Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

seedningslopp


Lakota

Recommended Posts

Har börjat fundera på vilket lopp man ska satsa på till vinter -tänker bara köra ett innan VL- någon som kan tipsa: är rätt stark stakåkare men har problem med tekniken när det går alltför fort i tvära hästskosvängar. VL tyckte jag var ett tekniskt lättåkt lopp dock, bor i sthlm men värmdöloppet kan man väl inte hoppas för mkt på. Tips?
Link to comment
Share on other sites

Har börjat fundera på vilket lopp man ska satsa på till vinter -tänker bara köra ett innan VL- någon som kan tipsa: är rätt stark stakåkare men har problem med tekniken när det går alltför fort i tvära hästskosvängar. VL tyckte jag var ett tekniskt lättåkt lopp dock, bor i sthlm men värmdöloppet kan man väl inte hoppas för mkt på. Tips?

Då får du väl köra södertäljeloppet istället om du inte tror på värmdö (klart det blir av! :)). Förra året körde de på en sjö men man får väl hoppas på riktiga banan till i vinter. Annars rekomenderar jag Söderskidan för att träna upp dina svagheter!

Link to comment
Share on other sites

Menar du konstsnöspåret i rudan?

Söderskidan är elljusstävlingar som arrangeras av klubbarna söder om stan, dvs de går på platser såsom Rudan, Ågesta, Lida, Visättra, Hellas.. Brukar vara 10km med ind. start och alla får en sluttid, i bästa fall får man dessutom sin egen tid. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Kanske har vi råkat på varandra i Lida, körde rätt hårt där i fjol. På tal om tvära svängar, i Lida finns en rätt skön utmaning i backen som oxo fått egen varningsskylt "brant utförslöpa"

Ja kanske det, om du ser någon med sumpanjacka och/eller mössa så är det stor risk att det är jag. :)

Link to comment
Share on other sites

Bergebo skimarathon i Borlänge är ett riktigt bra seedningslopp tycker jag.

Håller med men särskilt platt är det väl inte (som svar vid ursprungliga frågan).

Håller med om att det inte är platt om man jämför med några andra lopp . . .

Link to comment
Share on other sites

Bergebo skimarathon i Borlänge är ett riktigt bra seedningslopp tycker jag.

Håller med men särskilt platt är det väl inte (som svar vid ursprungliga frågan).

Håller med om att det inte är platt om man jämför med några andra lopp . . .

Maserloppet när det går i grönklitt(vilket det oftast gör) är ofta lättare än orsa grönklitt marathon och går nästan bara på vägarna, grymt tråkig bana tycker jag men helt oteknisk och inte mycket uppför

Link to comment
Share on other sites

Håller med men särskilt platt är det väl inte (som svar vid ursprungliga frågan).

Håller med om att det inte är platt om man jämför med några andra lopp . . .

Maserloppet när det går i grönklitt(vilket det oftast gör) är ofta lättare än orsa grönklitt marathon och går nästan bara på vägarna' date=' grymt tråkig bana tycker jag men helt oteknisk och inte mycket uppför[/quote']

Instämmer, detta är den minst tekniska och den med största delen stakåkning jag har åkt.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som åkt Lindmansloppet i Gimo så får ni gärna berätta om det är nåt att ha, jag har haft lite funderingar på det eftersom det tydligen brukar ligga tidigt i jan.

Har åkt en del i spåren i Gimo men aldrig Lindmanloppet, det har ju blivit inställt någon gång på slutet trots att klubben verkar jobba bra med spåren. Spåren i Gimo är ju lite småknixiga med småbackar och kurvor men det är inga rejäla backar med många fallhöjdsmeter eftersom terrängen är ganska platt. Tror att de brukar dra loppet även längs en skogsbilväg som är lite enklare terräng än vid elljusspåret och 7,8 km spåret som jag antar att de också utnyttjar. Skulle tro att det är en hel del stakåkning men med vissa lite småkuperade partier med korta saxbackar e t c.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som åkt Lindmansloppet i Gimo så får ni gärna berätta om det är nåt att ha' date=' jag har haft lite funderingar på det eftersom det tydligen brukar ligga tidigt i jan.[/quote']

Har åkt en del i spåren i Gimo men aldrig Lindmanloppet, det har ju blivit inställt någon gång på slutet trots att klubben verkar jobba bra med spåren. Spåren i Gimo är ju lite småknixiga med småbackar och kurvor men det är inga rejäla backar med många fallhöjdsmeter eftersom terrängen är ganska platt. Tror att de brukar dra loppet även längs en skogsbilväg som är lite enklare terräng än vid elljusspåret och 7,8 km spåret som jag antar att de också utnyttjar. Skulle tro att det är en hel del stakåkning men med vissa lite småkuperade partier med korta saxbackar e t c.

