Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rookie som vill ha det enkelt


Kautsky

Recommended Posts

Blev först deppad av hur avancerat och dyrt det verkar vara om man vill valla sina skidor själv. Sedan hörde jag talas om Kuzminsickling och då blev ångesten något mindre påtaglig.

 

Men! Exakt hur enkelt kan man göra det för sig om man vill fixa vallan själv?

 

Jag köpte mina skidor på rean i våras och har låtit dem stå ovallade hela sommaren. Jag funderar på att köpa vallatejp och stålsickel för att det verkar vara det allra enklaste sättet för att uppnå både OK glid och OK fäste.

 

Tyvärr verkar inte ens de två metoderna vara så enkla som man hoppats på utan tydligen ska man köpa lite extraprylar som någon slags snurrande borste, special-strykjärn och något som kallas "riller".

 

Kan någon vänlig själ berätta för mig vilket det enklaste sättet är för att uppnå både glid och fäste när man fixar det på egen hand!

 

(Det där med att blanda femtioelva olika burkar, pulver, fluor och klister känns helt sjukt, trodde inte att skidåkning skulle vara en sån extrem prylsport. Nära att man tappar suget innan man ens börjat.)

Link to comment
Share on other sites

Absolut enklast?, Lämna in skidorna till någon som stålsicklar åt dig och sätter dit tejp :)

 

Vet inte hur många mil du planerar att åka på en vinter men en idé är ju ändå att köpa sig en sickel. Något vallajärn är inte helt nödvändigt, du har säkert ett gamalt strykjärn som du kan anvädna. Riller fär anses som överkurs om du är helt novis och vill hålla det enkelt. Så det är inte mycket du behöver köpa upp dig på, en stålsickel, tejp, rengöringsmedel för tejpen och sedan leta efter ett gamalt strykjärn

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra fråga.Jag känner som nybörjare exakt samma sak..och jag har utan någon större tvekan bestämt mig för kuzminsickling.Man blir ju helt matt och le när man läser Pölder katalogen där man behöver en massa olika obskyra vallor,metoder för att sedan applicera den obskyra massan på laggarna som man inte fattar ett skit av..och sedan utöver det vallabord,vallajärn för att inte tala om f-n och hans mormor!

 

Jag är övertygad om att det finns en hel del individer som direkt vänt i farstun med ett spirande skidintresse när de insett hur mycket pjux det är för att ens komma ut i spåret!

 

Jag funderar på att lära mig fästvalla..men där går å andra sidan min gräns!Inte en chans jag står och dribblar med ett strykjärn och en massa olikfärgade vallor hit å dit.Det orkar jag inte med alls!

Link to comment
Share on other sites

En timme hos en polare som hjälper till med tejp och sickling ger åtm 5-10 problemfria mil. Med några uppfräschningar med sickel får du hela säsongen som nybörjare på den grunden. Så lägger du pengarna på några träningsresor till närmsta konstsnö, en lektion eller två + tre öl på krogen till din hjälpsamma polare.
Link to comment
Share on other sites

Det är inte så svårt att valla. Jag lärde mig från killen från intersport i mora när jag köpte mina skidor. Det kosta en liten slant att börja. Jag betalade 1200 för strykjärn, 4 fästvallor, glidvalla, 3 klister och alla vertyg. Använda du en gammal strykjärn så spara du 500 spänn. Det är inte alls svårt att valla motionsskidor. Det finns massor av skidträff på sport affärer där man kan lära sig valla.
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte upp mig på en vallabox med grundläggande tillbehör hos Pölder. Den kostade mig runt tusenlappen. I boxen hittar jag vallagrunderna och en medföljande tabell. Lätt och överskådligt.

 

Dessutom följer viktiga saker som klossar, vallaväck, nödvändiga papper/dukar/slipmateria/glidvallal etc med. Den hjälper mig i mina träningsrundor och seedningslopp. Fast när det närmar sig Vasaloppet lämnar jag in skidorna hos en person jag känner starkt förtroende för.

