder med risk för inträngning av snö/slask, men sket sig ändå vid några tävlingstillfällen med nysnö i spåren.

 

Kan tänka mig att elitåkare kanske har duktiga servicemän som monterar bindningen enligt konstens alla regler vilket kanske har betydelse om konstruktionen är känslig och ställer höga krav på att monteras exakt rätt för att inte haverera förr eller senare? (Vild gissning)

men bindningar för 600 spänn det klagar man på...;)

Jomen där finns ändå en jättelik skillnad: Problemet med Pilotbindningen är så uppenbart fullständigt onödigt med tanke på att det det inte fanns vare sig ppå den billigare gamla binsdningen eller hos konkurrenten Rottefella. Och själv är jag inet här för att klaga utan för att hitta ett sätt att få nya Pilotbindningen att funka. Gillar pjäxorna och gillar bindningarna så länge de funkar, så jag vill helst slippa byta hela paketet om det går att undvika. :) ...trots att killarna på skidbutiken vid varje ny reparation frågat om jag verkligen _vill_ ge nya bindningen en chans till och själva tyckt att det varit bättre att istället byta till gamla bindningen som går att lita på. men jag har inte låtit dem övertala mig än, för jag är väl lite allmänt tjurskallig och gillar den ökade stabiliteten i nya bindningen och har tyckt att det finns ju andra som får den att funka så vore ju f*n om det skulle vara helt omöjligt att få den att fungera på mina skidor också? :)

Link to comment
Share on other sites

Har inte förståt problemet... Mina pilot har bara krånglat engång...

Mina krånglade maximalt på både Vasaloppet och Engelbrektsloppet i år. Krånglade dessutom på ett flertal av mina träningspass.

 

Nej nu kör jag med gamla bindningen framöver.

Min har pajat tre gånger på två säsonger. Alla tre gångerna i nysnö och två av gångerna i Vasaloppet och den tredje i ett seedningslopp. När den pajar fastnar plastspänne och rem i utdraget läge och trycker hål i plasten på bindningens bakdel när den kläms mellan bindniong och sko, så att hela bindningens bakdel måste bytas, och vad jag vet så går den ej att byta utan att skruva loss hela bindningen från skidan, och den kan inte skruvas loss och fast igen hur många gånger som helst utan händer samma fel flera gånger så måste de flytta bindningen på skidan och borra nya skruvhål. Fast går det så långt så är nog måttet definitivt rågat, då byter jag till Rottefella och köper nya pjäxor istället.

 

Tack för tipset om den där plattan bengan! Jag får ta med en utskrift och be butiken skaffa en sån platta innan de byter till ny bindning på Vasaloppsskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att bli kallad konservativ. Det händer inte så ofta. Brukar snarare bli kallad rebell. Jag har inga problem med att betala 600 istället för 400, men då vill jag ha något som fungerar (även när det snöar). Gillar Salomon/Atomic skorna och tänker fortsätta med att åka SNS. Skatepiloten är ju kanonbra så jag hoppas och tror att Salomon kommer med nåt liknade när det gäller klassisk skidåkning.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Alla med salomonproblem. Kolla in denna blogg. http://addtheinches.blogspot.com/2009/11/salomon-adaptor-plate.html

Precis den plattan vi monterat efter att fått kännedom om den. Tyvärr så har inte Salomon levererat den med bindningen och heller inte informerat deras återförsäljare om den. De verkar skämmas över att bindningen behöver kompletteras i flera steg, med snöskydd och vid montering på NIS-platta.

Tackar Pölder för att han sände några uppsättningar utan kostnad, tyvärr strulade posten så att de inte hann fram i tid för montering innan resa till Torsby. Tackar också All-sport i Torsbytunneln som hade plattor hemma och snabbt monterade dessa vid vår ankomst.

Link to comment
Share on other sites

Mmm...och man köper skidor för 4500:- och förväntar sig att dom ska gå bra... Men man slipar...slipar om....och slipar igen...och ändå får man dom inte att gå bra...;)

Då är det oftast tyst....men bindningar för 600 spänn det klagar man på...;)

 

Jaja...ett kul forum det här...med väldigt mycke konservatism...

Vem 3¤"#%# har sagt att det är ok att betala 4500 spänn för ett par skidor utan att de går bra? Inte jag iallafall. Den dagen det händer, vilket iofs är liten sannolikhet då jag inte betalar så mycket för mina skidor, så lovar jag att gråta ut ordentligt på forumet :)

Fast det är förstås också en definitionsfråga vad "går bra" innebär. Det är kanske så att det är betydligt lättare att klaga på ett par bindningar som krånglar. Skidor som går dåligt kan man ganska enkelt lasta sig själv för. Fel struktur, för mycket fästvalla, fel glidvalla, för mycket värme vid vallning, etc.

Skitprylar som skitprylar , allt som är skräp ska förstås lyftas fram!

Link to comment
Share on other sites

Mmm...och man köper skidor för 4500:- och förväntar sig att dom ska gå bra... Men man slipar...slipar om....och slipar igen...och ändå får man dom inte att gå bra...;)

Då är det oftast tyst....men bindningar för 600 spänn det klagar man på...;)

 

Jaja...ett kul forum det här...med väldigt mycke konservatism...

Vem 3¤"#%# har sagt att det är ok att betala 4500 spänn för ett par skidor utan att de går bra? Inte jag iallafall. Den dagen det händer' date=' vilket iofs är liten sannolikhet då jag inte betalar så mycket för mina skidor, så lovar jag att gråta ut ordentligt på forumet :)

Fast det är förstås också en definitionsfråga vad "går bra" innebär. Det är kanske så att det är betydligt lättare att klaga på ett par bindningar som krånglar. Skidor som går dåligt kan man ganska enkelt lasta sig själv för. Fel struktur, för mycket fästvalla, fel glidvalla, för mycket värme vid vallning, etc.

Skitprylar som skitprylar , allt som är skräp ska förstås lyftas fram![/quote']

De e väl därför man drar sig lite för att köpa nya skidor... De ändå ganska liten chans att man får ett par som går bra! Jag har 4 klassiska par av toppmodell och bara ett par som går riktigt bra...

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så har inte Salomon levererat den med bindningen och heller inte informerat deras återförsäljare om den. De verkar skämmas över att bindningen behöver kompletteras i flera steg, med snöskydd och vid montering på NIS-platta.

Fast egentligen är det väl inte Salomons fel att snö tränger in under bindningen om man monterat den på NIS platta. Salomon har ju tillverkat sina bindningar för att monteras på en plan yta. Det är ju mer Rottefella som är problemet. NIS plattan är ju ett lite fult (men smart) knep för att skaffa sig marknadsandelar fast de har en sämre (skate)bindning. Själv valde jag att byta till Rottefella då det fanns NIS platta på skidorna jag köpte (jag behövde också nya pjäxor den gången). På klassiskt funkar Rottefella alldeles utmärkt, men på skate är de aningen slappa jämfört med piloten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har jag också råkat ut för ett förstört lopp med Piloten. Höger skidas fjädring frös ihop så skidan hängde och fladdrade i flera mil.

Hornbergsloppet med massor av nysnö och ca -10 grader.

Undrar om Herr Pölder skulle ta emot en reklamation på två par bindningar från förra året? Dom uppfyller ju knappast kraven man kan ställa.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...