Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i foten!


ironman

Recommended Posts

Har fått ont i foten när jag springer och kör rullisar klassiskt... E mellan hålfoten och bakre trampdynan som det gör väldigt ont första 15-20 min av passen... Känns som någon form av överansträngning eller inflamation... Gör även ont om jag trycker på området i vila...

vad kan detta vara? Någon som varit med om liknande... har haft det i 1-2 månader nu och blir inte av med det!

Finns ju kunniga läkare på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Prova att smörja ipren/voltarensalva några ggr/dag i en vecka. Går ju även att komplettera med en tablett (samma fabrikat) 1-2 ggr dagligen. Hjälpte mig i alla fall vid svåra smärtor i ena höftleden i samband med husbygge. Ja lite vila är ju såklart aldrig fel det heller...
Link to comment
Share on other sites

Har fått ont i foten när jag springer och kör rullisar klassiskt... E mellan hålfoten och bakre trampdynan som det gör väldigt ont första 15-20 min av passen... Känns som någon form av överansträngning eller inflamation... Gör även ont om jag trycker på området i vila...

vad kan detta vara? Någon som varit med om liknande... har haft det i 1-2 månader nu och blir inte av med det!

Finns ju kunniga läkare på forumet!

Jag hade liknande symptom precis bakom främre hålfoten förrförra vintern när jag åkte skidor klassiskt framförallt (även vid löpning). Enligt idrottsläkaren så var det överansträngning som berodde på att mina hälsenor och vader var för stela. Det går senor från tårna som fäster i hälen vid hälsenan och det blev extra stor belastning på dem när jag var så stel enligt honom.

Om du är stel där så kan det vara värt att testa, jag fick stretchingprogram 10min på morgonen och 10min på kvällen av vader och hälsenor. Besvären avtog därefter successivt.

Link to comment
Share on other sites

Låter som Plantarfasciit(kallas ofta Hälsporre felaktigt). Hälsporre är att man fått en förbening av senfästet som blivit som en tagg, Plantarfasciit är inflammation av själva senplattan som löper mellan hälben och tår. Låter mycket riktigt som en överansträngning. Voltarensalva eller dyl kommer inte att funka rent medicinskt, men placeboeffekten är ju ca 30% på all sorts behandling. SKulle prova med ca 2 v kur med 50 mg voltaren/diklofenak 3ggr/dag och stretching 3-4 gånger per dag. Stretcha baksida lår, vader och ffa fotsulesenan, enklast med att stå med tårna upp mot en vägg, övriga delen av foten mot golvet och skata fälla underbenet mot väggen genom att böja i knäleden...

 

http://orthoinfo.aaos.org/figures/A00149F01.jpg

 

Lite länkar

http://www.plantarfasciitisbraces.com/plantar_fasciitis_stretching_exercises.html

http://www.aafp.org/afp/20010201/467.html

Link to comment
Share on other sites

Om man har höga eller låga fotvalv kan spela in. Jag har flacka fotvalv, speciellt det högra, och då gäller det att hitta skidskor/träningsskor där lästen passar och att inläggssulan hjälper till att stödja upp foten. Vid olämplig läst/inlägg känns det som det ligger en valk i skorna precis där hälen går över i fotvalvet. Borde kanske prova ut formgjutna sulor och lägga i skidskorna.

 

När jag startar rullskidåkningen brukar jag få ont under vänster häl, men det tror jag beror på att det är en upphöjning under iläggssulan i skorna. Har försökt "rätta till" och få bort upphöjningen men har inte lyckats helt.

Link to comment
Share on other sites

Låter som Plantarfasciit(kallas ofta Hälsporre felaktigt). Hälsporre är att man fått en förbening av senfästet som blivit som en tagg, Plantarfasciit är inflammation av själva senplattan som löper mellan hälben och tår. Låter mycket riktigt som en överansträngning. Voltarensalva eller dyl kommer inte att funka rent medicinskt, men placeboeffekten är ju ca 30% på all sorts behandling. SKulle prova med ca 2 v kur med 50 mg voltaren/diklofenak 3ggr/dag och stretching 3-4 gånger per dag. Stretcha baksida lår, vader och ffa fotsulesenan, enklast med att stå med tårna upp mot en vägg, övriga delen av foten mot golvet och skata fälla underbenet mot väggen genom att böja i knäleden...