Link to comment
Share on other sites

Tänk så många mil man hinner träningsåka på alla timmar man kan lägga ner på att

a) Sätta sig in i vallasortimenten

b) Handla upp alla prylar

c) Valla, ta bort valla, valla om

d) Jobba ihop pengar till valla o prylar

e) Plussa för sin kvinna för att kompensera för att man tar plats o skitar ner i källaren (görs lättast genom att valla hennes skidor riktigt bra o prata om hur man lagt ner sin själ på just hennes skidor)

Link to comment
Share on other sites

För en novis är det tråkigt som f-n att sätta sig in i vallalära,såtillvida man inte har ett mer än ett begynnande intresse.Dessutom kostar det pengar,helt utan tvivel..åtminstone initialt om man börjar från läge noll.

Jag är novis..jag vill ut och åka på rimligt vettiga skidor.Jag jagar inte minuter eller tiotalet placeringar i vasalopp..eller andra lopp heller för den delen.Jag behöver bra glid och vettigt fäste..intet annat.

Det är här det skiljer.

När nu KINGARNAS KINGKUNGKING vad det gäller..trådar..här på forumet har visat på att Kuzminsickling verkar funka bra för den rene motionärens typ av inställning till detta så måste ju slutsatsen bli enkel för att slippa det som för många(majoriteten?)verkar vara ett ändlöst valla,stryk,rillning å gud vet vads elände.

Kuzminsickla.

 

Det är den rätta nivån.Ett par drag och sedan ut och åka.Det är så motionären vill ha det..i alla fall jag.Den som vill lägga timme efter timme på att stå och stryka in någon gegga får göra det.

 

Jag vill åka skidor..f-n!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det finns anledning att valla glid överhuvudtaget under en träningsperiod. Den marginella skilnad parafinet ger kan man vara utan. Snarare är det så att det kan vara bra under träning om det inte glidet är alltför bra.

 

Satsa istället på glid inför tävling (tex Vasalopp) och vill man kan man då lämna in skidorna och slippa allt krångel.

 

Angående fäste så använd tejp eller nån spray (eller skaffa 4-5 burkar + universalklister) Gör det inte svårt.

 

Kan även nämna att jag ofta kör utan fäste (platt där jag bor) och stakar som en tok. Målet är då Stakarloppet i början av mars. Det går alltså åt ganska lite valla per år.

Link to comment
Share on other sites

Oj jäklar vilken aktivitet det blev! :) Tacksam för svaren som för en gångs skull visade att man kan göra det riktigt enkelt, nu ska nog t.o.m. jag lyckas ta mig ut i spåren utan problem.

 

Eventuellt kan jag göra det lite mer avancerat under vintern men jag vill ha det så lätt som möjligt i början, man vet ju inte ens om det blir någon snö i Uppsala i år :(

Link to comment
Share on other sites

Måste fråga lite grundläggande frågor kring ett enkelt tillvägagångssätt:

 

1. Läste att mönstret blir oregelbundet (random) med stålsickel, på vilket vis blir det det? (Är inte sickelns kant helt rak?)

 

2. Läste någonstans att skidorna bör planslipas i början, varför bör de det och på vilket sätt är de eventuellt inte plana, är skidorna vinda och böjda i sidled?

 

3. Om de nu bör planslipas måste man då lämna in dem till någon som stenslipar dem med maskin? (Jo jag vet att stenslip - enligt Kuzminförespråkare - närmast förstör skidorna, men att det går att fixa efteråt med stålsickling)

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på hur man ser på skidvallning. För vissa är det ett onödigt ont, för andra är det en ingrediens som gör sporten intressantare, men de flesta accepterar att det är en del i längskidåkningen. Jag tycker det är både lätt och svårt.

 

Glidvallning: om man inte tillhör stålsicklarna utgår man från ett par grundpreparerade skidor (grundparaffin två ggr, som sicklas av) och inför varje träning stryker man på ett lager paraffin, gnider ut med en kloss och ev borstar, tar max 2 min.

 

Fästvallning: om man har två par skidor används det ena paret enbart i nollföre och nysnö och fästzonen har ruggats upp och belagts med silicone. Sina ordinarie skidor använder man i övrigt före. Bor man i södra Sverige måste man acceptera klister, då det är den vanligaste vallningsformen, speciellt på konstsnö. Börja med universalklister,det kommer man långt med, komplettera med 2-3 burkar kallvalla.

 

Ett bra sätt att lära sig valla är att gå efter ett vallamärkes vallningsbroschyr, där står beskrivet vilka vallor man skall använda i olika slags väderförhållande.

