Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swenor fibreglass vs finstep och Elpex Vasa?!?


Kajsa

Recommended Posts

Tjej som åkt en del klassiskt på vanliga längdskidor. Önskar förbättra tekniken med hjälp av rullskidor - och därmed få upp farten nästa gång jag ska ut i snön :-)

 

Har testat lite Elpex Vasa och Swenor Fibreglass, upplever som många andra att de bägge är lite klumpiga. Elpexen får man ju nästan vibrationsskador av... även om de är lätta och fina. Swenor finstep hade enligt mig finare känsla, men de sägs ju vara tunga och klumpiga jämfört med sin kollega fibreglass.

 

Alltså: verkar som att Swenor Fibreglass är bra. Det jag undrar är:

Fungerar de även för en som inte hunnit lära sig åka så väldigt bra än (även om jag kan åka längd rätt bra och borde hitta balans och känsla relativt snabbt)? Och framför allt - fungerar de på grus och lite sämre vägar? Annars blir det nog Finstep. Väger ca 65 kg...

 

Tacksam för svar! :-)

Link to comment
Share on other sites

Finstep skulle jag inte rekommendera till dig som väger såpass lite. Jag (som väger ca 95 kg) testade Finstep men valde Wasa istället eftersom jag tyckte Finstep var för klumpig. Tyckte även att Wasan var mer stabil i och med lägre tyngdpunkt.

Jag kör nästan bara på grus men tyckte inte att vibrationsdämpningen i Finstep var så bra att den vägde upp vikten/klumpigheten och motiverade till köp men visst skakar det i fötterna när man kör långa sträckor. Läste om att man kanske kunde använda dämpande innersulor.

 

Wasa eller någon av de lättare Swenorskidorna skulle jag satsat på. Någon förordade Marwe i en annan tråd men är inte det jättehårda hjul som skakar än värre på grus?

Link to comment
Share on other sites

Tack för de snabba svaren! Ser även att jag skrev fel... ;-) Har testat Swenor Finstep och Elpex Wasa - men inte någon annan. Och funderar alltså på Fibreglass som sägs vara mindre klumpig. Fick även för mig att någon tidigare på forumet säger att tyngdpunkten denna säsong är lägre även på Swenor Fibreglass. Så om jag vänjer mig vid aningens smalare hjul än de två jag testat känns det som att jag borde satsa på Fibreglass (den lättare carbonfire är nog lite för liten diameter på grus?).
Link to comment
Share on other sites

Fibreglass alt. carbonfibre tycker jag du ska köra på, mjuka skidor att åka på i jämförelse med wasa'n, även om wasa'n också är en bra skida.

 

Dock förstår jag inte vad du menar riktigt med "åka på grus", hur mycket "grus" är det vi snackar om? Asfaltsväg med grus kvar efter vintern?

Link to comment
Share on other sites

Stenquist,

 

jag tänkte mig grus som i hyfsat välpreparerad grusväg (här i Gbg åker många på åttan i Skatås t.ex.). Inte så många gropar men bitvis lite skrovel och löst skrufs. Kan det gå med Fibreglass månne?

Jag åker grusåttan på Elpex Wasa och det var där jag även testade Finstep. Gick utmärkt!Borde inte vara några problem med Fibreglass. Kolla med exv Biskopsgårdens sport i Kålltorp om råd, tror de tar drygt 2500 för skidor + bindning monterad så det är absolut inga hutlösa priser jfrt med nätet och andra butiker i stan.

 

En bra sak med åttan är att den ger varierat före. Efter en regndag kan det vara riktigt tungåkt i och med att underlaget blivit mjukare. Nu börjar det dessutom bli bra "skidspår" där i och med att fler är ute och åker.

Link to comment
Share on other sites

Stenquist,

 

jag tänkte mig grus som i hyfsat välpreparerad grusväg (här i Gbg åker många på åttan i Skatås t.ex.). Inte så många gropar men bitvis lite skrovel och löst skrufs. Kan det gå med Fibreglass månne?

Åker själv med Finstep både med ettor och treor varav en hel del på grus och tycker att ryktet om deras klumpighet är kraftigt överdrivet. Men det går säkert lika bra eller bättre med Fibreglass, speciellt för lättare personer, hjulbredden skiljer inte så mkt. Rekommenderar i alla fall inte aluminiumstomme på ojämna underlag även om de naturligtvis funkar det också om man gillar "bra vibrationer". Ett annat alternativ som jag själv inte testat är Atlas, de verkar nästan vara en kopia på Fibreglass till ett lägre pris, se den tråden. Nackdelen med dem är att de enl specen rullar lite för lätt men det skulle i så fall gå att åtgärda genom att köpa till Fibreglass treor bak. Å andra sidan om man inte rädd för lite fart så är ju snabba gummihjul mjukare och ger ännu mer komfort än tröga hjul.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...