 

http://orthoinfo.aaos.org/figures/A00149F01.jpg

 

Lite länkar

http://www.plantarfasciitisbraces.com/plantar_fasciitis_stretching_exercises.html

http://www.aafp.org/afp/20010201/467.html

Tackar så mkt! Känns som de kan vara precis de...

Testar med voltaren och stretch (vilket jag brukar vara dålig på)...

 

Kan dåliga skor vara grunden till skadan?

Link to comment
Share on other sites

Jo, om du sjunker ner mycket i fotvalvet, eller pronerar(vrider foten utåt) utan bra stöd, eller om skorna är gamla (jag tro dock inte du har dåliga skor, eller hur?) Förmodligen har du överansträngt dig, kanske ny träning/ökad mängd eller nått annat.

F-ö är det ju en jättehype att alla ska ha formgjutna skor eller sulor, och de brukar ta ganska mycket för dem. Utan att säga emot någon här på forumet så är jag övertygad om att många köper sådana sulor/skor i "onödan".

 

Du bör också byta ut träningen som ger dig ont mot annan träning, ffa löpning och rullisar/rullskidor. Du kan säkert allt om alternativa övningar, rullisar går ju bra att bara råstaka utan att gå upp på tå osv. Det viktiga är att undvika belastningen på senan, och den är som störst när du går upp på tå!

A/.

Link to comment
Share on other sites

För mig låter det också som att du fått Plantar Fascit. Jag fick det själv i november förra året då jag åkte rullskidor. Hade även dåliga vardagsskor under en period då. Jag fortsatte med skidträningen fram till februari med smärta i foten mest hela tiden. Sedan insåg jag att det nog var något som behövde åtgärdas, så jag la ned skidsäsongen och uppsökte en naprapat. Fick fotmassage och värmebehandling tvärs genom foten med någon slags apparat. Det kändes bra för stunden, men inflammationen gav inte med sig. Testade två veckor totalavlastning m kryckor, skaffade anatomiska sulor, stretchade, och körde div voltarenkurer utan framgång. Fortsatte dock att cykla till jobbet som vanligt, men trots max bakflyttat pedalfäste på skon, så blev det nog för mycket belastning för foten, så nu i september har jag pausat även jobbcyklingen. I Juli testade jag en serie om tre stötvågsbehandlingar. Nu började det att hända något!! Foten blev märkbart bättre och jag kunde stå barfota på golvet kortare stunder utan smärta. Någon vecka efter sista stötvågsbehandlingen råkade jag dock krascha axeln, så efter det verkade kroppen prioritera axeln framför en gammal hälsporre. Nu har axeln läkt och jag kör en ny serie med stötvågsbehandlingar. Återigen känns det lovande och nu är foten bättre än den varit någon gång under perioden dec-sept. Den enda träning jag kör nu är simning och vindsurfing. Paddling skulle förstås också vara ett bra alternativ.

 

Mitt tips är att ta det lugnt med allt som belastar foten ett tag nu, så att inflammationen inte får chans att "etablera sig" allt för mycket.