 

Och som sagt, vill man inte lära sig fästvallning, då återstår bara tapen, numera två st en röd och en blå. (jag tycker att det är sällan man träffar rätt med tape, men då är jag ganska van vallare) Men det kan vara bra att starta upp med tape för att senare komplettera med fästvallor där man tycker att tapen inte fungerar.

Link to comment
Share on other sites

För en novis är det tråkigt som f-n att sätta sig in i vallalära,såtillvida man inte har ett mer än ett begynnande intresse.Dessutom kostar det pengar,helt utan tvivel..åtminstone initialt om man börjar från läge noll.

Jag är novis..jag vill ut och åka på rimligt vettiga skidor.Jag jagar inte minuter eller tiotalet placeringar i vasalopp..eller andra lopp heller för den delen.Jag behöver bra glid och vettigt fäste..intet annat.

Det är här det skiljer.

När nu KINGARNAS KINGKUNGKING vad det gäller..trådar..här på forumet har visat på att Kuzminsickling verkar funka bra för den rene motionärens typ av inställning till detta så måste ju slutsatsen bli enkel för att slippa det som för många(majoriteten?)verkar vara ett ändlöst valla,stryk,rillning å gud vet vads elände.

Kuzminsickla.

 

Det är den rätta nivån.Ett par drag och sedan ut och åka.Det är så motionären vill ha det..i alla fall jag.Den som vill lägga timme efter timme på att stå och stryka in någon gegga får göra det.

 

Jag vill åka skidor..f-n!

Är det möjligen mig du menar ? I så fall var det ju en fin utnämning även om denna typ av uttryck väl mest brukar användas av Tony Pölder om hans mer fluorbaserade produkter.

Anm: Jag är numera "vän" med Tony på Facebook och försöker få honom att hjälpa mig att välja ut nya skidor i vinter, men hittills har han INTE svarat på detta så han kanske inte inte vill sälja skidor till sådana som mig ?

 

Men du har helt förstått kärnan i budskapet och jag lever som jag lär. Speciellt på träning är det för mig solklart att det är en stor fördel att bara behöva sickla en gång per säsong och då och då fräscha upp skidorna med ett par drag med sickeln och borsta två tre drag och faktiskt ha kanonglid hela tiden (åtminstone som jag, och jag tror de flesta motionärer, uppfattar detta begrepp). Och använda all tillgänglig tid för att tuta och köra (det blir lite "tutande" i spåret numera eftersom många på Ormberget numera verkar känna igen mig och vill byta några ord med mig, kul). För min del si så där 100 mil per säsong. Fästvallningen här i Luleå är det i stort sett heller inga problem, t.ex. Rhode 1-3 eller SkiGo 1-20 duger i stort sett hela vintern.

Link to comment
Share on other sites

Om sanningen skall fram så var det tråden som sådan jag menade med Pölders klassiker begrepp..inte dig personligen,även om du givetvis är en av detta forums mest profilstarka bidragsgivare..:-)

 

Arbetet som har lagts ned på "Kuzminsicklingstråden" är onekligen för mig som nybörjare något av det viktigaste som stått att finna här bland all annan information,så den äran kan du gott ta åt dig!

 

För övrigt är det inga problem med fästet här nere i Kronobergs län heller.Det är mera problem med glidet..:-)

Link to comment
Share on other sites

Det håller jag inte med om, det är ofta fästet som ställer till problem här i Kronobergs län. En aldrig så bra genomförd glidvallning (stålsicklad el glidvallad) kan förstöras av felaktig fästvallning och man får hopplösa skidor.

 

Men att det är lättare att fästvalla där uppe i norr kan jag verifiera. Min svåger i Gällivare körde en vinter en hel månad med Skigo 1-20 som fäste (ev kompl med Vauhti blå) och hade utmärkt fäste o glid.