Jag har åkt det ett par gånger. Upplever nog inte det som speciellt lätt, snarare knixigt. Sedan vet jag att det är lite olika på vilken snötillgång som erbjuds. Personligen så tycker jag att Lindmansloppet var slitsamt och orytmiskt. men det skapar ju hårdhet. :)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som åkt Lindmansloppet i Gimo så får ni gärna berätta om det är nåt att ha' date=' jag har haft lite funderingar på det eftersom det tydligen brukar ligga tidigt i jan.[/quote']

Har åkt en del i spåren i Gimo men aldrig Lindmanloppet, det har ju blivit inställt någon gång på slutet trots att klubben verkar jobba bra med spåren. Spåren i Gimo är ju lite småknixiga med småbackar och kurvor men det är inga rejäla backar med många fallhöjdsmeter eftersom terrängen är ganska platt. Tror att de brukar dra loppet även längs en skogsbilväg som är lite enklare terräng än vid elljusspåret och 7,8 km spåret som jag antar att de också utnyttjar. Skulle tro att det är en hel del stakåkning men med vissa lite småkuperade partier med korta saxbackar e t c.

Jag har åkt det ett par gånger. Upplever nog inte det som speciellt lätt, snarare knixigt. Sedan vet jag att det är lite olika på vilken snötillgång som erbjuds. Personligen så tycker jag att Lindmansloppet var slitsamt och orytmiskt. men det skapar ju hårdhet. :)

Håller med om att terrängen där är lite orytmisk och knixig men det är ju inga långa rejäla backar, bra klubb och nästan alltid snösäkrare än Stockhom och Uppsala men senaste åren har ju vintern kommit så sent att lopp i januari haft det tufft. Blir det snö kanske jag testar Lindman

Link to comment
Share on other sites

Hur är Harsa ski marathon som lopp?

 

Gäller ju att planera in kolla vinter OS också..och Harsa ski marathon ligger bra i kalendern.

Harsa har oxå mycket stakåkning numera när dom lagt om banan, men det är en rejäl uppförsbacke i början av varvet som tas 2ggr, lite knixigt 10-15km oxå men ganska lätt avslut på varvet

Link to comment
Share on other sites

Tackar för info angående Harsa.

Försöker man hitta någon aktuell lista på Vasaloppets hemsida när det gäller seedningslopp så kommer man bara vilse,likaledes om man vill kolla hur olika tider räckt till olika led.

 

Vasaloppets hemsida suger!

Det står på hemsidan att seedningsloppen kommer läggas ut i november.

Link to comment
Share on other sites

Brukar de lägga ut vilka tider som man behöver för olika startled även från andra lopp än vl och ös?

Om så är fallet är det ju skitbra, men vad jag har förstått så är inte vls hemsida top of the line just nu.

Själv så har jag sneglat lite mot Grotfallsrundan, Norrbärke skimaraton och engelbrekts loppet. Jag är lite av en nybörjare, men har ambition att bli en bättre skidåkare. Är det någon som har åkt dessa lopp? Är de världsmästar svåra, eller kan någon med teknik som Åsa Nisse och tveksamma lagg klara det?

Link to comment
Share on other sites

Men du vet inte i förväg vilka tidsgränser som gäller för det bedöms i efterhand utifrån dagsförhållandena. Gränserna publiceras vanligen ca en halv vecka efter resp seedningslopp.

Engelbrektsloppet har en några nedförsbackar som är lite tekniska (och känslan förstärks av störtloppsnät á la Hahnenkamm) och extra utmanande med dåliga snöförhållanden som var när jag åkte (-08).

Sedan har man visst gjort en del omläggningar och förbättringar av spåren.. så det kanske blir bättre?

Men jag skulle inte avråda från att åka loppet. Bra att få känna på ett lopp på 6 mil om man ska åka 9 senare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...