Link to comment
Share on other sites

För mig låter det också som att du fått Plantar Fascit. Jag fick det själv i november förra året då jag åkte rullskidor. Hade även dåliga vardagsskor under en period då. Jag fortsatte med skidträningen fram till februari med smärta i foten mest hela tiden. Sedan insåg jag att det nog var något som behövde åtgärdas, så jag la ned skidsäsongen och uppsökte en naprapat. Fick fotmassage och värmebehandling tvärs genom foten med någon slags apparat. Det kändes bra för stunden, men inflammationen gav inte med sig. Testade två veckor totalavlastning m kryckor, skaffade anatomiska sulor, stretchade, och körde div voltarenkurer utan framgång. Fortsatte dock att cykla till jobbet som vanligt, men trots max bakflyttat pedalfäste på skon, så blev det nog för mycket belastning för foten, så nu i september har jag pausat även jobbcyklingen. I Juli testade jag en serie om tre stötvågsbehandlingar. Nu började det att hända något!! Foten blev märkbart bättre och jag kunde stå barfota på golvet kortare stunder utan smärta. Någon vecka efter sista stötvågsbehandlingen råkade jag dock krascha axeln, så efter det verkade kroppen prioritera axeln framför en gammal hälsporre. Nu har axeln läkt och jag kör en ny serie med stötvågsbehandlingar. Återigen känns det lovande och nu är foten bättre än den varit någon gång under perioden dec-sept. Den enda träning jag kör nu är simning och vindsurfing. Paddling skulle förstås också vara ett bra alternativ.

 

Mitt tips är att ta det lugnt med allt som belastar foten ett tag nu, så att inflammationen inte får chans att "etablera sig" allt för mycket.

japp! kör styrka, rull skate ( som inte känns något alls), rull-stakning och simning

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte måla f-n på väggen, men jag fick plantar fasciit när jag tränade mycket skidåkning 2004 och det har inte gått över än. Jag har försökt med diverse metoder (tabletter, formgjutna sulor, fotstyrketräning, stretching mm) men inget har hjälpt.

 

Numera går jag alltid omkring med formgjutna sulor, och har dem också alltid när jag tränar. Det går bra att träna, jag får inte direkt ont av det. Däremot får jag alltid ont när jag går utan sulorna, t ex när jag går barfota.

 

Nu efter 5 år har jag gett upp och accepterat att jag är ett gammalt vrak som kommer att ha ont i fötterna resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick ont i hö foten i mitten av juli, men det var inte på plantar fasciit-stället utan inuti foten 5 cm nedanför vristleden. Men det är en konstig skada, ibland känns den, ibland inte. Har haft svårt att använda vissa skor, speciellt om det tryckt på ovansidan av foten. Men störst problem har jag haft vid inlinesåkning, andra gången sen den uppkom, smärta hela tiden. Tog 1½ månads break från ILS och testade för en vecka sen. Det kändes lite ibland, men rätt OK ändå. Men idag gjorde det ont nästan hela tiden och nu känns det som jag är tillbaka på ruta ett. Får nog lägga ner inlinesåkningen helt i höst, minska ner löpträningen ett tag. Återstår att testa hur foten reagerar på rullskidåkning. Funkar det ser det genast bättre ut.

 

Foten är inte svullen, gör inte ont när man trycker på den, kan det vara att en nerv kommer i kläm i vissa lägen eller om inlinesen trycker på ett visst sätt. Men jag har ju känt smärtan, inte vass utan mer dov, lite tiger-balsamkänsla, även med eller utan skor på fötterna.:/

Link to comment
Share on other sites

Helt plötsligt blev min fot ganska ointressant, då mitt "säkra" logi till MWC 2010 i Falun på Vikagårdens vh bokats upp för ryssar o tjecker. Ägarna fick boka av några strögäster, däribland mig, när man fick alla platser uthyrda "på ett bräde". Snopet då jag har problem att hitta boende där jag ej får besvär med min SHR (sensorisk hyperreaktivitet dvs en astmaform, där jag reagerar på starka dofter, kemiska ämnen mm)

Det vore synd om mitt mål för kommande säsong skulle spolieras pga att jag inte hittar lämpligt boende. Om jag skall ställa upp, vill jag kunna göra mitt bästa och inte få resultatet försämrat pga astmabesvär.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft vad det verkar liknande symptom under en period nu i höst. Under en period kändes det som att det var på väg att släppa, men efter ett orienteringspass i helgen kom det tillbaka. Jag har misstankar om att ol-skon kan vara inblandad i uppkomsten av det onda.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Jo, om du sjunker ner mycket i fotvalvet, eller pronerar(vrider foten utåt) utan bra stöd, eller om skorna är gamla (jag tro dock inte du har dåliga skor, eller hur?) Förmodligen har du överansträngt dig, kanske ny träning/ökad mängd eller nått annat.

