Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

seedningslopp


Lakota

Recommended Posts

Ett annat lopp som känns lättåkt är Vargloppet, hörde just med arrangörerna att de kommer att gå 3 januari 2010. Jag har åkt loppet två gånger och det är ett trevligt lopp. Underskattat enligt mig.

Problemet med loppet är att det inte alltid är lätt att få ihop 100 deltagare, vilket ju är gränsen för om loppet ska vara seedningsbart eller inte. Jag anser att loppet borde locka flera, bra med en tidig genomkörare.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat lopp som känns lättåkt är Vargloppet' date=' hörde just med arrangörerna att de kommer att gå 3 januari 2010. Jag har åkt loppet två gånger och det är ett trevligt lopp. Underskattat enligt mig.[/quote']

Problemet med loppet är att det inte alltid är lätt att få ihop 100 deltagare, vilket ju är gränsen för om loppet ska vara seedningsbart eller inte. Jag anser att loppet borde locka flera, bra med en tidig genomkörare.

Det är seedningsgrundade ändå men seedningen publiceras inte på VL hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat lopp som känns lättåkt är Vargloppet' date=' hörde just med arrangörerna att de kommer att gå 3 januari 2010. Jag har åkt loppet två gånger och det är ett trevligt lopp. Underskattat enligt mig.[/quote']

Problemet med loppet är att det inte alltid är lätt att få ihop 100 deltagare, vilket ju är gränsen för om loppet ska vara seedningsbart eller inte. Jag anser att loppet borde locka flera, bra med en tidig genomkörare.

Det är seedningsgrundade ändå men seedningen publiceras inte på VL hemsida.

Jo det är ju det, men för ett antal år sedan var det sagt att det inte skulle vara så. Sedan vet jag att lopp läggs ut trots färre än 100 deltagare, men det är väl inte det exakta antalet deltagare som är viktigast. Det bör ju gå att bedöma loppet utifrån kvaliteten på startfältets främsta deltagare och utifrån detta dra gränser.

Link to comment
Share on other sites

Brukar de lägga ut vilka tider som man behöver för olika startled även från andra lopp än vl och ös?

Om så är fallet är det ju skitbra, men vad jag har förstått så är inte vls hemsida top of the line just nu.

Själv så har jag sneglat lite mot Grotfallsrundan, Norrbärke skimaraton och engelbrekts loppet. Jag är lite av en nybörjare, men har ambition att bli en bättre skidåkare. Är det någon som har åkt dessa lopp? Är de världsmästar svåra, eller kan någon med teknik som Åsa Nisse och tveksamma lagg klara det?

Jag har åkt både Norrbärke och Engelbrektsloppet som båda är bra för motionärer.

Hornbergsloppet i Årsunda vid Sandviken är ett lättåkt och trevligt lopp. Lättare på reservbanan än på ordinarie. Reserven går mycket på skogsvägar, mycket stakåkning.

Link to comment
Share on other sites

Brukar de lägga ut vilka tider som man behöver för olika startled även från andra lopp än vl och ös?

Om så är fallet är det ju skitbra' date=' men vad jag har förstått så är inte vls hemsida top of the line just nu.

Själv så har jag sneglat lite mot Grotfallsrundan, Norrbärke skimaraton och engelbrekts loppet. Jag är lite av en nybörjare, men har ambition att bli en bättre skidåkare. Är det någon som har åkt dessa lopp? Är de världsmästar svåra, eller kan någon med teknik som Åsa Nisse och tveksamma lagg klara det?[/quote']

Jag har åkt både Norrbärke och Engelbrektsloppet som båda är bra för motionärer.

Hornbergsloppet i Årsunda vid Sandviken är ett lättåkt och trevligt lopp. Lättare på reservbanan än på ordinarie. Reserven går mycket på skogsvägar, mycket stakåkning.

Hornbergsloppets ordinarie bana är också relativt sätt mycket stakning, men också lite knixig med bitvis många färdriktningsändringar vilket jag upplever orytmiskt.

Link to comment
Share on other sites

Billingens långlopp är väl mycket stakning?

 

Ligger bra till både geografiskt och kalendermässigt för mig.

det beror på om dom har natursnö eller inte' date=' är det konstsnörundan som körs är det några backar.[/quote']

Det stämmer. På natursnö banan skulle nog rätt många köra utan fäste och tjäna på det. I år då den gick runt på konstsnöspåret så var jag ensam om det och tjänade nog inte på det:)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vålådalen Classic 79 startande på 42 km + 19 på 21 km, räcker det som seedningsgrundande för vasaloppet? Det ska vara minst 100 startande enligt vasaloppets hemsida, men så kinkiga kan dom väl inte vara?

Skall var 100 för att dom skall lägga ut den på hemsidan brukar det väl vara. Även mindre lopp än 100 fungerar som seedningslopp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...