 

Under normala förhållande här i söder kan tar det ung lika lång tid att fixa till glidet med en glidkloss som med en stålsickel förutsatt att grundbearbetningen för de båda metoderna är riktigt gjord. Men givetvis får vi ibland problem med glidet tex om det varit rejält milt och konstnön tagit upp mycket smuts. I sådana extrema förhållande brukar det bli en signifikant försämring av glidet redan efter 5-6 km. Jag gjorde några tester förra året på konstsnöspåret i Alvesta och kunde inte påvisa att stålsicklat var bättre eller sämre än glidvallat. Jag hoppas att kunna göra fler tester nästa säsong och se om jag får fram någon skillnad. (se även under Glidtester Amatörglidtest nedan)

(har två bilder på glidytorna, men har inte lyckats kopiera och klistra in dem i rutan för glidtestet):/

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag svär i kyrkan men vill man träna i alla väder, bara slänga in jobbväskan när man kommer hem från jobbet och dra på sig skidkläderna o ut i skogen så....

 

Vallningsfria skidor är klart underskattade. Visst de glider illa men det är ju tiden i spåret som ger träning, inte meter per minut.

 

Jag har nyss börjat valla och tycker det är skitroligt! Jag tänker bli en bra vallare för att jag tycker det hör ihop med längdskidåkning. Men jag har kört vallningsfria skidor i 10 år och det har varit en problemfri tid. Ett problem är dock att det inte ens tas in bra vallningsfria skidor till Sverige utan mest billiga plastbelagda nybörjardito.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Spirello. Det finns helt ok vallningsfria skidor, men de syns aldrig i butik i Sverige. I nollföre är de ett bra val även för goda åkare. Lyckade hitta ett par bra Fischer till min guddotter för några år se'n.

 

http://www.fischer-ski.com/en/products_nordic_ski.php?parent=50253

 

Plast-skiten med spann för flugviktare som säljs i Sverige är som bekant däremot en katastrof även för nybörjare. Både för att samvetslösa sporthandlare säljer dem till folk som är alldeles för tunga till de usla spannet, och pga det värdelösa belaget som inte ger nåt glid oavsett före och behandling.

 

Kanske bra vallningsfria är en dålig affär för sportbranschen eftersom de gör att man inte kan sälja valla?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Väcker liv i tråden igen eftersom jag nyss burit hem mina nya skidor och fortfarande är rådvill.

 

Frågade om råd i butiken (seriös sådan) och de förespråkade vallning före sickling. Då frågade jag vad man skulle valla med och förslaget blev: mätta med gult paraffin och valla med Start BWLF - något annat behövs sällan om det inte är riktigt varmt/blött.

 

Om jag jämför kostnaderna melllan sickel och valla så blir det då rätt jämnt. Ca 500 för paraffin och valla och ungefär motsvarande kostnad för en sickel (klarar man sig med en sort?). Borste misstänker jag att man behöver ändå? Gamla strykjärnet kan offras eller så lånar jag vallajärn av någon vänlig själ.

 

Vallan tar ju slut efter ett tag och sickeln har en begränsad livslängd så det kanske jämnar ut sig efter hand. För mig som nybörjare så är det startkostnaden som är tuff. Om jag nästa år skulle behöva lägga ett par hundralappar på glidet så känns det just nu underordnat.

 

Hur ofta behöver man valla för glid? Bara för tävling eller även när man tränar? Vad tappar man om man inte paraffinerar inför träningen som Volevodin skrev? Försämrar man belaget eller riskerar man bara att få jobba lite hårdare på träningen?

 

Missar jag något väsentligt i resonemanget? Håller alldeles med Växjöskidaren och Kautsky om att man inte ids hålla på med regnbågens alla färger på supervallor utan att det ska vara enkelt i början.

Link to comment
Share on other sites

Väcker liv i tråden igen eftersom jag nyss burit hem mina nya skidor och fortfarande är rådvill.

 

Frågade om råd i butiken (seriös sådan) och de förespråkade vallning före sickling. Då frågade jag vad man skulle valla med och förslaget blev: mätta med gult paraffin och valla med Start BWLF - något annat behövs sällan om det inte är riktigt varmt/blött.

 

Om jag jämför kostnaderna melllan sickel och valla så blir det då rätt jämnt. Ca 500 för paraffin och valla och ungefär motsvarande kostnad för en sickel (klarar man sig med en sort?). Borste misstänker jag att man behöver ändå? Gamla strykjärnet kan offras eller så lånar jag vallajärn av någon vänlig själ.