F-ö är det ju en jättehype att alla ska ha formgjutna skor eller sulor, och de brukar ta ganska mycket för dem. Utan att säga emot någon här på forumet så är jag övertygad om att många köper sådana sulor/skor i "onödan".

 

Du bör också byta ut träningen som ger dig ont mot annan träning, ffa löpning och rullisar/rullskidor. Du kan säkert allt om alternativa övningar, rullisar går ju bra att bara råstaka utan att gå upp på tå osv. Det viktiga är att undvika belastningen på senan, och den är som störst när du går upp på tå!

A/.

Deas (eller annan sakkunnig) Bland en del andra problem med träningen inför skidsäsongen 2013/14 hr jag drabbats av PF. Gjorde stötvågsbehandling för det när det först kändes i höger fot i april. Var rätt ok efter 2månader vilket fick mig att tveka på om det var stötvågsbehandlingen som hjälpte eller att jag lagt löpningen på hyllan och tagit upp Mtb cyklandet. Skogscyklingen funkade bra hela våren och i somras, så pass att jag vågade köra en den tuffa löpintervaller i alperna vilket triggade vänster fot med samma PF.

Har laborerat med sulor från Sofiahemmet, de senaste kostade 3000pix...men gör jätteont efter 1h promenad. Upptäckte att de gamla + 1hälkudde från Löplabbet nästan gjorde mig symptomfri...(140pix)

FLurar på om jag ska kapitulera inför Naprapatens rek att sluta löp/cykel/skidåka o göra nåt annat eller trotsa och testa med hälkudde kanske med hål för Pf´n eller extra klack tillika under sulkans häl? Eller gå på tveksam stötvåg och bli en soffpotatis?

Link to comment
Share on other sites

soffpotatis måste väl vara uteslutet. Testa med hälkudde, det finns ju bra stretchövningar för PF som du kan googla fram. Hälkude, varför inte? Det finns dock en risk och det är att man vänjer foten vid den vinkeln och därför får problem direkt man inte använder den.

Så förslag: Stötvåg, stretching, hälkudde och lååååångsam ökning av belastning. Glöm inte att räkna in all gång på foten i den totala beslastningen

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma problem. Kan också rekommendera stretchning, framför allt att böja upp tår mot väggen. Rulla även en fryst vattenflaska i hålfoten efter träning.

Hade dessa problem i 2 år. Försökte med olika ilägg, tå-hävningar och plocka kulor med tårna, men när jag började stretcha tårna gav det resultat ganska omgående.

Link to comment
Share on other sites

soffpotatis måste väl vara uteslutet. Testa med hälkudde, det finns ju bra stretchövningar för PF som du kan googla fram. Hälkude, varför inte? Det finns dock en risk och det är att man vänjer foten vid den vinkeln och därför får problem direkt man inte använder den.

Så förslag: Stötvåg, stretching, hälkudde och lååååångsam ökning av belastning. Glöm inte att räkna in all gång på foten i den totala beslastningen

Problemet är ju de gångerna man av gammal vana går upp på tå i stakningen..för att inte tala om frånskjut de känns direkt. Bäst går frånskjuten om jag håller benet så rakt de bara går men ändå..Finns det inte vattenbäddar för fötterna :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft detta problem. Det som hjälpte mig var att dels stretcha senan ordentligt men framförallt att stödtejpa den så att den inte blir irriterad till vardags. Det går dock en ansenlig mängd tejp... Tejpa ungefär som

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=tejpa%20h%C3%A4lsporre&source=web&cd=2&ved=0CD0QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dp7YwabHmyxk&ei=haA4UsiWGKq64ATLroA4&usg=AFQjCNEk3BtLrmdEY88dEXCuqcjwKlFuJQ&sig2=zWXHkPTLtor-62wEzJ7LmA&bvm=bv.52164340,d.bGE så sitter det bra!

