Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SNS Pilot Equipe Classic.


bengan

Recommended Posts

Alla med salomonproblem. Kolla in denna blogg. http://addtheinches.blogspot.com/2009/11/salomon-adaptor-plate.html

Precis den plattan vi monterat efter att fått kännedom om den. Tyvärr så har inte Salomon levererat den med bindningen och heller inte informerat deras återförsäljare om den. De verkar skämmas över att bindningen behöver kompletteras i flera steg' date=' med snöskydd och vid montering på NIS-platta.

Tackar Pölder för att han sände några uppsättningar utan kostnad, tyvärr strulade posten så att de inte hann fram i tid för montering innan resa till Torsby. Tackar också All-sport i Torsbytunneln som hade plattor hemma och snabbt monterade dessa vid vår ankomst.[/quote']

Jag har nu testat adaptorplattan i snöfall, och den gjorde inte någon märkbar skillnad. Nya nästan oanvända bindningar med både skyddskåpa och adaptorplatta monterade och bandet rejält sprejat med sikikonspray. Körde 5 mil i snöfall, blåst och 14 minus sjunkande mot -12 (enligt biltermometern). Märkte inget krångel då, men när jag haft skidorna i plusgrader (i bilen) ett antal timmar (meban blev var varm) sedan upp till remstemperatur igen och ut för ny femmil två dagar senare så hade ena remmen frusit fast när jag lagt skidorna i snön och skulle börja åka (snöfall och ca 12 minusgrader ökande mot -9) och när jag kom i mål hade även den andra remmen frusit fast. HAr skidorna inomhus drygt två dygn nu inför ny tur i morgon kväll.

 

Nu inomhus hakar bandet i pjäxorna som de skall, men att de frös utomhus kan väl knappast betyda annat än att bindningarna tar in snö, som sedan fryser och vid tining gör att fjädern börjar rosta för att förr eller senare gå av på det gamla vanliga sättet?

 

Senaste skidparet där fjädern gick av på det viset saknade för övrigt NIS-platta, så den varianten är heller ingen garanti för att bindningarna tål snöfall.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag också råkat ut för ett förstört lopp med Piloten. Höger skidas fjädring frös ihop så skidan hängde och fladdrade i flera mil.

Hornbergsloppet med massor av nysnö och ca -10 grader.

Undrar om Herr Pölder skulle ta emot en reklamation på två par bindningar från förra året? Dom uppfyller ju knappast kraven man kan ställa.

Första gången det hände mig så hade jag kvar kartong och sånt som kom med bindningen, så jag kollade upp garantin och tror bestämt den var på mer än ett år (tre år kanske, eller så var det bara ett, kommer ej ihåg säkert), men hur som helst så har de aldrig frågat efter kvitto när jag kommit in för nya garantibyten av samma bindning. Så lämna den till Pölder bara. Jag har visserligen köpt i en lokal butik själv men de är extremt välbekanta med problemet och byter bindning på några minuter. Kostar väl inte dem mer än arbetstiden, men Salomon har antagligen rätt stor kostnad för reklamerade bindningar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...