 

Vallan tar ju slut efter ett tag och sickeln har en begränsad livslängd så det kanske jämnar ut sig efter hand. För mig som nybörjare så är det startkostnaden som är tuff. Om jag nästa år skulle behöva lägga ett par hundralappar på glidet så känns det just nu underordnat.

 

Hur ofta behöver man valla för glid? Bara för tävling eller även när man tränar? Vad tappar man om man inte paraffinerar inför träningen som Volevodin skrev? Försämrar man belaget eller riskerar man bara att få jobba lite hårdare på träningen?

 

Missar jag något väsentligt i resonemanget? Håller alldeles med Växjöskidaren och Kautsky om att man inte ids hålla på med regnbågens alla färger på supervallor utan att det ska vara enkelt i början.

Om du vill göra det enklare för dig kör du med bara BWLF som grund, och kostar på dig en bra HF valla för lite varmare före i vilket fluorvallorna har mest effekt.

 

Om du har grundat skidorna kan du göra en vallning med BWLF lite då och då, för att hålla skidorna "rena". Skidorna brukar dessutom gå lite bättre efter några vallningar. Ska du bara ha en borste skulle jag välja en tagel med fina korta strån. Med en sådan kan du borsta fram strukturen bra i skidan samt du får lätt bort överflödigt paraffin.

 

Jag vallade massor av år med gammalt strykjärn. En nackdel är att termostaten inte håller temperaturen så bra, men det gör den i och för sig inte på billiga vallajärn heller. Men risken är att du får järnet för varmt. Två små regler då: Vallan ska inte ryka, då är järnet för varmt. Lär dig hålla järnet en liten bit från kinden, för att "känna" temperaturen. Snart lär du dig hur ett billigt strykjärn ska ställas in. Mina första skidor jag brände, var med mitt första riktiga vallajärn, då jag hade den på mycket låg värme men för länge på en punkt, när jag skulle mätta skidorna.

 

(Jag kommer ihåg när jag var 12 år - 34år sen, hemska tanke - och köpte ett strykjärn för 20 kr på ett loppis för att valla mina slalomskidor. Sen tog jag familjens nagelborste och klippte ner stråna. Det senare är dock inget jag rekommenderar.)

Link to comment
Share on other sites

Om du vill göra det enklare för dig kör du med bara BWLF som grund, och kostar på dig en bra HF valla för lite varmare före i vilket fluorvallorna har mest effekt.

Tack för svar. Utöver enkelheten, vad är fördelen med att bara köra med BWLF? Kostar ju 2-3 ggr så mycket som det gula paraffinet.

Mättar man skidorna med BWLF också?

Link to comment
Share on other sites

Om du vill göra det enklare för dig kör du med bara BWLF som grund' date=' och kostar på dig en bra HF valla för lite varmare före i vilket fluorvallorna har mest effekt.[/quote']

Tack för svar. Utöver enkelheten, vad är fördelen med att bara köra med BWLF? Kostar ju 2-3 ggr så mycket som det gula paraffinet.

Mättar man skidorna med BWLF också?

Ja man mättar skidorna med BWLF (base wax low fluor)

 

Jag som gör det "krångligt", mättar alltid mina skidor 4 ggr, först 2 ggr med Star racingbase ( http://www.starwax.com/en/prodotti_speciali/racingbase.php ) och sedan 2 ggr med BWLF.

 

Jag ser det som att den mjukare vallan (racingbase) lättare tränger "djupt" in i belaget. Man går sedan in och byter ut denna mot BWLF. Att först ha en mjukare valla gör att skidorna går lite bättre rent praktiskt, vallan håller längre t ex vi ett långlopp. Men en annan sak som också gör att skidorna går bättre, är om du med jämna mellanrum vallar om skidorna. Därför mitt förslag att du "bara" grundar med BWLF, för enkelhets skull så att säga.

 

Sedan är BWLF riktigt bra att åka på vid nysnö och kallgrader. Så på sätt och vis är det vid varmare temperaturer du behöver något annat. Det är även då fluor gör mest nytta, därför mitt förslag om ett HF-paraffin för dessa temperaturer. Kanske http://www.startex.fi/product.php?prod=41 , http://www.startex.fi/product.php?prod=42 , http://www.startex.fi/product.php?prod=52 eller http://www.startex.fi/product.php?prod=53 , men det finns ju många andra märken. (Jag är lite insnöad på Star och Start!)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...