Link to comment
Share on other sites

Även jag har haft (har) detta problem. 2 år utan förbättring och försöken till ren stakning gav överbelastad armbåge, trist...

 

Jag fick rådet att inte stretcha (vilket jag testat i dessa 2 år) eftersom det enbart skulle irritera den överbelastade seninfästningen i hälbenet.

Jag har också kört styrketräningen, tejpning (på egen hand) och att rulla saker under foten.

Faktum var att det enda som hjälpte litegrand var att tänja ut hela senpaketet under foten genom att antingen massera eller rulla något under foten (dålig variant av massage).

 

Sedan kom jag till slut till ortopeden och fick domen PF och att jag skulle sluta stretcha och skaffa sulor. Tiden mellan gjutningen och att sulan blev klar så fick jag en liknande tejpning som syftade till att efterlikna sulans avlastning så mycket som möjligt.

Nu har jag sulor och har börjat att springa litegrand, dessutom kan jag köra frånskjut igen vilket gör åkningen betydligt enklare :)

 

Genom att läsa på nätet så har jag förstått att det finns väldigt olika reaktion på de tips som florerar, för mig har det hitintills bästa tipset varit att skaffa sula, jag har gärna denna sula resten av livet om det betyder att jag kan träna. Utan sula kan jag inte träna löpning eller frånskjut...

Link to comment
Share on other sites

gör allt. stretchar rullar fossingen över hjul av olika slag. frånsett att jag överkompenserar och börjar få känningar utsida vad så känns d redan bättre efter första naprapatbesöket dvs i helgen kunde jag inte stödja på foten, nu kan jag gå korta sträckor barfota.

när vågar man köra excentriska tåhävningar för vaden igen tro?

har inte provat tejpning än. har ni kört tejp i rullskidspjäxa? mina är rätt tajta redan köör jag för tjockt får jag grymt ont

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft min pf-liknande skada i snart 5 år nu, och har provat de flesta behandlingsformer, inkl. stötvågsbehandling, olika former av massage, olika gjutna sulor, kortisonsprutor, tejpning m.m, men inget har fungerat. Gjutna sulor kan kanske vara bra kortsiktigt, men långsiktigt får det fotens små muskler att förtvina och det blir den redan överansträngda senan som får ta all belastning. Fotvalvet är just ett valv och att understödja ett valv är ingen hit. Själv gick jag med gjutna sulor i stort sett dygnet runt i två år, och foten blev bara sämre.

 

Min väg tillbaka har gått ut på att träna upp alla små muskler i foten igen och det har gått bäst genom att promenera barfota bland blåbärsriset i skogen. Det tar lååång tid att få en stark fot, och jag har fått många bakslag längs vägen för att jag varit för ivrig. För 2,5 år sedan kunde jag inte ta ett steg barfota inomhus utan att det gjorde jätteont, men det visade sig till min förvåning att det gick att gå kortare promenader på det mjuka underlaget i skogen. Nu går jag barfota inomhus så gott som symptomfri, och kan springa upp till 7-8 km på skogsstigar i "barfota"-skor. Jag går även med "barfota"-skor till vardags och känner då för det mesta ingenting. Så fort jag tar på mig ett par vanliga lågskor börjar det göra ont igen. I vintras kunde jag åka skejt utan problem (med gjutna sulor), men fick känningar i foten när jag körde klassiskt. Cykling funkar inget vidare för mig. Jag känner inte mycket när jag cyklar, men det straffar sig dagen efter.

 

Min historia påminner rätt mycket om vad som skrivs här:

 

http://ifsblog.wordpress.com/2010/01/02/what-didnt-cure-my-plantar-fasciitis/

 

http://ifsblog.wordpress.com/2009/12/28/how-i-fixed-my-plantar-fasciitis/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...